جمعه ۰۷ ارديبهشت ۱۴۰۳  |  Friday, 26 April 2024

دیباچه

کد خبر: ۵۱۲۷۷
تاریخ انتشار : ۵۷ : ۱۵ - ۲۸ آذر ۱۴۰۰

«نیما نکیسا» دروازه بان اسبق باشگاه پرسپولیس و تیم ملی با اشاره به کوتاه بودن مقدمات مربیگری نسبت به مدیریت افزود: در تلاش هستیم تا برنامه جامعی برای این مشکل تدوین کنیم.

گروه ورزش دیباچه-مجتبی بیگلری: کشور عزیزمان ایران با سرمایه انسانی عظیم و با برنامه مدون می تواند، سخت ترین مراحل و مشکلات را با تکیه بر مردم فهیم کشورمان پشت سر بگذارد اما اصطلاح معروف «یک جای کار می لنگد» باعث شده است که مدیران موفق فوتبالی را آرزوی جامعه ورزش کشور بدانیم و با ذره بین به دنبال آن ها بگردیم.

این کمبود تا جایی حس می شود که، حتی بعضی مدیران غیر فوتبالی وارد شده به این رشته، بعضا ابتدائیات این صنعت نو ظهور را ندانند.

برای تربیت مدیر فوتبالی باید برنامه بلند مدت 10ساله داشته باشیم/حق ندارید در حال قدم زدن  پاسخ رسانه ها را بدهید/ وزیر ورزش از مفاخر ورزشی است

از تعامل با رسانه ها تا تعامل با زیردستان خود در آن باشگاه ورزشی همه مواردی است که لازمه هایی دارد.باید بپذیریم این مشکلات بدون سرمایه گذاری و تربیت مدیر تخصصی برای فوتبال برطرف نخواهد شد.

 «نیما نکیسا» سرپرست دپارتمان آموزش فدراسیون فوتبال طی گفتگو با پایگاه خبری دیباچه با اشاره به مشکلات و راه حل های مدیریت فوتبالی کشور تاکید کرد: متاسفانه کشورما در ۲۰ سال گذشته در موضوع تربیت مدیرانِ اصلح فوتبالی، بسیار ضعیف عمل کرده است. مدیرانی که خطوط قرمز سیاسی کشور را بشناسند، بر مبنای مصالح کشور توجیه شده و دارای علم و دانش مدیریتی باشند. مهم تر این که راه های جذب سرمایه و بودجه را آموخته باشند.

او در ادامه تصریح کرد: به‌ همین دلیل فوتبال مجبور به استفاده از مدیران وارداتی از سازمان‌ ها و ارگان‌ های دیگر بوده است. مدیران غیر ورزشی که تفکرات فوتبالی و ورزشی نداشته اند، موفقیتی نیز کسب نکرده اند. اما بر خلاف فوتبال، در دیگر رشته‌ های ورزشی مدیرانی داشته‌ ایم که خودشان را به کلان‌ ترین و بالاترین سطح مدیریتی آن رشته رسانده‌ اند.در فوتبال کمتر کسانی را داریم که علاقه‌ مند فوتبال بوده و بتوانند در مدیریت فوتبال موفقیت کسب کنند.

نکیسا ادامه داد : البته نکته‌ ای که وجود دارد و باید به آن توجه کرد این است که، فوتبالیست‌ ها به دلیل تمکن مالی که داشته و دارند، بعد از اتمام فوتبال به سمت کار های تجاری با دردسر کمتر رفته و روزمرگی های مدیریتی با ساعت‌ های کاری روتین را نمی‌ پسندند. اما با این‌ وجود ما در حوزه فوتبال به تربیت مدیران اصلح به‌ شدت نیازمندیم. «همان‌ طور که آرزو داشتیم یک ورزشکار را در راس ورزش کشور ببینیم، حالا این اتفاق افتاده و نوید بخش روز های خوبی برای ورزش است. وزیر محترم ورزش از مفاخر ورزش کشورمان محسوب می‌ شوند. باید در فوتبال اشخاص را گزینش و تربیت کنیم و به سمت مدیریت باشگاه‌ ها سوق بدهیم. امکانات و تسهیلاتی را که در اختیار مدیران غیر فوتبالی قرار می‌ گیرد، در اختیار این عزیزان قرار بدهیم، تا بتوانند مدیریت فوتبالی موفقی داشته باشند.

سرپرست دپارتمان آموزش فدراسیون فوتبال در پاسخ به این سوال که چه ارگانی یا نهادی این وظیفه را برعهده دارد افزود: قطعا نهاد های نظارتی به توصیه فدراسیون فوتبال و تأیید وزارت ورزش می‌ توانند، تعدادی از پیشکسوتان را استعدادیابی و تایید صلاحیت کنند و برای یک برنامه بلند مدت پنج یا ده ساله با آن‌ ها همکاری کنند. باید به آن‌ها گوشزد شود که در تمام موارد، جوانب را رعایت کنند. در زمینه مدیریت باید پیشرفت علمی، نوشتن مقالات مختلف، حضور در فضاهای علمی و مدیریتی را جداً پیگیری کرده و فعالیت داشته باشند. مسئولین باید تعدادی معیار مشخص کنند تا این مدیران در طی چند سال خود را با این معیارها سازگار کنند. 

دروازه بان اسبق تیم ملی فوتبال کشورمان با اشاره به دلایل علاقمندی فوتبالیست های بازنشسته به مربیگری و دوری از مدیریت تاکید کرد: یک فوتبالیست با گذراندن چهار مرحله کلاس‌ های مختلف، می‌ تواند بر روی نیمکت تیمی نشسته و یا حتی با گذراندن کلاس B فوتبال وارد یک مدرسه فوتبال شود و به گردش مالی مناسبی دست پیدا کند.

او در ادامه افزود: «بنده و همکارانم در فدراسیون فوتبال در حال تدوین برنامه جامعی هستیم که دیگر شاهد چنین مسائلی نباشیم. به‌ طور مثال بین هر دو کلاس مربیگری، کلاس‌ های دانش‌ افزایی خواهیم داشت و لازمه حضور در کلاسِ سطحِ بالاتر، گذراندن کلاس‌ هایی مثل زبان انگلیسی،آناتومی،کمک‌ های اولیه،زبان تخصصی فوتبال،فیزیولوژی،آسیب‌شناسی،حرکات اصلاحی است. این برنامه باعث افزایش سطح کیفی و فنی مربیان ما می‌ شود و از ورود آسان به مربیگری با چهار کلاس جلوگیری می کند؛ اما یک شخص برای مدیریت، باید مدارج عالیه تحصیلی داشته باشد و بعد وارد چرخه مدیریت شود. سوال این جا است که آیا طبق ملاحظات نظام پیش خواهد رفت؟ یا طبق خطوط قرمز کشور، رسانه و جامعه پیش خواهد رفت؟ آیا می‌ تواند در حوزه کاری خود تحولاتی به وجود بیاورد؟ آیا قدرت اجرایی بالایی خواهد داشت؟ آیا خوش‌ اخلاق و با تدبیر است؟ همه این‌ ها مسائلی است که ورود به مدیریت را سخت و به مربیگری آسان می‌ کند.

برای تربیت مدیر فوتبالی باید برنامه بلند مدت 10ساله داشته باشیم/حق ندارید در حال قدم زدن  پاسخ رسانه ها را بدهید/ وزیر ورزش از مفاخر ورزشی است

نکیسا تصریح کرد: نگاه مدیریت کلان در سازمان‌ ها و وزارتخانه‌ ها باید بر مبنای نگاه مسالمت‌ آمیز کشف استعداد های مدیریتی باشد،در غیر این صورت مدیرانی مثل بنده نمی‌ توانند از حدی فراتر رفته و توان مدیریت خودشان را بروز دهند. با حضور آقای «سجادی» در راس ورزش کشور، امروز شاهد این هستیم که دیگر سدی وجود ندارد.

دروازه بان اسبق باشگاه پرسپولیس با اشاره به تفاوت مدیریتی در ایران و دیگر کشور ها افزود: تفاوت مدیریت ما با کشورهای دیگر از جمله قطر این است که آن‌ ها سیستم را تنظیم کرده‌اند، بستر را فراهم کرده اند تا سیستم، اشخاص را هدایت کند. اما در کشور ما اشخاص سیستم را مدیریت  و هدایت می‌ کنند و به این دلیل آن‌ها موفق اند.

نکیسا در تمجید از  «مصطفی آجرلو و سید مجید صدری» تاکید کرد: بنده به شما قول می‌ دهم که استقلال با آقای آجرلو روز های بسیار طلایی را سپری خواهد کرد. برای پرسپولیس هم امیدوارم تصمیم جدی، سریع و خوبی اتخاذ شود. آقای صدر  عاشقی است که با حکم سرپرستی با تمام وجود خود، کار می‌ کند، من ایشان را تاکنون از نزدیک ندیده‌ ام، اما عملکردشان را می‌ بینم و تلاش ایشان را می‌ ستایم.

او با ستایش از عملکرد «علیرضا دبیر» در فدراسیون کُشتی افزود: شخص ورزشی ای مثل علیرضا دبیر در فدراسیون کشتی ایرادها را می‌ داند، اولویت‌ ها را می‌ شناسد، دلسوز است و به‌ جا حرف می‌ زند. کمی ها کاستی‌ ها را به اطلاع مردم می‌ رساند و به مسئولین گوشزد می‌ کند. اما مدیر عامل وارداتی، بودجه ای که در اختیارش قرار گرفته را به شکل نادرستی مصرف می‌ کند.

این نگاه بالا و پایین باید برداشته شود

پیشکسوت فوتبال با انتقاد از وزرا و معاونین وزرای سابق ورزشی تاکید کرد: چرا به رسانه ها پشت می‌ کنید؟ چرا یک مدیر و مسئولی برای گفتگو از اتومبیل خود پیاده نمی‌ شود تا پاسخگوی اصحاب رسانه باشد؟ مقام شما هر چقدر هم‌ بالا باشد حق ندارید در حال قدم زدن گفتگو کنید و جواب رسانه ها را بدهید.

او ادامه داد: باید به احترام رسانه و مردم بایستید، گفتگو کنید و در حالی‌ که عجله دارید از اصحاب رسانه عذرخواهی کرده و وقت دیگری را برای آن‌ ها در محل کار خود و یا در محل خبرگزاری یا نشریه و رسانه‌ مد نظر تعیین کنید. بی‌ احترامی به خبرنگار و رسانه بی‌ احترامی به جامعه و مردم است. چه اشکالی دارد یک وزیر به یک خبرگزاری و نشریه برود؟

سرپرست دپارتمان آموزش فدراسیون فوتبال با اشاره به بی اطلاعی از جزئیات پرونده تخلف و حکم کمیته انظباطی افزود: اگر تخلفی اتفاق افتاده باشد، نه به تیم گل‌ گهر و آقای «قلعه‌نویی» بلکه به فوتبال کشور بسیار آسیب خواهد زد. این‌ که یک بازیکن با جعل و دروغ توانسته برای  تیم بازی کند و بعد ۹ امتیاز متضرر شود بسیار بد است.

نکیسا در پایان با اشاره به سالروز پیروزی خاطره انگیز ۶_۲ ایران مقابل کره اشاره کرد: «آن بازی نه تکرار می‌ شود و نه تکراری»

نام:
ایمیل:
* نظر:
مطالب برگزیده
به بهانه پخش سریال "نون خ"، دیباچه بررسی کرد

آیا احیای طنز‌های تلویزیونی، تضمینی بر بازگشت مخاطب به سمت صداوسیماست؟

۱۷:۲۰  -  ۰۴ ارديبهشت ۱۴۰۳
مسئول کمیته رتبه‌بندی مرشدان فدراسیون ورزش‌های زورخانه‌ای و کشتی پهلوانی در گفتگو با دیباچه:

ورزش زورخانه ای باید به المپیک راه پیدا کند/ هزاران سال است ورزش باستانی از موسیقی و آوای حماسی بهره می‌برد

۱۷:۵۴  -  ۲۹ فروردين ۱۴۰۳
سرمربی تیم ملی هندبال جوانان دختر ایران در گفت‌وگو با«دیباچه» مطرح کرد؛

تیم ملی در گروه مرگ قرار دارد/ بازی با تیم‌های اروپایی محک خوبی است

۱۸:۱۷  -  ۲۹ فروردين ۱۴۰۳
یک کارشناس فوتسال در گفت ‌و‌ گو با «دیباچه» مطرح کرد؛

ایران تیم بهتری نسبت به رقبای آسیایی دارد/باید به تصمیم شمسایی احترام بگذاریم

۱۱:۲۹  -  ۲۵ فروردين ۱۴۰۳
ادبیات عجیب ژیلا صادقی!

جنجال خانم مجری بعد از درگذشت رضا داوودنژاد چه بود؟

۱۲:۲۹  -  ۱۵ فروردين ۱۴۰۳