افسانه صدیقی : طی روزهای گذشته خبری منتشر شد مبنی بر اینکه به ایرلاینها و آژانسهای مسافرتی داخلی کتبا اعلام شده باید حداقل قیمت ۶۰۰ هزار تومانی برای پروازهای داخلی را رعایت کرده و از آن پایینتر نیایند. همچنین مدیر فنی یک آژانس که از ترس تعلیق فعالیت حاضر به افشای نامش نشد، به دیباچه گفت: از شرکت هواپیمایی ایران ایر با آژانس تماس گرفته و تهدید کردهاند اگر حداقل فروش بلیت هواپیما زیر 600هزار تومان بیاید، دسترسی فروش(ساین) آژانسشان تعلیق میشود.
محمد هادی صانعی رئیس رویهها و مقررات بازرگانی هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران (هما) در بخشنامهای به دفاتر فروش بلیت هواپیما و آژانسهای هواپیمایی اعلام کرد: اخیراً مشاهده شده که برخی شرکتهای خدمات مسافرت هوایی اقدام به ارائه تخفیف از محل کمیسیون این شرکتها میکنند. ایران ایر میافزاید: ارائه هر گونه تخفیف از نرخ مصوب هما ممنوع بوده و در صورت ادامه این رویه، با دفاتر متخلف از این بخشنامه، قطع همکاری خواهد کرد.
مدارکی به دست دیباچه رسیده که نشان می دهد که این موضوع در جلسه انجمن شرکت های هواپیمایی در مورخ 15 آذر ماه به تصویب رسیده است.
به همین جهت با سخنگوی سازمان هواپیمایی کشوری رضا جعفرزاده به گفتگو نشستیم.
-جناب جعفر زاده شما در جریان نامه انجمن شرکتهای هواپیمایی 15 آذر 1400 هستید؟ این موضوع واکنشهای متعددی را به دنبال داشت؛ از جمله اینکه چرا سازمان هواپیمایی کشوری به این مسئله ورود پیدا نمیکند و مگر ارزانفروشی قیمت بلیت هواپیما هم جرم است؟
مدرکی که شما برای بنده فرستادید را به دفتر نظارت بازرسی ارسال کردم تا پاسخ دهند.
-دوهفته گذشته هم که دستور ارزان شدن بلیت ها داده شد، باز هم این اتفاق نیفتاد و فقط نامه دستوری بود و عمل نشد.
بر اساس نرخ نامه انجمن شرکت های هواپیمایی بوده که اگر بالاتر از کف باشد ،تخلف حساب می شود، همه مسیرها نرخ هایشان مشخص است.بلیت ها را باید از مراکز معتبر بلیت خریداری کنیم. مراکز معتبر را از کجا پیدا کنیم؟ سایت سازمان هواپیمایی کشوری که در آن دفاتر خدمات مسافرتی هواپیمایی مجاز و هم مراکز فروش بلیت هواپیمایی مشخص هستند.
نرخ نامه در انجمن شرکت هواپیمایی مشخص شده است. بر اساس عرضه و تقاضا خرید و فروش بلیت انجام می پذیرد.
بعد از مصاحبه سخنگوی انجمن شرکت های هواپیمایی ،الان تمام مسیرهایی که مجوز پرواز از سازمان هواپیمایی کشوری دارند ، قطعا باید بر اساس نرخ نامه جدید که اعلام شده است عمل کنند و بالاتر از این نرخ تخلف محسوب می شود.
ما از دو طریق روی این تخلفات نظارت می کنیم: یکی از طریق بازرسی های دفاتر نظارتی و یکی گزارشات مردمی که از طریق سایت سازمان هواپیمایی کشوری انجام می شود.
- چرا نزدیک ژانویه هموطنانی که تمایل به سفر خارجی دارند باید بلیت این مسیرها را به بهانه گرانی ارز یا کمبود ارز، گرانتر از قبل تهیه کنند؟
البته ممکن است در زمان پیک پروازی در مسیرهای مشخصی قیمت ها بالاتر برود که این به معنای گرانتر شدن سقف مورد نظر نرخ ها نیست که اگر چنین اتفاقی افتاد باید گزارش شود.
نرخ بلیت هواپیما بر اساس هزینه ای تمام شده در صندلی پرواز انجام می گیرد و این مسائل کارشناسی شده است و نرخ گذاری توسط شرکت های هواپیمایی تعیین شده تا واسطه ها سوء استفاده نکنند!
-قضیه دامپینگ یعنی ارزان فروشی برای جذب مشتری در حد ضرر، ممکن است برای برخی شرکت های هواپیمایی انجام پذیرد و انجمن هواپیمایی و سازمان هواپیمایی کشوری مخالف این موضوع باشد؟
ما اگر شکایتی مبنی بر بالا بودن نرخ تصویب شده در انجمن هواپیمایی باشد از مکانیزم برخورد قانونی که داریم استفاده میکنیم!
-خیر منظور بنده نرخ پایین تر از مصوب است ..........
پس از این سوال خبرنگار دیباچه، متاسفانه مصاحبه شونده وسط مصاحبه از پاسخ دادن طفره رفت و تماس را قطع کرد؛ در نهایت هم تماس های مکرر خبرنگار ما بی ثمر بود.