پنجشنبه ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۳  |  Thursday, 25 April 2024

دیباچه

کد خبر: ۵۱۱۹۸
تاریخ انتشار : ۵۸ : ۱۱ - ۰۶ آذر ۱۴۰۰

« علیرضا مسعودی »  نویسنده , بازیگر , کارگردان و استندآپ کمدین است که همه این چهره همیشه خندان را با نام علی مشهدی می شناسند. او در زمینه نویسندگی کارهای درخشان و موفقی را در کارنامه هنری خود دارد که می توان به «کوچه اقاقیا» , «قرارگاه مسکونی» , «سه در چهار» و...اشاره کرد . در ادامه مصاحبه «دیباچه» با علیرضا مسعودی را می خوانید:

آقای مسعودی چند سالی است که آثار طنز تلویزیون قدرت و کیفیت لازم را برای جذب مخاطب ندارند و به اصلاح خیابان خالی کن نیستند، آیا این موضوع به عدم حضور بازیگران مطرح در سریال ها بازمی گردد؟

بازیگران مطرح ِحوزه طنز ، به خاطر متن و قصه خوب سریالها ،درخشیدند/مجری «سریالیست» ایرادهایی ازسریالم گرفت که منطقی نبود/ذره ای تلویزیون ما را درک کند

فیلمنامه بسیار مهم است,تمام بازیگران مطرحی که در این سال ها در حوزه طنز درخشیدند به خاطر متن و قصه خوبی بوده که در اختیارشان قرار داشته است. زمانی که شما بهترین بازیگران طنز را کنار هم قرار بدید اما فیلنامه درستی نداشته باشید , نهایت یک الی دو قسمت، بیننده سریال را تماشا می کند و سپس جذابیتی برای ادامه تماشا ندارد. مگر بازیگر تا چه اندازه می تواند بیننده را نگه دارد, این قصه یا فیلمنامه است که سبب می شود بیننده فیلم یا سریال را تماشا و آن را دنبال کند.

شما با سریال «نوروز رنگی» که در حوزه طنز حرفی برای گفتن داشت نشان دادید که هنوز هم میتوان آثار طنز ماندگار ساخت اما سریال شما در آن دوران بنا به چند دلیل خوب دیده نشد، این مشکلات از کجا نشات میگیرد؟

شبکه پنج بنا به هر دلیلی شبکه اصلی حساب نمی شود, شبکه یک و سه در این سال ها مخاطب خیلی بیشتری داشته و اگر سریالی ذره ای هم خوب باشد خیلی بیشتر در این شبکه ها دیده می شود. سریال « نوروز رنگی» هم به اندازه خودش دیده شد زیرا ما نمی توانیم سریالی را که ساعت هشت شب در ایام نوروز از شبکه پنج  را با سریالی که ساعت یازده شب از شبکه یک پخش می شود , با هم مقایسه کنیم, این موضوع یکی از دلایل کمتر دیده شدن سریال بود.

چندی پیش شما در برنامه « سریالیست  شبکه یک حضور پیدا کردید و پدرام کریمی مجری این برنامه از سریال «نوروز رنگی»  و ضعف فیلمنامه آن به شدت  انتقاد کرد و پر واضح بود که شما دلخور شدید اما باسعه صدر پاسخ مجری را دادید! درحالی که ماهیت برنامه ای مانند «سریالیست »  باید در جهت تکریم فیلمساز و عوامل پروژه ها باشد!

به نظر من باید کمی قدرشناس تر باشند , ما سریال « نوروز رنگی» را در شرایط بسیار سخت ساختیم از طرفی ساخت سریالی که دهه شصت را روایت می کند بسیار کار را دشوار می کند؛ پیدا کردن لوکیشن و نبود نقض در کار از یک طرف و شرایط کرونایی و نگرانی از بابت بیماری از سوی دیگر کار را برای ما سخت تر می کرد. روز چهل یا چهل و پنجم فیلمبرداری تمام عوامل کار درگیر بیماری کرونا و چهارده روز در هتل قرنطینه شدیم. با این حال تمام تلاش خود را به کار بستیم تا کیفیت اثر خوب باشد اما نمی دانم چرا به جای دعوت از ما در برنامه و تشکر از ساخت فیلم , مجری برنامه ایرادهایی ازسریال گرفت که از نظر من منطقی نبود و آن برنامه هم برنامه ای نبود که من بخواهم درباره فیلمنامه صحبت کنم؛ اگر قرار بر این موضوع بود باید از کارشناس ها دعوت می شد و درباره این موضوع به گفت و گو می پرداختیم. بهتر است در این شرایط سخت ذره ای تلویزیون ما را درک کند.

آقای مسعودی در این سال ها فیلمنامه ها و سریال های شما توانسته مخاطبان بسیاری را جذب کند, ایده اولیه نگارش فیلمنامه ها چطور به ذهن شما می رسد؟

ایده اولیه خیلی از فیلمنامه ها یک سری از ماجراهایی بوده که در زندگی شخصی من اتفاق افتاده , در اطرافیان خود دیده یا شنیده ام و یا مطلبی در روزنامه ها و ... خوانده ام.

مردم با بازیگران قدیمی طنز خاطرات خوبی دارند آیا بازیگران نسل جدید هم می توانند مانند پیشکسوتان بدرخشند؟

در هر حال بازیگران نسل جوانی که وارد این حرفه می شوند , بینندگان نسل جوان هم به تماشای فیلم های آن ها می نشینند و مخاطب فیلم ها می شوند اما به این شرط که بازیگران جوان هم حمایت شوند و اینگونه نباشد که فقط در یک الی دو اثر از آن ها استفاده و سپس سراغی از آن ها نگیرند و حمایتی انجام نشود. پیشنهاد من به نسل جوان این است که ناامید نشوند, تلاش کنند , به قول قدیمی ها که می گفتند :« خواستن توانستن است.»

آیا تصمیم برای ساخت سریالی غیر از سریال های کمدی دارید؟

در این شرایطی که اوضاع دل مردم خوب نیست, ترجیح می دهم که فقط اثر کمدی بسازم زیرا جامعه ما به آن نیاز دارد. امروزه زندگی ها بسیار تلخ شده و مردم هم مشکلات بسیاری دارند به همین دلیل دوست ندارم هنگامی که مردم به تماشای تلویزیون می نشینند , من هم دردی به دردهایشان اضافه کنم بنابراین اگر فرصتی داده شود فقط کارهای کمدی و طنز می سازم.

بازیگران مطرح ِحوزه طنز ، به خاطر متن و قصه خوب سریالها ،درخشیدند/مجری «سریالیست» ایرادهایی ازسریالم گرفت که منطقی نبود/ذره ای تلویزیون ما را درک کند

در حال حاضر کار جدیدی در دست تولید دارید؟

خیر در حال حاضر کار جدیدی ندارم.

گفت و گو از : مینا قنبری 

 

برنامه سریالیست با حضور علی مشهدی 

نام:
ایمیل:
* نظر:
مطالب برگزیده
به بهانه پخش سریال "نون خ"، دیباچه بررسی کرد

آیا احیای طنز‌های تلویزیونی، تضمینی بر بازگشت مخاطب به سمت صداوسیماست؟

۱۷:۲۰  -  ۰۴ ارديبهشت ۱۴۰۳
مسئول کمیته رتبه‌بندی مرشدان فدراسیون ورزش‌های زورخانه‌ای و کشتی پهلوانی در گفتگو با دیباچه:

ورزش زورخانه ای باید به المپیک راه پیدا کند/ هزاران سال است ورزش باستانی از موسیقی و آوای حماسی بهره می‌برد

۱۷:۵۴  -  ۲۹ فروردين ۱۴۰۳
سرمربی تیم ملی هندبال جوانان دختر ایران در گفت‌وگو با«دیباچه» مطرح کرد؛

تیم ملی در گروه مرگ قرار دارد/ بازی با تیم‌های اروپایی محک خوبی است

۱۸:۱۷  -  ۲۹ فروردين ۱۴۰۳
یک کارشناس فوتسال در گفت ‌و‌ گو با «دیباچه» مطرح کرد؛

ایران تیم بهتری نسبت به رقبای آسیایی دارد/باید به تصمیم شمسایی احترام بگذاریم

۱۱:۲۹  -  ۲۵ فروردين ۱۴۰۳
ادبیات عجیب ژیلا صادقی!

جنجال خانم مجری بعد از درگذشت رضا داوودنژاد چه بود؟

۱۲:۲۹  -  ۱۵ فروردين ۱۴۰۳