جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳  |  Friday, 29 March 2024

دیباچه

کد خبر: ۵۱۱۰۷
تاریخ انتشار : ۰۲ : ۱۶ - ۱۰ آبان ۱۴۰۰
گپ « دیباچه » با « صبا نجاتی» نویسنده و بازیگر جوان عرصه تئاتر

مینا قنبری :« صبا نجاتی »  نویسنده و بازیگر تئاتر درخصوص اجرای نمایش « دریم لند» در گفت و گو با « دیباچه» گفت: با شیوع بیماری کرونا و تعطیلی مدام سالن های نمایش , چند باری برای اجرای نمایش « دریم لند» اقدام کردیم زیرا اجرای نمایش در اسفند ماه 98 از نیمه قطع شده بود  و ما مجدد تصمیم به اجرای نمایش در تابستان 99 گرفتیم ،ولی دوباره همان روز سالن ها تعطیل شدند و دیگر نتوانستیم نمایش را روی صحنه ببریم همین اتفاق سبب شد تا بچه های گروه به دلیل مسائل مالی و اقتصادی  در کارهای دیگر عموما خارج از فضای تئاتر مشغول به کار شوند البته این اتفاق بین همه گروه های تئاتری مشترک بود. این روزها مشغول نوشتن متن جدیدی هستم که اگر شرایط کرونا بهتر شد بتوانیم برای اجرای آن اقدام کنیم.

نجاتی با اشاره به فضای سینمای صامت در نمایش « دریم لند» بیان کرد: ایده اولیه نمایش « دریم لند» توسط مرتضی جلیل دوست کارگردان این نمایش مطرح شد و ایده ایشان این بود که نمایش بدون کلام در فضای سینمای صامت اجرا شود ، درباره آن تحقیق کردیم و متوجه شدیم که کاراکتر چارلی چاپلین به فضایی که ما می خواهیم بسیار نزدیک است و از همین رو نمایشنامه را نوشتم و حین تمرین ها مدام بازنویسی شد و در نهایت اثری شد که روی صحنه رفت.

این نویسنده جوان درخصوص وضعیت تئاتر گفت: وضعیت این روزهای تئاتر برای همه مشخص است و قشر تئاتر بیشترین آسیب را دیدند , خیلی از بچه ها برای گذراندن زندگی در کارهای دیگری مشغول شدند و فرصت کار در تئاتر از آن ها گرفته شد . هنوز نمی دانیم که اگر اوضاع کرونا بهتر شود چه کسانی برمی گردند و آیا هنرمندان دوباره کار خواهند کرد یا خیر زیرا شرایط اقتصادی هم مناسب نیست.

« نجاتی »  در خصوص روی کار آمدن وزیر جدید گفت: فکر می کنم اهالی تئاتر به این نتیجه رسیده اند که خیلی وقت است به وضعیت هنرمندان تئاتر رسیدگی نمی شود و عملا گروهی هستیم که تنها گذاشته شده و ناامیدی سراسری میان گروه های تئاتری وجود دارد که امیدی برای تغییر وضعیت تئاتر با ورود مسئولان جدید را ایجاد نمی کند زیرا سال ها است تغییری در وضعیت تئاتر رخ نداده است. شیوع بیماری کرونا آسیب جدی به تئاتر وارد کرد و نمی دانم چقدر طول می کشد تا بتوانیم مجدد سرپا بایستیم ولی اگر هنوز تئاتر کار می کنیم فقط به خاطر بچه های تئاتر است . در دوران کرونا دیدیم که گروه های جوان و دانشجویی تلاش برای اجرای نمایش ها داشتند و از جان خود گذشتند و حتی بسیاری از آن ها بیمار شدند و این گروه های جوان بودند که تئاتر را در این دو سال سرپا نگه داشتند .  

وی افزود:امیدوارم بتوانیم از مدیران و مسئولان مطلبه کنیم کمااینکه قبل از ما هم از مسئولان مطالبه کرده ولی نتیجه ای دریافت نکرده بودند.کار هنرمند تئاتر ارائه راهکار برای بهبود وضعیت تئاتر نیست , مدیران این عرصه باید در این حیطه تصمیم و آن را اجرایی کنند تا وضعیت هنر تئاتر و هنرمندان بهتر شود.

برچسب ها: صبا نجاتی
نام:
ایمیل:
* نظر:
مطالب برگزیده
صحبت‌های احساسی مارال بنی آدم، در گفتگو با ویژه برنامه «مدیا»

پروین اعتصامی، قبل از اینکه یک شاعر و ادیب باشد، یک انسان بوده است!

۱۵:۱۸  -  ۲۳ اسفند ۱۴۰۲
گفتگو ویژه برنامه مدیا با سعید الهی تهیه کننده فیلم‌های سینمایی میرو و قویدل

مطمئنم شهید آوینی اگر زنده بود، به مستند «قویدل» جایزه می‌داد / باید باور کنیم که در اتاق شیشه‌ای زندگی می‌کنیم

۱۳:۱۱  -  ۲۳ اسفند ۱۴۰۲
گلر تیم ملی هندبال در گفت‌وگو با «دیباچه» مطرح کرد؛

مربیان خارجی تاثیر مثبتی بر روی تیم ملی داشتند/ وقتی توپ گل نمی‌شود، مقصر مربی نیست

۱۱:۳۸  -  ۲۰ اسفند ۱۴۰۲
مدیرکل اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی استان تهران در گفتگو با دیباچه:

انجمن موسیقی فعالی در استان تهران نداریم/ موسیقی نسبت به تئاتر و هنرهای تجسمی مظلوم‌تر است

۱۱:۱۷  -  ۱۴ اسفند ۱۴۰۲
گفتگو ویژه برنامه مدیا با «خسرو احمدی» که دهه شصتی‌ها او را به نام «دولنگ» می‌شناسند

متاسفانه تلویزیون برای کودکان امروزی هیچ برنامه خوبی ندارد!

۱۳:۰۷  -  ۱۷ اسفند ۱۴۰۲
صحبت‌های انتقادی حسین عابدینی بازیگر سریال « بچه های مدرسه همت » علیه «مهران رجبی»

«مهران رجبی» کنترات برداشته، نباید فقط پولو ببینه و با کله شیرجه بزنه؛ بازیگری را با بیزینس اشتباه گرفته!

۱۶:۵۳  -  ۱۴ اسفند ۱۴۰۲
رئیس مرکز مطالعات راهبردی و آموزش وزارت کشور با دیباچه مطرح کرد؛

هدف اصلی جشنواره ی « رای ملت » تببین گری و جهاد تبیین است/ پای جشنواره "رای ملت" به انتخابات ریاست جمهوری کشیده می‌شود!

۱۳:۰۸  -  ۱۰ اسفند ۱۴۰۲