پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳  |  Thursday, 28 March 2024

دیباچه

کد خبر: ۵۱۰۴۸
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۲۰ : ۱۱ - ۲۵ مهر ۱۴۰۰

مینا قنبری: مسعود دلخواه فارغ التحصیل فوق لیسانس ودکترای تئاتر از دانشگاه کانزاس آمریکا است. او به مدت 14 سال در آمریکا به تدریس بازیگری پرداخت.حضورش در آمریکا دو جایزه معتبر مدرس برتر بازیگری در سال 1989 و 2011 را برایش به همراه داشت. « دلخواه » علاوه بر بازیگری , نویسنده , کارگردان ، مدرس و استاد دانشگاه است.اولین تجربه دکتر دلخواه در تلویزیون با یک نقش کاریزماتیک در سریال « دلدادگان» به کارگردانی منوچهر هادی شکل گرفت.

مسعود دلخواه، کارگردان، بازیگر و عضو هیات علمی دانشگاه تربیت مدرس، درخصوص جدیدترین فعالیت های خود به « دیباچه » گفت: به تازگی کتاب «در جستجوی انسان ناب» را که یک نگاه تطبیقی بین متافیزیک و شیوه کار گروتفسکی با شیوه آموزش عرفانی کریشنامورتی است را نوشته و منتشر کرده ام. اصل این کتاب به زبان انگلیسی بوده که هنوز چاپ نشده اما ترجمه کتاب به زبان فارسی منتشر شده است. درنهایت این کتاب بعد از چهار سال پژوهش و کار کردن روی متن که برخاسته از رساله دکترای من در تئاتر و فیلم بوده به چاپ رسیده است. برادرم « عبدالمحمد دلخواه » که تخصص او زبان شناسی و ترجمه است، برگردان کتاب به زبان فارسی را انجام داده و استاد « مصطفی ملکیان »مقدمه ای مفصل بر آن نوشته اند. این کتاب توسط نشر دوستان چاپ و در یک ماه اخیر با استقبال بسیار خوبی رو به رو شده است.

« شام آخر» را در سالن استاد سمندریان به روی صحنه می برم/ وزارت ارشاد یا مرکز هنرهای نمایشی هزینه صندلی های خالی را تضمین و پرداخت کنند

« دلخواه »  با اشاره به اینکه برای ایفای نقش در سریال و فیلم سینمایی پیشنهادهایی داشته، گفت: به دلیل اینکه می خواهم تئاتری را روی صحنه ببرم، پیشنهادهای بازی را نپذیرفتم، نمایش جدید من با عنوان « شام آخر» که به حضرت مسیح (ع) و حواریون او مربوط می شود و براساس  بخش هایی از رُمان «مرشد و مارگاریتا» و منابع دیگر تنظیم شده, قرار است تمرین های نمایش در آبان ماه آغاز و در دی و بهمن ماه در سالن استاد سمندریان روی صحنه  برود. این نمایش حدود 20 بازیگر و 20 نفر عوامل دارد , در حال حاضر روند پیش تولید و انتخاب بازیگران پروژه را کامل می کنیم.

او ادامه داد: البته بازیگران حرفه ای برای چند نقش اصلی نمایش، از چند سال قبل تعیین و مشخص شده بودند، ولی برای سایر نقش ها بصورت خصوصی و با دعوت تِست می گیریم، زیرا نمی خواستیم در شرایط بیماری کرونا انبوه علاقه مندان مراجعه کنند، از همین رو از هنرمندان حرفه ای جوان و دانشجویان رشته بازیگری که قبلا کار آن ها را دیده بودم و برای نقش ها مناسب به نظر می رسیدند، برای تست نقش ها دعوت کردم.

بازیگر سریال « دلدادگان» درخصوص روی کار آمدن وزیر جدید و بهبود شرایط تئاتر بیان کرد: قطعا مسئول جدیدی که انتخاب می شود اگر بخواهد می تواند شرایط را بهتر کند. یکی از موارد مهم در تئاتر این است که به دلیل شرایط فعلی تماشاگران باید با فاصله در سالن بنشینند، از همین رو ظرفیت سالن ها به نصف ظرفیت تقلیل داده می شود و این مورد از نظر مادی به ضرر گروه است. یکی از کارهای مفید وزارت ارشاد یا مرکز هنرهای نمایشی این است که هزینه صندلی های خالی را تضمین و پرداخت کنند، همین مورد می تواند تا حدودی آرامش نسبی و امنیت اقتصای به گروه های تئاتری بدهد که احساس نکنند که در این وضعیت رها شده اند.

او افزود : از طرفی ما باید تئاتر کار کنیم و از طرف دیگر با خطر جدی و ریسک بیماری و مرگ رو به رو هستیم, از سوی دیگر گرانی های موجود، در همه ی ابعاد (هزینه های چند برابر شده ی دکور، لباس، حمل و نقل، گریم، تدارکات و ...) هم به گروه های تئاتری فشار بسیاری را تحمیل می کند. از نظر من اگر مسئول جدید و تازه نفس، هدف یاری رساندن به وضعیت هنر و تئاتر را دارد، باید حمایت های اقتصادی, حمایت های فرهنگی و حمایت های تبلیغاتی را در صدر الویت های برنامه های فرهنگی خود قرار دهد تا هنرمندان احساس امنیت کنند. بنابراین اگر اراده ای باشد این کار صورت می گیرد و اگر این اتفاق رخ ندهد وضعیت هنرمندان و وضعیت کلی فرهنگ و هنر ضعیف باقی می ماند که امیدواریم اینگونه نباشد.

این کارگردان درخصوص مقایسه تئاتر آنلاین با شبکه های نمایش خانگی خاطر نشان کرد: تماشاگران تئاتر با تماشاگران شبکه های نمایش خانگی با هم فرق دارند. نخست اینکه تئاتر تماشاگر خاص خود را دارد. در شبکه نمایش خانگی افرادِ چهره حضور دارند و عامه مردم به سمت آن کشیده می شوند وداستان های مختلف را دنبال می کنند اما تئاتر اینطور نیست، تئاتر با فکر و اندیشه تماشاگر سر و کار دارد. دوم اینکه ماهیت تئاتر به زنده بودن آن است که هر اندازه آن را مستقیم پخش کنیم باز هم اندازه تاثیری که در سالن نمایش دارد را نخواهد داشت. تماشاگر تئاتر دوست دارد،تئاتر را زنده و در یک فضای مشترک ببیند، بنابراین تئاتر آنلاین هیچگاه نمی تواند جای تئاتر زنده را بگیرد.

« شام آخر» را در سالن استاد سمندریان به روی صحنه می برم/ وزارت ارشاد یا مرکز هنرهای نمایشی هزینه صندلی های خالی را تضمین و پرداخت کنند

مسعود دلخواه خاطرنشان کرد: امیدوارم رابطه بین مردم و هنر و فرهنگ قوی تر شود و این با تلاش و درایت مسئولان و هنرمندان و مردم امکان پذیر است و زمانی به تعالی می رسد که مردم و هنرمندان ارتباط خوبی با هم داشته باشند و درک و ارتباط مسئولان با این دو نیز قوی باشد و حمایت بیشتری کنند.

برچسب ها: مسعود دلخواه
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
عرفان
|
United States
|
۱۳:۴۹ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۱
0
0
چرابعد بازی خوبش در سریال دلدادگان دیگه کم رنگ بازی میکنند استاد مسعود دلخواه..
نام:
ایمیل:
* نظر:
مطالب برگزیده
صحبت‌های احساسی مارال بنی آدم، در گفتگو با ویژه برنامه «مدیا»

پروین اعتصامی، قبل از اینکه یک شاعر و ادیب باشد، یک انسان بوده است!

۱۵:۱۸  -  ۲۳ اسفند ۱۴۰۲
گفتگو ویژه برنامه مدیا با سعید الهی تهیه کننده فیلم‌های سینمایی میرو و قویدل

مطمئنم شهید آوینی اگر زنده بود، به مستند «قویدل» جایزه می‌داد / باید باور کنیم که در اتاق شیشه‌ای زندگی می‌کنیم

۱۳:۱۱  -  ۲۳ اسفند ۱۴۰۲
گلر تیم ملی هندبال در گفت‌وگو با «دیباچه» مطرح کرد؛

مربیان خارجی تاثیر مثبتی بر روی تیم ملی داشتند/ وقتی توپ گل نمی‌شود، مقصر مربی نیست

۱۱:۳۸  -  ۲۰ اسفند ۱۴۰۲
مدیرکل اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی استان تهران در گفتگو با دیباچه:

انجمن موسیقی فعالی در استان تهران نداریم/ موسیقی نسبت به تئاتر و هنرهای تجسمی مظلوم‌تر است

۱۱:۱۷  -  ۱۴ اسفند ۱۴۰۲
گفتگو ویژه برنامه مدیا با «خسرو احمدی» که دهه شصتی‌ها او را به نام «دولنگ» می‌شناسند

متاسفانه تلویزیون برای کودکان امروزی هیچ برنامه خوبی ندارد!

۱۳:۰۷  -  ۱۷ اسفند ۱۴۰۲
صحبت‌های انتقادی حسین عابدینی بازیگر سریال « بچه های مدرسه همت » علیه «مهران رجبی»

«مهران رجبی» کنترات برداشته، نباید فقط پولو ببینه و با کله شیرجه بزنه؛ بازیگری را با بیزینس اشتباه گرفته!

۱۶:۵۳  -  ۱۴ اسفند ۱۴۰۲
رئیس مرکز مطالعات راهبردی و آموزش وزارت کشور با دیباچه مطرح کرد؛

هدف اصلی جشنواره ی « رای ملت » تببین گری و جهاد تبیین است/ پای جشنواره "رای ملت" به انتخابات ریاست جمهوری کشیده می‌شود!

۱۳:۰۸  -  ۱۰ اسفند ۱۴۰۲