جمعه ۲۶ بهمن ۱۴۰۳  |  Friday, 14 February 2025

دیباچه

کد خبر: ۵۱۰۰۹
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۱۰ : ۱۵ - ۱۰ مهر ۱۴۰۰

نسرین خدایاری : می‌گویند توجه به گذشته یک ملت،جامعه بشری و کشور می‌تواند به بهبود کیفی زندگی آینده مردم منجر شود.عروسک‌ها نماد بخشی از تاریخ زندگی هر انسان هستند.آنها گاهی به حفظ میراث فرهنگی جوامع بشری کمک می‌کنند.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری دیباچه؛ کشور ما همچون یک کتاب تاریخی است که در گوشه گوشه‌اش درس‌هایی برای نسل‌های آینده دارد.این درس‌ها بسیار آموزنده و جذاب هستند بنابراین باید آنها را درست و بدون هیچ خللی به آیندگان منتقل کنیم. میراث فرهنگی و طبیعی صفحات کتاب تاریخی کشور هستند.این صفحات به مرور زمان فرسوده می‌شوند و در صورت بی‌توجهی به این فرسودگی،تخریب خواهند شد.هم‌اکنون بسیاری از مسئولان تلاش می‌کنند با بهره‌گیری از شیوه‌های گوناگون مردم را با نحوه درست مراقبت از میراث فرهنگی و طبیعی آشنا کنند.

 

برخی از افراد جامعه نیز که تا حدودی با اهمیت حفاظت از میراث فرهنگی کشور آشنا هستند،تلاش می‌کنند همپا با مسئولان، گام‌هایی هر چند کوچک برای مطلع کردن اقشار مختلف جامعه بردارند.آنها به خوبی می‌دانند که آگاهی کودکان و نوجوانان از اهمیت حفاظت میراث فرهنگی بسیار ارزشمند است بنابراین بیشتر روی آموزش به بچه‌ها تمرکز کرده‌اند بنابراین سعی می‌کنند از موارد جذاب برای بچه‌ها استفاده کنند.عروسک‌ها و قصه‌ها اولین پل‌های ارتباطی بچه‌ها با محیط اطرافشان به حساب می‌آیند.

یکی از عروسک‌هایی که برای آموزش اهمیت نگهداری از میراث فرهنگی و طبیعی ایران به کودکان  ساخته شده است،با عنوان میراثک شناخته می‌شود.میراثک روز ۱۸ مهرماه ۱۳۹۷ به دنیای ما آدم‌ها آمد  و از آن  روز به بعد تمام سعی و تلاشش این بود که بچه‌ها را با میراث فرهنگی و طبیعی ایران آشنا کند.

بچه‌هایی که با میراثک آشنا می‌شدند برای خودشان یک عروسک  میراثک می‌ساختند، وقتی به جاهای تاریخی و گردشگری می‌رفتند آن را همراه خودشان می‌بردند،عکس و فیلم می‌گرفتند و آنها را با ایده‌پرداز شخصیت میراثک و دوستانشان به اشتراک می‌گذاشتند.

فعالیت بچه‌ها در همراهی با عروسک میراثک  خیلی خوب بود تا اینکه ویروس کرونا آمد و نوعی رخوت و کلافگی را در  سطح جامعه به وجود آورد.بسته بودن موزه‌ها و مراکز گردشگری و محدودیتهای تردد و سفر هم  مزید بر علت بود.

 ما در این گزارش به سراغ « سمانه آقایی»  ایده‌پرداز شخصیت عروسک میراثک و نویسنده داستان‌های میراثک رفتیم تا از او بپرسیم میراثک در آستانه 3سالگی‌اش چه حال و روزی دارد؟

سمانه آقایی ایده‌پرداز شخصیت عروسک میراثک و نویسنده داستان‌های میراثک  به ما گفت:همیشه به فکر این بودم که چطور می‌شود  بچه‌های بیشتری را با میراثک همراه کرد تا به این شکل آنها را با مفاهیم حوزه میراث فرهنگی و طبیعی آشنا کنم. ایده قصه‌های میراثک گوشه ذهنم وجود داشت، بنابراین با آگاهی از اینکه بچه‌ها قصه و شخصیت‌های  فانتزی را دوست دارند، پس از دوسال فعالیت با میراثک به سراغ نگارش قصه‌های میراثک رفتم.

او افزود: مجموعه قصه‌های میراثک به قلم من و با حمایت‌های بی‌دریغ خانم دکتر وجیهه تیموری از آبان ۱۳۹۹در ضمیمه آفتاب مهتاب روزنامه اطلاعات منتشر شدند و در اختیار مخاطبان کودک و نوجوان قرار گرفتند. تاکنون سیزده قصه از مجموعه قصه‌های میراثک منتشر شده‌اند. همه این  قصه‌ها سعی دارند  به واسطه میراثک بچه‌ها را با میراث فرهنگی و طبیعی حوزه تمدنی ایران فرهنگی آشنا کنند.

ایده‌پرداز شخصیت « عروسک میراثک » بیان کرد: بعد از انتشار قصه‌ها و با طولانی‌تر شدن محدودیت‌ها و شیوع کرونا به این فکر افتادم که گروهی در فضای مجازی راه بندازم. این گروه شکل گرفت و تا جایی موفق عمل کرد که بچه‌های مقطع دبستان و بعضی از  مربیان و معلمانی که با این گروه سنی در ارتباط هستند، عضو آن شدند.

آقایی ادامه داد: من  در این گروه مجازی تلاش می‌کنم با انتشار قصه‌های میراثک  بچه‌ها را تشویق کنم  که روزنامه بخرند تا تجربه خواندن روزنامه کاغذی و مواجهه با مطبوعات را هم پیدا کنند؛ البته هستند بچه‌هایی که به روزنامه دسترسی ندارند برای همین من فایل قصه را هم در گروه می‌گذارم. همانطور که اشاره کردم هر قصه به یکی موضوع محوری میراث فرهنگی و طبیعی می‌پردازد، بنابراین پس  از اینکه بچه‌ها قصه را خواندند و یا گوش کردند (از دوستان همراه میراثک هستند کسانی که در حوزه قصه‌خوانی فعالیت دارند و به شکل داوطلبانه قصه‌ها را می‌خوانند) من درباره  موضوع محوری و موضوعات حاشیه‌ای قصه با بچه‌ها صحبت می‌کنم . سپس بر اساس قصه و آنچه که  گفته شد فعالیت‌هایی را به بچه‌ها پیشنهاد می‌دهم و آنها این فعالیت‌ها را  انجام می‌دهند. در نهایت بچه‌ها به واسطه درگیر شدن با قصه‌ها و انجام فعالیت‌های مرتبط با آنها هر دفعه با یکی از وجوه میراث فرهنگی و طبیعی ایران آشنا می‌شوند.

-میراثک چه فرم و شکلی دارد؟

میراثک کله‌ای شبیه یک دست با انگشت‌های رنگ و وارنگ دارد. هر کدام از این رنگ‌ها نشانه یکی از قاره‌های جهان است. زرد: آسیا، نارنجی: آفریقا، قرمز: آمریکا، آبی: اقیانوسیه و سبز هم اروپا. این یعنی میراثک با همه بچه‌های دنیا دوست است. صورت میراثک هم شبیه یک قلب کوچولو است. این یعنی میراثک واقعا عاشق صلح و دوستی است. او آمده تا دست‌های کوچک بچه‌ها را بگیرد و آن‌ها را با زیبایی‌های ایران آشنا کند.

میراثک چند ویژگی‌ بامزه دیگر هم دارد: او از بین همه رنگ‌ها عاشق رنگ گنبدهای فیروزه‌ای مساجد است. میراثک هر روز طلوع خورشید را در شهر سراوان و غروب خورشید را در روستای جنگ‌تپه تماشا می‌کند. او از بین غذاها فسنجان و قورمه‌سبزی را خیلی دوست دارد.

میراثک بیشتر از هر چیزی از دیو اَپوش می‌ترسد. او عاشق حیوانات هم هست. دلش برای سنجاب‌ها غنج می‌زند؛ به‌ویژه برای سنجاب‌هایی که در جنگل‌های زاگرس زندگی می‌کنند. به غیر از همه این‌ها میراثک یک کیف و کتابخانه سیار هم دارد. توی کیف میراثک هرچیزی که یک جورایی با فرهنگ و هنر ایران مرتبط باشد را می‌توانید پیدا کنید از عکس یک بنای تاریخی تا مثلا دستور پخت یک غذا و اما کتابخانه سیار، میراثک یک کتابخانه سیار هم دارد که با آن به جاهای مختلف ایران می‌رود و همراه با بچه‌ها کتاب می‌خواند.

در انتها باید بگم که به تازگی میراثک یک تمبر اختصاصی هم دارد که آن تمبر هم ویژگی‌های خاصی داره و اگر چه در یکی از قصه‌ها اشاره کوتاهی به این تمبر کردیم اما انشاالله در آینده نزدیک به شکل رسمی از آن رونمایی می‌کنیم.

نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
بهارمست
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۰:۵۵ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۱
0
0
موفق باشید
نام:
ایمیل:
* نظر:
مطالب برگزیده
علی اوجی بازیگر سینما و تلویزیون به دیباچه گفت؛

من هم باید شمشیر خودم را برای دفاع از سینمای اجتماعی زمین بگذارم و فیلم بسازم!

۰۹:۱۰  -  ۱۷ بهمن ۱۴۰۳
گفتگو دوربین «ویژه برنامه فجر دیباچه» با آریا عظیمی نژاد، آهنگساز مطرح کشورمان

استعداد‌های عصر جدید، وضع مالی شان خیلی خوب شده است!

۱۲:۳۳  -  ۲۰ بهمن ۱۴۰۳
گفتگو دیباچه با فرزین محدث بازیگر فیلم سینمایی «آنتیک»

جسارت، باعث خلاقیت می‌شود / کاراکتری که من آن را ایفا کردم، شخصیت خاص و عجیب و غریبی دارد!

۱۱:۳۶  -  ۱۴ بهمن ۱۴۰۳
گفتگو دوربین «ویژه برنامه فجر دیباچه» با جواد افشار، کارگردان سریال گاندو

هیچ مشکلی با حسن روحانی ندارم، آنچه گفتم واقعیت تاریخ بود!

۱۹:۳۱  -  ۱۹ بهمن ۱۴۰۳
کارگردان فیلم سینمایی «ترک عمیق» در گفتگو با دیباچه مطرح کرد؛

امیدوارم ژانر اجتماعی دوباره احیا شود / دغدغه من بیان موضوعات تنهایی و عشق است!

۱۲:۰۹  -  ۱۴ بهمن ۱۴۰۳
گفتگو دوربین «ویژه برنامه فجر دیباچه» با جواد یحیوی

خودم را در تئاتر پالایش میکنم / جنجال حاکم بر سینما، ما را از موضوع فرهنگ و هنر دور کرده است !

۲۱:۱۷  -  ۱۸ بهمن ۱۴۰۳
گفتگو دوربین «ویژه برنامه فجر دیباچه» با پژمان بازغی

انگارخیلی از سبک‌های سینمایی در ایران منسوخ شده است / خاطره بازی با فیلم های سال های دور جشنواره

۱۸:۰۲  -  ۱۸ بهمن ۱۴۰۳
مجید مظفری بازیگر پرآوازه سینمای ایران به دیباچه گفت؛

نزدیک به یک سال، مو و ریش هایم را نزدم و ۱۲ کیلو چاق شدم!

۰۹:۰۰  -  ۱۷ بهمن ۱۴۰۳
غزل شاکری بازیگر فیلم سینمایی « رها » به دیباچه گفت؛

این اطمینان برای من حاصل شد که «رها» از یک خطی نمی‌تواند پایین‌تر باشد!

۱۸:۳۰  -  ۱۵ بهمن ۱۴۰۳
گفتگو دیباچه با صمد طاهری، نویسنده مجموعه داستان کوتاه «آن پریزاد سبزگوش»

تا سوژه‌ای به عواطف من چنگ نزند، سراغ نوشتن آن نمی‌روم/ به روند داستان‌نویسی در ایران خوشبین هستم!

۰۹:۱۰  -  ۱۷ بهمن ۱۴۰۳
شهاب حسینی به دیباچه گفت؛

«رها» با یک سوم هزینه های مرسوم تولید شده است !

۱۸:۱۳  -  ۱۵ بهمن ۱۴۰۳
گفتگو دیباچه با ارسطو خوش رزم، بازیگر سینما و تلویزیون

توجه به لهجه مازندرانی در سریال پایتخت، کار را برای بازی من در «بازی خونی» سخت و وحشتناک کرد!

۱۲:۱۹  -  ۱۴ بهمن ۱۴۰۳
پربازدیدها
آخرین اخبار