سه‌شنبه ۱۸ شهريور ۱۴۰۴  |  Tuesday, 09 September 2025
کد خبر: ۵۱۰۰۴
تاریخ انتشار : ۴۳ : ۱۰ - ۰۸ مهر ۱۴۰۰
گفتگو دیباچه با سامان احتشامی نوازنده برجسته پیانو و آهنگساز

"پیانو"به لحاظ وسعت صدا و بیان به عنوان سازی کامل در فضای موسیقایی مطرح است | تحریم اقتصادی آشفتگی بازار موسیقی را نیز به دنبال آورد

دینا محمدی : « سامان احتشامی »  نوازنده برجسته پیانو و آهنگساز، دانش آموخته دانشکده هنر و معماری است و ساخت موسیقی قطعاتی چون راز باغ، مهتاب در باغ، آنا در باغ، پری کجایی ، باغ خاطره‌ها ، گوزن شاخ طلایی، بهشت من ،پائیزان، دنیا، تمنای عشق را در کارنامه هنری خود به ثبت رسانده، او که موسیقی فیلم هایی از جمله شازده کوچولو، این ترانه عاشقانه نیست، رستگاری در هشت و بیست دقیقه را ساخته معتقد است: «  تحریم های اقتصادی علاوه بر وارد کردن ضربه مهلک به اقتصاد و بازار اقتصادی کشور، ضربه اساسی نیز بر پیکره عرصه موسیقی این مرز و بوم وارد کرده تا حدی که این حوزه را با آشفتگی های بسیاری مواجه نموده است.

« سامان احتشامی »  به خبرنگار دیباچه گفت: از ساز پیانو میتوان در تمامی ژانر های نمایشی بهره برد، همچنین پیانو به عنوان ساز مادر توانایی های متعددی همچون "استاکاتو" و یا "لگاتو" دارد که میتوان به وسیله آن نُت ها را به صورت مقطعی و یا پیوسته در حالات مختلف نواخت و همچنین ساز پیانو بیش از هفت « اکتاو » و هفت، « نُت هفت تایی  » دارد  که به وسیله آن می توان صداهای بم و هم صداهای زیر را خلق کرد.


همینطور پیانو به عنوان سازی کامل به لحاظ وسعت صدایی و بیان صدا مطرح بوده و هست ، به گونه ای که  میتواند به بهترین شکل، سلیقه یک آهنگساز را در خلق و ایجاد یک نُت رقم بزند ؛ ضمن اینکه هر آهنگی به ویژه در ارکسترها بخواهد ساخته شود اول باید به وسیله پیانو خلق گردد و سپس تنظیم و بعد به اجرا درآید.

« سامان احتشامی » که طی سالهای ۷۰ تا ۷۴ برنده لوح زرین و لوح تقدیر جشنواره موسیقی فجر شد، پیرامون اینکه چقدر باید یک آهنگساز با ادبیات نمایشی آشنا باشد، اظهار داشت: اگر آهنگسازی که قرار است برای یک اثر نمایشی موسیقی یا آهنگی را خلق کند، با ادبیات نمایشی آشنایی داشته باشد خواهد توانست اثری متناسب در تعامل با محتوا و ساختار اثر آن تولید کند و در این عرصه موفقیت چشمگیری نصیب خود کند.
اما زمانی که یک آهنگساز بخواهد یک موسیقی بی کلام را بنویسد و آن را اجرا کند نیازی به آشنایی چندانی با ادبیات نمایش ندارد.

او ادامه داد : هم اکنون مشغول ضبط دو اثر موسیقایی برای ارکستری بزرگ، با آهنگسازی « سام جلائی »  و  ترانه سرایی دکتر « همایون راستاد »  هستم و به دلیل اوضاع نابسامان کرونا، قطعات موسیقی جداگانه ضبط میشود و متاسفانه تولیدات موسیقی به شدت کاهش یافته و ما نمیتوانیم نوازنده ها را در کنار هم بیابیم و در خلق موسیقی به یک تعامل مطلوب دست یابیم.

این آهنگساز پیرامون دیگر فعالیت خود گفت: در حدود سه سال است که در حال راه اندازی سایتی به جهت موسیقی و تدریس عرصه های مختلف آن هستم.همچنین در کنار این فعالیت ها به تولید موسیقی تبلیغاتی می پردازم و در این زمینه آثاری را برای مهدی وجدانی رهبر اکستر در ترکیه تهیه کردم و به عنوان نوازنده با او همکاری داشتم.

« احتشامی »  تصریح کرد : تولید آلبوم در این روز ها در عرصه موسیقی دیگر چندان جایگاهی ندارد و تنها خواننده های نوظهور هستند که با هزینه های شخصی خود اقدام به تولید آلبوم میکنند که در نهایت نه تنها نمیتوانند در این زمینه موفق شوند بلکه هیچ گونه بازگشت سرمایه ای نیز نخواهند داشت.

او که در سال ۶۸ موفق به دریافت دیپلم افتخار از جشنواره موسیقی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان شد، بیان کرد: در فضای مجازی اپلیکیشن هایی چون یوتیوب و اسپاتیفای وجود داشت که از طریق آن ها می توانستیم آثار خود را به مارکت موسیقی واگذار کنیم، اما هم اکنون به دلیل تحریم ها این فعالیت در عرصه موسیقی مقابلمان سَد شده و به تَبَع آن در کشور،درآمد بازار موسیقی اینترنتی بسیار کاهش یافته، به گونه ای که به جرات میتوان گفت بازار موسیقی به هیچ عنوان در شرایط خوبی به سر نمی برد و از این رو خواننده ها سعی دارند آثارشان را در اینستاگرام به صورت تَک تِرَک به اشتراک بگذارند .

« سامان احتشامی »  که در نمایش هایی چون "ترانه های قدیمی" ، " سینماهای من" و "نام تمام مادران" به کارگردانی محمد رحمانیان به عنوان نوازنده و بازیگر حضور داشته، عنوان کرد : گاهی موسیقی هایی در قالب آثاری نظیر  "سلطان قلب ها" و "لاو استوری" و یا حتی "از کرخه تا راین" به مخاطب ارائه شدند تا سال های سال در ذهن همگان تداعی می شود.

برچسب ها: سامان احتشامی
مطالب برگزیده
عضو تیم ملی اسکیت در گفت‌و‌گو با «دیباچه» مطرح کرد؛

در مسیر قهرمانی هیچ‌وقت عقب ننشستم؛ در دل جنگ تمرین را رها نکردم

۱۹:۵۱  -  ۲۸ تير ۱۴۰۴
کاپیتان تیم ملی واترپلو در گفتگو با «دیباچه» مطرح کرد؛

رسیدن به صدر جهان سخت است/ با یک بازی بیشتر دومین گلزن برتر آسیا می‌شدم

۱۳:۰۴  -  ۲۴ تير ۱۴۰۴
اشکان ممبینی از کارشناسان چهره و شاخص مسائل بین‌الملل به دیباچه گفت؛

تلاش‌های نظامی برای مهار برنامه هسته‌ای ایران، نمی‌تواند اراده ملت را در مسیر پیشرفت و خودکفایی کشورمان متوقف کند

۲۲:۲۴  -  ۱۵ تير ۱۴۰۴
عضو تیم ملی کشتی آلیش بانوان در گفتگو با «دیباچه» مطرح کرد؛

دو طلای آسیا نقطه اوج کارنامه‌ام بود/ ‏طلای جهانی را هدف گرفته‌ام

۱۷:۴۹  -  ۰۸ تير ۱۴۰۴
پژوهشگر موسیقی آذربایجان و نوازنده ساز قوپوز در گفتگو با دیباچه مطرح کرد؛

عاشیق‌ها صدای تاریخ و فرهنگ مردم آذربایجان هستند/ موسیقی آذربایجان، موسیقی زنده و مردمی است

۱۳:۰۱  -  ۱۸ خرداد ۱۴۰۴
ملی پوش فوتبال زنان با «دیباچه» مطرح کرد؛

از لیگ تا تیم ملی؛ گلرهای ایران برای یک رؤیا متحد شده‌اند

۱۲:۵۴  -  ۱۸ خرداد ۱۴۰۴
عضو تیم ملی وزنه برداری در گفتگو با «دیباچه» مطرح کرد؛

قهرمانی آسیا فقط شروع مسیر من است/ تمرین با بزرگان جهان برایم ارزشمند است

۱۲:۳۳  -  ۰۴ خرداد ۱۴۰۴
قهرمان اسکواش زنان کشورمان در گفتگو با «دیباچه» مطرح کرد؛

اسکواش زنان ایران در مسیر پیشرفت حرکت می کند/ هدفم رسیدن به رنکینگ زیر ۵۰ جهان است!

۰۹:۰۰  -  ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۴
سرمربی تیم ملی تنیس در گفتگو با «دیباچه» مطرح کرد؛

از میزبانی تور جهانی برای محک بازیکنان ملی بهره می‌بریم/ همه بازیکنان زیر ذره‌بین هستند

۱۶:۲۳  -  ۲۲ ارديبهشت ۱۴۰۴
سرمربی تیم قهرمان لیگ کانوپولو در گفتگو با«دیباچه» مطرح کرد؛

با تجهیزات حرفه‌ای به مدال جهانی نزدیک می‌شویم/ نسل جوان انگیزه بیشتری برای قهرمانی دارند

۰۹:۰۰  -  ۱۶ ارديبهشت ۱۴۰۴
دبیر چهاردهمین جشنواره بین‌المللی فیلم ۱۰۰ در گفتگو با دیباچه مطرح کرد؛

برخی فیلمسازان با جشنواره فیلم ۱۰۰ فعالیت‌شان را آغاز کردند/ انتخاب بخش فلسطین آزاد به عنوان بخش ویژه جشنواره!

۱۱:۱۴  -  ۳۰ فروردين ۱۴۰۴