فاطمه شعبانی : این روزها شاهدیم که با نزدیک شدن به ایام محرم و عزاداری سیدالشهدا در فضای مجازی و حقیقی، از سوی برخی افراد سوالاتی مطرح میشود که گاهی اصل عزاداری برامام حسین(ع) را زیر سوال میبرند. هرچند گاهی این ایجاد شبهات از روی غرض ورزی و گاهی بی غرض صورت میگیرد. با حجت الاسلام دکتر« قاسم ترخان» عضوپژوهشکده فرهنگ و اندیشه و نویسنده کتاب:« نگرشی عرفانی، فلسفی، کلامی به شخصیت و قیام ما حسین» ضرورت و دلیل عزاداری بر امام حسین(ع) را بررسی کردیم.
سوالی قدیمی!
دکتر قاسم ترخان با اشاره به اینکه گاهی این شبهه مطرح میشود که مگر شما ادعا نمیکنید که امام حسین ( ع ) شهید شده وکسی که شهید شود به بهشت میرود پس گریه کردن ضرورتی ندارد و شما باید خوشحال باشید به جای گریه جشن بگیرید که مقام عظما شهادت نصیبش شده است، میگوید:« این شبهه برای الان نیست و به خیلی سالهای قبل برمیگردد حتی جناب مولوی هم درگیر این شبهه بوده است. مولوی یک فرد عامی و ضد دین نیست و عارف و شخصیت بزرگی بوده است اما وقتی عزاداری روز عاشورا مردم حلب ( سوریه) را میبیند این ایراد را میگیرد که چرا شما گریه میکنید؟ امام حسین(ع) به مقصود و هدفش رسیده و وصال حاصل شده است این که گریه ندارد! روح سلطانی ز زندانی بجست / جامه چه دریم و چون خاید دست / چون که ایشان خسرو دین بوده اند/ وقت شادی شد چون بشکستند بند..!!»
راه حسینی
به گفته این نویسنده گریه میتواند انگیزه و دلایل مختلف داشته باشد. گاهی گریه از روی عجز و مشکلات است، گاهی گریه بابت خوشحالی و شوق است. گاهی هم گریه از سر همدردی و ناشی از حس انسان دوستی وهمبستگی است مثلا کسی که غم یک بچه یتیم را میبیند و از سر همدردی گریه میکند. ما وقتی با جنایتی که در کربلا اتفاق افتاده مواجه میشویم، جنایتی که به بچه 6 ماهه و حتی پیکرهای برزمین افتاده، به زنان داغ دیده... هم رحم نکردند. هرکس که بویی از انسانیت برده باشد با شنیدن این ماجراها طبیعاتا تحت تاثیر قرار میگیرد و گریه میکند این یک نوع همبستگی است. ناراحتی من از این اتفاق تلخ پیام دیگری دارد که من در مسیری هستم که امام حسین(ع) بوده است. مثلا اگر جنایت کاری در تاریخ بمیرد شما باهاش همدردی میکنید؟ مثلا صدام با آن وضع اسفناک دستگیر و اعدام شد شما با او همدردی میکنید؟ قطعا نه. همینکه برای حادثه کربلا عزاداری میکنید پشتش این معنا است که احساسات وعواطف انسانی در شما وجود دارد و از بین نرفته و شما همان هدف و مسیری را دنبال میکنید که امام حسین(ع) دنبال میکرده است.
محرومیت از نعمت
دکتر ترخان در ادامه میگوید:« هرحادثه یک ظاهر و یک باطن و یک جنبه فردی و یک جنبه اجتماعی دارد، کسی که به شهادت میرسد از جنبه فردی به بالاترین مقام و وصال خداوند سیده است همانطور که امام علی(ع) بعد از ضربت خوردن میفرماید: به خدای کعبه رستگار شدم؛ اما از جنبه اجتماعی این شهادت باعث شده مردمی که باید از ایشان استفاده کنند محروم و بیبهره میشوند. اینجاست که مردم باید ناله بزند که چرا از این موهبت بزرگ محروم شدیم. کسانی که برعزاداری سیدالشهدا خرده میگیرند به این جنبه اجتماعی توجه نکرده اند. این عزاداری ها از باب اجتماعی اش است. مثال میزنم پدر خانواده ای شهید میشود همه میدانند که او به بهشت رفته و سعادتمند شده است اما اعضای خانواده ناراحتند که از نعمت وجود پدر محروم شده اند و دیگر محبتها، حمایتهای مادی و معنوی پدر را ندارند. پس با وجودی که میدانند جایگاه پدر جای خوبیاست اما گریه آنها به دلیل محرومیت از نعمت پدر است نه چیز دیگر.»
کلاس درس
به گفته این محقق عزاداریها کارکرد معرفتی هم دارد. این مجالس عزاداری تنها نشان دهنده شور نیست بلکه جنبه شعور هم دارد و معرفت بخش است. ما با حضور در این مجالس با اهداف سیدالشهدا از این قیام آشنا میشویم و مطلب یاد میگیریم. این مجالس کلاس درس است. همه ما در دوروبرمان دیده ایم کسانی که مذهبی نبودند اما با شرکت در این مجالس بیدار شده و راهشان را یافته اند. اهل بیت ( ع ) صراط مستقیم و راه رسیدن به خدا هستند از طریق ایشان میشود به خدا رسید. کسی که اهل فسق و فجور است اما در مجلس حسینی حاضر میشود مانند کسی است که خوابش برده اما کنار جاده خوابش برده، همین مجلس ممکن است او را بیدار کند. ما تنها عزاداری نمیکنیم بلکه در واقع کلاس درس برگزار میکنیم تا خواب رفته ها را بیدار کنیم.
حفظ جان
در شرایط کرونایی این روزها این سوال پیش می آید که با این استدلال که من عاشق امام حسینم (ع) پس بدون رعایت بهداشت و پروتکلهای بهداشتی به هیئت بروم و بگویم به عشق امام حسین(ع) اگر کرونا هم گرفتم عیب ندارد؟ تا چه حد این کارها قابل قبول است؟
حجت الاسلام ترخان پاسخ میدهد:« یقینا اینجا نظر مراجع تقلید اتمام حجت است. گاهی اوقات فهم غلط ما از آمیزه های دین نه تنها اهل بیت را خوشحال نمیکند بلکه به آمیزه های دین لطمه میزند. بله روزگاری بود که قبر امام حسین(ع) را شخم میزدند و زراعت میکردند و هیچ کس حق نداشت به زیارت قبر ایشان برود و هدف این بود که نامشان محو شود شرایط آن زمان اقتضا میکرد که آدم به زیارت امام حسین (ع) برود ولو اینکه جانش را از دست بدهد. اما در شرایط عادی حفظ جان مسلمان وشیعه اهمیت دارد. حضور در این مجالس اقامه شعائر و تاکید هم شده است منتها باید تلاش کنیم جانمان را حفظ کنیم و حفظ جان انسان لازم است. نمونه اش رفتاری است که مقام معظم رهبری انجام میدهند. ایشان تمام پروتکلها را رعایت و در عین حال مجلس عزا هم اقامه میکنند.»
خانه را حسینیه کنیم
دکتر ترخان در پایان با اذعان اینکه اگر به هردلیلی امکان حضور در مجالس روضه و عزاداری را نداریم به این معنا نیست که ارتباطمان را با مجالس عزا قطع کنیم، توصیه میکند:« ما میتوانیم اصطلاحا منزلمان را حسیینه کنیم. با سیاهپوش کردن خانه، پوشیدن لباس مشگی، زدن کتیبه یا پرچم بر سردر خانه، گاهی پخش روضه و نوحه در منزل یا اگر غذایی طبخ میکنم به نام نذری امام حسین(ع) بپزیم. کارهای اینجوری باعث میشود که سنت عزاداری فراموش نشود تا ان شاالله با ریشه کن شدن ویروس کرونا مجالس عزاداری سیدالشهدا با شکوه تر از همیشه برگزار شود.»