جمعه ۰۲ آذر ۱۴۰۳  |  Friday, 22 November 2024

دیباچه

کد خبر: ۵۰۷۹۹
تاریخ انتشار : ۰۸ : ۱۴ - ۰۶ مرداد ۱۴۰۰
«حسین حقیقی» خواننده سبک پاپ در گفتگو با دیباچه مطرح کرد:

« حسین حقیقی » ، خواننده موسیقی پاپ فعالیت حرفه‌ای‌اش در خوانندگی را از سال 1389 شروع کرد، قطعه " سلام به آینده" ، " قرنطینه" ، " ایستاده‌ایم " از جمله آثاری است که در کارنامه هنری این خواننده دیده می‌شود. وی که از چندی پیش مشغول آماده سازی آلبوم جدیدش با نام " تماشایی" بوده است، به زودی این اثر را روانه بازار موسیقی خواهد کرد، اثری عاشقانه که به گفته این هنرمند، حاصل دغدغه سالها فعالیت او در زمینه خوانندگی است و به حوزه خانواده و سبک زندگی اشاره دارد.

این خواننده در توضیحات تکمیلی در رابطه با این اثر گفت: این آلبوم متشکل از 8 قطعه عاشقانه  و اولین آلبوم رسمی من با مجوز وزارت ارشاد است که به حوزه خانواده، مرتبط است و از این جهت کار متفاوتی است. « حامد عسگری»،« محمد مهدی سیار»،« سید جواد پرئی »، « یاحا کاشانی » و « نفیسه سادات موسوی» از شاعران این قطعات هستند و تنظیم این آلبوم هم بر عهده « شجاعت شفایی»، « امید رهبران» و « هومن آزما»،« انوشیروان تقوی»  و « حسین نظری» است.

تا کی باید برای مخاطبان غزل بخوانیم ! چرا نمی‌گذارند مردم با موسیقی رپ اعتراض کنند?

وی در خصوص قدرت تشخیص موسیقی سخیف از موسیقی درست و حرفه‌ای و بالا بردن سطح سلیقه مخاطب اظهار داشت: عقیده دارم موسیقی نوعی غذاست و این غذا باید سالم باشد، این موضوع برای من اهمیت دارد، اگر توجهی به غذای سالم نداشته باشیم، سم غذا به آهستگی وارد جسم ما می‌شود و طبیعتا ذائقه ما را تغییر می‌دهد. بنابراین باید جلوی موسیقی‌های مخرب را گرفت، البته منظورم این نیست که مجوز ندهیم و کارها را متوقف کنیم، بلکه معتقد هستم باید با تولید کارهای خوب، گوش مخاطب را به آثار با کیفیت عادت بدهیم تا مردم موسیقی صحیح را بشنوند و به آن عادت کنند.

خواننده قطعه" سلام به آینده " در رابطه با تأثیر گزینش درست ترانه در افزایش کیفیت اثر بیان کرد: برای تولید یک اثر باید توجه ویژه‌ای به متریال موجود داشت، به طور نمونه برای تهیه غذای سالم باید از موادی سالم استفاده کرد، زمانی که از گوشت فاسد در تهیه غذا استفاده می‌کنیم، نباید توقع خوراک سالم داشته باشیم. باید مسیر درست را پر رنگ تر کنیم، نه اینکه با تبلیغات غلط مخاطب را جذب کنیم، به طورمثال الان موسیقی‌های سخیفی پر طرفدار شده‌اند که صرفا با اطلاع از روش تبلیغ و هزینه زیادی که برای پخش می‌کنند، مخاطبان زیادی پیدا کرده‌اند. متأسفانه درمورد آثار خوب این تبلیغات صورت نمی‌گیرد و آثار بر مبنای ذائقه مخاطب پیش نمی‌روند، به هر حال مسائلی برای مخاطب جذابیت دارد که باید مد نظر باشد.

وی افزود: هر زمان می‌خواهیم از موسیقی خوب حرف بزنیم ناگزیر موسیقی اصیل و کلاسیک در ذهن‌ها تداعی می‌شود و استفاده از سازهای زنده، تعریفی برای موسیقی حرفه‌ای است، در صورتی که الان موسیقی " سینتی سایزر" بسیار موفق عمل می‌کند، در حوزه محتوا هم می‌توانیم ادبیات به روز تری انتخاب کنیم، تا کی باید برای مخاطبان غزل بخوانیم! چرا از ترانه استفاده نمی‌کنیم و همچنان با موسیقی پاپ زاویه داریم! متأسفانه برخی از افرادی که دغدغه موسیقی سالم را دارند، هنوز هم خود را به مارکت نزدیک نمی‌کنند . واقعا چرا از ریتم‌های جذابی که در بازار موجود است، استفاده نمی‌کنیم.

این خواننده ضمن انتقاد به برخی از هنرمندان که موسیقی پاپ را موسیقی سخیفی معرفی می‌کنند، تأکید کرد: اینکه می‌گویند موسیقی فقط اصیل و سنتی مانند این است که بگوییم، فیلمبرداری فقط به شیوه نگاتیو و استفاده دیجیتال در این هنر، ابتذال است. من علاوه بر  تأیید موسیقی پاپ، معتقد هستم موسیقی رپ و راک هم ارزشمند است و چراما نباید از این دو استفاده کنیم! چه ایرادی دارد تا ازموسیقی رپ که ذاتی اعتراضی دارد، در جهت بیان مشکلات و دردها استفاده کنیم . چرا نمی‌گذارند مردم با موسیقی رپ اعتراض کنند، کاری که در تمامی دنیا مرسوم است. این ظرفیت موسیقی است و ما از آن استفاده نمی‌کنیم و مدام مردم را به موسیقی‌های قدیمی و کلاسیک ارجاع می‌دهیم، به این دلیل که در ذهن ما حک شده موسیقی خوب یعنی سنتی! چند قطعه سنتی نام ببرم که سخیف و مبتذل هستند، فرم که سنتی شود، چه کسی گفته دیگر سخیف نیست. این قاعده نیست، فرم اصالت ندارد.

خواننده قطعه حماسی " ایستاده‌ایم" در پاسخ به این پرسش خبرنگار حوزه موسیقی دیباچه که تاچه میزان در انتخاب آثار بویژه از نوع حماسی سلیقه مردم را در نظر می‌گیرد؟ گفت: تا به حال هیچ اثری نخوانده‌ام که اعتقادی به آن نداشته باشم، هرچه خوانده‌ام حرف دل من است، معتقدم مهمترین مخاطب یک خواننده خود اوست، اگر اثری که می‌خوانیم برآمده از دل خودمان باشد، قطعا به دل مردم هم می‌نشیند. اگر قرار باشد به آنچه از دل به آن اعتقاد داریم توجهی نکنیم و به دنبال سلیقه جمعی دیگر برویم ، دورویی کرده‌ایم ، اگر خواننده دنبال دل دیگران باشد، می‌توان گفت، سفارشی خوان است. یعنی دیگر خواننده نیست بلکه  بلندگوی جمعی دیگر است ، خواننده مولف یعنی کسی که به چیزی که می‌خواند، معتقد باشد. حال اثری حماسی، انقلابی. عاشقانه  و یا اعتراضی بخواند.

اصالت با خواننده است و اگر از ابتدا با آدم‌ها را این گونه رفتار میشد و دادن مجوز به خوانندگان را منوط به خواندن آثار سفارشی نمی‌کردیم! خیلی از مشکلاتمان حل شده بود، متأسفانه این موضوعی نهادینه شده است و نمی‌توان جلوی آن را گرفت!

وی در ادامه افزود: بارها سفارش کارهایی به من شده که من نپذیرفتم، به طور نمونه مجموعه‌ای از ارگان‌های نظام از من خواستند که در راستای فعالیت‌های آنها اثری بخوانم و پول خوبی می‌دادند ولی احساسی به آن مجموعه نداشتم و قبول نکردم، کما اینکه وقتی " قرنطینه" را برای کادر درمان خواندم، پیشنهاد از جانب خودم بود تا ادای دینی به کادر درمان کرده باشم و با پیگیری‌هایی که با وزارت بهداشت داشتیم، در همان دوران پیک کرونا این کار در فضای بیمارستان امام خمینی  و در بخش بیماران کرونایی اجرا شد.

وی که تجربه حضور در برنامه‌های تلویزیونی را داشته و آثاری در رسانه ملی اجرا کرده است، در خصوص بی توجهی این رسانه به تولیدات موسیقی و اجتناب از نشان دادن ساز در برنامه‌های تلویزیونی گفت:  این رسانه اساسا در حوزه موسیقی تعیین کننده نیست و از مارکت موسیقی عقب است. در رابطه با سیاستگداری این رسانه دخالتی ندارم، اما خروجی مثبتی از آن نمی‌بینم، امروز موسیقی‌هایی که از رسانه پخش می‌شود، قابل قبول نیست، البته در یکی دو سال اخیر وضعیت بهتری دارد.

متأسفانه در حوزه موسیقی حتی برنامه‌ای تخصصی نداریم، در سینما برنامه هفت و در ورزش فوتبال برتر،تولید شده‌اند،  ولی در حوزه موسیقی کاری صورت نمی‌گیرد و این سوالی برای خود من است، چگونه است که این حجم از استقبال مردم و زندگی کردن با موسیقی برای صدا و سیما بی تفاوت می‌شود! تا کی می‌توان موسیقی را نادیده گرفت و ساز را نشان نداد. ای کاش تجدید نظری برای این قضیه شود. موسیقی از اساس حرام نیست و من متوجه این ملاحظات نمی‌شوم.

گفت و گو از : اعظم صفایی

نام:
ایمیل:
* نظر:
مطالب برگزیده
گفتگو دیباچه با رییس سازمان ملی پرورش استعدادهای درخشان

شرکت ۷۰ طرح از ۱۹ استان در نمایشگاه جشنواره خوارزمی/منتخبین جشنواره، بدون کنکور وارد دانشگاه می‌شوند!

۰۹:۰۰  -  ۲۷ آبان ۱۴۰۳
گفتگو اختصاصی دیباچه با غلامعلی حداد عادل، رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی

ما با کلاس‌های آزاد در دنیا ارتباط داریم/ سعی داریم با وزارت علوم همکاری داشته باشیم، اما این همکاری تاکنون رضایت بخش نبوده است!

۲۰:۴۲  -  ۲۹ آبان ۱۴۰۳
مجید اسماعیلی، نوازنده پیشکسوت ویولنسل در گفتگو با دیباچه مطرح کرد؛

ارکسترهایی که در کشورمان برگزار می‌شوند، هم ردیف ارکستر های کشور های دیگر هستند!

۱۴:۱۵  -  ۲۶ آبان ۱۴۰۳
مدیر کل اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی هرمزگان در گفتگو با دیباچه خبر داد؛

نمایش گرگوربافی و تراش صدف‌های دریایی در نمایشگاه ملی صنایع دستی/ بندرلنگه به‌عنوان شهر ملی گلابتون، شناخته شده است

۱۳:۰۲  -  ۲۶ آبان ۱۴۰۳
گفتگو اختصاصی دیباچه با استاد فرهاد فخرالدینی، بنیان گذار ارکستر ملی ایران

عرصه موسیقی نیازمند حمایت دولت است و نباید به آن آسیب بزنند! / تِم سازی نمی‌تواند یک اثر موسیقایی را فاخر کند!

۲۰:۲۴  -  ۲۷ آبان ۱۴۰۳
گفتگوی دیباچه با مهدی وثوقی راد، بازیگر پیشکسوت عرصه تئاتر و تلویزیون

برخی از نمایش‌های روی صحنه، اصالت و پختگی لازم را ندارند/ آخرین خبرها از پروژه جدید نیما جاویدی!

۱۳:۲۱  -  ۲۶ آبان ۱۴۰۳
" گالری آرت پرشیا " میزبان هنرمند معاصر کشورمان شد؛

شگفتی نمایشگاه انفرادی آثار استاد "جلیل خلیلی" و هنری که باید دیده شود!

۲۰:۰۴  -  ۲۲ آبان ۱۴۰۳
پربازدیدها
آخرین اخبار