دوشنبه ۲۹ شهريور ۱۴۰۰  |  Monday, 20 September 2021

دیباچه

کد خبر: ۵۰۷۷۹
تاریخ انتشار : ۴۲ : ۲۳ - ۲۲ تير ۱۴۰۰

زهرا فرود : "امید رئیس دانا"از آهنگسازان متبحر درعرصه آثار نمایشی است که در سال ۷۶ با ساخت موسیقی برای فیلم دان ،ساخته" ابولفضل جلیلی"وارد عرصه سینما شد اوتاکنون توانسته ساخت موسیقی برای فیلم های شاخصی چون زیرپوست شهر،بیدارشو، ابدویک روز وسریال نهنگ آبی را به نام خودثبت کند،"رئیس دانا"درطول ۲۴سال فعالیت درزمینه ساخت وتولید آهنگ برای بیش از ۷۰عنوان پروژه سینمایی ،تلویزیونی ومستندتوانسته همکاری با کارگردانانی چون کیانوش عیاری،ابولفضل جلیلی،رخشان بنی اعتماد،علیرضا داوودنژاد وفریدون جیرانی را در کارنامه هنری خود به ثبت برساند.امید رئیس دانا معتقد است آنچه که این روزها اصلی ترین دغدغه آهنگسازان به حساب می آید نبود قانونی اساسی پیرامون جلو گیری ازکپی رایت و دانلود غیر قانونی آثاراست که  بررسی همه جانبه متولیان را می طلبد.

"امید رئیس دانا" آهنگساز آثار نمایشی به خبرنگار دیباچه گفت:ساختن موسیقی برای یک اثر نمایشی با آهنگسازی به شکل عام‌اش دو مقوله‌ی جدا از هم هستند وآهنگسازی که برای فیلم یا سریال موسیقی می‌سازد در اصل یکی از عوامل فیلم محسوب می‌شود که قطعا نیاز است مثل یک صداگذار یا تدوینگر سینما را بشناسد، موقعیت‌های دراماتیک را درک کند و علاوه بر این‌ها توانایی بیان احساسات و عواطف مختلف انسانی مانند ضعف، خشم، اضطراب، فراق، وصل، خوف، رجا، دلتنگی و... را با موسیقی داشته باشد.

خلا قانونی درزمینه کپی رایت ودانلود غیرقانونی آثاراز مهمترین دغدغه آهنگسازان است | کار آهنگساز فیلم ،شبیه به کار ترجمه است

 او در ارتباط باسهم موسیقی و آهنگ ساز بر ترغیب مخاطب نسبت به یک اثر نمایشی افزود: این امر بستگی به پارامترهای مختلفی دارد مثلا اینکه یک اثر نمایشی در چه ژانری است و چه ساختاری دارد و حجم موسیقی استفاده شده در آن اثر نمایشی چقدر است از این رو خلاقیت آهنگساز و... همه‌ می‌تواند در میزان جذب یا دفع مخاطب تاثیرگذار باشد.

آهنگساز فیلم زیرپوست شهر بیان کرد: مهمترین دغدغه و چالش هایی که آهنگسازان  این روزهابا آن مواجه هستند نبود امنیت شغلی و خلأ قانونی در زمینه‌ی کپی‌رایت و دانلود غیرقانونی آثار تولید شده است. ضمن اینکه سانسور و ممنوعیت‌هایی مثل خوانندگی خانم‌ها و... هم مخل پیشرفت موسیقی است.

او که این روزها مشعول ساخت موسیقی برای سریال ۸۷متر به کارگردانی کیانوش عیاری است پیرامون جایگاه موسیقی در آثارنمایشی گفت: برای بهره گیری از موسیقی در یک اثر نمی‌شود یک حکم کلی صادر کرد چون در بعضی ژانرها حتی یک سکانس از آثار تولید شده نمی‌تواند بدون موسیقی متن روی پای خود بایستد ولی در گونه‌های دیگری از آثار ممکن است اصلا موسیقی کاربردی نداشته باشد مثلا در سریال نهنگ آبی اثر آقای جیرانی من به عنوان آهنگساز حجم زیادی موسیقی ساختم ولی در فیلم کاناپه اثر آقای عیاری به جز در پایان بندی، فیلم نیازی به موسیقی متن نداشت.

"رئیس دانا" ادامه داد:کار یک آهنگساز فیلم شبیه به کار ترجمه است یک مترجم علاوه بر تسلط به زبان مبدا باید به زبان مقصد هم مسلط باشد ولی یک آهنگساز که در زمینه‌ی فیلم فعالیت نمیکند می‌تواند مثل یک نویسنده فقط به زبان مادری خود بنویسد. بنابراین برای یک آهنگساز فیلم، شناخت سینما و موقعیت‌های دراماتیک یا کمدی یا ترسناک و جنایی و... و تسلط و توانایی تبدیل این موقعیت ‌ها به اصوات موسیقی لازم است.

او که برای ساخت موسیقی انیمیشن درتیررس نامزد بهترین موسیقی انیمیشن از هفتمین دوره جشنواره سات هامپتون شد ادامه داد:ژانر یک اثر نمایشی در نوع موسیقی آن اثر بسیار تأثیرگذار و تعیین کننده است و به همین دلیل هر آهنگسازی که درک بهتری از مفهوم «ژانر» داشته باشد در کارش موفق‌تر خواهد .

آهنگساز فیلم سینمایی شاهین،ساخته "سالارطهرانی "افزود:من این شانس را داشتم که با کارگران‌هایی کار کنم که به من اعتماد داشتند. من وقتی قراردادی برای پروژه‌ای می‌بندم تصورم این است که تهیه‌کننده و کارگردان برای استفاده از تخصص من در زمینه‌ی آهنگسازی فیلم به من دستمزد پرداخت می‌کنند و من هم تجربه و تخصص‌ام را صرف پیشرفت پروژه می‌کنم معمولا دوستان کارگردان نه‌تنها به کار من دخالتی نمی‌کنند که حتی تشخیص اینکه در کدام لحظه از فیلم باید موسیقی شروع شود و در کدام لحظه به پایان برسد و چه واکنش‌هایی به اتفاقات درون فیلم داشته باشد هم به عهده من است.

اودرباره آلبوم جدیدخود در ارتباط با موسیقی  آثار نمایشی خاطرنشان کرد:بزودی موسیقی فیلم کژال که فیلمی راجع به مصائب و رنج ‌های کولبران کرد و خانواده‌هایشان است را منتشر خواهم کرد البته قصد داشتم موسیقی سریال نهنگ آبی را نیز منتشر کنم ولی بعد از شرایطی که پاندمی کووید به وجود آورد انتشار این آثار با مشکلاتی روبرو شد.

نام:
ایمیل:
* نظر:
مطالب برگزیده
گفتگو دیباچه با «عباس غزالی» به بهانه ساخت فیلم جدید کوتاهش

"لبخند ماسک" نگاهی به قربانیان معضلات اجتماعی دارد | پلتفرم‌ها در ایران به لطف کرونا خیلی زود رونق گرفتند!

۱۰:۰۳  -  ۲۷ شهريور ۱۴۰۰
وقتی ایلیا منفرد دیگر به اوج خود برنگشت

آهنگ مشهور «گل ارکیده» چگونه ساخته شد؟

۱۸:۰۷  -  ۲۴ شهريور ۱۴۰۰
حامد تأملی طراح و تولیدکننده اسباب‌بازی در گفتگو با پایگاه خبری دیباچه بیان کرد:

شورای نظارت بر اسباب‌بازی باید به عنوان یک نهاد کاملا مستقل عمل کند | بازی و اسباب بازی مختص رده بندی سنی کودک و نوجوان نیست!

۱۵:۲۶  -  ۲۷ شهريور ۱۴۰۰
انتقاد‌های تند فیلمساز و منتقد جوان سینما در خصوص کیفیت آثار کمدی حال حاضر

بهارلو: فیلمِ وحشت می‌سازند، به جای ترساندن، مخاطب را به خنده می‌اندازد | آثاری نظیر «مردم معمولی»، «دراکولا» اثر فرهنگی نیستند!

۱۶:۴۳  -  ۲۴ شهريور ۱۴۰۰
پربازدیدها
آخرین اخبار