چهارشنبه ۱۰ آذر ۱۴۰۰  |  Wednesday, 01 December 2021

دیباچه

کد خبر: ۵۰۶۵۴
تاریخ انتشار : ۳۱ : ۱۵ - ۰۴ خرداد ۱۴۰۰

به گزارش دیباچه،به دنبال تخریب مجسمه‌های میدان حُر، معاون میراث فرهنگی استان تهران می‌گوید: مرمت این مجسمه‌ها که منجر به تخریب شده، بدون اطلاع و استعلام میراث فرهنگی بوده است.

در جریان مرمت شیرهای میدان حر تهران توسط شهرداری، شیرهای میدان تخریب شدند. مرتضی ادیب‌زاده به ایسنا گفت: مجسمه‌ میدان حر، اثر استاد غلامرضا رحیم‌زاده ارژنگ، در ششم بهمن‌ماه سال ۱۳۹۸ با شماره ۱۴۴۳ در فهرست آثار ملی کشور ثبت شده است که شامل مجسمه نبرد گرشاسب می‌شود. بنابراین شهرداری هر اقدامی با هر عنوانی در محدوده میانی میدان انجام دهد باید از اداره کل میراث فرهنگی استان تهران استعلام بگیرد. مرمت مجسمه‌های این میدان بدون هماهنگی و اطلاع ما بوده است.

معاون میراث فرهنگی استان تهران  : مرمت  مجسمه‌های میدان حُر بدون اطلاع و استعلام میراث فرهنگی بوده است

او افزود: صبح امروز (سه‌شنبه چهارم خردادماه) به محض اطلاع از ماجرا، عوامل یگان حفاظت به محل اعزام شدند و پروژه متوقف شد تا بررسی و اقدامات لازم در این زمینه انجام شود.

او در مورد میزان تخریب و آسیب واردشده به مجسمه‌های میدان حر تهران گفت: کارشناسان میراث فرهنگی هنوز بررسی‌ها را انجام نداده‌اند، اما تصاویری که یگان حفاظت فرستاده نشان می‌دهد تخریب‌هایی صورت گرفته است. لازم است کارشناسان پس از بررسی و ارزیابی، نظر دهند تا مرمت و اقدامات حفاظتی لازم، بر آن اساس صورت گیرد.

پرهام جانفشان ـ مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان تهران ـ در ۴ تیرماه سال ۱۳۹۹ مراتب ثبت پیکره نبرد گرشاسب با اژدها، اثر استاد غلامرضا رحیم‌زاده ارژنگ به شماره ۱۴۴۳ به تاریخ ۱۳۹۸/۱۴/۴ را به اضافه قوانین و مصوبات حفاظت و نگهداری از آثار ملی به اطلاع شهرداری منطقه ۱۱ تهران رسانده بود.

معاون میراث فرهنگی استان تهران  : مرمت  مجسمه‌های میدان حُر بدون اطلاع و استعلام میراث فرهنگی بوده است

تندیس نبرد گرشاسب با اژدها که نشانی از غلبه بر نیروهای اهریمنی است، سال ۱۳۳۹ در میدان باغشاه (حر) قرار گرفت. این تندیس به همراه مجسمه فردوسی از معدود مجسمه‌هایی است که پس از انقلاب آسیب ندید و جابه‌جا نشد. حمید شانس ـ مجسمه‌ساز و عضو انجمن مجسمه‌سازان ایران ـ در این‌باره گفته است: پس از انقلاب بسیاری از مجسمه‌هایی که به نوعی نشان‌دهنده‌ یادبود اتفاقات سیاسی بودند ـ مثل مجسمه‌های یادبود کودتای ۲۸ مرداد ـ از بین رفتند، اما مجسمه‌ «نبرد گرشاسپ با اژدها» به دلیل مضمون کلی آن، که غلبه بر نیروهای اهریمنی است، باقی ماند. البته بهتر است برای حفظ این اثر با استفاده از قالب‌گیری آن را به جنس ماناتری تبدیل کرد.  

نام:
ایمیل:
* نظر:
مطالب برگزیده
"تورج نصر " دوبلور برجسته وبازیگرسینماوتلویزیون به دیباچه گفت

تیپ گویی در عرصه دوبله یک هنر فاخراست | باب شدن پخش سریال های چینی و کُره ای بسیار قدیمی، از کمیت وکیفیت هنر دوبله کاسته!

۱۵:۱۳  -  ۱۰ آذر ۱۴۰۰
گفت و گو دیباچه با "آرش آصفی" بازیگر سینما و تلویزیون

« سرجوخه » در تلویزیون تابوشکنی کرد | پرداخت به شخصیت‌های امنیتی در تولیدات نمایشی کم رنگ است

۱۳:۱۰  -  ۰۹ آذر ۱۴۰۰
سوال و جواب دیباچه با بازیگر پیشکسوت سینما و تلویزیون

«شیوا خنیاگر»: با گذشت سال ها، سوژه‌ها به سمت تکرار رفتند و اصالت خود را از دست دادند!

۱۴:۰۳  -  ۰۷ آذر ۱۴۰۰
گپ خودمانی «دیباچه» با علی مشهدی درباره سریال‌های طنزی که روزگاری «خیابان خالی کن» بودند

بازیگران مطرح ِحوزه طنز ، به خاطر متن و قصه خوب سریالها ،درخشیدند/مجری «سریالیست» ایرادهایی ازسریالم گرفت که منطقی نبود/ذره ای تلویزیون ما را درک کند

۱۱:۵۸  -  ۰۶ آذر ۱۴۰۰
بازیگر فیلم سینمایی «منصور» در گفتگو با دیباچه مطرح کرد:

محسن قصابیان: «منصور» عِرق ملی وامید را در جامعه بسط می‌دهد

۱۰:۳۷  -  ۰۶ آذر ۱۴۰۰
پربازدیدها
آخرین اخبار
پرطرفدار ترین ها