وی با اشاره به تلاش شهرداری برای اتصال قطار شهری تهران به شهرهای اقماری گفت: متروی پرند تامین اعتبار شده و کارهای آن انجام شده، پیش بینی میشود حدود ۳۰۰ هزار مسافر با بهره برداری از این خط در پهنه جنوبی به شبکه ریلی اضافه شوند. همچنین قطار پردیس نیز در حال پیگیری است تا اقدامات اتصال آن به قطار شهری تهران انجام شود.
حناچی ادامه داد: شیوع کرونا ویروس برای شهرداریها به معنای کاهش درآمد و افزایش هزینهها بوده است. به شکلی که بیش از ۱۰۰ میلیارد تومان به صورت ماهیانه عدم النفع و کاهش درآمدهای شهرداری تهران بوده است.
شهردار تهران در خصوص بودجه شهرداری تهران نیز گفت: در سال ۱۳۹۰ بودجه شهرداری معادل ۷.۱ میلیارد دلار بوده که در سال ۹۹ این رقم معادل ۱.۵ میلیارد دلار شده است. این در حالیست که حوزه حمل و نقل بیشترین درگیری ارزی را در بودجه شهرداری تهران دارد. با این وجود ۲۵۰ دستگاه اتوبوس و مینی بوس به ناوگان افزوده شده و این روند با قراردادهای شرکتهای داخلی ادامه دارد. به شکلی که به زودی ورود نسل جدید اتوبوسهای برقی در تهران را شاهد خواهیم بود.
وی تاکید کرد: از سوی دیگر موتورهای برقی ورودشان به شهر تهران در حال پیگیری است که اگر ۱۰ درصد موتورهای سیکلت در این آلودگی نقش داشته باشند با ورود موتوردوچرخهای برقی میتوان گام موثری را در کاهش آلودگی هوا برداشت. البته برای اقتصادی شدن قیمت آنها در تلاش هستیم برای باطری این موتورها اجاره دادن آنها را اجرایی کنیم.
حناچی با تاکید بر توسعه خدمات هوشمند در شهر تهران همزمان با شیوع کرونا ویروس گفت: در حال حاضر اپلیکیشن «تهران من» بیش از سه میلیون کاربر دارد که این رقم بالایی برای یک اپلیکیشن محسوب میشود همچنین در اوج بارندگیها در سال ۹۸ برای همه کسانی که در مسیر روددرههای تهران عبور میکردند پیامکهای هشدار ارسال شد که گام موثری در حوزه هوشمندسازی محسوب میشود.
وی ادامه داد: انتخابات شورایاریها به صورت تمام الکترونیک در تهران برگزار شد که تجربه بسیار خوبی بود. قطعا اطلاعات در تصمیم سازی و تصمیم گیریها بسیار موثر است و با بهره گیری از سامانههای هوشمند میتوان این اطلاعات را به شکلی دقیقتر دسته بندی کرد. نقشههای جدید توسط رصد خانه شهرداری تهران در این دوره تولید شدند و نتیجه آن است که با استفاده از سامانههای هوشمند و هوشمندسازی سیستمها بهره وری ما افزایش یافته است که میتوان از جمله این افزایش بهره وری به کاهش پسماند از ۷۰۰۰ تن در روز به ۵۷۰۰ تن در دوره فعلی اشاره کرد.
شهردار تهران در خصوص انجام مطالعات و پیوستهای اجتماعی خط ۱۰ مترو گفت: هیچ پروژهای بدون مطالعه در تهران اجرایی نخواهد شد. پس اگر پروژه بدون مطالعات اجرا شود قطعا خسارات جبران ناپذیری به همراه دارد. خط ۱۰ مترو به عنوان کوریدوری اصلی تصویب شده و مطالعات آن به صورت قطعه قطعه انجام و تکمیل خواهد ششدبه طوریکه در حال حاضر مطالعات قطعه اول انجام شده و کار به مرحله اجرا رسیده است.
وی در خصوص اجرای طرح ترافیک در شرایط کرونایی اظهار کرد: در تجربیات جهانی با توجه به شیوع کرونا در هیچ یک از شهرها نه تنها طرح ترافیک لغو نشد بلکه طرحهای ترافیک سختتر پیگیری شد، اما ما تغییر ساعت آن را دنبال کردیم.
وی در خصوص تغییر نوبخت مدیرعامل شرکت مترو گفت: ایشان در دوره سختی مدیریت را بر عهده داشتند که ترازهای درآمدی دچار تغییرات گسترده شده بود که این موضوع بهره برداری را بر هم میزند. در چنین شرایطی ممکن است مدیر مربوطه خسته شود. برای ایشان نیز چنین اتفاقی روی داده بود که نهایتا با جمع بندی و مذاکره به این نتیجه رسیدیم که در مکان دیگری در حوزه حمل و نقل از ایشان استفاده کنیم.
شهردار تهران در پاسخ به سوالی در خصوص اختصاص فضاهای تبلیغاتی به امر تبلیغات انتخابات گفت: تعدادی از فضاهای اطلاع رسانی در شهر به صورت عادلانه به موضوع انتخابات اختصاص پیدا میکند. این امر در حوزه انتخابات ریاست جمهوری توسط سازمان زیباسازی انجام میشود و در مورد انتخابات شوراها نیز قطعا موضوع به صورت عادلانه پس از تصمیم گیری اجرایی خواهد شد.
حناچی در پاسخ به سوال دیگری درباره در اولویت قرار گرفتن رانندگان تاکسی برای تزریق واکسن گفت: ما واکسیناسیون ناوگان تاکسیرانی را دنبال کردیم. قطعا اگر با همین آهنگ فعلی تزریق واکسن ادامه پیدا کند به زودی این قشر نیز واکسن خود را دریافت میکنند. البته اگر در میان آنها افرادی به بیماریهای زمینهای دچار باشند که قطعا در اولویت قرار گرفتند.
وی تاکید کرد: ما در روز نخست باید همه اولویتها را اعلام میکردیم، اما تنها پاکبانها و پرسنل بهشت زهرا را اعلام کردیم که ستاد ملی کرونا در زمانی کوتاه موضوع را تصویب کرد، ولی در مرحله بعد تغییر این اولویتها سخت بود، اما به زودی مشکل تزریق واکسن رانندگان تاکسی حل خواهد شد.