جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳  |  Friday, 29 March 2024

دیباچه

کد خبر: ۵۰۵۲۵
تاریخ انتشار : ۱۶ : ۱۰ - ۲۹ فروردين ۱۴۰۰
تهیه‌کننده «بزرگراه» می‌گوید این فیلم سینمایی یکی از حقوق از قلم افتاده زنان ایران را به چالش کشیده است که آن هم بحث خروج بانوان از کشور بدون اجازه همسر است.

سیدامیر سیدزاده تهیه‌کننده «بزرگراه» در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری دیباچه درباره این فیلم سینمایی به کارگردانی فرناز امینی که از بهمن ماه سال ۹۹ روی پرده سینما‌های «هنروتجربه» رفته است، اظهار کرد: زمانی که من فیلمنامه «بزرگراه» را که توسط « فاطیما اباحمزه» نوشته شده بود، خواندم متوجه شدم در این فیلمنامه یکی از حقوق از قلم افتاده زنان کشورم به چالش کشیده شده و آن هم بحث خروج بانوان از کشور بدون اجازه همسر است. فیلمنامه را پسندیدم و تهیه‌کنندگی آن را قبول کردم.
 
«بزرگراه» یکی از حقوق از قلم افتاده زنان ایران را به چالش کشیده است !
 
تهیه‌کننده «بزرگراه» با بیان اینکه این فیلم سینمایی در یک موقعیت لوکیشنی خاص که بیشتر اتوبان بود ساخته شده است، مطرح کرد: برای آنکه پیام فیلم منتقل و مخاطب نیز ترغیب شود برای دیدن فیلم به سینما برود، از چند بازیگر شناخته شده سینما از جمله شبنم قلیخانی، مجید واشقانی، مه‌لقا باقری و... استفاده کردیم. البته غیر از اینکه این بازیگران شناخته شده هستند با تیپ نقش‌های این فیلم سینمایی نیز هماهنگ بودند و برای همین از آن‌ها استفاده کردیم.
وی با بیان اینکه «بزرگراه» از ابتدا با هدف نمایش در سینمای «هنروتجربه» ساخته شده است، عنوان کرد: به دلیل آنکه داستان این فیلم سینمایی مربوط به احقاق حقوق از دست رفته زنان است و به چالش کشیدن این سری موارد به نوعی مخاطب خاص خود را دارد، تصمیم گرفتیم «بزرگراه» را به «هنروتجربه» ارایه دهیم.
سیدزاده درباره اهمیت پرداختن به حقوق زنان در فیلم‌های سینمایی گفت: متاسفانه بنا به دلایلی که از گذشته تا به امروز در احقاق حقوق بانوان تفاوت‌هایی با آقایان بوده است. پرداختن به مقوله حقوق زنان همیشه جزو دغدغه‌های اصلی خود من بوده است و در فیلم‌های دیگرم نیز مانند «مادر قلب اتمی»، «ناخواسته» و... به نوعی به حقوق زنان و استیفا یا عدم استیفای آن در جامعه‌مان پرداخته‌ام.
تهیه‌کننده «شماره ۱۷ سهیلا» ادامه داد: اگر بهترین زبان که همان زبان هنر و تصویر روی پرده سینماست، این حقوق را در یک جمع‌بندی مناسب و استاندارد به سمع و نظر مخاطبان به ویژه مسئولان برساند، می‌تواند قوانین ما را مطابق با تغییراتی که در طول زمان همراه با فقه پویا به لحاظ مذهبی در احقاق حقوق بانوان به وجود می‌آید، منتقل و در مسئولان انگیزه ایجاد کند تا برای انجام این تغییرات پابه پای جامعه و مردم پیش بروند.
سیدزاده تاکید کرد: این مهمترین پیام فیلم است که ما با تصویر و هنر نمایشی حقی را که مغفول شده است، یادآوری کنیم. این یادآوری از زمان پیغمبر تا به الان بوده است چراکه خداوند نیز به ایشان می‌فرماید مرتب تذکر بده.  
وی درباره همکاری با فرناز امینی کارگردان «بزرگراه» خاطرنشان کرد: فرناز امینی از معدود کارگردانانی است که در عمل دغدغه پرداختن به حقوق زنان را دارد نه در کلام و به همین دلیل تمام تلاشش بر این است که با کمترین بودجه به دغدغه‌هایی که در ذهنش به عنوان یک کارگردان خانم دارد، توجه کند و با سرمایه‌گذاری‌های مشخص در بهترین حالت حرف خود را از طریق ساخت فیلم و نمایش آن در پرده سینما منتقل کند.
تهیه‌کننده «بزرگراه» افزود: حدود ۵ سال است که من اورا می‌شناسم ؛ فردی عملگرا، بدون حاشیه و مستقل است. فرناز امینی سعی می‌کند فیلم‌هایش را به گونه‌ای تولید کند که ضرری متوجه سرمایه‌گذار نشود و این بسیار ارزشمند است. ما اگرچه ۴ بازیگر خوب سینما در فیلم داشتیم، اما بودجه آنچنانی برای آن هزینه نکردیم چراکه می‌دانستیم برگشت آن از گیشه زیاد نیست.
سیدزاده درباره استقبال مخاطبان از این فیلم سینمایی پیش از تعطیلی سینما‌ها گفت: شاید به دلیل شیوع ویروس کرونا استقبال از «بزرگراه» فوق‌العاده نبوده است، اما در شرایط امروز جامعه می‌توان گفت انتظار ما برآورده شده است و فیلم با اکران در شهر‌های مختلف کار خود را می‌کند و پیامش را به مخاطبان می‌رساند.
وی در ادامه گفتگو درباره «هنروتجربه» و حمایت این موسسه از فیلمسازان مستقل نیز تصریح کرد: «هنروتجربه» نهادی مستقل است که به یاری فیلمسازان مستقل آمده است. به این معناکه در سینمای ایران به توجه به وضعیت ورشکسته فعلی سینما به ویژه در طول یکسال اخیر که ویروس کرونا عاملی بر مزید علت این قضایا بوده است و مخاطبی برای رفتن به سینما نداشتیم، «هنروتجربه» به عنوان سرریز سینمای ایران توانسته است به فیلمسازانی که فیلم‌های خود را به صورت مستقل می‌سازند، کمک بزرگی کند و امید آن‌ها را ناامید نکند.
تهیه‌کننده «ناخواسته» افزود: حمایت «هنروتجربه» از نسل جوان فیلمساز مستقل و امید فیلمسازان مستقل به اکران فیلم‌هایشان در سینما‌های این موسسه یک تعامل دو سویه‌ای ایجاد شده است که فارغ از سینمای بدنه فیلم‌های خاص تجربی ساخته و در «هنروتجربه» نمایش داده شود به همین دلیل «هنروتجربه» بازوی کمکی بسیار خوبی برای سینمای بدنه ایران است.
سیدزاده در پایان تصریح کرد: ما باید کمک کنیم مخاطب با سینما قهر نکند چراکه این قهر کردن خطرناک است. سینما با شیوع ویروس کرونا از حالت ایستایی خود خارج شده است، اما ما باید با رعایت تمامی پروتکل‌های بهداشتی کمک کنیم که سینما به شرایط اولیه خود بازگردد تا مخاطب دوباره به سینما برود و سینما‌ها رونق بگیرد.
 
گفت و گو از : سپیده شریعت رضوی
نام:
ایمیل:
* نظر:
مطالب برگزیده
صحبت‌های احساسی مارال بنی آدم، در گفتگو با ویژه برنامه «مدیا»

پروین اعتصامی، قبل از اینکه یک شاعر و ادیب باشد، یک انسان بوده است!

۱۵:۱۸  -  ۲۳ اسفند ۱۴۰۲
گفتگو ویژه برنامه مدیا با سعید الهی تهیه کننده فیلم‌های سینمایی میرو و قویدل

مطمئنم شهید آوینی اگر زنده بود، به مستند «قویدل» جایزه می‌داد / باید باور کنیم که در اتاق شیشه‌ای زندگی می‌کنیم

۱۳:۱۱  -  ۲۳ اسفند ۱۴۰۲
گلر تیم ملی هندبال در گفت‌وگو با «دیباچه» مطرح کرد؛

مربیان خارجی تاثیر مثبتی بر روی تیم ملی داشتند/ وقتی توپ گل نمی‌شود، مقصر مربی نیست

۱۱:۳۸  -  ۲۰ اسفند ۱۴۰۲
مدیرکل اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی استان تهران در گفتگو با دیباچه:

انجمن موسیقی فعالی در استان تهران نداریم/ موسیقی نسبت به تئاتر و هنرهای تجسمی مظلوم‌تر است

۱۱:۱۷  -  ۱۴ اسفند ۱۴۰۲
گفتگو ویژه برنامه مدیا با «خسرو احمدی» که دهه شصتی‌ها او را به نام «دولنگ» می‌شناسند

متاسفانه تلویزیون برای کودکان امروزی هیچ برنامه خوبی ندارد!

۱۳:۰۷  -  ۱۷ اسفند ۱۴۰۲
صحبت‌های انتقادی حسین عابدینی بازیگر سریال « بچه های مدرسه همت » علیه «مهران رجبی»

«مهران رجبی» کنترات برداشته، نباید فقط پولو ببینه و با کله شیرجه بزنه؛ بازیگری را با بیزینس اشتباه گرفته!

۱۶:۵۳  -  ۱۴ اسفند ۱۴۰۲
رئیس مرکز مطالعات راهبردی و آموزش وزارت کشور با دیباچه مطرح کرد؛

هدف اصلی جشنواره ی « رای ملت » تببین گری و جهاد تبیین است/ پای جشنواره "رای ملت" به انتخابات ریاست جمهوری کشیده می‌شود!

۱۳:۰۸  -  ۱۰ اسفند ۱۴۰۲