جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳  |  Friday, 29 March 2024

دیباچه

کد خبر: ۵۰۵۰۲
تاریخ انتشار : ۵۷ : ۱۴ - ۲۳ فروردين ۱۴۰۰
هشدار سخنگوی سازمان انتقال خون به ستاد مقابله با کرونا در گفت و گو با دیباچه

به گفته سخنگوی سازمان انتقال خون « بشیر حاجی بیگی» همه ساله در ایام ماه مبارک رمضان به دلیل روزه داری هموطنان عزیز از آمار اهدای خون در کشور کاسته می‌شود و این در حالی است که این روزها کشور درگیر موج چهارم کرونا نیز هست که خود عامل مهمی در کاهش ذخائر خونی به شمار می‌آید ، به طور قطع ، در این شرایط  سازمان انتقال خون تدابیر مشخصی برای جبران کاهش آمار اهدای خون اندیشیده است .

سخنگوی سازمان انتقال خون در خصوص این تدابیر در گفتگو با خبرنگار دیباچه گفت : تغییر ساعات فعالیت مراکز اهدای خون در کل کشور با توجه به استقبال مردم از اهدای خون در ماه مبارک رمضان در شیفت‌های شب و پس از افطار از اقداماتی است که همه ساله در ایام رمضان به منظور افزایش آمار اهداکنندگان در نظر گرفته می‌شود ؛ اما امسال با توجه به شیوع گسترده ویروس کرونا و استمرار قانون منع تردد و عبور و مرور شبانه ، این سازمان با چالش جدی عدم حضور اهداکنندگان و کاهش شدید ذخائر خونی کشور مواجه خواهد شد . در صورت عدم برنامه ریزی مناسب و فوری در خصوص حضور اهداکنندگان خون در ساعات پس از افطار با کاهش شدید ذخائر خون و مشکل جدی در تأمین خون و فرآورده‌های آن در مراکز درمانی کشور در ماه آینده مواجه خواهیم بود . استمرار منع تردد عبور و مرور در شب امکان حضور داوطلبین اهدای خون را کاملا محدود می سازد.

استمرار قانون منع تردد عبور و مرور در شب، امکان حضور داوطلبین اهدای خون در ماه مبارک رمضان را کاملا محدود می سازد!

وی افزود: سازمان انتقال خون ایران موظف است و باید جوابگوی نزدیک به 900 بیمارستان و مرکز درمانی از نظر تأمین خون و فرآورده‌های آن نظیر پلاکت ، گلبول قرمز فشرده شده و پلاسما باشد لذا نیازمند همکاری‌های لازم از طرف مسئولین ذی ربط است تا اهداکنندگان خون، طبق سنوات گذشته  در ساعات منع تردد بعد از افطار بتوانند برای اهدا مراجعه کنند ، در این خصوص مکاتبات لازم با ستاد ملی مقابله با بیماری کرونا صورت گرفته است که امیدواریم همکاری ‌های لازم صورت پذیرد.

« بشیر حاجی بیگی» با بیان این نکته که تمامی پروتکل‌های بهداشتی در مراکز اهدای خون سراسر کشور جهت سلامت اهداکنندگان خون رعایت می‌شود ، اظهار داشت: اطمینان داریم که تمامی مراجعین اهدای خون از سالم ترین افراد جامعه هستند که اصول خود مراقبتی را به خوبی انجام می‌دهند و مردم مطمئن باشند که  تمامی وسایل و تجهیزات استفاده شده در پروسه ی اهدای خون کاملا استریل و یکبار مصرف هستند .

وی در پاسخ به این پرسش که آیا روزه داری مانعی برای اهدای خون است ؟ اشاره کرد : روزه داری منعی جهت اهدای خون نیست و با توجه به نیاز به خون و فرآورده‌های آن به صورت روزانه اهدای خون باید مستمر صورت پذیرد و در این ماه صوابی بزرگ است.

سخنگوی سازمان انتقال خون در خصوص آمار شهرستان‌هایی که با کمبود ذخائر خونی مواجه هستند ، گفت : 20 درصد از خون‌های اهدایی مردم عزیز کشورمان به مصرف بیماران خاص نظیر عزیزان تالاسمی می‌رسد ، کمبود خون و فرآورده‌های آن در استان‌های شمالی کشور مثل گیلان ، مازندران و خراسان رضوی و استان‌های جنوبی کشور مثل سیستان و بلوچستان ، فارس ، بوشهر ، هرمزگان ، خوزستان بیشتر احساس می‌شود و مردم عزیز این استان‌ها باید اقبال بیشتری نسبت به اهدای خون نشان دهند و این امر را در نظر داشته باشند که اهدای خون باید با تصمیمی آگاهانه و مسئولانه باشد.

وی در خصوص آمار اهدا در نوروز 1400 اظهار داشت: بیشترین خون‌های اهدایی در کشور در ایام نوروز 1400 در کشور متعلق به استان‌های تهران ، فارس و خراسان رضوی بوده است . به طوریکه 31 درصد از خون‌های اهدایی در ایام نوروز 1400 مربوط به این 3 استان بوده است . از یکم تا لغایت سیزدهم فروردین ماه 1400 در کل کشور 63976 نفر نزدیک به 64 هزار نفر به مراکز انتقال خون جهت اهدای خون مراجعه کرده‌اند که از این تعداد 52782 واحد خون اهدا شده است. 96 درصد از خون‌های اهدایی کشور مربوط به آقایان و بانوان 4 درصد اهدای خون داشته‌اند.

استمرار قانون منع تردد عبور و مرور در شب، امکان حضور داوطلبین اهدای خون در ماه مبارک رمضان را کاملا محدود می سازد!

مدیر کل دفتر مدیر عامل و روابط عمومی سازمان انتقال خون در پایان ضمن تشکر از اهداکنندگان خون در سراسر کشور گفت:  اهدای خون در ماه مبارک رمضان را اقدامی جهادی و نماد همدلی و ایثارگری است ، همه ساله در ماه مبارک رمضان با کمبود خون و فرآورده‌های آن مواجه می‌شویم لذا از هموطنان تقاضا داریم در این امر خداپسندانه سهیم شوند چرا که خون جایگزینی ندارد و کمبود آن کشور را با چالش‌های بسیاری مواجه خواهد کرد.

گفت و گو از : اعظم صفایی

نام:
ایمیل:
* نظر:
مطالب برگزیده
صحبت‌های احساسی مارال بنی آدم، در گفتگو با ویژه برنامه «مدیا»

پروین اعتصامی، قبل از اینکه یک شاعر و ادیب باشد، یک انسان بوده است!

۱۵:۱۸  -  ۲۳ اسفند ۱۴۰۲
گفتگو ویژه برنامه مدیا با سعید الهی تهیه کننده فیلم‌های سینمایی میرو و قویدل

مطمئنم شهید آوینی اگر زنده بود، به مستند «قویدل» جایزه می‌داد / باید باور کنیم که در اتاق شیشه‌ای زندگی می‌کنیم

۱۳:۱۱  -  ۲۳ اسفند ۱۴۰۲
گلر تیم ملی هندبال در گفت‌وگو با «دیباچه» مطرح کرد؛

مربیان خارجی تاثیر مثبتی بر روی تیم ملی داشتند/ وقتی توپ گل نمی‌شود، مقصر مربی نیست

۱۱:۳۸  -  ۲۰ اسفند ۱۴۰۲
مدیرکل اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی استان تهران در گفتگو با دیباچه:

انجمن موسیقی فعالی در استان تهران نداریم/ موسیقی نسبت به تئاتر و هنرهای تجسمی مظلوم‌تر است

۱۱:۱۷  -  ۱۴ اسفند ۱۴۰۲
گفتگو ویژه برنامه مدیا با «خسرو احمدی» که دهه شصتی‌ها او را به نام «دولنگ» می‌شناسند

متاسفانه تلویزیون برای کودکان امروزی هیچ برنامه خوبی ندارد!

۱۳:۰۷  -  ۱۷ اسفند ۱۴۰۲
صحبت‌های انتقادی حسین عابدینی بازیگر سریال « بچه های مدرسه همت » علیه «مهران رجبی»

«مهران رجبی» کنترات برداشته، نباید فقط پولو ببینه و با کله شیرجه بزنه؛ بازیگری را با بیزینس اشتباه گرفته!

۱۶:۵۳  -  ۱۴ اسفند ۱۴۰۲
رئیس مرکز مطالعات راهبردی و آموزش وزارت کشور با دیباچه مطرح کرد؛

هدف اصلی جشنواره ی « رای ملت » تببین گری و جهاد تبیین است/ پای جشنواره "رای ملت" به انتخابات ریاست جمهوری کشیده می‌شود!

۱۳:۰۸  -  ۱۰ اسفند ۱۴۰۲