سه‌شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲  |  Tuesday, 19 March 2024

دیباچه

کد خبر: ۴۹۶۷۰
تاریخ انتشار : ۰۶ : ۱۰ - ۲۴ شهريور ۱۳۹۸

امید زندگانی بازیگر تلویزیون،سینما و تئاتر در گفتگو با خبرنگار دیباچه گفت: ظاهرا سیاست‌ها به سمت تولید آثاری رفته که بیشتر جنبه کمیک داشته و امروزی تر باشند تا فقط انرژی مثبت به مردم بدهند .

این بازیگر که پیش تر درسریال‌های تلویزیونی حضور پررنگی داشت این روزها مشغول تمرین نمایشی با نام" خاتون " است  و درخصوص این کار اظهار داشت: نمایش خاتون کاری آئینی،مذهبی در رابطه با حضرت رقیه (س) است که در چهار سال گذشته با هنرپیشه‌های دیگری روی صحنه رفته بود و امسال از بیست و هشتم این ماه قرار است در سالن پردیس تئاتر تهران به مدت بیست و چهار شب به روی صحنه برود.

حراست صدا و سیما تصمیم می گیرد چه افرادی حضور داشته باشند | به جای اینکه دکه روزنامه فروشی و یا کافی شاپ بزنیم به سمت تئاتر برویم !

وی افزود: به غیر از من هنرمندانی نظیر "فرهاد بشارتی" و"علی برجی"که پیش تر سابقه حضور در کارهای تصویری را دارند در این نمایش حضور دارند و مابقی دوستان از اهالی تئاتر هستند و کارگردانی این کار را " حسین عالم بخش" مدیر فرهنگی شهرداری تهران بر عهده دارد. من در این تئاتر نقش یک مسیحی را بازی می‌کنم که بعد از مدتی به شهر شام برمی‌گردد درست زمانی که واقعه عاشورا اتفاق افتاده و اهل بیت امام حسین را به شام آورده‌اند و حضرت رقیه(س) در خرابه ای دفن شده است؛ در این کار از دید این مسیحی اتفاق شوم  عاشورا که مسلمین بر سر نوادگان پیامبر آورده‌اند به تصویر کشیده می‌شود و به نوعی قرار است گفته شود که این اتفاق شوم تنها به دین اسلام مربوط نمی‌شود چون واقعه‌ای انسانی است که از دید کیش‌ها و آئین‌های دیگر مورد قهر و تنبیه است.

امید زندگانی در خصوص  دلیل علاقمندی اش  به حضور در کارهای آئینی مذهبی   بیان کرد: من از سالها پیش حدودا 18 سال پیش در نمایشنامه‌های آئینی دیگری همچون "هم سرایی مختار" حضور داشتم و همچنین سال گذشته نمایش دیگری با موضوع عاشورا در فرهنگسرای ارسباران کار کردم. طبیعتا کارهای آئینی مذهبی در سیاستگذاری امروز از شرایط حمایتی بهتری برخوردار است و این امید را به عوامل می‌دهد که در نیمه راه به تعطیلی کشانده نمی‌شوند، بعد از این به دیدگاه اعتقادی می‌رسیم که تقریبا همه افراد نسبت به قصص دینی معتقد هستند و منکر تأثیرات مثبت فعالیت‌های فرهنگی خود در این عرصه و نقش این حرکت‌های معنوی در زندگی شخصی شان نیستند ؛درواقع انرژی مثبت این کار به زندگی ما برمی‌گردد و این اعتقاد در اکثر افرادی که کار آئینی می‌کنند مشترک است و صرفا به منظور درآمدزایی و مادیات نیست. درحال حاضر نمایش‌های آئینی مخاطب خاص تری دارند تا نمایش‌های روشن فکری، خاص،کوچک و شخصی.

بازیگر سریال"خسته دلان " درخصوص فضای حال حاضر تئاتر و دلیل گرایش اغلب بازیگرانی که پیش تر کار تصویر می‌کردند به این مدیوم عنوان کرد: اکثر هنرپیشه‌هایی که در تلویزیون فعالیت کردند یا تجربه طولانی مدت در تئاتر داشتند و یا تحصیلات تئاتری دارند؛از جمله من که  نمایش، رشته تحصیلی‌ام بوده و درواقع کارم را با  این مدیوم شروع کردم.طبیعتا وقتی بازار کار ما دچار اخلال می‌شود مجبور هستیم نزدیک ترین فعالیت به کار حرفه‌ای مان را انتخاب کنیم،متأسفانه در این مدیوم به نسبت  طول مدتی که بازیگر  برای تمرین می‌گذارد و زحماتی که می‌کشد برد تبلیغاتی و اثرگذاری زیادی وجود  ندارد و حتی به لحاظ مالی هم جوابگوی هنرمند حرفه‌ای که از این راه زندگی خود را تأمین می‌کند نیست.

وی افزود: اتفاق بد دیگری که در تئاتر افتاد ایجاد سالن‌های خصوصی در سطح شهر بود و این توقع مردمی که هنوز فرهنگ تئاتر را درک نکرده‌اند مختل کرد. زمانیکه ما یک سالن تئاتر به نام تئاتر شهر داشتیم یا صرفا تالار وحدت بود، حضور افرادی که کاملا تئاتری بودند و برای امرار معاش  از راه این هنر درس خوانده بودند در این فضاها بسیار بیشتر بود.اما ایجاد سالن‌های کوچک باعث شد قشر زیادی از تجربی کارها و سنین کمتر و نوآوران همه با هم سر یک سفره بنشینند و این کیفیت این هنر و درآمدزایی از راه تئاتر را برای حرفه‌ای ها دچار اختلال کرد و ما هم چاره‌ای نداریم وقتی تلویزیون و سینما جذب مان نمی‌کند به جای اینکه دکه روزنامه فروشی و یا کافی شاپ بزنیم به سمت تئاتر برویم و با حداقل‌ها خود را راضی کنیم.

این بازیگر درپاسخ به این پرسش که به چه دلیل حضور کمرنگ تری در تلویزیون دارد بیان کرد:این سیاستی است که این رسانه در پیش گرفته و خیلی از هنرمندانی را که سابق در تلویزیون فعال بودند را کنار گذاشته است و جایگزینی هم برای آنها پیدا نشده؛درواقع این موضوع صرفا شامل حال من نمی‌شود و خیلی از دوستان همین مشکل را دارند و من نمی‌توانم پاسخی برای آن داشته باشم. ما یک رسانه ملی به اسم تلویزیون داریم که تنها منبع درآمد بازیگران است و سیاست گذاری شخصی خود را دارد که نه به قوه قضائیه وابسته است و نه به جای دیگر. حراست سازمان تصمیم گیری می‌کند که چه افرادی حضور داشته باشند و چه افرادی حضور پیدا نکنند.

وی در ادامه بیان کرد: همه می‌بینند که ساختار برنامه سازی تلویزیون بر دو یا سه برنامه ترکیبی تکیه دارد که این برنامه‌ها دقیقا با سفارش و حمایت مدیران شبکه کپی سازی شده از برنامه‌های فرامرزی است؛ما از لحاظ تکنیک،فن و تجهیزات و حتی ممیزی‌ها متأسفانه دستمان  بسته است  و نمی‌توانیم با برنامه‌های فرامرزی که اغلب جهت یابی شده هستند رقابت کنیم و طبیعتا مردم برای چشم نوازی و برای تنوع بیشتر به سراغ شبکه‌های غیرداخلی می‌روند که از تنوع ظاهری بیشتری برخوردار هستند.

این بازیگر ضمن اشاره به این موضوع که ساخت آثار آئینی در تلویزیون به این  دلیل که نیازمند هزینه زیادی است با مشکل مواجه شده افزود: امروز حتی افرادی که در این زمینه صاحب نظر و صاحب فن بودند فعالیت نمی‌کنند افرادی مثل مهدی فخیم زاده و میرباقری سابق در این فضا آثار موفقی تولید میکردند و بودجه آنها تأمین بود ؛ از لحاظ مخاطب سنجی هم با توجه به فضاهایی که در جامعه ما وجود دارد و مشکلاتی که مردم با آنها دست به گریبان هستند ظاهرا سیاست‌ها به سمت تولید آثاری رفته که بیشتر جنبه کمیک داشته و امروزی تر باشند تا فقط انرژی مثبت به مردم بدهند ؛درواقع این کارها  بودجه کمتری هم طلب می‌کنند و همین دلایل باعث شده کمتر به سمت تولید کارهای تاریخی و آئینی برویم.

وی که مدتی در زمینه اجرا فعالیت داشت در پاسخ به این پرسش که به چه دلیل دیگر در این حوزه فعالیت ندارد گفت: مدتی پیش در یکی از مصاحبه ها گفتم که اجرا بازیگری من را تحت تأثیر قرار داد این اعتراض را زمانی مطرح کردم که جزء اولین افرادی بودم که در بازیگری فعالیت داشت و از او خواستند در اجرا فعالیت کند  این موضوع به دلیل اینکه حرکت نوعی بود باعث شد کارگردان‌هایی که کار سریال سازی می‌کردند بگویند کسی که کار اجرا می‌کند از نظر مردم در کار تصویر بازی باورپذیری ندارد درحالیکه همان موقع در سینمای هالیوود هنرپیشه‌های خوب تلویزیونی مثل "نیکول کیدمن "و بسیاری دیگر در هر دو بخش فعالیت داشتند و مشکلی برایشان پیش نیامد؛ اما این باعث شد برای بازی به دنبال من نیایند و تا مدتها تأثیر این کار بر بازیگری من دیده شد. باوجود این من اجرا را به دلیل اینکه فن بیان و زبان بدن را تدریس می‌کنم نوعی بازیگری می‌دانم و درواقع می‌گویم کسی که کار اجرا می‌کند خود را بازی می‌کند و کسی که بازیگر است نقش‌های دیگری را مال خود می‌کند.

گفت و گو از:اعظم صفایی

 

منبع: دیباچه
نام:
ایمیل:
* نظر:
مطالب برگزیده
صحبت‌های احساسی مارال بنی آدم، در گفتگو با ویژه برنامه «مدیا»

پروین اعتصامی، قبل از اینکه یک شاعر و ادیب باشد، یک انسان بوده است!

۱۵:۱۸  -  ۲۳ اسفند ۱۴۰۲
گفتگو ویژه برنامه مدیا با سعید الهی تهیه کننده فیلم‌های سینمایی میرو و قویدل

مطمئنم شهید آوینی اگر زنده بود، به مستند «قویدل» جایزه می‌داد / باید باور کنیم که در اتاق شیشه‌ای زندگی می‌کنیم

۱۳:۱۱  -  ۲۳ اسفند ۱۴۰۲
گلر تیم ملی هندبال در گفت‌وگو با «دیباچه» مطرح کرد؛

مربیان خارجی تاثیر مثبتی بر روی تیم ملی داشتند/ وقتی توپ گل نمی‌شود، مقصر مربی نیست

۱۱:۳۸  -  ۲۰ اسفند ۱۴۰۲
مدیرکل اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی استان تهران در گفتگو با دیباچه:

انجمن موسیقی فعالی در استان تهران نداریم/ موسیقی نسبت به تئاتر و هنرهای تجسمی مظلوم‌تر است

۱۱:۱۷  -  ۱۴ اسفند ۱۴۰۲
گفتگو ویژه برنامه مدیا با «خسرو احمدی» که دهه شصتی‌ها او را به نام «دولنگ» می‌شناسند

متاسفانه تلویزیون برای کودکان امروزی هیچ برنامه خوبی ندارد!

۱۳:۰۷  -  ۱۷ اسفند ۱۴۰۲
صحبت‌های انتقادی حسین عابدینی بازیگر سریال « بچه های مدرسه همت » علیه «مهران رجبی»

«مهران رجبی» کنترات برداشته، نباید فقط پولو ببینه و با کله شیرجه بزنه؛ بازیگری را با بیزینس اشتباه گرفته!

۱۶:۵۳  -  ۱۴ اسفند ۱۴۰۲
رئیس مرکز مطالعات راهبردی و آموزش وزارت کشور با دیباچه مطرح کرد؛

هدف اصلی جشنواره ی « رای ملت » تببین گری و جهاد تبیین است/ پای جشنواره "رای ملت" به انتخابات ریاست جمهوری کشیده می‌شود!

۱۳:۰۸  -  ۱۰ اسفند ۱۴۰۲