جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳  |  Friday, 19 April 2024

دیباچه

کد خبر: ۴۹۶۶۹
تاریخ انتشار : ۲۴ : ۱۷ - ۲۳ شهريور ۱۳۹۸

به گزارش دیباچه،ساخت یک فیلم جنگی برای هر فیلمسازی یک سکوی پرتاب شاید به حساب بیاید؛ سکوی پرتابی که بستگی به نوع ساخت آن فیلم و موقعیت زمانی آن پروژه نیز دارد؛ اساسا پرداختن به سینمای جنگ کار راحتی نیست و به خصوص اگر یک فیلمساز بخواهد در ایران این فیلم جنگی را بسازد که مشکلاتش به توان n  می رسد؛ بگذریم از نامه نگاری های ارگانی و اختلاف بین نهادهای نظامی بر سر فیلمنامه که مثلا اگر ارتباطی به آن نهاد نظامی نداشته باشد اساسا چندان خبری از ارائه کمک نیست و حتما باید در فیلمنامه به آن نهاد نظامی اشاره شود ؛ یک فیلمساز برای ساخت یک اثر جنگی باید هفت خان رستم را طی کند تا بتواند با همه فشارها و موانع و تهدیدهای ناشی از چاشنی های واقعی جان بازیگران و عوامل را به خطر بیندازد تا فیلمی در خور سینمای دفاع مقدس بسازد.

سیروس الوند در گردهمایی موزه سینما درباره « ناصر تقوایی » چه گفت؟

حال اگر آن فیلمساز کسی مثل ناصر تقوایی باشد که دیگر ماجرایش متفاوت تر هم می شود ؛ فیلمساز ارزشمندی که متاسفانه سالهاست اثری از او ندیدیدم و شاید بهتر از هرکسی سیروس الوند درباره او بتواند بگوید؛

به مناسبت روز ملی سینما جمعه شب 22 شهریور که نمایش فیلم های «تمرین آخر و تعزیه حر دلاور » و نخستین تصاویرسینمای ایران «فیلم‌های میرزا ابراهیم خان عکاس باشی » با حضور رئیس سازمان سینمایی ،علی ربیعی سخنگوی دولت ،اهالی سینما  و اهالی رسانه برگزار شد ، سیروس الوند پیش از نمایش فیلم ناصر تقوایی ، درباره این کارگردان  و انتخاب فیلم «تمرین آخر و تعزیه حر دلاور» توسط موزه سینما گفت:انتخاب این فیلم با توجه به اینکه امسال روز ملی سینما با ماه محرم همزمان شده ،اتفاق پسندیده ای است و تقوایی در این فیلم به هنر تعزیه و فرهنگ عاشورا و محرم به خوبی توجه کرده است.

او ادامه داد: ناصر تقوایی یکی از پایه‌گذاران موج نوی سینمای ایران است؛ آن زمان که فیلم مینی‌مالیستی وجود نداشت او با ساخت برخی آثارش فضایی مینیمالیستی ایجاد کرد.

وی ادامه داد: فیلم «ناخدا خورشید» بهترین اقتباس از داستانی است که حتی غربی‌ها هم نتوانستند به خوبی آن را اجرا کنند. ناصر تقوایی فیلم‌های جدید هم دارد و همیشه ناراحت بود که چرا درباره فیلم‌های جدیدش صحبت نمی‌شود.

او درادامه با انتقاد از اینکه چرا از این فیلمساز حمایتی صورت نمی گیرد گفت: چرا باید کارگردانی مانند ناصر تقوایی که اهل آبادان است نتواند درباره جنگ و تبعات آن فیلم بسازد. تقوایی حتی جایزه نقدی جشنواره لوکارنو را برای بازسازی مناطق جنگ‌زده اختصاص داد. چرا باید بعد از سال ها که از پایان جنگ می گذرد همچنان شاهد باشیم که این مناطق به صورت کامل بازسای نشده است.

وی ادامه داد: ما بسیاری از روزها و حوادث بزرگ تاریخی را با سینما می‌شناسیم و به یاد می‌آوریم .

همچنین در این مراسم بخشی از نخستین تصاویرسینمای ایران « فیلم‌های میرزا ابراهیم خان عکاس باشی » برای میهمانان در فضای باز موزه بر روی پرده به نمایش درآمد.

در حاشیه این مراسم ، پرتره تعدادی از بزرگان سینمای ایران توسط چهار نقاش جوان بر روی بوم نقاشی طراحی و ترسیم شد.

همچنین غرفه عرضه کتاب‌های سینمایی با تخفیف ویژه و فروش تصاویر سینماگران در موزه سینما دایر شده بود. در کنار این مراسم بازدید از موزه سینما رایگان بود و بیش از 2500 نفر از تالارهای موزه سینما بازدید کردن که اغلب آنها جوانان علاقمند به سینما بودند.

در این مراسم هنرمندان پیشکسوت نیز در یک فضای دوستانه و صمیمی با علاقمندان سینما و مخاطبان گفتگو کردند و عکس یادگاری گرفتند.

حسین انتظامی در حاشیه این مراسم از تالارهای موزه سینما بازدید کرد و پای صحبت سینماگران حاضر در مراسم نشست.

نام:
ایمیل:
* نظر:
مطالب برگزیده
یک کارشناس فوتسال در گفت ‌و‌ گو با «دیباچه» مطرح کرد؛

ایران تیم بهتری نسبت به رقبای آسیایی دارد/باید به تصمیم شمسایی احترام بگذاریم

۱۱:۲۹  -  ۲۵ فروردين ۱۴۰۳
ادبیات عجیب ژیلا صادقی!

جنجال خانم مجری بعد از درگذشت رضا داوودنژاد چه بود؟

۱۲:۲۹  -  ۱۵ فروردين ۱۴۰۳
مربی تیم والیبال بانوان سایپا در گفت و گو با«دیباچه» مطرح کرد؛

تجربه بالای بازیکنان باعث قهرمانی تیم شد/ تیم قوی و جنگنده‌ای داشتیم

۱۲:۲۲  -  ۲۳ اسفند ۱۴۰۲
گفتگوی کمتر دیده شده دیباچه با زنده یاد رضا داوودنژاد و همسرش

غزل بدیعی همسر زنده یاد رضا داوودنژاد: به خاطر عشق، همیشه در کنار رضا بودم

۱۲:۲۰  -  ۱۵ فروردين ۱۴۰۳
گفتگو دیباچه با کارگردان سریال «از سرنوشت»

« رضا داوودنژاد » در رفاقت، مرام و غافلگیری، دست به نقد بود!

۱۶:۳۲  -  ۱۴ فروردين ۱۴۰۳
سرمربی تیم ملی ووشو در گفت‌وگو با «دیباچه» مطرح کرد؛

هدف کسب بهترین نتیجه در آسیاست/ بدون تغییر ترکیب، راهی انتخابی جام جهانی خواهیم شد

۱۲:۰۸  -  ۲۲ اسفند ۱۴۰۲
پربازدیدها
آخرین اخبار