چهارشنبه ۲۵ فروردين ۱۴۰۰  |  Wednesday, 14 April 2021

دیباچه

کد خبر: ۴۹۶۴۸
تاریخ انتشار : ۳۳ : ۱۰ - ۱۷ شهريور ۱۳۹۸

بهروز غریب پور، سرپرست گروه اپرای عروسکی "آران"،نویسنده و کارگردان تئاتر،سینما و تلویزیون که این روزها "اپرای عروسکی عاشورا" را به روی صحنه برده است در گفتگو با خبرنگار حوزه هنرهای نمایشی دیباچه گفت: هدف  اصلی من از برگزاری این اپرا،  هم تداوم تعزیه و هم تداوم این شیوه اپرایی است و فی نفسه به دنبال بیان ارزش‌های حادثه عاشورا و تأثیری که بر مردم ایران گذاشته  و می‌گذارد هستم.

این کارگردان که تا کنون اپراهای زیادی از جمله "اپرای عروسکی مولانا"،"اپرای خیام"،"اپرای سعدی" و... را برگزار کرده،درخصوص ویژگی‌های شاخص اپرای عروسکی عاشورا اظهار داشت: پژوهشگران حوزه نمایشی چندین دهه است که راجع به تعزیه تمرکز دارند و امتیازات تعزیه را حتی در نوشتن و اجرای آثارشان بکار گرفته‌اند اما از یک نکته کاملا غافل بوده‌اند که تعزیه اپرای ملی ماست و دارای بسیاری از مختصات و مشخصات اپرای جهانی است؛بنابراین من از سالها قبل کوشش کردم تا بتوانم این موضوع را نشان داده و در ساختار اجراهای بعدی ام مورد استفاده قرار بدهم.

تعزیه اپرای ملی ماست  | به دنبال بیان ارزش‌های حادثه عاشورا و تأثیری که بر مردم ایران گذاشته  و می‌گذارد هستم  | رضا صادقی در نقش شمر است!

وی افزود: سه مشخصه یک اپرا در هر نقطه از دنیا و با هرزبانی این است که متن باید منظوم باشد،موسیقی آوازی و سمفونیک و یا موسیقی شبه سمفونیک  با ارکستری بزرگ در طول کار حضور داشته باشد و بازیگران در آن ایفای نقش کنند و  در این اپرا این اتفاق  که سه وجه مشترک بین همه اپراها هست اتفاق افتاده است. در اپرای ما در تعزیه تقسیم بندی‌های صدای امام خوان‌ها شبیه حضرت عباس،حر،عبدالله ابن حسین و اشغیا بر اساس مایه‌های مختلف "چهارگاه" است و نوع خواندن اشغیا بر اساس آوازخوانی غیرردیفی صورت گرفته است ؛ در امام خوان‌ها مایه‌های" پنج گاه"،"رهاوی" و"نوا" خوانده می‌شود و تعزیه خوان‌های ما به صورت غریزی این تقسیم بندی‌ها را برای شخصیت‌های مختلف انجام داده‌اند.

سرپرست گروه "آران" ادامه داد: هدف  اصلی من از برگزاری این اپرا،  هم تداوم تعزیه و هم تداوم این شیوه اپرایی است و فی نفسه به دنبال بیان ارزش‌های حادثه عاشورا و تأثیری که بر مردم ایران گذاشته  و می‌گذارد هستم.

عاشورا، طلیعه یک اتفاق تألیفی ملی است بنابراین از نظر ساختاری برای من یک الگوست و سایر آثارم نظیر "اپرای مولوی"،"اپرای سعدی"،"اپرای "خیام "،"اپرای حافظ" و "اپرای عشق را بر اساس همین ساختار نوشتم و تفاوت آن در این است که آغازگر یک حرکت جدید در اجرای اپرای ایرانی است.

تعزیه اپرای ملی ماست  | به دنبال بیان ارزش‌های حادثه عاشورا و تأثیری که بر مردم ایران گذاشته  و می‌گذارد هستم  | رضا صادقی در نقش شمر است!

این کارگردان ضمن اشاره به این موضوع که شخصیت پردازی این کار  بر اساس نسخ تعزیه و مقتل نویسی و آئین‌های عاشورایی بوده است ؛ عنوان کرد: ضمن اینکه من از یک شخصیت اصلی بنام "محتشم کاشانی" استفاده کردم تا او با سرودن مرثیه معروفش"باز این چه شورش است که در خلق عالم است" سفری از قرن 12 هجری قمری به سال 61 هجری قمری بکند و جزو نیروها و مدافعان امام حسین بشود.

لازم به ذکر است رضا صادقی در نقش شمر و محمد معتمدی در نقش حر، مهدی امامی  در نقش حضرت عباس  و مهدی جاور در نقش ابن سعد و خوانندگان بسیار دیگری در این کار حضور دارند که اجرای موفق و ماندگاری از خود به جای گذاشته‌اند؛ این اجرا طبق روال همیشگی اجراهای گروه اران در تالار فردوسی،خیابان استاد شهریار روبروی تالار وحدت  از سه شهریور تا بیست و سه شهریورساعت 7:30 دقیقه بعدازظهر برگزار می‌شود.

گفت و گو از: اعظم صفایی

 

 

منبع: دیباچه
نام:
ایمیل:
* نظر:
مطالب برگزیده
هشدار سخنگوی سازمان انتقال خون به ستاد مقابله با کرونا در گفت و گو با دیباچه

استمرار قانون منع تردد عبور و مرور در شب، امکان حضور داوطلبین اهدای خون در ماه مبارک رمضان را کاملا محدود می سازد!

۱۴:۵۷  -  ۲۳ فروردين ۱۴۰۰
در کارگاه مجازی زبان و ادبیات فارسی مطرح شد

زبان و ادبیات فارسی بیش از ۸۰۰ سال زبان و ادبیات رسمی و دیوانی هندوستان بوده است!

۱۳:۴۱  -  ۲۳ فروردين ۱۴۰۰
گفت و گو صمیمی دیباچه با « صهبا شرافتی » بازیگر نقش روناک در سریال « نون خ »

کاراکتر « روناک» شبیه شخصیت خودم است! | هر حرفی جایی دارد ،اگر موقعیت‌ها اشتباه گرفته شود عصبانی می­ شوم!

۱۱:۵۳  -  ۲۱ فروردين ۱۴۰۰

« کرونا » خانه سینما را تعطیل کرد!

۱۳:۴۴  -  ۲۲ فروردين ۱۴۰۰
آخرین اخبار
پرطرفدار ترین ها