جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳  |  Friday, 29 March 2024

دیباچه

کد خبر: ۴۹۶۳۲
تاریخ انتشار : ۱۷ : ۱۳ - ۱۴ شهريور ۱۳۹۸
محمد نیک‌بین تهیه کننده سرشناس سینما در گفت و گو با دیباچه مطرح کرد:

به گزارش دیباچه،با حضور فیلم سینمایی «متری شیش و نیم» در بخش افق‌های جشنواره فیلم ونیز، این روزها بحث درباره نحوه موفقیت آثار سینمایی ایران در فستیوال‌های مهم دنیا بسیار مطرح شده و محمد نیک‌بین یکی از تهیه‌کننده‌های باتجربه سینمای ایران با اشاره به اهمیت شناخت سیاست‌های جشنواره‌ها و به روز بودن هنرمندان معتقد است موفقیت سینمای ایران در جشنواره‌های معتبر دنیا به سیاست‌ دولت‌ها ربطی ندارد و مربوط به استعدادهای شخصی است.

موفقیت سینمای ایران در جشنواره‌های معتبر دنیا به استعدادهای شخصی مربوط است نه سیاست‌ دولت‌ها! |
محمد نیک‌بین تهیه‌کننده سینما در گفتگو با خبرنگار دیباچه اظهار داشت: چند سالی است که سینمای ایران در فستیوال‌های مهم جهان که می‌توان آنها را به عنوان فستیوال‌های رده اول دنیا قبول داشت موفقیتی نداشته و حتی سینمای ما حضور چندانی در بخش اصلی این فستیوال‌ها ندارد. این موضوع از چند جهت مورد بررسی است و شاید برخی آن را به دلیل مسائل سیاسی مثل تحریم یا سیاست‌های کشور ما بدانند که خود موضوعی مهم برای بررسی است اما از نظر من با فاکتور گرفتن این موضوع دلیل اصلی آن به فیلمسازان برمی‌گردد.
نیک‌بین خاطرنشان کرد: سیاست جشنواره‌های مهم دنیا مدام در حال تغییر است و ما بدون هیچ تغییری انتظار داریم موفقیت‌های گذشته تکرار شود. تولیدات امروز ما مورد توجه جشنواره‌های معتبر خارجی قرار نمی‌گیرد و ما امروز باید برای موفقیت در جشنواره‌های خارجی حرفی جدید و هنری برتر ارائه دهیم.
وی افزود: تولیدات ما و چند کشور دیگر نیاز چندانی به تبلیغات ندارند. جشنواره‌های معتبر دنیا از آثار ایرانی استقبال می‌کنند و بعضاً دیده‌ایم که جشنواره‌ها به دنبال تولیدات سینمای ایران آمده‌اند اما اگر ما چند سال تولیداتمان نتواند نظر آنها را به خود جلب کند، به طور قطع نگاه‌ها به سینمای‌ ما تغییر کرده و شاهد استقبال جشنواره‌ها نخواهیم بود. افراد شناخته شده‌ای هستند که با جشنواره‌های معتبر دنیا در تعامل و تماس هستند و می‌توانند به معرفی آثار خوب کشورمان از کارگردان‌های گمنام کمک کنند.
این تهیه‌کننده در ادامه گفت: سیاست‌های کشور و در واقع دولت‌ها در شکل‌گیری و جهت‌دهی به آثار سینمایی که می‌توانند مورد توجه جشنواره‌ها باشند تأثیرگذار نیستند. هیچ زمانی هیچ موفقیتی در سینما را نمی‌توان به دولت‌ها مربوط دانست و سیاست‌های دولت آنقدر تأثیرگذار نیست که بتواند خط و ربطی مشخص کند که ما مدت‌ها موفق به حضور در بخش‌های اصلی جشنواره‌های مهم دنیا نشویم. همانطور که می‌بینیم اکثر فیلم‌های موفق ما در فستیوال‌های مختلف دنیا معمولاً حمایت‌های دولت‌ را نداشته و در بسیاری مواقع حتی دولت‌ها در برابر این فیلم‌ها قرار گرفته‌اند.
تهیه‌کننده فیلم سینمایی «آتش بس» تصریح کرد: موفقیت‌ سینمای یک کشور در همه جای دنیا ممکن است با سیاست‌های دولت همان کشور میسر شود اما این مسأله زمانی اتفاق می‌افتد که دولت مورد نظر برنامه‌ریزی داشته باشد. اگر به عدم تأثیر دولت در موفقیت‌ فیلم‌های کشورمان معتقد هستم به این دلیل است که در کشور ما مثل اکثر مسائل برنامه‌ریزی برای موفقیت در فستیوال‌های مهم دنیا وجود ندارد و تا امروز اگر موفقیتی حاصل شده است به دلیل وجود استعدادهای فردی هنرمندان موفق می‌شود، همانطور که این شرایط را در بین ورزشکاران‌مان نیز می‌بینیم و بارها دیده‌ایم اگر یک ورزشکار موفق است دلیلش پشتکار و تلاش خودش است و می‌بینیم در ورزش‌های گروهی این موفقیت کسب نمی‌شود چون ورزش‌های گروهی نیاز به برنامه‌ریزی دارد و با تلاش یک فرد ممکن نیست یک تیم به نتیجه برسد.
نیک‌بین در پایان گفت: اگر بخواهیم منصفانه به فیلم‌های موفق سینمای ایران در سال‌های گذشته نگاه کنیم متوجه می‌شویم که این فیلم‌ها آثار بسیار خوبی هستند. اگر دلیل موفقیت آثار سینمایی‌مان را تنها دهن‌کجی‌ یا ضدیت‌شان با حکومت بدانیم بسیار بی انصافی کرده‌ایم. فیلم‌های مهم و مطرح ما که جوایز بسیار مهمی کسب کرده‌اند آثار بسیار خوب و با کیفیتی بوده‌اند که در کیفیت آنها شکی نیست. متأسفانه بارها دیده‌ایم که هر موفقیتی را به مسائل سیاسی ربط می‌دهند، با وجود اینکه قطعاً می‌توان چند فیلم معدود را به عنوان فیلم‌هایی موفق به خاطر سیاسی‌بازی‌هایش دانست اکثر فیلم‌های ما که جوایز بسیاری در دنیا گرفته‌اند، آثار بسیار خوب و با کیفیتی بوده‌اند.

منبع: دیباچه
نام:
ایمیل:
* نظر:
مطالب برگزیده
صحبت‌های احساسی مارال بنی آدم، در گفتگو با ویژه برنامه «مدیا»

پروین اعتصامی، قبل از اینکه یک شاعر و ادیب باشد، یک انسان بوده است!

۱۵:۱۸  -  ۲۳ اسفند ۱۴۰۲
گفتگو ویژه برنامه مدیا با سعید الهی تهیه کننده فیلم‌های سینمایی میرو و قویدل

مطمئنم شهید آوینی اگر زنده بود، به مستند «قویدل» جایزه می‌داد / باید باور کنیم که در اتاق شیشه‌ای زندگی می‌کنیم

۱۳:۱۱  -  ۲۳ اسفند ۱۴۰۲
گلر تیم ملی هندبال در گفت‌وگو با «دیباچه» مطرح کرد؛

مربیان خارجی تاثیر مثبتی بر روی تیم ملی داشتند/ وقتی توپ گل نمی‌شود، مقصر مربی نیست

۱۱:۳۸  -  ۲۰ اسفند ۱۴۰۲
مدیرکل اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی استان تهران در گفتگو با دیباچه:

انجمن موسیقی فعالی در استان تهران نداریم/ موسیقی نسبت به تئاتر و هنرهای تجسمی مظلوم‌تر است

۱۱:۱۷  -  ۱۴ اسفند ۱۴۰۲
گفتگو ویژه برنامه مدیا با «خسرو احمدی» که دهه شصتی‌ها او را به نام «دولنگ» می‌شناسند

متاسفانه تلویزیون برای کودکان امروزی هیچ برنامه خوبی ندارد!

۱۳:۰۷  -  ۱۷ اسفند ۱۴۰۲
صحبت‌های انتقادی حسین عابدینی بازیگر سریال « بچه های مدرسه همت » علیه «مهران رجبی»

«مهران رجبی» کنترات برداشته، نباید فقط پولو ببینه و با کله شیرجه بزنه؛ بازیگری را با بیزینس اشتباه گرفته!

۱۶:۵۳  -  ۱۴ اسفند ۱۴۰۲
رئیس مرکز مطالعات راهبردی و آموزش وزارت کشور با دیباچه مطرح کرد؛

هدف اصلی جشنواره ی « رای ملت » تببین گری و جهاد تبیین است/ پای جشنواره "رای ملت" به انتخابات ریاست جمهوری کشیده می‌شود!

۱۳:۰۸  -  ۱۰ اسفند ۱۴۰۲