چهارشنبه ۲۶ شهريور ۱۴۰۴  |  Wednesday, 17 September 2025
کد خبر: ۴۹۵۹۱
تاریخ انتشار : ۰۴ : ۱۰ - ۰۳ شهريور ۱۳۹۸
گزارش نشست خبری « هشتمین شب فیلمنامه »

تندیس شب فیلمنامه با نام نشان « سپنتا » نویسنده نخستین فیلمنامه سینمای ایران اهدا می شود ! | سجاده چی: فیلمنامه نویسی نه شغل جذابی است و نه خبر جذابی برای رسانه!

به گزارش دیباچه، اهدا نشان « سپنتا» در شب فیلمنامه به فیلمنامه نویسان برتر ؛ این خبری بود که « مهدی سجاده چی » رئیس شورای مرکزی کانون فیلمنامه نویسان سینمای ایران در نشست خبری هشتمین شب فیلمنامه مطرح کرد؛ او علت این انتخاب را اهمیت قائل شدن برای کلیت سینمای ایران نسبت به موضوع تنوع ژانر و مهیا کردن فرصت های جدید در داستان پردازی دانست .

« سجاده چی » که معمولا در بیان نظرات خود کمی کلماتش با چاشنی طنز همراه است درباره کانون فیلمنامه نویسان گفت: ما می دانیم کانون جذابی نیستیم؛ به فرض مثال ، اگر کانون بازیگران یا کارگردانان و... نشستی برگزار می کرد دوستان رسانه‌ای بیشتری برای پوشش حضور پیدا می کردند اما حقیقت ماجرا این است که فیلمنامه نویسی نه شغل جذابی است و نه خبر جذابی برای رسانه!

تندیس شب فیلمنامه با نام نشان « سپنتا » نویسنده نخستین فیلمنامه سینمای ایران اهدا می شود ! | سجاده چی: فیلمنامه نویسی نه شغل جذابی است و نه خبر جذابی برای رسانه!

 خسرو نقیبی سخنگوی شورای مرکزی این کانون هم با اشاره به اینکه در این جشن سینمایی ،10 ژانر مادر در نظر گرفته شده،تصریح کرد:  تصمیم ما بر این است که « شب فیلمنامه» را با تغییرات برگزار کنیم؛ یعنی ما ۱۰ ژانر مادر سینمایی را در نظر گرفتیم و بر اساس آن دسته بندی کردیم و در نهایت با کمی تساهل و تسامح به این نتیجه رسیدیم که سینمای ما در هفت ژانر فیلم دارد که برخی از این هفت ژانر پر تکرار و قدیمی هستند اما در برخی از ژانرها، فیلم های کمتری ساخته می شود و یا اگر فیلمی ساخته شود نسبت به آنها اقبالی نمی شود مثل فیلم های فانتزی، موزیکال و... یک ژانر دیگر با نام علمی-تخیلی هم داریم که سال گذشته اصلا فیلمی در این حوزه ساخته نشده است.

 سجاده چی درباره اعلام نرخ قیمت های فیلمنامه نویسی که همواره موضوع بحث برانگیزی است گفت: در هیچ کجای دنیا قاعده‌ای برای مشخص شدن قیمت ها وجود ندارد اما گاهی مشخص می شود که فیلمنامه نویس باید چند درصد از ساخت یک فیلم عایدش شود هدف ما هم از این کار این بود که مانع قراردادهای بسیار پایین در این حوزه شویم؛ بعضی از همکارانمان به خاطر شرایط اقتصادی و دیر به دیر کار کردن ناچار می شوند با قیمت های بسیار پایین فیلمنامه بنویسند و این تبدیل به رویه شده به طوری که تهیه کنندگان پول جزیی برای این مرحله از ساخت فیلم در نظر می گیرند برای مثال کارهای خیلی حرفه‌ای که میلیاردرها فروخته و صاحبان آن اهدای حرفه ای بودن دارند پول های کمی به فیلمنامه نویسان داده اند

در ادامه نقیبی  نامزدهای بهترین فیلم‌نامه‌ی سال را به ترتیب حروف الفبا معرفی کرد:   
بهترین فیلم‌نامه‌ ژانر درام: آستیگمات (نوشته‌ پیام کرمی و مجیدرضا مصطفوی)، بمب یک عاشقانه (نوشته‌ پیمان معادی)، چهارراه استانبول (نوشته‌ مصطفی کیایی)، شعله‌ور (نوشته‌ حمید نعمت‌الله، هادی مقدم‌دوست)، هت‌تریک (نوشته‌ رامتین لوافی)
بهترین فیلم‌نامه‌ ژانر کمدی: قانون مورفی (نوشته‌ محمدعلی حسینی، پوریا شجاعی، پویا مهدوی‌زاده)، مارموز (نوشته‌ آیدین سیارسریع)، مصادره (نوشته‌ علی‌ فرقانی)، میلیونر میامی (نوشته‌ مهیار حمیدیان، محمدصادق گلچین عارفی، محمد شهابی)

بهترین فیلم‌نامه‌ ژانر جنایی: آخرین بار کی سحر را دیدی؟ (نوشته‌ امیر عربی)، گرگ‌بازی (نوشته‌ عباس نظام‌دوست، مجید اسلامی، علی نعمت‌اللهی)، مغزهای کوچک زنگ‌زده (نوشته‌ هومن سیدی)

کانون فیلم‌نامه‌نویسان سینمای ایران در چهار ژانر فانتزی، اکشن، موزیکال و جنگ نیز نشان سپنتا به فیلم برگزیده اهدا خواهد کرد اما به نصاب لازم برای اعلام نامزد در این ژانرها نرسید.
هم‌چنین دو نشان سپنتا نیز به فیلم‌نامه‌ برگزیده‌ هنر و تجربه و انتخاب مردمی اهدا خواهد شد. نامزدهای بهترین فیلم‌نامه‌ هنر و تجربه به شرح زیر معرفی شدند: پاسیو  (نوشته‌ مریم بحرالعلومی)، درساژ (نوشته‌ حامد رجبی)، کوپال (نوشته‌ کاظم ملایی).
در هشتمین شب فیلم‌نامه، نخستین نشان سپنتا به شکل افتخاری به خشایار الوند فیلم‌نامه‌نویس در گذشته‌ سینمای ایران اهدا خواهد شد. هم‌چنین دو تقدیر جشن امسال از یک داستان‌نویس ایرانی که در طول سالیان در کنار سینما ایستاده و یک عضو قدیمی کانون فیلم‌نامه‌نویسان انجام خواهد شد.
هشتمین آیین شب فیلم‌نامه چهارشنبه 6 شهریور در سالن عباس کیارستمی بنیاد سینمایی فارابی برگزار خواهد شد.

مطالب برگزیده
یک نویسنده ادبیات کودک و نوجوان در گفتگو با دیباچه:

شنیدن قصه، یکی از نیازهای همیشگی کودکان و نوجوانان است/ کار قصه‌گو نگهداری و نگهبانی از زبان فارسی است

۱۹:۵۶  -  ۲۸ تير ۱۴۰۴
عضو تیم ملی اسکیت در گفت‌و‌گو با «دیباچه» مطرح کرد؛

در مسیر قهرمانی هیچ‌وقت عقب ننشستم؛ در دل جنگ تمرین را رها نکردم

۱۹:۵۱  -  ۲۸ تير ۱۴۰۴
کاپیتان تیم ملی واترپلو در گفتگو با «دیباچه» مطرح کرد؛

رسیدن به صدر جهان سخت است/ با یک بازی بیشتر دومین گلزن برتر آسیا می‌شدم

۱۳:۰۴  -  ۲۴ تير ۱۴۰۴
اشکان ممبینی از کارشناسان چهره و شاخص مسائل بین‌الملل به دیباچه گفت؛

تلاش‌های نظامی برای مهار برنامه هسته‌ای ایران، نمی‌تواند اراده ملت را در مسیر پیشرفت و خودکفایی کشورمان متوقف کند

۲۲:۲۴  -  ۱۵ تير ۱۴۰۴
عضو تیم ملی کشتی آلیش بانوان در گفتگو با «دیباچه» مطرح کرد؛

دو طلای آسیا نقطه اوج کارنامه‌ام بود/ ‏طلای جهانی را هدف گرفته‌ام

۱۷:۴۹  -  ۰۸ تير ۱۴۰۴
پژوهشگر موسیقی آذربایجان و نوازنده ساز قوپوز در گفتگو با دیباچه مطرح کرد؛

عاشیق‌ها صدای تاریخ و فرهنگ مردم آذربایجان هستند/ موسیقی آذربایجان، موسیقی زنده و مردمی است

۱۳:۰۱  -  ۱۸ خرداد ۱۴۰۴
ملی پوش فوتبال زنان با «دیباچه» مطرح کرد؛

از لیگ تا تیم ملی؛ گلرهای ایران برای یک رؤیا متحد شده‌اند

۱۲:۵۴  -  ۱۸ خرداد ۱۴۰۴
عضو تیم ملی وزنه برداری در گفتگو با «دیباچه» مطرح کرد؛

قهرمانی آسیا فقط شروع مسیر من است/ تمرین با بزرگان جهان برایم ارزشمند است

۱۲:۳۳  -  ۰۴ خرداد ۱۴۰۴
قهرمان اسکواش زنان کشورمان در گفتگو با «دیباچه» مطرح کرد؛

اسکواش زنان ایران در مسیر پیشرفت حرکت می کند/ هدفم رسیدن به رنکینگ زیر ۵۰ جهان است!

۰۹:۰۰  -  ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۴
سرمربی تیم ملی تنیس در گفتگو با «دیباچه» مطرح کرد؛

از میزبانی تور جهانی برای محک بازیکنان ملی بهره می‌بریم/ همه بازیکنان زیر ذره‌بین هستند

۱۶:۲۳  -  ۲۲ ارديبهشت ۱۴۰۴
سرمربی تیم قهرمان لیگ کانوپولو در گفتگو با«دیباچه» مطرح کرد؛

با تجهیزات حرفه‌ای به مدال جهانی نزدیک می‌شویم/ نسل جوان انگیزه بیشتری برای قهرمانی دارند

۰۹:۰۰  -  ۱۶ ارديبهشت ۱۴۰۴