فاطمه شعبانی : درخبرها داشتیم که هیئت وزیران به صورت یک طرفه روادید را برای گردشگران چینی لغو کرد و اتباع چینی در هربار سفر به ایران 21 روز اجازه اقامت بدون روادید خواهند داشت. لغو روادید یکی از ابزارهای تسهیل سفر است و معمولا کشورها برای اینکه اتباع کشور مقابل راحتتر بتوانند به کشورشان سفر کنند، لغو روادید میکنند و این پروسه گرفتن روادید حذف میشود تا گردشگر بدون هزینه و بدون صرف زمان برای گرفتن روادید بتواند به کشور مقصد سفر کند. دکتر« محمدابراهیم لاریجانی» مدیرکل بازاریابی و تبلیغات سازمان میراث فرهنگی معتقد است:« حتی اگر کشور تحریم نبود و حتی اگر ما مشکل فروش نفت نداشتیم باز هم باید به توسعه گردشگری فکر میکردیم! »
لغو روادید گردشگران چینی به چه منظوری صورت گرفته است ؟
چین سالانه150 میلیون توریست به کشورهای دنیا اعزام میکند که برای حضور در ایران هم علاقه مند هستند. سالانه حدود180 هزار توریست چینی به فرودگاه امام خمینی(ره) می آیند و به کشورهای اروپایی ترانزیت میشوند. اینها 5-15 ساعت در فرودگاه منتظر میمانند تا باپرواز بعدی به مقاصد اصلیشان بروند. به این نتیجه رسیدیم که اگر روادید را برای گردشگرچینی حذف کنیم ، برای این حجم از گردشگر چینی که در فرودگاه امام خمینی(ره) منتظر ترانزیت شدن به کشورهای دیگر هستند، ایجاد انگیزه میشود که این چند ساعت را به جای ماندن در فرودگاه بدون هیچ هزینه ای در شهر تهران گشت بزنند و برگردند. لغو روادید هم یک نوع تشویق و امتیاز، هم تسهیل سفرمحسوب میشود.
چرا 21 روز؟
چون اغلب تورهای ما 15 روزه هستند، پیشنهاد اولیه وزارت امور خارجه 15 روز بود اما برای اینکه گردشگران چه آنها که با آژانسها و چه آنها که به صورت انفرادی به ایران سفر میکنند، استرسی وجود نداشته باشد، سازمان گردشگری مکاتباتی داشت و پیشنهاد زمان یک ماهه داد اما وزارت امور خارجه با 21 روز موافقت کرد و ابلاغ شده است.
این لغو روادید موجب ورود بی ضابطه گردشگر و اقامت در مراکز غیر رسمی نمیشود؟
اگر سیستم نظارتی ما مناسب باشد و هتلها قیمتهای مناسبی بدهند این اتفاق نمی افتد. به هرحال ما که با چین هم مرز نیستیم و گردشگران چینی نمیتوانند از مرز زمینی واردکشور شوند و مبادی ورودی شان هوایی است و اگر در مبادی ورودی چون فرودگاه امام و بقیه فرودگاههای بین المللی دفاتر خدمات مسافرتی فعالی وجود داشته باشد که پکیچ قیمت مناسب بدهد چرا باید اینها از مراکز غیر مجاز استفاده کنند؟ این اتفاق زمانی پیش میآید که دفاتر ما آمادگی نداشته باشند یا هتلهای ما بخواهند گران حساب کننند یا مابرایشان برنامه ریزی نداشته باشیم. خوشبختانه دفاتر و هتلهای ما برای اینکه گردشگر چینی از مراکز رسمی ما استفاده بکند قیمتهای خوبی را تدارک دیده اند. ممکن است بخشی از این گردشگران در مراکزی غیر از هتل اقامت کنند مگر ما ایرانی ها که به کشورهای دیگر میرویم همه مان از هتل استفاده میکنیم؟ بعضی از ایرانی ها که به ترکیه میروند آپارتمان اجاره میکنند؟ یا به مهمان پذیر، پانسیون و انواع و اقسام اقامتگاهها یا منزل ایرانیان مقیم ترکیه میروند. ما باید این حق را باید برای گردشگر چینی قائل باشیم که با بودجه ای که دارد به ایران سفر کند. ممکن است آنها اقوامی در ایران داشته باشند یا دانشجویان و تجار چینی و این از رفتار توریست در همه دنیا تبعیت میکند که از انواع و اقسام مراکز اقامتی استفاده میکنند.
قبل از تصویب لغو روادید، چین در کجای صنعت گردشگری ما قرار داشت؟
در مطالعات 4-5 سال قبل ما، معمولا بازارهای هدف ما چین و کشورهای همسایه نبودند. براساس مطالعات قبلی یک بازار هدفی بود که 36 کشور را در 2 دسته 18 تایی تقسیم میکرد 18 تا اول و 18 تا دوم و چین در 18 تای دوم قرار داشت اما درمطالعات ما از اواسط سال 97 آغاز شد و اوایل 98 به اتمام رسید 60 شاخص را در 74 کشور بررسی و30 کشور را انتخاب کردیم. در واقع این 30 کشور به 4 گروه دسته بندی کردیم . در دسته بندی الویت یک و 2 ما 5 کشور وجود دارند و در الویت 3 و 4 ما 10 کشور. در واقع 5 کشور الویت یک ما هستند و الان چین جز الویت دسته یک و الویت اول و تمرکزما روی بازار چین است .
با توجه به اینکه شما مدیرکل بازاریابی و تبلیغات سازمان گردشگری هستید برای جذب توریست چه کار تبلیغی و بازاریابی شده است؟
حضور در 4 نمایشگاه در کشور چین جز برنامه های سال جاری است که تا به حال در 2 نمایشگاه حاضر شدیم و در ادامه سال در 2 نمایشگاه دیگر حضور پیدا میکنیم. حدود 4 تور آشنا سازی از چین به ایران برگزار خواهیم کرد که تورلیدرها، روزنامه نگارها و بلاگرها از چین به ایران خواهند آمد و ایران را میشناسند و در کشور خودشان معرفی میکنند. یکی از 4 تور برگزار شده است و در ادامه سال بقیه برگزار خواهد شد. 7 هفته فرهنگی در 8-7 استان چین پیش بینی کردیم- تمام کشور چین مدنظرمانیست- ما اقلام تبلیغاتی به زبان چینی نداشتیم که چاپ کردیم. روی سایت ویزیت ایران که سایت رسمی جمهوری اسلامی ایران در گردشگری است زبان چینی را هم اضافه کردیم و روی وب سایتهای ادارات کل 8 استان احتمالا مقصد گردشگران چینی خواهد بود، فایل بروشور به زبان چینی گذاشتیم که اگر در فضای مجازی سرچ کنند با زبان چینی اطلاعات داشته باشیم. همه چینی ها شبانه روز از پیام رسان وی چت و تیک توک استفاده میکنند و همه اطلاعاتشان را از وی چت و تیک توک میگیرند حتی مبادلات بانکیشان را با وی چت انجام میدهند؛ داریم صفحه رسمی جمهوری اسلامی ایران را بارگذاری میکنیم و این باعث میشود تولید محتوا کنیم و فیلم و عکس از گردشگری ایران در فضای مجازی بگذاریم. سفارت و رایزنی جمهوری اسلامی ایران در چین آمادگی دارد که اقلام تبلیغاتی که ما داریم و سایر روشهای اطلاع رسانی را در چین توزیع کند. در حوزه دیجیتال مارکتینگ در حوزه ایجاد اپلیکیشن هایی به زبان چینی ، تربیت راهنمایان چینی زبان، توسعه رستورانهای چینی درکشور، ایجاد دفاتر اطلاع رسانی در کشور چین اینها اقدامات درازمدتتری است که نیاز به تامین اعتبار دارد که ان شاالله در سال جاری دنبال میکنیم. یکسری اقدامات نیاز به تامین اعتبار دارد و باید برایش اعتبارات ارزی در نظر گرفته شود.
با توجه به شرایط تحریم، پیش بینی میکنید سرمایه گذاری در صنعت گردشگری جواب بدهد؟
حتی اگر کشور تحریم نبود و حتی اگر ما مشکل فروش نفت نداشتیم باز هم باید به توسعه گردشگری فکر میکردیم! حالا که در شرایط تحریم هستیم قطعا گردشگری میتواند پیوند دهنده کشور ما با اقتصاد جهانی باشد، از طرفی توریستها واقعیت ایران را ببینند که کشور و ملت ایران با تمام تحریم ها روی پا است و کشور درمسیر توسعه قرار دارد و نشاط بین مردم جریان دارد. باحضور گردشگر تبلیغ خوبی میشود و این پیام روشن را به کشورهای دیگر میدهیم که گرچه کارما سخت شده است اما با قوت و قدرت در کشورمان زندگی و به توسعه فکر میکنیم.
ما لغو گردشگران عراقی را هم داشتیم آیا این در همان راستاست یا کاملا جداگانه است؟
اساسا لغو روادید برای تسهیل سفر و هر2 در یک راستا است. اما گردشگران عراقی سفرشان زیارتی و گردشگران چینی سفرشان فرهنگی و تفریحی است. ما برای گردشگران عمانی که سفرشان برای درمان و سلامت هم لغو روادید کردیم. بنابراین با هرکشوری در دنیا که لغو روادید کنیم سفرشان به ایران را تسهیل میکنیم اما هدفها از سفر به ایران متفاوت است به اصطلاح ما محصولات مختلف گردشگری را در کشور به اینها عرضه میکنیم. عراقی ها به بعضی از استانهای ما میروند و اروپایی ها مقصدشان استانهای دیگر است. بنابراین ما باید بازارهای مختلف را ملاک قرار دهیم تا بتوانیم تمام استانهایمان را درگیر کنیم و فقط به یک کشور خاص فکر نکنیم چون فقط یک تعداد از استانهای ما درگیر میشوند.
شاید برای بعضی این نگرانی پیش بیاید که نکند حضور گردشگران چینی هم مثل قضیه گردشگران عراقیبشود که مردم احساس میکردند دارد قحطی میآید ؟!
سال گذشته 2میلیون 500 هزار گردشگر عراقی به ایران آمده است و اینها در مراکز اقامتی ایران اقامت کردند از غذا، رستوران و تاکسی ایران استفاده کردند. یکسری اتفاقات در حد اندازه های کوچک افتاد که این را به کل کشور و به 2میلیون 500 زائر عراقی تعمیم میدهند. این تفکر اشتباه است که گردشگر زیاد بیاید قحطی میآید!! اگر ما مثل اسپانیا 70 میلیون توریست داشته باشیم باید چه بگویم.؟ در ذات صنعت گردشگری خرید سوغات نهفته و اتفاقا عین درآمد زایی است و تولید را رونق میدهد ما اینها را با گرانی گره میزنیم در صورتی که هیچ گونه مستندی نیست. شاید دربازارچه های مرزی خرید کنند اما تعداشان کم است. گردشگر هرجا میرود مصرف میکند و پول میآورد. توریست پوشاک، موادغذایی وصنایع دستی و بخشی از اقلام تولید داخل را میخرد و با خودش میبرند انگار صادرات شکل گرفته است. گردشگر عراقی با گردشگر اروپایی فرقی نمیکند. ممکن است گردشگر اروپایی 1350 دلار هزینه کند و گردشگر عراقی 800 دلار، به هرحال در کشور ما هزینه میکند.