جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳  |  Friday, 29 March 2024

دیباچه

کد خبر: ۴۹۴۳۶
تاریخ انتشار : ۵۵ : ۱۱ - ۲۹ خرداد ۱۳۹۸

الف. شکاری: فرانکو زفیرلی یکی از مهم ترین و صاحب سبک ترین فیلمسازان جهان روز شنبه 15 ژوئن در 96 سالگی برای همیشه چشم از جهان فرو بست، با اعلام خبر درگذشت زفیرلی، سینمای ایتالیا یکی دیگر از غول های کم نظیر هنر خود را در کمتر از یک سال گذشته از داد، همانگونه که بسیاری از دوستداران سینما می دانند سینمای ایتالیا سال 2018 را با از دست دادن سه کارگردان بزرگ خود یعنی برناردو برتولوچی، ارمانو المی و ویتوریو تاویانی به پایان رسانده بود.

فرانکو زفیرلی اما برای مردم ایتالیا نامی آشناتر از فیلمسازان نامبرده بود او تنها در حوزه سینما فعال نبود، زفیرلی مدت زمانی در مجلس سنای ایتالیا مشغول بود، اپراهای بسیار مشهوری روی صحنه برده بود، تئاترهایش نیز در نقاط مختلف دنیا طرفدار داشت و برخی از فیلم هایش مانند «رومئو و ژولیت» نیز نفوذ بسیار گسترده ای در میان مردم عادی پیدا کرده بود.

به گزارش گاردین، فرانکو زفیرلی یکی از تحسین شده ترین شخصیت های هنری ایتالیا در 96 سالگی درگذشت.

زفیرلی در دوران کاریش که بیش از 60 سال به طول انجامید به عنوان کارگردان در عرصه سینما، تئاتر و اپرا پرکار و به همان اندازه مشهور بود.

زفیرلی که در ابتدا کارگردان تئاتر بود، برخی از تولیدات تئاتریش را توانست به آثار موفق سینمایی تبدیل کند، از مشهورترین این آثار همان تئاتر «رومئو و ژولیت» را می توان نام برد، اثری که او آن را در تئاتر اُلدویس لندن با بازی جودی دنچ جوان روی صحنه برد و بعدها آن را به یک فیلم موفق در دنیای سینما در اواخر دهه 60 میلادی تبدیل کرد.

البته «رومئو و ژولیت» که براساس نمایشنامه ای اثر ویلیام شکسپیر در سال 1968 ساخته شد تنها اقتباس زفیرلی از آثار شکسپیر نبود، این کارگردان ایتالیایی یک سال پیش از آن با نمایشنامه «رام کردن زن سرکش» با بازی الیزابت تیلور و ریچارد برتون و بعدها نیز با اقتباس «هملت» با بازی مل گیبسون و گلن کلوز به دنیای آثار شکسپیر گام نهاده بود.

زفیرلی همچنین اپراهای پرزرق و برقی را با بازی های پراحساس جوان ساترلند و ماریا کالاس دو ستاره دنیای اپرا نیز روی صحنه برده است.

این کارگردان صاحب نام ایتالیایی معتقد بود شور و علاقه اش نسبت به موسیقی را از پدربزرگش که یک رهبر ارکستر بوده به ارث برده است.

فرانکو زفیرلی در فوریه 1923 بدنیا آمد. او در کودکی به تئاتر علاقه مند شد به گونه ای که در کتاب سرگذشتش چنین نوشته است: وقتی در کودکی به توسکانی رفتم و بازیگران تئاترهای سیار را دیدم هرگز باور نداشتم چیزی خیال پردازانه تر از تئاتر و داستان هایی که آنها برایمان تعریف می کردند، وجود داشته باشد.

زفیرلی پس از آن به مدرسه کلیسای کاتولیک در فلورانس رفت. او بعدها در سال 2006 در مصاحبه ای اعلام کرد که در آنجا از طرف کشیشی مورد سواستفاده قرار گرفته است،

این کارگردان مطرح ایتالیایی در جنگ جهانی دوم هم فعال بود او در آنجا دوبار از مرگ گریخت. پس از پایان جنگ بود که زفیرلی مسیر زندگیش از یک معمار به بازیگر تولیدات رادیویی تغییر داد. زفیرلی در رادیو در کنار آنا مانیانی ستاره دهه 50 سینمای ایتالیا نیز بازی کرد.

اما این لوچینو ویسکونتی بود که زندگی زفیرلی را برای همیشه تغییر داد. لوچینو ویسکونتی کارگردان بزرگ سینمای ایتالیا و فیلم های «زمین می لرزد» و «سنسو» برای اولین بار زفیرلی را در نقشی کوچک در اقتباس تئاتری «جنایت و مکافات» در شهر رم بازی داد. پس از آن زفیرلی به عنوان دستیار کارگردان در فیلم شاهکار نئورئالیستی «زمین می لرزد» ساخته ویسکونتی نیز حضور داشت. «زمین می لرزد» در شهر سیسیل با استفاده از بازیگران غیرحرفه ای ساخته شد.

زفیرلی در دهه 70 میلادی عادت داشت از یک پروژه جاه طلبانه بزرگ به یک اثر تلویزیونی یا تئاتری و یا یک اپرا قدم بگذارد او بین این آثار به صورت متناوب در حرکت بود. زفیرلی در سال 1976 در سالن اپرای لااسکالا ایتالیا «اتللو» را با پلاسیدو دومینگو روی صحنه برد، یک سال بعد او فیلم تلویزیونی عظیم «عیسی ناصری» را با شرکت رابرت پاول در نقش اصلی فیلم ساخت.

از دیگر پروژه های مهم سینمایی زفیرلی می توان به فیلم های «قهرمان» با بازی جان وویت و فی داناوی، «عشق بی پایان» با بازی بروک شیلدز، فیلم زندگینامه ای «توسکانینی جوان» که درباره آرتورو توسکانینی رهبر ارکستر است و اقتباس رمان «جین ایر» با نقش آفرینی آن پاکین اشاره کرد.

او در سال 1999 فیلم نیمه خودزندگینامه «چای با موسولینی» را با بازی جودی دنچ، مگی اسمیت و جوآن پلورایت ساخت.

زفیرلی در سال 1994 به عنوان یکی از اعضای مجلس سنای ایتالیا نیز انتخاب شد، او که از حزب فورزا ایتالیا متعلق به سیلویو برلوسکونی به مجلس راه یافته بود، مدت هفت سال در این سمت باقی ماند.

فرانکو زفیزلی در سال 2004 از امپراتوری بریتانیا لقب شوالیه را نیز دریافت کرده بود.

* دنیل کریگ پس از گذراندن دوران نقاهت به فیلمبرداری فیلم «جیمز باند» برمی گردد

به نظر می رسد پروژه پر سر وصدای «باند 25» جدیدترین قسمت «جیمز باند» به کارگردانی کری فوکوناگا از هفته آینده با بازی دنیل کریگ در نقش مامور 007 دوباره از سر گرفته شود.

به گزارش مترو، توییتر رسمی «جیمز باند» به هواداران این فیلم نوید بازگشت دنیل کریگ را داد و اعلام کرد که این بازیگر پس از سپری کردن دوران نقاهت، هفته آینده جلوی دوربین می رود.

در پست منتشر شده توییتر رسمی «جیمز باند» در روز دوشنبه 17 ژوئن دنیل کریگ 51 ساله در آماده سازی جسمانی در سالن ورزشی دیده می شود.

نزدیک به یک ماه پیش بود که برای دنیل کریگ سر صحنه فیلمبرداری 25مین قسمت «جیمز باند» حادثه ای رخ داد که موجب شد این بازیگر زانوی خود را به تیغ جراحان بسپرد. البته این تنها بدبیاری پروژه جدید «جیمز باند» نبود در روزهای گذشته خبر انفجار صحنه فیلم که موجب مصدومیت جزیی یکی از عوامل و تخریب لوکیشن فیلم شد نیز در صدر خبرهای سینمایی دنیا قرار گرفت.

در واکنش به خبر بازگشت دنیل کریگ به فیلمبرداری فیلم در زیر پست توییتر رسمی «جیمز باند» برخی چنین واکنش نشان دادند. یکی از کاربران نوشت: «این اتفاق بی گمان آغاز یک هفته هیجان انگیز است.»

کاربر دیگری نوشت: «یک هفته جدید، یک آغاز جدید»

اکنون باید منتظر ماند و دید که آیا ناکامی های پروژه «جیمز باند» به پایان رسیده است یا نه.

*بستری شدن آلن دلون در بیمارستان

سینمای فرانسه در اواخر دهه 50 و اوایل دهه 60 شاهد حضور فیلمسازان موسوم به موج نو بود، منتقدان و روزنامه نگارانی که دفتر مجله و روزنامه خود را رها کرده و دوربین در دست می خواستند دنیای سینما را تغییر دهند. از مهم ترین این فیلمسازان می توان به ژان لوک گودار، فرانسوا تروفو، کلود شابرول، ژاک ریوه و آلن رنه اشاره کرد.در این میان اما بازیگرانی هم بودند که مُهر موج نویی بر پیشانی شان خورد و تا به امروز از آنها به عنوان بازیگران موج سینمای فرانسه یاد می شود. بدون تردید ژان پل بلموندو و آلن دلون مهم ترین شمایل های این گروه از بازیگران هستند؛ دو بازیگری که سینمای دهه های 60 و 70 فرانسه را به طور کامل در اختیار خود داشتند. حالا اما خبر رسیده که یکی از این ستاره ها در بستر بیماری قرار گرفته است.

به گزارش گال‌پست، آلن دلون ستاره خوش سیمای 83 ساله سینمای فرانسه جمعه شب گذشته با علایم مشکوک به سکته مغزی به بیمارستانی در نزدیکی پاریس انتقال داده شد. این خبر را وکیل این بازیگر اعلام کرد.

آلن دلون که برای مدت طولانی عملکرد قلبش مراقبت می شد این بار به دلیل سرگیجه و حملات میگرنی به بیمارستان منتقل و در آنجا بستری شد. با این حال وکیل این بازیگر اعلام کرد که زندگی ستاره فرانسوی به هیچ عنوان در خطر نیست و او به زودی مرخص می شود.

آلن دلون ماه گذشته در جشنواره کن به عنوان یکی از مهمانان افتخاری حاضر بود و جایزه نخل طلای افتخاری جشنواره کن را دریافت کرد.


منبع: دیباچه
برچسب ها: تونل سینما
نام:
ایمیل:
* نظر:
مطالب برگزیده
صحبت‌های احساسی مارال بنی آدم، در گفتگو با ویژه برنامه «مدیا»

پروین اعتصامی، قبل از اینکه یک شاعر و ادیب باشد، یک انسان بوده است!

۱۵:۱۸  -  ۲۳ اسفند ۱۴۰۲
گفتگو ویژه برنامه مدیا با سعید الهی تهیه کننده فیلم‌های سینمایی میرو و قویدل

مطمئنم شهید آوینی اگر زنده بود، به مستند «قویدل» جایزه می‌داد / باید باور کنیم که در اتاق شیشه‌ای زندگی می‌کنیم

۱۳:۱۱  -  ۲۳ اسفند ۱۴۰۲
گلر تیم ملی هندبال در گفت‌وگو با «دیباچه» مطرح کرد؛

مربیان خارجی تاثیر مثبتی بر روی تیم ملی داشتند/ وقتی توپ گل نمی‌شود، مقصر مربی نیست

۱۱:۳۸  -  ۲۰ اسفند ۱۴۰۲
مدیرکل اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی استان تهران در گفتگو با دیباچه:

انجمن موسیقی فعالی در استان تهران نداریم/ موسیقی نسبت به تئاتر و هنرهای تجسمی مظلوم‌تر است

۱۱:۱۷  -  ۱۴ اسفند ۱۴۰۲
گفتگو ویژه برنامه مدیا با «خسرو احمدی» که دهه شصتی‌ها او را به نام «دولنگ» می‌شناسند

متاسفانه تلویزیون برای کودکان امروزی هیچ برنامه خوبی ندارد!

۱۳:۰۷  -  ۱۷ اسفند ۱۴۰۲
صحبت‌های انتقادی حسین عابدینی بازیگر سریال « بچه های مدرسه همت » علیه «مهران رجبی»

«مهران رجبی» کنترات برداشته، نباید فقط پولو ببینه و با کله شیرجه بزنه؛ بازیگری را با بیزینس اشتباه گرفته!

۱۶:۵۳  -  ۱۴ اسفند ۱۴۰۲
رئیس مرکز مطالعات راهبردی و آموزش وزارت کشور با دیباچه مطرح کرد؛

هدف اصلی جشنواره ی « رای ملت » تببین گری و جهاد تبیین است/ پای جشنواره "رای ملت" به انتخابات ریاست جمهوری کشیده می‌شود!

۱۳:۰۸  -  ۱۰ اسفند ۱۴۰۲