دوشنبه ۲۸ بهمن ۱۳۹۸  |  Monday, 17 February 2020

دیباچه

کد خبر: ۴۹۳۴۰
تاریخ انتشار : ۳۹ : ۱۱ - ۱۶ ارديبهشت ۱۳۹۸

محمد حسن گودرزی : صنعت سینما در طول تاریخ و از زمان به وجود آمدن، شاهد دوران گوناگونی بوده است. به عقیده برخی از منتقدان سینمایی، یکی از بهترین دهه های تاریخ سینما دهه هفتاد میلادی بود. دهه ای که علاوه بر ورود برخی از بزرگترین فیلمسازان تاریخ سینما به این صنعت مانند استیون اسپیلبرگ، مارتین اسکورسیزی و جرج لوکاس، شاهد روی پرده آمدن برخی از بزرگترین و بهترین فیلم های تاریخ سینما بود.

پرتقال کوکی، راکی، راننده تاکسی، بیگانه، آنی هال و جنگ ستارگان برخی از بزرگترین نام های تاریخ سینما هستند که در دهه هفتاد بر پرده سینما های جهان ظاهر شدند. اما یکی از فیلم هایی که علاوه بر منتقدان، تاثیر بسزایی در میان مردم در سراسر جهان داشت، فیلم پدرخوانده (The Godfather) بود که در سال 1972 دنیای سینما را مجذوب خود کرد و به نوعی باعث زنده شدن ساب ژانر فیلم های گانگستری شد.

پدرخوانده علاوه بر فروش تجاری فوق العاده ای که داشت و توانست با بودجه 6.5 میلیونی خود، فروش 265 میلیونی در جهان داشته باشد. علاوه بر این موفقیت، فیلم برنده سه جایزه اسکار در بخش های بهترین بازیگر مرد (مارلون براندو)، بهترین فیلمنامه اقتباسی و بهترین فیلم شد. اما در کنار این موفقیت ها، موسیقی متن پدرخوانده به شدت محبوبیت پیدا کرد. موسیقی متنی که کار آهنگساز کهنه کار ایتالیایی به نام نینو روتا (Nino Rota) بود.

جیووانی نینو روتا (Giovanni "Nino" Rota) در 3 دسامبر 1911 در میلان ایتالیا و در خانواده ای هنرمند به دنیا آمد. روتا از همان کودکی به عنوان یک اعجوبه در زمینه موسیقی مطرح شد و اولین اوراتوریو (Oratorio) { یک ساخته موسیقایی بزرگ برای اجرا به وسیله ارکستر، گروه کر و تکنوازان است} خود را در سن 11 سالگی نوشت. در ادامه «روتا » اجراهایی در میلان و بعد ها در پاریس داشت و بعد ها به طور جدی در آکادمی سانتا سیسیلیا (Santa Cecilia Academy) در شهر رُم به تحصیل موسیقی پرداخت و در سال 1930 فارغ التحصیل شد.

روتا به تشویق آرتورو توسکانینی به ایالات متحده رفت و در آنجا از 1930 تا 1932 زندگی کرد. وی موفق به دریافت بورس تحصیلی موسسه کورتیس فیلادلفیا (Curtis Institute of Philadelphia)و تحصیلات خود را در آنجا ادامه داد. در بازگشت به میلان، وی پایان نامه ای درباره آهنگساز دوره رنسانس جوزفه زارلینو (Gioseffo Zarlino)نوشت. روتا مدرک ادبیات از دانشگاه میلان را به دست آورد و در سال 1937 فارغ التحصیل شد.

اولین فیلمی که روتا کار نوشتن موسیقی آن را بر عهده داشت، فیلمی ایتالیایی به نام قطار توریستی (Treno popolare -Tourist Train) بود اما اولین شهرت روتا با فیلم فیلم کوه شیشه ای (The Glass Mountain) در سال 1949 به دست آمد. از دیگر کار های معروف روتا تا قبل از پدرخوانده، می توان به جاده (La strada) محصول 1954 به کارگردانی فدریکو فلینی، جنگ و صلح (War and Peace) محصول مشترک ایتالیا و آمریکا در سال 1956، شب های کابیرا (Nights of Cabiria) در سال 1957، زندگی زیباست (La Dolce Vita) در سال 1960، 8½ در سال 1963 و روما (Roma) در سال 1972 را نام برد.

فرانسیس فورد کاپولا کارگردان پدرخوانده شخصا از روتا خواست که موسیقی متن فیلم پدرخوانده را بسازد. برای ساخت موسیقی فیلم، روتا تلاش کرد که با موقیعت و شخصیت های فیلم آشنا شود و برای این کار از موسیقی که قبلا در سال 1958 برای فیلم فورتونلا (Fortunella) ساخته بود کمک گرفت. روتا این کار را به منظور ایجاد احساس ایتالیایی و تِم ناراحت کننده فیلم پدرخوانده انجام داد. رابرت ایوانز (Robert Evans) مدیر اجرایی کمپانی پارامونت موسیقی ساخت روتا را بیش از حد روشنفکرانه دانست و خواست از آن در فیلم استفاده نشود. اما کاپولا توانست ایوانز را برای استفاده این موسیقی در فیلم متقاعد کند.

موسیقی فیلم پدر خوانده یکی از پنج نامزد نهایی برای کسب عنوان بهترین موسیقی در مراسم اسکار 1972 شد اما به دلیل اینکه آکادمی تشخیص داد تِم این آهنگ در فیلم فورتونلا استفاده شده و اهنگ پدرخوانده خیلی به این آهنگ شبیه است، رای گیری دوباره ای انجام شد و روتا از نامزدی اسکار کنارگذاشته شد. با این همه روتا جوایز گُلدن گلوب، بَفتا و گِرِمی را برای این فیلم دریافت کرد. روتا بعد ها در سال 1974 برای قسمت دوم پدرخوانده جایزه اسکار را دریافت کرد. آخرین کار در زمینه ساخت موسیقی در سال 1979 و برای فیلم طوفان (Hurricane) بود. این اهنگساز برجسته ایتالیایی در 10 آوریل 1979 در رُم درگذشت.

تعداد بازدید : 0


منبع: دیباچه
برچسب ها: پدرخوانده
نام:
ایمیل:
* نظر:
مطالب برگزیده
برنامه مدیا در حاشیه جشنواره فجر

حرف‌های کارگردان افغانی سینمای ایران که دختر ۹ ساله‌اش شناسنامه ندارد

۱۳:۰۱  -  ۲۶ بهمن ۱۳۹۸
برنامه مدیا در حاشیه جشنواره فجر

ناگفته‌هایی از پشت صحنه پر خطر «خروج» حاتمی‌کیا

۱۲:۵۶  -  ۲۶ بهمن ۱۳۹۸
گپ خودمانی دیباچه با « هوشنگ توکلی» بازیگر و کارگردان بنام تلویزیون و سینمای ایران

فکر می کنم شهاب حسینی ، در آینده تهیه کننده موفق تری خواهد بود! | دایی رضا رفت و در خاطره ها باقی ماند!

۱۱:۲۵  -  ۲۶ بهمن ۱۳۹۸
برنامه مدیا در حاشیه جشنواره فجر:

سام قریبیان از دلایل خداحافظی پدرش از سینما گفت

۱۱:۱۹  -  ۲۱ بهمن ۱۳۹۸
برنامه مدیا در حاشیه جشنواره فجر:

پانته‌آ پناهی‌ها چگونه در فیلم جدید حاتمی‌کیا جانشین فاطمه معتمدآریا شد؟

۰۹:۵۸  -  ۲۱ بهمن ۱۳۹۸
« فریده سپاه منصور» بازیگر سریال «  نون. خ» در گفت و گو با دیباچه مطرح کرد:

همیشه گفتم: کُردی باشم که تهرانی حرف می زند نه تهرانی که کُردی حرف می زند! | من رویم نمی شد بگویم که من کرد نیستم!

۱۸:۰۲  -  ۲۰ بهمن ۱۳۹۸
گفتگو با «مائده طهماسبی» بازیگر نقش «خاله پوری» در سریال «از سرنوشت»:

خاله پوری زن قوی است

۱۵:۱۰  -  ۱۹ بهمن ۱۳۹۸
نگاهی متفاوت و بررسی نکاتی که اُسکار امسال را متفاوت کرد

اُسکار جهانی می‌شود؟

۱۶:۵۴  -  ۲۲ بهمن ۱۳۹۸
برنامه مدیا در حاشیه جشنواره فجر

حاتمی‌کیا چه کسی را دلیل گم شدن آرای فیلمش می‌داند؟ دولت یا خانه سینما؟

۱۵:۰۵  -  ۱۹ بهمن ۱۳۹۸
پربازدیدها
پرطرفدار ترین ها