پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳  |  Thursday, 18 April 2024

دیباچه

کد خبر: ۴۹۳۱۶
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار : ۲۷ : ۱۰ - ۰۴ ارديبهشت ۱۳۹۸
نگاهی به موسیقی متن یکی از کالت های تاریخ سینما

محمد حسن گودرزی :صنعت سینما در طول دوران حیات خود همواره با ادبیات،رابطه ای تنگاتنگ و نزدیکی داشته است. بسیاری از رمان ها و داستان های بزرگ و کوچک ادبیات داستانی در طول سال های مختلف بر پرده سینما آمده است و در این میان ادبیات جنایی سهم مهمی در این رابطه داشته و برخی از مهمترین آثار ادبی این ژانر، راه خود را بر پرده سینما گشوده اند.

یکی از مهمترین پدیده های ژانر جنایی در تاریخ ادبیات را می توان رمان " اژدهای سرخ" (Red Dragon) نوشته توماس هَریس (Thomas Harris) دانست که در سال 1981 منتشر شد و از استقبال بی نظیری برخوردار شد.در این رمان بود که خوانندگان و طرفداران ژانر جنایی با شخصیت دکتر هانیبال لِکتِر (Hannibal Lecter) آشنا شدند. موفقیت این رمان از دید صنعت سینما دور نماند و در سال 1986، مایکل مان (Michael Mann) اقتباس سینمایی این اثر ادبی را با نام "شکارچی انسان" راهی پرده سینما های جهان کرد. 

با اینکه فیلم شکارچی انسان نتوانست از نظر تجاری موفقیتی داشته باشد و منتقدان نظرات مختلفی در مورد آن عنوان کردند،اما فیلم در طول سال های آینده تبدیل به یک فیلم کالت (Cult Film- فیلم با هواداران مخصوص به خود) در میان طرفداران خود شد. اما چیزی که بیش از هر نکته دیگری منتقدان در مورد آن هم نظر بودند، موسیقی متن فیلم بود که توسط موسیقیدان مطرح آمریکایی مایکل روبینی (Michel Rubini) ساخته شده بود.

مایکل روبینی در در سال 1942 و در شهر لس انجلس به دنیا آمد. روبینی از دوران کودکی نواختن پیانو را شروع کرد و به تدریج تبدیل یک پیانیست حرفه ای کلاسیک شد. در طول دهه های 1960 و 1970، روبینی در تورها موسیقی ستارگان معروف آن دوران مانند رِی چارلز، فرانک زاپا، سانی و شِر و باربار استراینسد همکاری داشت.

اولین کار روبینی در مقام آهنگساز فیلم در سال 1983 و با فیلم ترسناکی به نام "گرسنگی" (The Hunger) به کارگردانی تونی اسکات بود. اما شاهکار وی در مقام آهنگساز در سال 1986 و با فیلم شکارچی انسان رقم خورد که موسیقی متن فیلم که به نام "تِم گراهام" (Graham's Theme) معروف شد، یک سال قبل توسط روبینی ساخته شد.

تِم موسیقی که توسط روبینی برای شکارچی انسان ساخته شده بود، تاریک و دلهره آور بود اما از ریتم و مِلودی بیشتری نسبت به فیلم گرسنگی برخوردار بود. "موسیقی متن به طور همه جانبه بر فیلم غلبه کرده است" . این ها نظراتی بود که استیو ریبین (Steve Rybin) در مورد فیلم شکارچی انسان عنوان کرد. ریبین عقیده داشت، موسیقی متن فیلم با خود فیلم چنان ارتباط برقرار نکرده اما بیننده فیلم باید آن را با حس زیبایی شناختی خاصی نسبت به موسیقی آن تماشا کند.

آلبوم موسیقی متن شکارچی انسان، در سال 1986 در تعداد محدودی نسخه به بازار آمد که برخلاف انتظار بر روی سی دی ضبط نشده و تنها برنوار کاست و صفحه وینیل منشتر شد. در سال 2010، برای اولین بار موسیقی متن شکارچی انسان بر روی سی دی به بازار آمد که دو قطعه اضافی هم در آن گنجانده شده بود. روبینی بعد از شکارچی انسان به کار ساخت موسیقی متن ادامه داد ولی بیشتر فعالیت خود را در تلوزیون متمرکز کرد.

تعداد بازدید : 0


منبع: دیباچه
برچسب ها: شکارچی انسان
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
مر مر رسولى
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۱:۳۵ - ۱۳۹۸/۰۲/۰۶
0
0
عالى بود مثل هميشه
مر مر رسولى
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۱:۳۶ - ۱۳۹۸/۰۲/۰۶
0
0
عالى بود مثل هميشه
نام:
ایمیل:
* نظر:
مطالب برگزیده
یک کارشناس فوتسال در گفت ‌و‌ گو با «دیباچه» مطرح کرد؛

ایران تیم بهتری نسبت به رقبای آسیایی دارد/باید به تصمیم شمسایی احترام بگذاریم

۱۱:۲۹  -  ۲۵ فروردين ۱۴۰۳
ادبیات عجیب ژیلا صادقی!

جنجال خانم مجری بعد از درگذشت رضا داوودنژاد چه بود؟

۱۲:۲۹  -  ۱۵ فروردين ۱۴۰۳
مربی تیم والیبال بانوان سایپا در گفت و گو با«دیباچه» مطرح کرد؛

تجربه بالای بازیکنان باعث قهرمانی تیم شد/ تیم قوی و جنگنده‌ای داشتیم

۱۲:۲۲  -  ۲۳ اسفند ۱۴۰۲
گفتگوی کمتر دیده شده دیباچه با زنده یاد رضا داوودنژاد و همسرش

غزل بدیعی همسر زنده یاد رضا داوودنژاد: به خاطر عشق، همیشه در کنار رضا بودم

۱۲:۲۰  -  ۱۵ فروردين ۱۴۰۳
گفتگو دیباچه با کارگردان سریال «از سرنوشت»

« رضا داوودنژاد » در رفاقت، مرام و غافلگیری، دست به نقد بود!

۱۶:۳۲  -  ۱۴ فروردين ۱۴۰۳
سرمربی تیم ملی ووشو در گفت‌وگو با «دیباچه» مطرح کرد؛

هدف کسب بهترین نتیجه در آسیاست/ بدون تغییر ترکیب، راهی انتخابی جام جهانی خواهیم شد

۱۲:۰۸  -  ۲۲ اسفند ۱۴۰۲
پربازدیدها
آخرین اخبار