پنجشنبه ۰۱ آذر ۱۴۰۳  |  Thursday, 21 November 2024

دیباچه

کد خبر: ۴۹۳۱۲
تعداد نظرات: ۵ نظر
تاریخ انتشار : ۵۸ : ۱۵ - ۳۱ فروردين ۱۳۹۸
نگاهی به یکی از مشهورترین آهنگسازان سینث-سایزری ایتالیا
محمد حسن گودرزی : یکی از بزرگترین تغییراتی که در دهه هشتاد صنعت موسیقی به خود دید، پیشرفت فناوری های مرتبط با ایجاد صدا و ضبط موسیقی بود که باعث شد در کنار ظهور خوانندگان و گروه های موسیقی مختلف، سلیقه موسیقی مردمی هم با تغییرات بسیاری نسبت به دهه گذشته رو به رو شود.

یکی از تغییراتی که موسیقی دهه هشتاد به خود دید، پدیدار شدن گروه ها و موسیقیدانانی بود که به طور کامل موسیقی خود را با دستگاه سینث سایزر (Synthesizer) می ساختند. این دستگاه به صورت الکترونیکی قادر به تولید انواع مختلف صدا و ترکیب سیگنال‌های با فرکانس متفاوت است و این دستگاه می تواند به جای تولید صدای مستقیم طبیعی سیگنال‌های الکتریکی بسازد که می‌تواند از داخل بلندگو یا هدفون پخش شود. محبوبیت این دستگاه که از اوایل دهه هفتاد جای خود را در موسیقی پاپ و سایر سبک ها باز کرده بود، در این دهه بیشتر شد تا جایی که منجر به تولد سبک جدیدی از موسیقی به نام سینث-پاپ (Synth-pop) شد.

در این سبک از موسیقی، سینث-سایزر ساز اصلی را تشکیل می دهد و از اواخر دهه 70 میلادی رفته رفته جای خود را در صنعت موسیقی باز کرد. با اینکه برخی از منتقدان موسیقی این سبک را ضعیف و بی روح میدانستند اما این سبک از در دهه 80 میلادی تبدیل به سبک غالب در موسیقی عامه پسند شد.

یکی از گروه های مطرحی که در این سبک به شهرت جهانی رسید، گروه ایتالیایی به نام "کوتو" (Koto) بود که با دو اهنگ جابدا (Jabdah) و ویزیتورز (Visitors) در اروپا و سپس بسیاری از نقاط جهان به عنوان گروهی پیشرو در سبک سینث-سایزر مطرح شد.

در سال 1982، دو ایتالیایی به نام های آلفردو مایولا (Anfrando Maiola) متولد 1952 به همراه دو نفر دیگر به نام های استفانو کانداری (Stefano Cundari) و الساندرو زانی (Alessandro Zanni) گروهی به نام کوتو تشکیل دادند و اولین تک اهنگ خود را به نام Chinese Revenge در همان سال به بازار عرضه کردند که ده هزار نسخه فروش داشت و شهرت محدودی در ایتالیا و آلمان به دست آورد.

اما موفقیت "کوتو" در سال 1985 و با تک اهنگ ویزیتورز به دست آمد. این اهنگ شهرت بسیار زیادی برای "کوتو" به ارمغان اورد و با فروش 200 هزار نسخه ای خود، یکی از پرفروش های سبک سینث-سایزر را به خود اختصاص داد. این موفقیت باعث شد که این اهنگ در بسیاری از برنامه های تلوزیونی آن دوران به خصوص ورزشی و سرگرمی شنیده شود.

تک اهنگ بعدی "کوتو" به نام جابدا (Jabdah) در سال 1985 عرضه شد و بزرگترین موفقیت این گروه نام گرفت. این آهنگ در چارت موسیقی کشورهای هلند، آلمان و فنلاند در جمع 50 تک آهنگ برتر قرار گرفت. محبوبیت این آهنگ هم چیزی کمتر از آهنگ قبلی نداشت و علاوه بر برنامه های تلوزیونی، کمپانی Optus که در زمینه مخابرات فعال است از این اهنگ در تبلیغات خود بهره برد.

با این همه فعالیت این گروه با توجه به کاهش محبوبیت سبک سینت-سایزر در اواسط دهه 80 رو به کاهش نهاد و در سال 1992 و بعد از ارائه آلبوم خود به نام From The Dawn Of Time این گروه به کار خود خاتمه داد. این گروه در دهه 80 تنها آلبوم خود را به نام Masterpieces در سال 1989 ارائه کرد و یک آلبوم دیگر هم در دهه 90 به نام Koto Plays Synthesizer World Hits در سال 1990 عرضه کرد.

این گروه در سال 2001 با ارائه تک اهنگ  Koto Is Still Alive بار دیگر موجودیت خود را اعلام کرد اما سبک آهنگسازی این گروه کاملاً عوض شد و به موسیقی تکنو و ترنس تغییر پیدا کرد. ارائه دو تک آهنگ دیگر به نام های Blow The Whistle و Planet X در سال 2003 آخرین کار های "کوتو" تاکنون است.


تعداد بازدید : 0



،  خود خاتمه داد. این اهش محبوبیت سبک سینت-سایزر در اواسط دهه 80 رو به کاهش نهاد و در سال 1992 موسیقی باز کرد تا ج

منبع: دیباچه
برچسب ها: کوتو
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۵
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
مريم
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۲:۴۹ - ۱۳۹۸/۰۱/۳۱
0
3
بسيار خوب عا لى بود
ميترا چاوشيان
|
United States
|
۰۹:۵۴ - ۱۳۹۸/۰۲/۰۱
0
3
خلى عالى
خاجي
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۳:۳۶ - ۱۳۹۹/۰۵/۳۰
0
1
درووووود. رحمت خدا بر کوتو
میثم خان
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۲:۰۲ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۵
0
1
عالی

بی نظیر...تکرار نشدنی است ...
......
Meysam
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۲:۰۶ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۵
0
1
کوتو هنوز رنده است ...
بی نظیر
عالی.....پاینده باد این ابر مردان تکنو
نام:
ایمیل:
* نظر:
مطالب برگزیده
گفتگو دیباچه با رییس سازمان ملی پرورش استعدادهای درخشان

شرکت ۷۰ طرح از ۱۹ استان در نمایشگاه جشنواره خوارزمی/منتخبین جشنواره، بدون کنکور وارد دانشگاه می‌شوند!

۰۹:۰۰  -  ۲۷ آبان ۱۴۰۳
گفتگو اختصاصی دیباچه با غلامعلی حداد عادل، رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی

ما با کلاس‌های آزاد در دنیا ارتباط داریم/ سعی داریم با وزارت علوم همکاری داشته باشیم، اما این همکاری تاکنون رضایت بخش نبوده است!

۲۰:۴۲  -  ۲۹ آبان ۱۴۰۳
مجید اسماعیلی، نوازنده پیشکسوت ویولنسل در گفتگو با دیباچه مطرح کرد؛

ارکسترهایی که در کشورمان برگزار می‌شوند، هم ردیف ارکستر های کشور های دیگر هستند!

۱۴:۱۵  -  ۲۶ آبان ۱۴۰۳
مدیر کل اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی هرمزگان در گفتگو با دیباچه خبر داد؛

نمایش گرگوربافی و تراش صدف‌های دریایی در نمایشگاه ملی صنایع دستی/ بندرلنگه به‌عنوان شهر ملی گلابتون، شناخته شده است

۱۳:۰۲  -  ۲۶ آبان ۱۴۰۳
گفتگو اختصاصی دیباچه با استاد فرهاد فخرالدینی، بنیان گذار ارکستر ملی ایران

عرصه موسیقی نیازمند حمایت دولت است و نباید به آن آسیب بزنند! / تِم سازی نمی‌تواند یک اثر موسیقایی را فاخر کند!

۲۰:۲۴  -  ۲۷ آبان ۱۴۰۳
گفتگوی دیباچه با مهدی وثوقی راد، بازیگر پیشکسوت عرصه تئاتر و تلویزیون

برخی از نمایش‌های روی صحنه، اصالت و پختگی لازم را ندارند/ آخرین خبرها از پروژه جدید نیما جاویدی!

۱۳:۲۱  -  ۲۶ آبان ۱۴۰۳
" گالری آرت پرشیا " میزبان هنرمند معاصر کشورمان شد؛

شگفتی نمایشگاه انفرادی آثار استاد "جلیل خلیلی" و هنری که باید دیده شود!

۲۰:۰۴  -  ۲۲ آبان ۱۴۰۳
پربازدیدها
آخرین اخبار