محمد حسن
گودرزی : یکی از
بزرگترین تغییراتی که در دهه هشتاد صنعت موسیقی به خود دید، پیشرفت فناوری های
مرتبط با ایجاد صدا و ضبط موسیقی بود که باعث شد در کنار ظهور خوانندگان و گروه
های موسیقی مختلف، سلیقه موسیقی مردمی هم با تغییرات بسیاری نسبت به دهه گذشته رو
به رو شود.
یکی از
تغییراتی که موسیقی دهه هشتاد به خود دید، پدیدار شدن گروه ها و موسیقیدانانی بود
که به طور کامل موسیقی خود را با دستگاه سینث سایزر (Synthesizer)
می ساختند. این دستگاه به صورت الکترونیکی قادر به تولید انواع مختلف صدا و ترکیب سیگنالهای
با فرکانس متفاوت است و این دستگاه می تواند به جای تولید صدای مستقیم طبیعی سیگنالهای
الکتریکی بسازد که میتواند از داخل بلندگو یا هدفون پخش شود. محبوبیت این دستگاه
که از اوایل دهه هفتاد جای خود را در موسیقی پاپ و سایر سبک ها باز کرده بود، در
این دهه بیشتر شد تا جایی که منجر به تولد سبک جدیدی از موسیقی به نام سینث-پاپ (Synth-pop)
شد.
در این سبک از
موسیقی، سینث-سایزر ساز اصلی را تشکیل می دهد و از اواخر دهه 70 میلادی رفته رفته
جای خود را در صنعت موسیقی باز کرد. با اینکه برخی از منتقدان موسیقی این سبک را
ضعیف و بی روح میدانستند اما این سبک از در دهه 80 میلادی تبدیل به سبک غالب در
موسیقی عامه پسند شد.
یکی از گروه
های مطرحی که در این سبک به شهرت جهانی رسید، گروه ایتالیایی به نام "کوتو"
(Koto) بود که با دو اهنگ جابدا (Jabdah)
و ویزیتورز (Visitors) در اروپا و
سپس بسیاری از نقاط جهان به عنوان گروهی پیشرو در سبک سینث-سایزر مطرح شد.
در سال 1982،
دو ایتالیایی به نام های آلفردو مایولا (Anfrando Maiola)
متولد 1952 به همراه دو نفر دیگر به نام های استفانو کانداری (Stefano
Cundari) و الساندرو زانی (Alessandro
Zanni) گروهی به نام کوتو تشکیل دادند و اولین تک
اهنگ خود را به نام Chinese Revenge در همان سال
به بازار عرضه کردند که ده هزار نسخه فروش داشت و شهرت محدودی در ایتالیا و آلمان
به دست آورد.
اما موفقیت
"کوتو" در سال 1985 و با تک اهنگ ویزیتورز به دست آمد. این اهنگ شهرت
بسیار زیادی برای "کوتو" به ارمغان اورد و با فروش 200 هزار نسخه ای
خود، یکی از پرفروش های سبک سینث-سایزر را به خود اختصاص داد. این موفقیت باعث شد
که این اهنگ در بسیاری از برنامه های تلوزیونی آن دوران به خصوص ورزشی و سرگرمی
شنیده شود.
تک اهنگ بعدی
"کوتو" به نام جابدا (Jabdah) در سال
1985 عرضه شد و بزرگترین موفقیت این گروه نام گرفت. این آهنگ در چارت موسیقی
کشورهای هلند، آلمان و فنلاند در جمع 50 تک آهنگ برتر قرار گرفت. محبوبیت این آهنگ
هم چیزی کمتر از آهنگ قبلی نداشت و علاوه بر برنامه های تلوزیونی، کمپانی Optus
که در زمینه مخابرات فعال است از این اهنگ در تبلیغات خود بهره برد.
با این همه
فعالیت این گروه با توجه به کاهش محبوبیت سبک سینت-سایزر در اواسط دهه 80 رو به
کاهش نهاد و در سال 1992 و بعد از ارائه آلبوم خود به نام From
The Dawn Of Time این گروه به کار خود خاتمه داد. این گروه در
دهه 80 تنها آلبوم خود را به نام Masterpieces در سال 1989 ارائه کرد و یک آلبوم دیگر هم در دهه 90 به نام Koto
Plays Synthesizer World Hits در سال 1990 عرضه کرد.
این گروه در
سال 2001 با ارائه تک اهنگ Koto
Is Still Alive بار دیگر موجودیت خود را اعلام کرد اما سبک آهنگسازی
این گروه کاملاً عوض شد و به موسیقی تکنو و ترنس تغییر پیدا کرد. ارائه دو تک آهنگ
دیگر به نام های Blow The Whistle و Planet
X در سال 2003 آخرین کار های "کوتو"
تاکنون است.
، خود خاتمه داد. این اهش محبوبیت سبک سینت-سایزر
در اواسط دهه 80 رو به کاهش نهاد و در سال 1992 موسیقی باز کرد تا ج
بی نظیر...تکرار نشدنی است ...
......
بی نظیر
عالی.....پاینده باد این ابر مردان تکنو