جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳  |  Friday, 19 April 2024

دیباچه

کد خبر: ۴۹۲۴۵
تاریخ انتشار : ۰۲ : ۱۰ - ۱۶ اسفند ۱۳۹۷
نگاهی به یکی از مشهورترین قطعات موسیقی الکترونیک تاریخ سینما

محمد حسن گودرزی : دهه هفتاد میلادی را می توان به عنوان دهه ای خاص در تاریخ موسیقی ثبت کرد. رشد و گسترش فناوری های مرتبط با ساخت و ضبط موسیقی الکترونیک باعث شد که هنرمندان بسیاری در زمینه موسیقی الکترونیک و دیسکو ظهور کنند تا دهه هفتاد در زمینه موسیقی هم به مانند سیاست، اجتماع و فرهنگ هم با تحولات گسترده و جدیدی رو به رو شود.

یکی از مطرح ترین فیلم هایی که در این دهه بر پرده سینما ها آمد، فیلم قطار سریع السیر نیمه شب (Midnight Express) در سال 1977 و به کارگردانی آلن پارکر بود. موضوع فیلم بر اساس کتابی به همین نام ساخته شده بود که ماجرای زندانی شدن تبعه آمریکایی به نام ویلیلم هِیز را در ترکیه و به جرم قاچاق مواد مخدر روایت می کرد. تصاویر فیلم از زندان های ترکیه و رفتار های غیرانسانی در این زندان ها باعث اعتراض شدید دولت ترکیه شد.

اما موضوع دیگری که در این فیلم به غیر از داستان و حواشی آن مطرح شد، موسیقی متن این فیلم بود که با توجه به موضوع فیلم بسیار خوب خود را نشان داده و به اصطلاح روی تصاویر نشسته بود. آهنگساز این فیلم جورجو مورودِر (Giorgio Moroder) نام داشت و از پیشگامان سینث‌سایزرها در دهه‌های ۱۹۷۰ و ۱۹۸۰ میلادی بود و تأثیر ژرفی بر ژانر های موسیقی آن روزهای جهان موج نو، هاوس، تکنو، و به طور کلّی بر موسیقی الکترونیک برجای گذاشت. جورجو مورودر به ‌ویژه به‌خاطر همکاری‌اش با دونا سامر در دهه هفتاد که عصرطلایی سبک موسیقی دیسکو شناخته می‌شود، معروف بود.

تعداد بازدید : 0


جورجو مورودِر 26 آوریل 1940 و در ایتالیا به دنیا آمد. مورودر اولین قدم هایش در موسیقی در کلابی در شهر آخن آلمان به نام اسکاچ کلاب (Scotch-Club) آغاز کرد و سپس چندین تک آهنگ تحت عنوان "جورجیو" از سال 1963 پس از نقل مکان به برلین منشتر کرد. این آهنگ ها ترانه هایی به زبان های ایتالیایی، اسپانیایی، انگلیسی و آلمانی بودند. مورودِر کار ساخت موسیقی و ترانه سرایی را برای خوانندگان مطرح را از سال 1970 آغاز کرد که از جمله انها می توان به همکاری با دونا سامر(Donna Summer) در سال 1977 و آهنگ معروف I Feel Love اشاره کرد. در همین سال اولین کار مورودِر در سینما با فیلم قطار سریع السیر نیمه شب رقم خورد. در بین موسیقی هایی که مورودِر برای این فیلم ساخت، قطعه (The Chase) بیشتر از همه معروف شد. این قطعه بعد ها به عنوان تک اهنگ منشتر شد و در چارت Hot 100 را در ژانویه سال 1979 به رتبه 33 و در چارت اهنگ های بریتانیا رتبه 48 را به دست آورد.

در مورد ساخته شدن این قطعه موسیقی گفته شده که آلن پارکر، کارگردان فیلم از مورودر درخواست کرد که ساخت یک اهنگ به سبک و سیاق آهنگ موفق I Feel Love را برای این فیلم برعهده بگیرد. ملودی اصلی آهنگ بر روی یک سینت سایزر Roland SH-2000 اجرا شد. این در حالی بود که که بخش های مرتبط با باس در یک سینت سایزر Minimoog پخش شد.

قطعه "Chase" همراه با " I Feel Love "، به طور خاص به عنوان پیشگام معرفی ژانر موسیقی موسوم به های انرژی (hi-NRG) که در اوایل دهه 1980 برجسته شد، مورد توجه قرار گرفت.

این آهنگ به عنوان آهنگ ورودی تیم دو نفره کشتی حرفه ای به نام The Midnight Express در دهه های 1980 و 1990 مورد استفاده قرار گرفت. البته نام و شخصیت های آنها ارتباطی به فیلم نداشت. در ایران هم این آهنگ به عنوان آهنگ زمینه بسیاری از تصاویرو برنامه های ورزشی در دهه 80 و 90 میلادی به کار می رفت و بسیار در بین مردم معروفیت یافت.

مورودِر بعد از این فیلم، در کنار ساخت قطعات موسیقی به کار ساخت موسیقی فیلم هم مشغول شد که از معروفترین کارهای وی در طول دهه هشتاد میلادی می توان به فیلم های فِلش دنس (Flashdance) و صورت زخمی (Scarface) در سال 1983 اشاره کرد. دیگر کار مطرح مورودِر ساخت آهنگ های رسمی المپیک 1984 لس آنجلس، المپیک 1988 سئول و ترانه (Un'estate italiana) برای جام جهانی 1990 ایتالیا است.


منبع: دیباچه
نام:
ایمیل:
* نظر:
مطالب برگزیده
یک کارشناس فوتسال در گفت ‌و‌ گو با «دیباچه» مطرح کرد؛

ایران تیم بهتری نسبت به رقبای آسیایی دارد/باید به تصمیم شمسایی احترام بگذاریم

۱۱:۲۹  -  ۲۵ فروردين ۱۴۰۳
ادبیات عجیب ژیلا صادقی!

جنجال خانم مجری بعد از درگذشت رضا داوودنژاد چه بود؟

۱۲:۲۹  -  ۱۵ فروردين ۱۴۰۳
مربی تیم والیبال بانوان سایپا در گفت و گو با«دیباچه» مطرح کرد؛

تجربه بالای بازیکنان باعث قهرمانی تیم شد/ تیم قوی و جنگنده‌ای داشتیم

۱۲:۲۲  -  ۲۳ اسفند ۱۴۰۲
گفتگوی کمتر دیده شده دیباچه با زنده یاد رضا داوودنژاد و همسرش

غزل بدیعی همسر زنده یاد رضا داوودنژاد: به خاطر عشق، همیشه در کنار رضا بودم

۱۲:۲۰  -  ۱۵ فروردين ۱۴۰۳
گفتگو دیباچه با کارگردان سریال «از سرنوشت»

« رضا داوودنژاد » در رفاقت، مرام و غافلگیری، دست به نقد بود!

۱۶:۳۲  -  ۱۴ فروردين ۱۴۰۳
سرمربی تیم ملی ووشو در گفت‌وگو با «دیباچه» مطرح کرد؛

هدف کسب بهترین نتیجه در آسیاست/ بدون تغییر ترکیب، راهی انتخابی جام جهانی خواهیم شد

۱۲:۰۸  -  ۲۲ اسفند ۱۴۰۲
پربازدیدها
آخرین اخبار