شنبه ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳  |  Saturday, 20 April 2024

دیباچه

کد خبر: ۴۹۲۰۳
تاریخ انتشار : ۲۵ : ۲۰ - ۱۶ بهمن ۱۳۹۷

در حالی که اکثر کارگردان‌ها در سی و هفتمین جشنواره فیلم انتقادناپذیرند و سعی در توجیه ضعف‌های فیلم خود دارند، کیومرث پوراحمد ۶۹ ساله نه تنها در نشست خبری «تیغ و ترمه» عذرخواهی کرد، بلکه حالا تدوین فیلمش را هم عوض کرده است.

این «پوراحمد» حرف‌گوش کن!

به گزارش خبرنگار سینمایی فارس، ششمین روز از سی و هفتمین جشنواره فیلم فجر در کاخ جشنواره و سینماهای مردمی با اتفاقات و حواشی متفاوتی همراه بود.

خنده‌باران «ملت» به لطف کیومرث پوراحمد

انتخاب کیومرث پوراحمد به عنوان یکی از بازیگران فیلم جمشیدیه ـ در نقش پدر ـ همچنین بهرام عظیمی در نقش قاضی دادگاه بارها و بارها با خنده اهالی رسانه حاضر در سالن‌های نمایش فیلم کاخ جشنواره مواجه شد؛ چرا که انتخاب‌ها هیچ تناسبی با نقش‌ها نداشتند، اما نکته جالب این بود که یلدا جبلی، کارگردان فیلم تمام قد از انتخاب‌هایش دفاع کرد و اظهار داشت در اکران‌های دیگر این طور نبوده و ری‌اکشن‌ها مثبت بوده است.

 

ششمین روز فجر ۳۷ و پیامی ویژه

رئیس‌جمهور کشورمان در حالی که جشنواره از نیمه گذشته در پیامی به سی و هفتمین جشنواره فیلم فجر نوشت: تلاش‌های مجدانه هنرمندان، خوشبختانه باورهای سنتی و کهنه در مواجهه با سینما را به حاشیه رانده و الگویی واقع‌بینانه و پیشرو برای این مواجهه ایجاد کرده است

 

صفی ۴۰۰ نفره، بی‌تدبیری در یک پردیس و دیگر هیچ!

شب گذشته در حالی جشنواره فجر ۳۷ به نیمه دوم خود رسید که قرار بود در پردیس سینمایی شهرک غرب «وقتی که ماه کامل شد» سانس هشت و نیم به نمایش درآید، اما با وجود جمعیت زیاد منتظر برای ورود به سینما، کسی را به سالن سینما راه ندادند. مردم منتظر و مشتاق پشت در ماندند و بیشترشان پردیس را ترک نکردند.

 بعد از آن تماشاگران سانس ۱۰:۳۰ شب هم به این افراد اضافه شدند؛ جمعا چیزی حدود ۴۰۰ نفر! بالاخره همه را باهم ساعت ۱۱:۳۰ شب به داخل سالن‌ها فرستادند و تا حدود ۲ بامداد هم نمایش فیلم طول کشید و کسی پاسخگوی این اوضاع عجیب و غریب نبود.

 

 

این «پوراحمد» حرف‌گوش کن!

فیلم سینمایی «تیغ و ترمه»که با انتقادهای بسیاری از سوی اهالی رسانه روبه‌رو شد، با تدوین جدید در سینماهای مردمی سی و هفتمین جشنواره فیلم فجر نمایش داده شد. اقدامی که پیش از این شاید در جشنواره فیلم فجر بی‌سابقه بوده باشد.

این فیلم به کارگردانی کیومرث پوراحمد شب گذشته در پردیس سینمایی چارسو و پردیس سینمایی کورش با تدوین جدید به نمایش درآمد که این تدوین به بهبود روند کلی فیلم کمک شایانی کرده است.

«تیغ و ترمه» زیر قیچی تدوین ۵ دقیقه کوتاه‌تر شده و به صورت خطی (بدون فلاش‌بک‌های ۳ ماه قبل و ۳ ماه بعد) روایت شده و مورد پسند برخی تماشاچیان واقع شده است.

 پیام عجیب مسعود کیمیایی به کارگردان «درخونگاه»

سیاوش اسعدی کارگردان «درخونگاه» که این فیلم سینمایی را به مسعود کیمیایی پیشکش کرده، به دلیل ارائه اثری ضعیف از سوی اهالی رسانه و منتقدان با انتقاد مواجه شده است. حال کیمیایی در مقام دفاع از شاگرد خود برآمده و در ویدئویی خطاب به اسعدی گفته است: گوش نکن! کارت را بکن و فیلمت را بساز! درود بر تو.

پولاد کیمیایی هم با تبعیت از پدر خطاب به اسعدی نوشته است: گوش‌هایت را بگیر تا جشنواره تمام شود.

خونسردترین کارگردان جشنواره

نشست خبری فیلم «یلدا» با حاشیه‌هایی چون درگیری لفظی علی مصفا به عنوان تهیه‌کننده ایرانی فیلم و خبرنگار یکی از رسانه‌ها در خصوص بودجه صرف شده همراه بود که برای دقایقی جلسه را به تنش کشاند. بعد از آن خبرنگاران حاضر مدام به نحوه طرح سوالات و گزینشی کردن آن و محافظه‌کارانه بودن رفتار گبرلو در اجرا اعتراض کردند.

اما ماجرا همینجا تمام نشد و بعد از اعلام پایان نشست خبری، یکی از حضار در اعتراض به محوریت فیلم یلدا خطاب به کارگردان فیلم گفت: می‌گویند قصاص اشتباه است. می‌گویند اشتباه است که کشته شدند. شما ضد قانون ایران که حکم مسلم دین اسلام است، فیلم می‌سازید. آن کسانی که به شما پول دادند، فیلم بسازید هم نفهمیدند. من احمق نیستم! با این چیزها به ما توهین می‌کنند، به شعور ما توهین می‌کنند. جالب اینجا بود که همه این حرف‌ها با صدای بلند و عصبانیت بیان می‌شد و مسعود بخشی با خونسردی گفت: ما می‌خواستیم در فیلممان این پیام را بدهیم که باید خشم خود را کنترل کرد و با این ری اکشن، جواب صریح و کامل به این اظهار نظر نداد و به راحتی قسر در رفت.

برای شما وقت دارم/ جواب سوال نمی‌دهم!

اما نشست‌های خبری این روز که بیشتر از خبر حاشیه داشتند با مردی بدون سایه، به اوج خود رسیدند. از علی مصفا و لیلا حاتمی که جواب سوال‌ها را با بله و خیر و ما این طور تشخیص دادیم و به بقیه پاسخ‌های سر بالا می‌دادند تا رئیسیان که تصور می‌کرد جلسات پرسش و پاسخ، نشست خبری با منتقدان است نه خبرنگاران گذشت!

در این بین، اما یکی از خبرنگاران حاضر در نشست خطاب به رئیسیان ـ با توجه به حواشی پیش آمده در نشست خبری «طلا» و منع خبرنگاران از نقد فیلم توسط شهبازی ـ گفت: به ما گفتند نقد نکنیم. برایش وقت ندارند. رئیسیان که انگار تازه متوجه شده بود با اهالی رسانه سروکار دارد، گفت: هر چه خواستید نقد کنید من برای شما‌ها وقت دارم، اما دقیقاً دقایقی بعد که سوالی در مورد غیرقابل باور بودن پیرنگ‌های داستانی پرسیده شد، گفت که نمی‌خواهد به آن جواب دهد! و اینگونه بود که معنی وقت گذاشتن و توجه کردن به قبل و بعد از حرف تا عمل این کارگردان تقسیم شد!

قایم باشک شفافیت‌های مالی و فیلم‌های جشنواره

از دو روز گذشته که بنیاد سینمایی فارابی لیست حمایت‌ها و مشارکت‌های خود را درباره فیلم‌های عرضه شده در جشنواره فجر ۳۷ اعلام کرده اما نحوه مشارکت و حمایت و میزان سرمایه صرف شده برای هر فیلم را اعلام نکرده همه به تکاپو افتاده‌اند که خود را از بازی قایم باشک شفافیت‌های مالی و فیلم‌های جشنواره خارج کنند. در همین راستا رئیسیان گفت که فارابی چهار بار اعلام کرده که از فیلم ما حمایت کرده؛ در حالی که با فیلم ما مشارکت داشته و ممکن است که سود هم ببرد!

 رئیسیان در حالی این سخنان را بیان داشت که در اطلاعیه بنیاد فارابی درباره شفافیت مالی فیلم‌های جشنواره فجر برای «مردی بدون سایه» مشارکت فارابی ذکر شده نه حمایتش.

حتی علی مصفا در سمت تهیه‌کننده ایرانی فیلم یلدا هم گفت که فقط قرار است فارابی در تبلیغات زمان اکران به ما کمک کند و هزینه‌های تولید فیلم توسط تهیه‌کنندگان خارجی تامین شده. البته این توضیحات آنقدر برایش سنگین تمام شد که در نشست فیلم «مردی بدون سایه» گفت خوشحال است که مجبور نیست در این سانس جواب ممیزین مالیاتی را بدهد!

 

از «جاندار» تا «رد خون»ی که مردم پسندیدند

اما در چهارمین روز از اعلام نتایج آرای مردمی سی و هفتمین جشنواره فیلم فجر، تعداد پسندهای مردمی به عدد هفت رسید و «ماجرای نیمروز: رد خون» محمدحسین مهدویان، «شبی که ماه کامل شد» نرگس آبیار، «متری شیش و نیم» سعید روستایی، «سرخپوست» نیما جاویدی، «بیست و سه نفر» مهدی جعفری، «جان دار» حسین امیری دوماری و پدرام امیری، «غلامرضا تختی» بهرام توکلی توانستند در عرصه این رقابت باقی بمانند.

 

خداحافظی پولاد کیمیایی از سینمای ایران

پولاد کیمیایی که این روزها با فیلم معکوس در فجر ۳۷ حضور دارد، از جابه‌جایی سانس نمایش فیلمش ناراحت است. او این بار طور دیگری خبرساز شد و در صفحه اینستاگرامش از مهاجرت خبر داد و گفت ممکن است برگردد یا بماند.


منبع: فارس
نام:
ایمیل:
* نظر:
مطالب برگزیده
یک کارشناس فوتسال در گفت ‌و‌ گو با «دیباچه» مطرح کرد؛

ایران تیم بهتری نسبت به رقبای آسیایی دارد/باید به تصمیم شمسایی احترام بگذاریم

۱۱:۲۹  -  ۲۵ فروردين ۱۴۰۳
ادبیات عجیب ژیلا صادقی!

جنجال خانم مجری بعد از درگذشت رضا داوودنژاد چه بود؟

۱۲:۲۹  -  ۱۵ فروردين ۱۴۰۳
مربی تیم والیبال بانوان سایپا در گفت و گو با«دیباچه» مطرح کرد؛

تجربه بالای بازیکنان باعث قهرمانی تیم شد/ تیم قوی و جنگنده‌ای داشتیم

۱۲:۲۲  -  ۲۳ اسفند ۱۴۰۲
گفتگوی کمتر دیده شده دیباچه با زنده یاد رضا داوودنژاد و همسرش

غزل بدیعی همسر زنده یاد رضا داوودنژاد: به خاطر عشق، همیشه در کنار رضا بودم

۱۲:۲۰  -  ۱۵ فروردين ۱۴۰۳
گفتگو دیباچه با کارگردان سریال «از سرنوشت»

« رضا داوودنژاد » در رفاقت، مرام و غافلگیری، دست به نقد بود!

۱۶:۳۲  -  ۱۴ فروردين ۱۴۰۳
سرمربی تیم ملی ووشو در گفت‌وگو با «دیباچه» مطرح کرد؛

هدف کسب بهترین نتیجه در آسیاست/ بدون تغییر ترکیب، راهی انتخابی جام جهانی خواهیم شد

۱۲:۰۸  -  ۲۲ اسفند ۱۴۰۲
پربازدیدها
آخرین اخبار