جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳  |  Friday, 29 March 2024

دیباچه

کد خبر: ۴۸۹۳۳
تاریخ انتشار : ۱۱ : ۱۰ - ۰۵ مهر ۱۳۹۷

به گزارش دیباچه،سوم مهر ماه سال جاری، سینمای ایران یدالله صمدی کارگردان پیشکسوت و باتجربه خود را از دست داد. این کارگردان فقید که فیلم‌هایی چون «اتوبوس»، « دو نفر و نصفی»«شهرآشوب» و «پدر آن دیگری» را در کارنامه خود دارد در تلویزیون نیز آثاری چون «شوق پرواز» و «هفت سین» را در کارنامه هنری خود به عنوان کارگردان دارد.

به بهانه درگذشت این فیلمساز قدیمی سینما و تلویزیون ایران گفتگوهایی کوتاه با چند بازیگر داشتیم که به در ادامه این گفتگوها را می‌خوانید:

کورش تهامی

کورش تهامی بازیگر سینما و تلویزیون از تلخ بودن درگذشت یدالله صمدی گفت و اظهار داشت: درگذشت یدالله صمدی برای سینمای ایران اتفاق تلخ و دردناکی است چرا که این فیلمساز ارزشمند را خیلی زود از دست دادیم و من بیش از هر چیز برای خانواده ایشان آرزوی صبر دارم.

تهامی در ادامه خاطرنشان کرد: ما کارگردانی با اخلاق و کارکشته را از دست دادیم، چیزی که می‌توانم بگویم این است که یدالله صمدی فردی بسیار خوش‌ اخلاق بود که هنگام فیلمبرداری به شدت اهل تعامل و گفتگو بود. او همیشه در صحنه‌های چالشی با ما به عنوان بازیگر صحبت می‌کرد و از پیشنهادات خوب استقبال می‌کرد، به همین دلیل دست بازیگر را همیشه برای خلاقیت باز می‌گذاشت.

وی افزود: من در مجموعه تلویزیونی «شوق پرواز» حدود چهار ماه با مرحوم یدالله صمدی کار کردم و در این مدت تقریبا هر روز سر صحنه فیلمبرداری حاضر بودم. در روزهای تصویربرداری «شوق پرواز» من از این کارگردان بسیار آموختم و تصویری که از وی در ذهن من نقش بسته انسانی بزرگوار، اهل گفتگو و تعامل است.

بازیگر فیلم سینمایی «به رنگ ارغوان» در پایان اظهار داشت: بی شک یدالله صمدی از کارگردان‌های خوش‌ فکر سینما و تلویزیون ما بود که خیلی زود او را از دست دادیم و امیدوارم دیگر چنین اتفاقات تلخی را در سینمای کشورمان شاهد نباشیم.

مریم سعادت

مریم سعادت بازیگر سینما و تلویزیون درباره غم از دست دادن یدالله صمدی اظهار داشت: وقتی سرنوشت اینگونه تصمیم می‌گیرد کاری جز تأسف خوردن از دستمان برنمی‌آید، ما می‌توانستیم از حضور این کارگردان ارزشمند بیشتر بهره‌مند شویم اما متأسفانه مرگ این فرصت را از ما گرفت.

سعادت خاطرنشان کرد: من با یدالله صمدی هم کار کرده بودم و هم رابطه‌ای نزدیک و دوستانه داشتم. مطمئناَ صمدی از کارگردان‌هایی است که در تاریخ سینمای ایران به عنوان کارگردانی خوش فکر از او یاد می‌شود. ایشان همیشه با وجود سنی که داشتند با جوانان و افکارشان ارتباطی خوبی برقرار می‌کردند و در عین حال ایشان از اندیشه‌های جدیدی نیز برخوردار بودند.

این بازیگر که در فیلم سینمایی «پدر آن دیگری» به عنوان بازیگر حضور داشته در ادامه افزود: از اینکه فرصتی برای من فراهم شد تا بتوانم با مرحوم یدالله صمدی همکاری داشته باشم بسیار خوشحال هستم و همچنین ارتباط نزدیک من با خانواده ایشان باعث شد تا به افکار و اندیشه‌های انسانی و پخته این کارگردان آشنایی کامل پیدا کنم.

بازیگر فیلم سینمایی «ماهی‌ها عاشق می‌شوند» در پایان اظهار داشت: متأسفانه ما همیشه پس از اینکه شخصی را از دست می‌دهیم به او اهمیت می‌دهیم و کاش پیش از اینکه یدالله صمدی از دنیا برود به او اهمیت داده و از او حمایت می‌کردیم.

مهران رجبی

مهران رجبی بازیگر سینما و تلویزیون هم با ابراز تأسف از درگذشت یدالله صمدی گفت : من افتخار ایفای نقش در سه اثر از آثار یدالله صمدی را دارم. فیلم سینمایی «کلانتری غیر انتقاعی» و مجموعه‌های تلویزیونی «شوق پرواز» و «هفت سین»‌ آثاری هستند که من از حضور در آنها خوشحالم و در این همکاری‌ها من مرحوم صمدی را فردی فوق‌العاده متین، مودب، سر به زیر و با سواد شناختم.

رجبی خاطرنشان کرد: همه به اینکه خود را فردی باوقار نشان دهند علاقه دارند اما یدالله صمدی به خودی خود شخصی باوقار بود و این وقار از سواد و رفتار وی نشأت می‌گرفت که هر شخصی که با این کارگردان کار کرده می‌تواند به این مسأله اذعان داشته باشد.

وی در ادامه این گفتگو افزود: یدالله صمدی از معدود کارگردان‌های سینمای ایران است که در سر صحنه با همه عوامل تعامل و رفاقت داشت و از آنجا که فردی بسیار منطقی، مهربان و با احساس بود عواملی که با وی همکاری داشتند از کاری که انجام می‌دادند لذت می‌بردند و همیشه با اخلاق خود انرژی مضاعفی به دیگر عوامل سازنده فیلم می‌دادند.

بازیگر فیلم سینمایی «خانه پدری» در پایان با ابراز ناراحتی از درگشذت این کارگردان گفت: درگذشت یدالله صمدی در سن ۶۶ سالگی اتفاق بسیار دردناکی است، از این بابت بسیار ناراحتم و دوست داشتم بیشتر از این زندگی می‌کرد، او را بیشتر می‌دیدم و فیلم‌های بیشتری می‌ساخت. متأسفانه در سال‌های اخیر به دلیل مشکلات مالی موفق به ساخت فیلم نشد و این مسأله به حسرت از دست دادن این فیلمساز می‌افزاید چرا که می‌توانستیم از وجود ایشان بیشتر بهره‌مند شویم.


منبع: دیباچه
نام:
ایمیل:
* نظر:
مطالب برگزیده
صحبت‌های احساسی مارال بنی آدم، در گفتگو با ویژه برنامه «مدیا»

پروین اعتصامی، قبل از اینکه یک شاعر و ادیب باشد، یک انسان بوده است!

۱۵:۱۸  -  ۲۳ اسفند ۱۴۰۲
گفتگو ویژه برنامه مدیا با سعید الهی تهیه کننده فیلم‌های سینمایی میرو و قویدل

مطمئنم شهید آوینی اگر زنده بود، به مستند «قویدل» جایزه می‌داد / باید باور کنیم که در اتاق شیشه‌ای زندگی می‌کنیم

۱۳:۱۱  -  ۲۳ اسفند ۱۴۰۲
گلر تیم ملی هندبال در گفت‌وگو با «دیباچه» مطرح کرد؛

مربیان خارجی تاثیر مثبتی بر روی تیم ملی داشتند/ وقتی توپ گل نمی‌شود، مقصر مربی نیست

۱۱:۳۸  -  ۲۰ اسفند ۱۴۰۲
مدیرکل اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی استان تهران در گفتگو با دیباچه:

انجمن موسیقی فعالی در استان تهران نداریم/ موسیقی نسبت به تئاتر و هنرهای تجسمی مظلوم‌تر است

۱۱:۱۷  -  ۱۴ اسفند ۱۴۰۲
گفتگو ویژه برنامه مدیا با «خسرو احمدی» که دهه شصتی‌ها او را به نام «دولنگ» می‌شناسند

متاسفانه تلویزیون برای کودکان امروزی هیچ برنامه خوبی ندارد!

۱۳:۰۷  -  ۱۷ اسفند ۱۴۰۲
صحبت‌های انتقادی حسین عابدینی بازیگر سریال « بچه های مدرسه همت » علیه «مهران رجبی»

«مهران رجبی» کنترات برداشته، نباید فقط پولو ببینه و با کله شیرجه بزنه؛ بازیگری را با بیزینس اشتباه گرفته!

۱۶:۵۳  -  ۱۴ اسفند ۱۴۰۲
رئیس مرکز مطالعات راهبردی و آموزش وزارت کشور با دیباچه مطرح کرد؛

هدف اصلی جشنواره ی « رای ملت » تببین گری و جهاد تبیین است/ پای جشنواره "رای ملت" به انتخابات ریاست جمهوری کشیده می‌شود!

۱۳:۰۸  -  ۱۰ اسفند ۱۴۰۲