جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳  |  Friday, 19 April 2024

دیباچه

کد خبر: ۴۸۸۷۷
تاریخ انتشار : ۴۷ : ۱۴ - ۱۹ شهريور ۱۳۹۷

اعظم صفایی :«اهورا ایمان» شاعر،خواننده وترانه سرای نامی کشور که ترانه سرایی ماندگار ترین تیتراژهای سینمایی وتلویزیونی همچون، "معصومیت از دست رفته"، "میم مثل مادر"، "وفا "،"سام ونرگس" و... را در کارنامه هنری‌ خود دارد،در گفتگو با خبرنگار حوزه موسیقی دیباچه گفت:امروز تهیه کنندگانی داریم که تیتراژها را برای خوانندگان خریداری کرده تا در زمان برگزاری کنسرت‌ها، این هزینه را جبران کنند. کم اتفاق می‌افتد که تهیه کننده‌ای صرفا برای تولید تیتراژ باکیفیت کار کند و هیچ چشم داشتی برای کاسبی از این طریق نداشته باشد.

آلبوم پروانه‌های پیراهنش روانه بازار خواهد شد

این ترانه سرای نامی کشور در باره فعالیت‌های اخیر خود به خبرنگار دیباچه گفت: به زودی آلبوم جدیدی از من با نام«پروانه‌های پیراهنش» بعد از دهه اول محرم منتشر می‌شود و درآینده‌ای نزدیک،  برای این آلبوم، برنامه رونمایی خواهیم داشت. درحال حاضر هم پیش فروش آن در سایت‌های مختلف شروع شده  و دوستان علاقمند می‌توانند نسخه اینترنتی آن را خریداری کنند.

این آلبوم ده قطعه دارد و تنظیم کنندگان آن «هومن نامداری» و«امیر جمالفرد»،«میثم مروستی»،« پدرام کشتکار»،«آرش حسینی» و« علیرضا ظریف» هستند. بیشترین تنظیم‌ها را آقای هومن نامداری انجام دادند. نوازندگان این کار هم" فیروز ویسانلو"،"میثم مروستی"،"کریم قربانی"،"آتنا اشتیاقی"،"پدرام فریوسفی" و"احسان نی زن" هستند. میکس و مسترینگ این آلبوم را هم آقایان "انوش تقوی" و"مهدی دریانی" برعهده داشتند. طراحی، گرافیک،تیزر و عکس آلبوم کاری از"بهار ایروانی" بوده که به دلیل وقت زیادی که برای این کار صرف کردند از ایشان کمال تشکر را دارم.

وی افزود: قصد داریم یکی دو قطعه از این آلبوم از جمله قطعه "بانو" را پس از انتشار، به شکل موزیک ویدئو روانه بازار کنیم. این اولین آلبوم مستقل من به عنوان خواننده است و تقریبا هفده،هجده سال از آلبومی که تحت عنوان ترانه سرا کار کردم  می‌گذرد؛ " ترانه"دلم گرفت " از آلبوم "سام و نرگس با صدای "حمید حامی" و آهنگسازی"بابک بیات"  وترانه سرایی من اولین تجربه هنری من بوده  و فکر می‌کنم این آلبوم(پروانه‌های پیراهنش) حاصل هفده،هجده سال تجربه است که امیدوارم مردم بشنوند و لذت ببرند.

همکاری با همایون شجریان در آلبوم ایران من

ترانه سرای قطعه ماندگار"میم مثل مادر" در رابطه با فعالیتهای اخیر خود در همکاری با خوانندگان مطرح کشور بیان داشت: به تازگی قطعه "خوب شد" از آلبوم "ایران من" با صدای "همایون شجریان" را کار کرده‌ام که در کنسرت سی، هم اجرا و مورد استقبال مردم قرار گرفت. همچنین ترانه سرایی تیتراژ سریال تلویزیونی "پدر" با صدای "علیرضا قربانی" از فعالیتهای جدید من است که خوشبختانه مورد پسند مردم واقع شد و اخیرا هم در همکاری با "مهیار علیزاده" کاری به اسم"بگو کجایی" ساخته‌ایم که چهارشنبه 14 شهریورماه در کنسرت "سالار عقیلی" به اجرا درآمد. در همکاری تازه‌ای با "حمید حامی" چند قطعه در دست تولید داریم که به محض آماده شدن این کارها به شکل آلبوم روانه بازار خواهیم کرد.

تیتراژ سریال پدر مورد استقبال مردم

وی در رابطه با وضعیت ترانه‌ در تیتراژهای‌ تلویزیونی گفت: امروز بیشتر، تیتراژهایی که در مناسبت‌ها،پخش می‌شوند جلب توجه می‌کنند؛ مگر اینکه تیتراژ به اندازه‌ای خوب و قوی تولید شود که در ایام دیگری به غیر از ماه محرم و نوروز دیده شده و مورد استقبال واقع شود.خوشبختانه این اتفاق برای سریال "پدر" افتاد و استقبال به حدی عجیب بود که تهیه کننده این کار"حامد عنقا" عنوان کرد که انتظار این حجم از استقبال را برای کاری غیرمناسبتی نداشته است"

 

 به نظر من، میزان دستیابی به موفقیت درتولید تیترا‌ژهای تلویزیونی بستگی به حرفه‌ای بودن تیم کاری دارد. به این معنی که هم خواننده  باید شناخته شده و محبوب باشد،هم آهنگساز شناخت کاملی نسبت به مدیوم تلویزیونی داشته و هم ترانه سرا باید درک عمیقی از رسانه تلویزیونی داشته باشد. اتفاقی که در سریال "پدر" افتاد؛ چرا که هم"ستار اورکی" و هم "علیرضا قربانی" هنرمندانی هستند که برای مردم نام آشنا بوده و هم من کارهای بسیاری برای سریال‌های مختلف انجام داده‌ام که برای مردم آشنا است. درواقع اگر تیم،تیم موفقی باشد می‌تواند کاری را ارائه کند که حتی بعد از تمام شدن سریال در ذهن مردم  بماند.کماینکه تیتراژ سریالی همچون "وفا" با صدای محمد اصفهانی و شعری از من با وجودیکه در هیچ آلبومی نیامده است و تنها به صورت "سینگل ترک" پخش شده همچنان مورد استقبال مردم است و در کنسرتهای محمد اصفهانی اجرا می‌شود.

ترانه فروخته می‌شود

وی افزود: متأسفانه در اکثر سریال‌ها این اتفاق نمی‌افتد و تاجایی که من می‌دانم ترانه فروخته می‌شود و هزینه‌ای که گرفته می‌شود صرف ساخت بخشی از سریال می‌شود؛ که البته نرخ فروش آن در هر ماه قیمت خاص خود را دارد؛ معمولا خواننده‌هایی این کارها را می‌پسندند که عمدتا صدای خوبی هم ندارند اما جیب پر پولی برای این کار دارند. از طرفی تهیه کنندگانی داریم که تیتراژها را برای خوانندگان خریداری کرده  تا بعدا از راه فروش کنسرت‌ها، این هزینه راجبران کنند . کم اتفاق می‌افتد که تهیه کننده‌ای صرفا برای تولید تیتراژ با کیفیت و مردم کار کند و هیچ چشم داشتی برای کاسبی از طریق تیتراژ نداشته باشد. درواقع جایی که تهیه کننده بی هیچ چشم داشتی برای کاسبی کار کند،اتفاقات خوبی رخ خواهد داد.

از ابتدا با خوانندگی شروع کردم

اهورا ایمان در انتها درخصوص تجربه ورودش به عرصه خوانندگی وتمایل به برگزاری کنسرت اظهار داشت: اشتباهی صورت گرفته و آن این است که اغلب فکر می‌کنند من کار هنری‌ام را با ترانه سرایی شروع کرده‌ام درحالیکه من کارم را با خوانندگی نزد مرحوم"ایرج بسطامی" آغاز کردم و برای خوانندگی با مرحوم"بابک بیات" تماس گرفتم. اما وقتی ایشان متوجه شد که من شاعر هستم، ترانه سرایی برای فیلم سینمایی "سام و نرگس" را به من پیشنهاد کرد و پس از سرودن  قطعه"دلم گرفت" به اندازه‌ای پیشنهادها برای ساخت ترانه به من زیاد شد که نتوانستم سراغ خوانندگی بروم ودرگیر ترانه سرایی شدم. همیشه خوانندگی با من بوده است و هدف من از خوانندگی،در  این زمانه تولید ترانه،کلام و ملودی خوب است و قصد غافلگیری مخاطب را ندارم. من علاقمند به تولید کارهایی  هستم که شنیدنی باشد و مردم را عاشق تر و مهربان تر کند و ذات و هویت ایرانی را در خود نمایان کند. برخی مواقع پیش می‌آید که خوانندگان دیگری کارهای من را می‌خوانند مانند قطعه"خوب شد"،"عشق آسان ندارد" و"دلم گرفت" و برخی اوقات هم خودم این کارها را اجرا می‌کنم؛ برای من این دو یعنی خوانندگی و ترانه سرایی منفک نیستند و هدف من رساندن پیام ترانه به مردم وحال خوب ترانه است.زمانی می‌توانم این حال خوب را منتقل کنم مثل" ترانه‌هایی همچون دلم گرفت" ،"گله دارم"،"پروانه‌های پیراهنش" و"بانو" و برخی اوقات هم احساس می‌کنم "همایون شجریان" ،"حمید حامی" و"علیرضا قربانی" و..می‌توانند این منظور را بهتر ادا کنند. مقوله موسیقی برای من به شدت در کلام گره خورده است و من خوانندگی را فارغ از کلام خوب تصور نمی‌کنم و معتقد هستم، رسالت من تولید کلام و ترانه خوب در روزگاری است که متأسفانه ترانه‌ها، چندان حرفی در حوزه ادبیات و کلام ندارند.

وی افزود: به امید خدا بعد از محرم وصفر اولین کنسرت را در تهران با اجرای قطعات آلبوم«پروانه‌های پیراهنش» برگزار خواهیم کرد؛ تاریخ دقیق این اجرا و جزئیات برنامه با نزدیک شدن به زمان آن به اطلاع علاقمندان خواهد رسید.


منبع: دیباچه
نام:
ایمیل:
* نظر:
مطالب برگزیده
یک کارشناس فوتسال در گفت ‌و‌ گو با «دیباچه» مطرح کرد؛

ایران تیم بهتری نسبت به رقبای آسیایی دارد/باید به تصمیم شمسایی احترام بگذاریم

۱۱:۲۹  -  ۲۵ فروردين ۱۴۰۳
ادبیات عجیب ژیلا صادقی!

جنجال خانم مجری بعد از درگذشت رضا داوودنژاد چه بود؟

۱۲:۲۹  -  ۱۵ فروردين ۱۴۰۳
مربی تیم والیبال بانوان سایپا در گفت و گو با«دیباچه» مطرح کرد؛

تجربه بالای بازیکنان باعث قهرمانی تیم شد/ تیم قوی و جنگنده‌ای داشتیم

۱۲:۲۲  -  ۲۳ اسفند ۱۴۰۲
گفتگوی کمتر دیده شده دیباچه با زنده یاد رضا داوودنژاد و همسرش

غزل بدیعی همسر زنده یاد رضا داوودنژاد: به خاطر عشق، همیشه در کنار رضا بودم

۱۲:۲۰  -  ۱۵ فروردين ۱۴۰۳
گفتگو دیباچه با کارگردان سریال «از سرنوشت»

« رضا داوودنژاد » در رفاقت، مرام و غافلگیری، دست به نقد بود!

۱۶:۳۲  -  ۱۴ فروردين ۱۴۰۳
سرمربی تیم ملی ووشو در گفت‌وگو با «دیباچه» مطرح کرد؛

هدف کسب بهترین نتیجه در آسیاست/ بدون تغییر ترکیب، راهی انتخابی جام جهانی خواهیم شد

۱۲:۰۸  -  ۲۲ اسفند ۱۴۰۲
پربازدیدها
آخرین اخبار