چهارشنبه ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۳  |  Wednesday, 24 April 2024

دیباچه

کد خبر: ۴۸۸۷۰
تاریخ انتشار : ۳۶ : ۱۳ - ۱۷ شهريور ۱۳۹۷

فاطمه شعبانی : به اواسط شهریور که می‌رسیم روزها تندتر از قبل می گذرد و دانش آموزان و خانواده هایشان به تکاپوی آماده شدن برای رفتن به مدرسه می افتند. سال تحصیلی جدید هم کم کم از راه می‌رسد و مدارس هم خودشان را برای پذیراشدن از دانش آموزان آماده می‌کنند.روزگار اینکه تجهیزات مدارس خلاصه می‌شد به یک تخته سیاه و چند تکه گچ رنگی و نیمکت و میزچوبی به سرآمده و انتظار مردم از تجهیزات مدارس تفاوت کرده است. باتوجه به نزدیک شدن به فصل بازگشایی مدارس، دیباچه با دکتر « علی شهری» مدیرکل نوسازی،تجهیز وتوسعه مدارس استان تهران گفتگو کرده است.

تاریخ ساخت بسیاری از مدارس تهران به چندین دهه قبل برمی‌گردد، از منظر شما به چه مدارسی مدارس فرسوده گفته می‌شود؟ چند درصد مدارس تهران هنوز فرسوده است؟ و سازمان شما درجهت نوسازی مدارس فرسوده چه اقداماتی انجام داده است؟

از مجموع 53 هزار کلاس درس مدارس دولتی واقع در استان تهران، بیش از 22 هزار کلاس درس فرسوده «نیازمند تخریب و بازسازی» و «مقاوم سازی» هستند که اعتباری بالغ بر 2 هزار و 700 میلیارد تومان برای بازسازی مدارس مذکور نیاز است، در شهر تهران مناطق 12، 7 و 4 شهر تهران و در شهرستانهای استان تهران، شهریاربیشترین تعداد مدارس فرسوده را به خود اختصاص داده است. همه ساله و بر اساس اعتبارات اختصاص داده شده به موضوع «تخریب و بازسازی» و «مقاوم سازی» مدارس، تعدادی از مدارس مورد اشاره بازسازی و در اختیار آموزش و پرورش قرار می‌گیرد. اداره کل نوسازی مدارس استان تهران در تلاش است تا با ساخت مدارس جدید، تخریب و بازسازی مدارس و مقاوم سازی مدارس فرسوده، وضعیت فضاهای فیزیکی مدارس استان تهران را بهبود بخشد. در این راستا، تعداد 182 پروژه آموزشی، پرورشی و ورزشی در استان تهران در دست اجرا است و 67 پروژه آموزشی با 775 کلاس درس مهر 1397 آماده و تحویل آموزش و پرورش خواهد شد.

طبق فرمایش شما ما هنوز در سطح تهران و شهرستانهای استان تهران مدارسی داریم که نیاز به بازسازی و مقاوم سازی دارد، با این حساب که سال گذشته شاهد وقوع زلزله درتهران بودیم- به زلزله با شدت بالا فکر نمی کنیم- اما اگرخدای نکرده زلزله ای با شدت بیشتر از قبل بیاید٬شما چه اقدامی برای پایین آمدن خسارات ناشی از زلزله انجام داده اید؟

در حوادث طبیعی اعم از زلزله، مستحکم‌ترین بناها مدارس هستند. در زلزله سال گذشته تهران نیز این موضوع کاملا واضح بود و خساراتی به مدارس در کانون زلزله وارد نشد و برعکس مدارس مناطق مذکور محل اسکان اضطراری مردم شد. بر اساس اعلام ستاد مدیریت بحران و شهرداری تهران، بیش از 1000 مدرسه در تهران به عنوان نقاط ایمن و امن در زلزله شناسایی و معرفی شده‌اند و در صورتی که زلزله حتی با میزان بیشتر رخ دهد، مردم می‌توانند از این مدارس برای اسکان اضطراری استفاده کنند. در خصوص آموزش و شیوه برخورد در هنگام زلزله، مدارس برنامه‌های آموزشی مختلفی برای دانش‌آموزان برگزار می‌کنند تا زمانی که در هنگام زلزله در مدرسه حضور داشته باشند، بتوانند خود را به محل‌های امن برسانند. تمام مدارسی که توسط اداره کل نوسازی مدارس استان تهران ساخته می‌شود، استحکام بنای متفاوتی با ساختمان‌های تمام مدارسی که توسط اداره کل نوسازی مدارس تهران ساخته می شود استحکام بنای متفاوتی با ساختمانهای مسکونی دارد و به نحوی طراحی و احداث می شود که بتوانند در برابر زلزله های به مراتب شدید تر مقاومت بکنند.

بسیاری از مردم توانایی مالی ندارند که فرزندانشان را مدارس غیر انتفاعی و مجهز ثبت نام کنند و به ناچار فرزندانشان در مدارس دولتی درس می‌خوانند شما به عنوان متولی امر تجهیز مدارس ، مدارس دولتی را تاچه حد تجهیز کرده اید ؟

در مدارس تازه ساخت، تمام پارامترها برای تجهیز کامل مدارس پیش بینی شده است و بر اساس شیوه‌های آموزشی روز، مدارس به وسایل و امکانات مورد نیاز، تجهیز می‌شوند. همچنین، هر ساله و با توجه به اعتباراتی که برای تجهیز مدارس اختصاص داده می‌شود، تجهیزات به روز و با احتیاجات دانش آموزان خریداری و به ادارات آموزش و پرورش تحویل داده می‌شود تا بر اساس اولویت در اختیار مدارس قرار دهند. مدارس دولتی هر ساله از نظر تجهیزاتی، ساخت و فضای فیزیکی به استانداردهای روز نزدیک می‌شوند و در تلاش هستیم تا حد امکان تجهیزات مورد نیاز آنها را برای آزمایشگاه، کارگاه، سایت‌های کامپیوتری و اداری را تامین کنیم هرچند این میان به دلیل کسری بودجه کمبودهایی دیده می‌شود که امیدواریم مرتفع شود .


منبع: دیباچه
نام:
ایمیل:
* نظر:
مطالب برگزیده
به بهانه پخش سریال "نون خ"، دیباچه بررسی کرد

آیا احیای طنز‌های تلویزیونی، تضمینی بر بازگشت مخاطب به سمت صداوسیماست؟

۱۷:۲۰  -  ۰۴ ارديبهشت ۱۴۰۳
مسئول کمیته رتبه‌بندی مرشدان فدراسیون ورزش‌های زورخانه‌ای و کشتی پهلوانی در گفتگو با دیباچه:

ورزش زورخانه ای باید به المپیک راه پیدا کند/ هزاران سال است ورزش باستانی از موسیقی و آوای حماسی بهره می‌برد

۱۷:۵۴  -  ۲۹ فروردين ۱۴۰۳
سرمربی تیم ملی هندبال جوانان دختر ایران در گفت‌وگو با«دیباچه» مطرح کرد؛

تیم ملی در گروه مرگ قرار دارد/ بازی با تیم‌های اروپایی محک خوبی است

۱۸:۱۷  -  ۲۹ فروردين ۱۴۰۳
یک کارشناس فوتسال در گفت ‌و‌ گو با «دیباچه» مطرح کرد؛

ایران تیم بهتری نسبت به رقبای آسیایی دارد/باید به تصمیم شمسایی احترام بگذاریم

۱۱:۲۹  -  ۲۵ فروردين ۱۴۰۳
ادبیات عجیب ژیلا صادقی!

جنجال خانم مجری بعد از درگذشت رضا داوودنژاد چه بود؟

۱۲:۲۹  -  ۱۵ فروردين ۱۴۰۳
پربازدیدها
آخرین اخبار