فاطمه
شعبانی : در ابرشهری چون تهران که اگرخواسته باشی از شمال شهرش به
جنوب شهر بروی ساعتها طول میکشد؛ با طرح ترافیک و زوج و فردی که آوردن اتومبیل
شخصی را در بسیاری از محدوده های مرکزی شهر محدود کرده است، اتوبوس جزء قدیمیترین و
هنوز هم پرطرفدارترین وسیله نقلیه عمومی است. اغلب اوقات هم مسافران دائمی دارد که
برای به سرکار رفتن و برگشتن از آن استفاده میکنند. سالها از زمانی که با بلیتهای
2 ریالی میشد تمام شهر را گز کرد گذشته است و به نسبت بالاتر رفتن قیمت بلیت
اتوبوس، توقع مردم از امکانات اتوبوس بالاتر رفته است درحالیکه هنوز بسیاری از
مشکلات گذشته در اتوبوس های جدید خود را نشان می دهد.گفتگوی اختصاصی ما را با « پیمان
سنندجی» مدیرعامل شرکت اتوبوس رانی تهران و حومه بخوانید.
به
نظر می رسد در چند سال اخیر کمی وضعیت ظاهری و رفتار رانندگان اتوبوس ها بهتر شده
است اما گاهی رفتار و نوع رانندگی این رانندگان محترم خیلی هم شایسته نیست، نحوه
نظارت بر عملکرد و رفتار رانندگان به چه صورت است؟ جریمه یا پاداشی برای رانندگان
در نظر گرفته شده است؟
با توجه به سامانه های نظارتی هوشمند که در شرکت واحد راه اندازی شده است ( مدیریت
ناوگان(AVL)
و سامانه جامع بهره برداری(BIS)
) و همچنین گشت های ثابت و سیار و سایت نظارت تصویری، عملکرد رانندگان اعم از ملکی
و خصوصی تحت نظارت بوده و با توجه به نظرسنجی هایی که به صورت دوره ای در سطح کلیه
خطوط از مسافران انجام میشود نسبت به پایش عملکرد ناوگان اتوبوسرانی و پرسنل
مرتبط اقدام می گردد که در این راستا پس از جمع بندی نظر سنجیهای صورت گرفته شده
از شهروندان و نحوه عملکرد همکاران در
خطوط اتوبوسرانی براساس آیین نامه انضباطی که بیانگر نحوه تشویقات و تنبیهات است
با آنان رفتار خواهد شد. بطور مثال در صورت عدم تصادف در طول فعالیت ماهیانه
رانندگان بخش عمومی نسبت به پرداخت کارانه فعالیت در خط به ایشان اقدام میگردد و
در صورت عدم تحمیل خسارت به ناوگان اتوبوسرانی در طول سال نیز، به نحو مقتضی از
ایشان قدردانی میگردد.
مشاهده
میشود گاهی اوقات برخی از رانندگان میزان کرایه را به دلخواه تعیین میکنند و
مثلا به باقیمانده پول پرداختی را به مسافری که کارت بلیت ندارد پس نمیدهند. چه
راهکارهائی جهت حل این معضل دارید؟
شرکت واحد اتوبوسرانی به منظور سهولت در امر رفت و آمد شهروندان در خطوط
اتوبوسرانی با راه اندازی سامانه بلیت الکترونیک و قبول هزینه نصب دستگاههای کارت
خوان بلیت تسهیلات لازم را در این امر برای مسافران محترم فراهم ساخته است و
شهروندان گرامی میتوانند با تهیه یک قطعه کارت بلیت هزینهها و زمان سفرهای خود
را با اتوبوس تسریع نمایند. ضمن این که کارت های موجود قابلیت استفاده در مترو را
نیز دارا دارد ، از سوی دیگر با توجه به مصوبات شورای اسلامی شهر تهران و بخشنامه
ابلاغی، در صورتی که به هر دلیل دستگاه کارتخوان نصب شده بر روی اتوبوس از فعالیت
خارج شده باشد و راننده از مسافران بابت ارایه خدمت تقاضای وجه نقد نماید شهروندان
محترم میتوانند از پرداخت وجه خودداری نماید و در صورت مواجه شدن با اعتراض
راننده، موضوع را از طریق سامانه 1888 شهرداری به ما اطلاع دهند تا در اسرع وقت
رسیدگی لازم صورت پذیرد.
به عنوان مدیرعامل شرکت واحد اتوبوسرانی
تهران شما و خانوادهتان تا چه میزان از اتوبوس و وسایل نقلیه عمومی استفاده میکنید
واز وضعیت اتوبوسها باخبرهستید؟
بنده هم همانند سایر شهروندان محترم به منظور تردد در سطح شهر از اتوبوس های خطوط اتوبوسرانی
شهر تهران استفاده میکنم تا هم از نزدیک با همکاران راننده شاغل در شرکت واحد
ارتباط داشته باشم و هم این که با نقطه نظرات شهروندان بیشتر آشنا بشوم و به منظور
صرفه جویی در هزینه و وقت، خانواده ام نیز از این سیستم حمل و نقل برای تردد در
شهر استفاده مینمایند.
با توجه به صحبت شما که برای تردد از
اتوبوس استفاده میکنید، قاعدتا مشکلات اتوبوس ها را از نزدیک مشاهده کرده اید
بسیاری از اتوبوسها فرسوده اند و در فصل گرما اغلب اتوبوس ها- که به نظر خصوصی می رسند- کولر
و سیستم تهویه ندارند و یا از آن استفاده نمیکنند چه برنامه و اقداماتی را در جهت
حل این مشکل در نظر دارید؟
کلیه ناوگان شاغل در خطوط تندرو مجهز به سیستم سرمایشی مطلوب
هستند که نسبت به ارائه خدمات حمل و نقلی در اصلیترین شبکه معابر اقدام میکنند. در
خطوط عادی در حال حاضر متاسفانه کمتر از 20درصد ناوگان بخش خصوصی مجهز به سیستم
سرمایشی است که در خصوص روشن نمودن کولر در فصل گرما به بهره برداران توجه لازم
داده شده است و بازسازی و نوسازی ناوگان کولردار شاغل در خطوط در اولویت کار ما
قرار دارد تا زمینه رضایت شهروندان در این خصوص فراهم گردد؛ همچنین با سرمایه
گذاری بخش خصوصی به تازگی اتوبوس های جدید و کولردار در بعضی از خطوط به کار گرفته
شده که در سایر خطوط نیز در حال پیگیری است که امیدواریم با ورود این اتوبوس های
جدید رضایت شهروندان جلب شود.