پنجشنبه ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۳  |  Thursday, 25 April 2024

دیباچه

کد خبر: ۴۸۸۴۱
تاریخ انتشار : ۵۶ : ۰۹ - ۱۰ شهريور ۱۳۹۷
مدیرکل اداره تعزیرات حکومتی استان تهران درگفتگوی اختصاصی با دیباچه اعلام کرد:

فاطمه شعبانی : شما که غریبه نیستید،همه مان می‌دانیم این روزها شرایط اقتصادی مردم شرایط خوبی نیست؛ چیزی جدیدی هم نیست،از قدیم در قحط سالی ها عده ای ثروتشان دوچندان می‌شد، عده ای از گرسنگی جان می‌سپردند و عده ای هم از آب گل آلود ماهی می‌گرفتند و با انبار کردن مایحتاج مردم آن را به چند برابر قیمت می‌فروختند و بی توجه به وضعیت معاش مردم برثروت خود می افزودند، هنوز هم این افراد هستند و به دنبال منفعت خود تمام اخلاقیات را زیر پا می‌گذارند، کسانی که ما به نام محتکر می‌شناسیم.دکتر«محمد علی اسفنانی» مدیرکل تعزیرات حکومتی استان تهران از برخورد شدید با این افراد می‌گوید.

هرشب در اخبار می شنویم که چندین هزار تن مایحتاج مردم از جمله عدس، برنج حتی زردچوبه احتکار شده، کشف می شود، استدلال محتکران این بوده که اموال خودمان است و دلمان نمی خواهد ارزان بفروشیم که بعدا مجبور شوم گران تر بخریم؛ از منظر شما احتکار چیه واین حرف چقدر جنبه قانونی دارد؟

مالکیت خصوصی را هم شرع و هم قانون تعریف کرده و ماهم قائل به قانون هستیم. طبق قانون اساسی و قانون تعزیرات حکومتی،مالکیت خصوصی محترم شمرده شده و تعرض به اموال مردم جرم است اما حکومت هم اختیاراتی دارد و می‌تواند قانون وضع کند. در قانون اساسی قوانینی وضع شده که یکی اش قانون تعزیرات حکومتی است؛ طبق نص صریح قانون تعزیرات حکومتی ،کسی که نیازمندی های انسان اعم از خوراک و پوشاک را به منظور نفع شخصی و قصد گران تر فروختن انبار کرده باشد مصداق احتکار است اما اگر این فاکتورها و شروط را نداشته باشد احتکار محسوب نمی‌شود. من بارها در مصاحبه ها اعلام و در جلسه دادستانی تهران هم عرض کردم هردپوی کالایی الزاما به معنای احتکار نیست. هیچ کس مانع انبار کالا نمی‌شود و حق مالکیت اجازه داده که هرنوع کالایی را به هرمقداری که دوست دارید دپو کنید. اما انبار کردن21 قلم کالایی که دولت اعلام کرده است در قالب احتکار می‌گنجد و غیر از اینها احتکار نیست و قانون گذار هم به حق مالکیت احترام می‌گذارد. اینکه اموال خودم هست و دوست ندارم بفروشم نوعی سفسطه کردن است، نهادهایی که اداره جامعه را برعهده دارند نمی‌توانند بپذیرند که کسانی از شرایط پیش آمده سوء استفاده کرده و میلیارها تومان سود برند و عده ای در مضیغه باشند و این از اخلاق اسلامی و انسانی و انصاف و مروت به دور است و همخوانی ندارد.

می‌گویند در اواخر دوره ناصرالدین شاه و روزگارقحطی زینب پاشا شیرزن تبریزی با حمله به انبار غله محتکران هرچه انبار شده بود را بین محرومان تقسیم کرد، در این روز و روزگار نمی‌شود برخورد قاطع‌تری مثل برخورد زینب پاشا با محتکران کرد که به نوعی درس عبرت برای دیگران شود؟ کالاهای احتکار شده بعد از کشف چی می‌شوند؟

در قانون تکلیف داریم که با این افراد اعمال قانون کنیم. در قانون تعزیرات حکومتی قید شده است که رئیس شعبه تعزیرات باید به کالاهای کشف شده رسیدگی کند، در مرحله اول محتکر از 10-70 درصد قیمت کالا جریمه شده و قانون صاحب کالا را مکلف می‌کندکالا را به عموم مردم عرضه کند اگر خودش عرضه کند- هرجا و هرطور که خودش مصلحت می داند- فبها مسئله حل است اما در مرحله بعد اگر این کار را خودش انجام نداد قانون گذار خودش را ملزم می‌کند علاوه برافزایش جریمه حکم صادر می‌کند و خودش تصمیم می‌گیرد که چگونه اجناس را بین مردم توزیع کند.

کسانی هستند که با احتکار ارزاق عمومی حس قحطی را در مردم القا می‌کنند شاهدیم که مردم در عمده فروشی ها و فروشگاههای زنجیره ای در حال خریدهای فله ای و ذخیره کردن موادغذایی هستند مردم از کجا مطمئن شوند قحطی نمی آید؟ ما 8 سال دفاع مقدس را پشت سر گذاشیم ارزاق عمومی کم بود اما بود؛ به مردم چطور اطمینان می‌دهید همه چیز در امن وامان است؟

طبیعی است کسانی که به دنبال منفعت غیر موجه هستند رفتاری از خود بروز می دهند که نباید انتظار داشت رفتار شایسته ای باشد؛ ما عرضمان به مردم این است-در جلساتی که در دولت داریم هم مطرح شده است- خوشبختانه در کشور امکان قحطی و حتی کمبود شدید نیست حتی این را دشمنان ما هم می‌دانند که بعد از اعمال تحریم ها هم تمام مقاصد آنها برآورده نمی‌شود ما هزاران کیلومتر مرز خاکی و آبی داریم، همسایه های خوبی داریم که به ما کمک می‌کنند تا ارزاق عمومی را تهیه کنیم. از مردم می‌خواهم مدیریت مصرف کالا داشته باشند. به زودی زود وضعیت ما خوب می‌شود ما انبارهایی را کشف کردیم که طرف از سال 1395 این جنس ها را وارد کرده و نگه داشته و الان کشف شده و پیش بینی ها موجه نبوده است. ماهم به عنوان مرجع قانونی در خدمت مردم هستیم و اوضاع را رصد و با تخلف برخورد می‌کنیم باز هم می‌گویم جای هیچ نگرانی نیست.

یکی از مصوبات دولت در هفته گذشته درج قیمت روی اجناس بود، درج قیمت چه دردی از من مصرف کننده دوا می‌کند؟ من با رئیس اتحادیه مرغ و ماهی صحبت کردم اطمینان داد قیمت مرغ از 9800 بالاتر نمی‌رود بعد در خرده فروشی ها مرغ را 12 هزار تومان می‌فروشند.؟

ماهم قائل به این هستیم که عدم درج قیمت مسئله مهمی نیست و کارهای مهم تری است که باید انجام شود ودرج قیمت یا عدم درج قیمت مشکلی را رفع نمی‌کند.

همه ما مردم هستیم چه شمایی که در مقام مسئول و چه من به عنوان یک شهروند، در شرایط کنونی ما چه کمکی می‌توانیم به همدیگر بکنیم تا به سلامت از این دوره زمانی گذر کنیم؟

گاهی دولت به شدت مورد انتقاد قرار می‌گیرد وبرخی تصور می‌کنند دولت جدا از مردم است اما ساده لوحانه و غرض ورزانه است که کسی تصور کند دولت از این شرایط راضی باشد و دوست داشته باشد که این روند ادامه داشته باشد. مردم اطمینان داشته باشند از رئیس جمهور تا بدنه دولت همه تلاششان این است که وظایفه شان را به خوبی انجام بدهند اما به دلیل وسعت گاهی کار نمود نمی‌کند. کسانی که با تزریق ناامیدی در بین مردم سعی می‌کنند این را القا کنند که این دولت ناموفق است در حق مردم جفا می‌کنند. در کنار دولت مردم هم وظیفه دارند به دولت کمک کنند نمونه عینی اش تابستان امسال به دلیل شدت گرما ما دچار کمبود آب و برق بودیم مردم به داد دولت رسیدند. در سالهای گذشته که ما محاصره اقتصادی بودیم هرجا دولت درخواست کرده بود مردم همراهی کردند کاربه خوبی پیش رفت. امروز روز امتحان است. خواهشم از مردم این است که مدیریت مصرف داشته باشند. فرهنگ مصرف ما مشکل دارد. کشورهایی بوده اند که زمانی که کمبود کالا بوده است مردم مازاد مصرفشان را به سوپرمارکتها تحویل داده اند تا همه داشته باشند. برخی با تصور قحطی اقدام به دپو کالا در منزل می کننداین قضیه به هیچ وجه به نفع مردم جامعه نیست ما باید در حق خودمان رحم داشته باشیم اگر خودمان شرایط را مدیریت وبا دولت همراهی کنیم هیچ کس نمی تواند به ما آسیبی برساند. به شرطی که در فرهنگ مصرف تجدید نظر شود. ما همه یک مجموعه هستیم تلاش کنیم تا ان شاالله به سلامت از این روزها گذر کنیم.

منبع: دیباچه
نام:
ایمیل:
* نظر:
مطالب برگزیده
به بهانه پخش سریال "نون خ"، دیباچه بررسی کرد

آیا احیای طنز‌های تلویزیونی، تضمینی بر بازگشت مخاطب به سمت صداوسیماست؟

۱۷:۲۰  -  ۰۴ ارديبهشت ۱۴۰۳
مسئول کمیته رتبه‌بندی مرشدان فدراسیون ورزش‌های زورخانه‌ای و کشتی پهلوانی در گفتگو با دیباچه:

ورزش زورخانه ای باید به المپیک راه پیدا کند/ هزاران سال است ورزش باستانی از موسیقی و آوای حماسی بهره می‌برد

۱۷:۵۴  -  ۲۹ فروردين ۱۴۰۳
سرمربی تیم ملی هندبال جوانان دختر ایران در گفت‌وگو با«دیباچه» مطرح کرد؛

تیم ملی در گروه مرگ قرار دارد/ بازی با تیم‌های اروپایی محک خوبی است

۱۸:۱۷  -  ۲۹ فروردين ۱۴۰۳
یک کارشناس فوتسال در گفت ‌و‌ گو با «دیباچه» مطرح کرد؛

ایران تیم بهتری نسبت به رقبای آسیایی دارد/باید به تصمیم شمسایی احترام بگذاریم

۱۱:۲۹  -  ۲۵ فروردين ۱۴۰۳
ادبیات عجیب ژیلا صادقی!

جنجال خانم مجری بعد از درگذشت رضا داوودنژاد چه بود؟

۱۲:۲۹  -  ۱۵ فروردين ۱۴۰۳