جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳  |  Friday, 29 March 2024

دیباچه

کد خبر: ۴۸۸۲۲
تاریخ انتشار : ۵۶ : ۱۰ - ۰۵ شهريور ۱۳۹۷

مهدیه بهارمست: ساعت ده صبح شنبه سوم شهریور آتش سوزی در جنگل‌های مریوان شروع شد که «سرهنگ جمشید محبت‌خانی» فرمانده یگان حفاظت محیط زیست گفت: متاسفانه به دلیل کند بودن آتش‌سوزی، امکان اطفا از طریق نیروی انسانی وجود نداشت و متاسفانه همین موضوع منجر به جان باختن شریف باجور، 45 ساله و متاهل از سال 86 در انجمن سبز چیای کردستان مشغول به فعالیت بوده و امید حسین زاده با 33 سال سن و سابقه 7 سال خدمت، عضو این انجمن بوده است، رحمت حکیمی‌نیا و محمد پژوهی نیز از نیروهای قراردادی منابع طبیعی مریوان بوده‌اند؛دو نفر هم به دلیل تنگی نفس به بیمارستان سنندج منتقل شدند.

در این بین برخی گمانه زنی‌ها حاکی از آن است که جان باختگان این حادثه، جان خود را بر اثر انفجار مین‌های به جا مانده از دوران جنگ تحمیلی در منطقه از دست داده‌اند و برخی هم می‌گویند که در اثر آتش سوزی شدید جان خود را از دست داده اند به طوری که حتی واژه زغالی شدن را برای این افراد به کار برده‌اند؛ در صورتی که رئیس امداد و نجات هلال احمر کشور هم روز گذشته در گفت و گوی زنده با شبکه خبر، علت این حادثه را انفجار مین اعلام کرد و در مقابل مسئولان پزشکی قانونی استان هم می‌گویند هنوز علت اصلی جان باختگان مشخص نشده است.

منصور مرادی نماینده مریوان در گفت و گو با دیباچه گفت: آتش‌سوزی در حوالی شهرستان مریوان ما بین روستای پیله و روستای چاوک در بخش مرکزی آن اتفاق افتاد، هر چند وقت یک‌بار در کوه‌ها آتش سوزی داریم و موضوع جدیدی نیست، این آتش سوزی‌ها بنا به دلایل مختلف بیشتر توسط اشخاص صورت می‌گیرد، بعضی از اهالی روستا بخشی از زمین را بعلت اینکه در آنجا قاچاق زیاده آتش میزنند یا بخشی از زمین اراضی ملی را آتش میزنند تا بعدها آن را احیا موات کنند و صاحب آن زمین شوند.

منصور مرادی نماینده مریوان در مجلس شورای اسلامی: ثابت کردن عمدی بودن آتش‌سوزی غیر ممکن است !

مرادی درباره علت جان باختن این افراد گفت: ثابت کردن عمدی بودن آتش‌سوزی غیر ممکن است، شاید اشخاصی از عمد آن را آتش بزند ولی نمی‌توان آن را ثابت کرد، بنده درخصوص انفجار مین نظری ندارم.

مرادی درباره اینکه مردم در تشیع پیکر محیط‌بانان معترض بودند گفت: مردم از وجود چنین اتفاقی ناراحت هستند، بنده بعنوان نماینده مردم با فرمانده مریوان پیگیری‌های لازم را کردیم و درسته مردم ناراحت بودند چون چهار نفر از عزیزانشان را از دست دادند و لگدی هم به ماشین بنده زدند این اتفاقات افتاد ولی ما در هرحال باید در کنار مردم عزیزمان باشیم.

وی درباره خسارتی جبران ناپذیر آتش‌سوزی‌های متعدد مریوان گفت: از بین رفتن حیوانات آن منطقه که از نظر انسانی و محیط زیستی خود معضل بزرگی است، آلودگی هوای و جان محیط بانان آن منطقه به خطر می‌افتد.

انفجار مین از دوران جنگ تحمیلی

عضو هیات موسس انجمن سبز چیای کردستان در رابطه با علت مرگ جانباختگان این حادثه گفت: متاسفانه حجم آتش بسیار زیاد بود که علت آن هم هنوز نامشخص اعلام شده است، اما برخی گمانه زنی‌ها حاکی از آن است که جان باختگان این حادثه، جان خود را بر اثر انفجار مین‌های به جا مانده از دوران جنگ تحمیلی در منطقه از دست داده‌اند و برخی هم می‌گویند که در اثر آتش سوزی شدید جان خود را از دست داده اند به طوری که حتی واژه زغالی شدن را برای این افراد به کار برده‌اند.

وی ادامه داد: چرا علت مرگ این افراد باید مبهم باشد، سوال این است که اگر این افراد بر اثر سوختگی جان باخته‌اند، چرا برخی از اندام‌های آن‌ها متلاشی شده است. این ابهامات در حالی مطرح می‌شود که مقامات استانی علت مرگ را سوختگی شدید اعلام کردند.

گمانی زنی‌ها همچنان وجود دارد...



منبع: دیباچه
نام:
ایمیل:
* نظر:
مطالب برگزیده
صحبت‌های احساسی مارال بنی آدم، در گفتگو با ویژه برنامه «مدیا»

پروین اعتصامی، قبل از اینکه یک شاعر و ادیب باشد، یک انسان بوده است!

۱۵:۱۸  -  ۲۳ اسفند ۱۴۰۲
گفتگو ویژه برنامه مدیا با سعید الهی تهیه کننده فیلم‌های سینمایی میرو و قویدل

مطمئنم شهید آوینی اگر زنده بود، به مستند «قویدل» جایزه می‌داد / باید باور کنیم که در اتاق شیشه‌ای زندگی می‌کنیم

۱۳:۱۱  -  ۲۳ اسفند ۱۴۰۲
گلر تیم ملی هندبال در گفت‌وگو با «دیباچه» مطرح کرد؛

مربیان خارجی تاثیر مثبتی بر روی تیم ملی داشتند/ وقتی توپ گل نمی‌شود، مقصر مربی نیست

۱۱:۳۸  -  ۲۰ اسفند ۱۴۰۲
مدیرکل اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی استان تهران در گفتگو با دیباچه:

انجمن موسیقی فعالی در استان تهران نداریم/ موسیقی نسبت به تئاتر و هنرهای تجسمی مظلوم‌تر است

۱۱:۱۷  -  ۱۴ اسفند ۱۴۰۲
گفتگو ویژه برنامه مدیا با «خسرو احمدی» که دهه شصتی‌ها او را به نام «دولنگ» می‌شناسند

متاسفانه تلویزیون برای کودکان امروزی هیچ برنامه خوبی ندارد!

۱۳:۰۷  -  ۱۷ اسفند ۱۴۰۲
صحبت‌های انتقادی حسین عابدینی بازیگر سریال « بچه های مدرسه همت » علیه «مهران رجبی»

«مهران رجبی» کنترات برداشته، نباید فقط پولو ببینه و با کله شیرجه بزنه؛ بازیگری را با بیزینس اشتباه گرفته!

۱۶:۵۳  -  ۱۴ اسفند ۱۴۰۲
رئیس مرکز مطالعات راهبردی و آموزش وزارت کشور با دیباچه مطرح کرد؛

هدف اصلی جشنواره ی « رای ملت » تببین گری و جهاد تبیین است/ پای جشنواره "رای ملت" به انتخابات ریاست جمهوری کشیده می‌شود!

۱۳:۰۸  -  ۱۰ اسفند ۱۴۰۲