پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳  |  Thursday, 28 March 2024

دیباچه

کد خبر: ۴۸۷۹۰
تاریخ انتشار : ۱۲ : ۱۰ - ۲۷ مرداد ۱۳۹۷

به گزارش دیباچه، دومین جشنواره «مدو لباس» با حضور «حمید قبادی» دبیر کارگروه ساماندهی مد و لباس کشور ،«شهلا یاریبخت» نماینده دانشگاه مدآرت فرانسه ، «ثریا شارقی» مدیرکل دفتر امور بانوان و مشاور بانوان استانداری تهران ، به دبیری سیروس غفوریان فر روز پنجشنبه 25مرداد برگزار شد.

«شهلا یاریبخت» نماینده دانشگاه مدآرت فرانسه ،پیرامون همکاری دانشگاه مدآرت با دانشگاه های ایران گفت: صنعت پوشاک در یک دهکده جهانی است و باید اطلاعات خود را از این دهکده به دست بیاوریم.

وی ادامه داد: علاقه مند هستم تجربیات بیش از چهل ساله خود را برای شما بازگو کنم، البته چند سالی است به جای اینکه شما به فرانسه بروید فرانسه را به ایران آوردیم تا بتوانیم در زمینه مد و لباس ارتقا خوبی داشته باشیم و دوره های دوساله برای دانشجویان در دانشگاه های امیر کبیر و دانشگاه هنر اصفهان برگزار کرده ایم.

وی با اشاره به حضور در بازار جهانی عنوان کرد : برای حضور در بازار جهانی باید به ارتقا کیفیت، تولید پوشاک در سطح استاندارد جهانی توجه کنیم. البته برای داشتن استاندارد در ایران موضوع آموزش بسیار مهم است .

یاریبخت افزود: رقابت ،پشتیبانی نیروی انسانی ،تکنیک و دانش، مدیریت بازار، تامین سرمایه عواملی مهمی هستند که می تواند یک بازار را غنی کنند البته اگر پژوهش و مطالعات کامل نداشته باشیم نمی توانیم جوابی به نیاز جامعه بدهیم.همچنین زنجیره تامین استاندارد و صنعت نساجی پوشاک با هماهنگی مدیر هنری ،طراحی تولید،استراتژی، مارکتینگ و ارتباطات پژوهش و خلاقیت انجام می شود .

وی با اشاره به پژوهش و خلاقیت عنوان کرد : باید پژوهش و خلاقیت پیرامون شناسایی تغییرات و تحولات اقتصادی اجتماعی سیاسی،شناسایی توانمندی و ضعف زنجیره استاندارد صنعت داشته باشیم در ضمن داشتن مواد اولیه ،مدیریت ،شناسایی نیاز بازار داخل کشور وفرصت های حضور در بازار های بین المللی و شناسایی بازار در نظر بگیریم و کالای های رقابتی داشته باشیم .

یاریبخت در خصوص استاندارد سازی و تبلیغات تصریح کرد:استاندارد در صنعت تولید ،ارتقا تولید مواد اولیه داخلی و خود کفایی در این زمینه بسیار مهم است. همچنین ،استفاده از ماشین آلات مورد نیازو داشتن دانش و آموزش از نکاتی است که باید به آن توجه کرد .

شارقی «مدیرکل دفتر امور بانوان و مشاور بانوان استانداری تهران» با انتقاد از شرایط موجود جامعه گفت:یکی از چالش هایی که داریم این است که در آینده با نبود فضای شاد مواجه خواهیم بود و همت همه را می طلبد که برای شادی جامعه هر کسی در حرفه خود قدمی بردارد .

وی افزود:شما که در عرصه لباس هستید می توانید از رنگ های شاداستفاده کنید و رنگ های مشکی قهوه ای و طوسی را حذف کنید، اگر فردا دولت بخش نامه کند وبگوید می توانیم چادر سفید و گل گلی سر کنیم ؛خود من اولین نفری هستم که چادر رنگی بپوشم .ما باید مشکی را حذف کنیم چراکه تاثیر گذاری منفی روی روح و روان دارد اسلام هم گفته مشکی نپوشید اما ما چه اصراری داریم مشکی بپوشیم .

شارقی عنوان کرد:ما شاد ترین قوم ها بوده ایم، زیباترین و با نشاط ترین لباس ها مال ما بود ،مامی توانیم حجاب و عفت خود را داشته باشیم ودر کنار آن لباس شاد بپوشیم، مگر نمی شود اسلام را رنگی داشت شما طراحان مد و لباس به شدت می توانید این فضا را تغییر بدهید البته فضای ما نسبت به گذشته خیلی تغییر کرده است .من خودم وزارت کشوری هستم ودر روزهای اول هم روسری رنگی سر می کردم و نسبت به این موضوع اصرار داشتم و این روزها در فضای تهران هم شاهد پوشیدن لباس های رنگی هستم .

وی در خصوص تاثیرات گرانی ارز و طلا گفت:بحث جامعه شناختی به شدت اقتصاد ما را تحت تاثیر قرار می دهد ،حتی در بحث دلار و طلا این اتفاق افتادو شاهد بودید که ما چه برخوردی نسبت با گرانی داشتیم در مقابل مردم ترکیه با گرانی دلار چه کردند،من اینجا می توانم بگویم دولت صدر درصد مقصر ،حاکمیت صدر در صد مقصر کل دنیا و تاثیرات سیاسی و اجتماعی مقصر اما نقش ما چه می شود آیا ما مقصر نیستیم؟

وی افزود: این رفتارهایی که با گران شدن ارز و طلا نشان دادیم چه بود؛ افرادی که طلا و ارز گرفتند واقعا با این حرکت به آینده خودمان و بچه هایمان ظلم شد رفتار و کنش اجتماعی ما در مقابل اتفاقی که افتاد اصلا کنش جالبی نبود .

وی در خصوص حوزه مد ولباس عنوان کرد:در بحث مد و لباس اگر قرار است سقف نمره را ۲۰ در نظر بگیریم با تاثیر بدی که دولت در حوزه مد ولباس داشت من نمره پنج را می دهم تنها می توان گفت تاثیر منفی داشت .

مااز اوایل انقلاب با کلمه مد مشکل داشتیم و آن را حذف کردیم تنوع و تغییر چه ارتباطی با ارزش ها داشت که مانسبت به این موضوع گارد گرفتیم نتیجه اش چه شد ،نهایت ما میدان را خالی کردیم و اجازه دادیم دیگران برای ما مد و لباس طراحی کنند و ظلمی بود که به شما شد ؛خوشبختانه رویکرد تغییر کرده است ما در بحث مد ولباس تکرار را برای جوانان داشتیم و جذابیتی برای جوان ما نداشت .

شارقی ادامه داد:اجازه نداده ایم جوان ما طراحی نو داشته باشند و الان نتیجه آن را می بینیم که جوان ما با مد های دیگر سوق پیدا کردند ،مردم ما در دوره مادها لباس های فاخر به تن می کردندو جوانان ما تشنه مد هستند و شما در تمدن خود این طرح ها را به دست بیاورید و آن را در انتشار بدهید.

وی تصریح کرد:لزومی ندارد به کشورهای دیگر توجه کنید و خودتان خلاق باشید و دیگران از شما یاد بگیرند.ما گذشته خوبی در حوزه لباس داریم و نیاز به الگوی خارجی نخواهیم داشت؛ کشور ترکیه در حوزه فیلم به برندسازی توجه می کنند،صنعت و برند های خود را تبلیغ داشتند ،فیلم خرم سلطان را بیشتر به خاطر تبلیغات لباس و پارچه زیورآلات خود استفاده کردند.

وی افزود:ما سالانه ۶۰ میلیون دلار به خاطر پوشاک و لباس به صورت رسمی و غیر رسمی وارد کشور می کنیم ودرصورتی به راحتی خودمان می توانیم تولید کننده باشیم البته باید گفت که صنعت نساجی ما کهنه است و به آن توجه نمی کنیم و اشتغال های بیشتری را از دست داده ایم انتظار ما از شما این است با انرژی و تجربه ای از برگزاری این نشست ها برخوردار می شوید با ایده و خلاقیت بیشتر به آینده و مردم کشور قدم بردارید و به دنبال تغییر باشید.

«حمید قبادی» دبیر کارگروه ساماندهی مد و لباس کشور، در خصوص اتفاقات مهم حوزه مد و لباس گفت:شما طراحان و تولید کنندگان از اقدامات چند سال گذشته آگاهی دارید وافراد موثر این جریان گسترده هستید .

وی افزود: شاهد برگزاری بیش از ۷ رویداد مهم در حوزه مد و لباس هستیم، شاید برای اولین بار است حوزه مد ولباس از سایر رویدادهای هنری و فرهنگی جلو افتاده است ،طی روز های آینده ما شاهد نمایش بخشی از آثار هنرمندان مد و لباس خواهیم بود؛ کسانی که فکر ، اندیشه و ذوق خود را بر روی کاغذ می آورند و تبدیل به طرح و محصول می کنند.

دبیر کارگروه ساماندهی مد و لباس کشور در خصوص موسسات فرهنگ ی وهنری تصریح کرد:اتفاقات گسترده ای در حوزه مد و لباس صورت گرفته است، تعداد بسیاریاز هنرمندان مشغول به کار هستند،موسسات مد و لباس کنار سایر موسسات فرهنگی و هنری ،اقتصادی گام برمی دارند چراکه بیش از ۴۰۰ موسسه مد و لباس به صورت رسمی کار می کنند، در کنار آن بیش از ۳۰۰ موسسه فرهنگی هنری در قالب تک منظوره مد و لباس درحال فعالیت هستند ،در ضمن چندین آموزشگاه فنی و حرفه ای کار مد و لباس را انجام می دهند.

قبادی در پاسخ به «شارقی» مدیرکل دفتر امور بانوان و مشاور بانوان استانداری تهران درباره تغییر رنگ روسری ها گفت :خانم شارقی تغییر رنگ و طرح روسری شما محصول تلاش همکاران ما در حوزه مد و لباس است، چراکه آنها توانسته اند نمونه های زیبایی از این طرح ها را به جامعه معرفی کنند.شما به زودی امضا و سبک پوشش طراحان ایرانی در خیابان ها به صورت فراگیر شاهد خواهید بود.

وی در خصوص تبلیغات سریال های ترکیه در زمینه مد و لباس افزود: ما در گذشته مصرف کننده ایده دیگران بودیم ،گرچه خود ترکیه در آن سریالی که خانم شارقی نام بردند دربرندسازی موفق نبودند و با احترامی که به آن کشور دارم در حوزه طراحی چیزی به عنوان طراحی ندارد بلکه شاید در تکنیک قدرتمند به نظر بیایند اما ما هم در طی دو سال آینده به تکنیک برتر خواهیم رسید .

«قبادی» پیرامون سرمایه گذاری در حوزه مد و لباس تصریح کرد:با سرمایه گذاری که در حوزه مدو لباس صورت گرفته است به زودی به مقصود پیش بینی شده رهنمون خواهیم شد، ساختار مدولباس در کشور برنامه ریزی شده است و یکی از آفت ها در حوزه مد و لباس عدم انسجام و یک نواختی در فعالیت ها است.

برای اهداف باید دلسوزانه گام برداریم و با هم افزایی ،کنار بودن این اهداف محقق می شود .

وی در خصوص هم افزایی استان ها در طرح پوشیدن لباس محلی بیان کرد: یکی از نمونه های هم افزایی در استان ها این است که لباس های محلی خودبه صورت گسترده استفاده کنند و این اتفاق در سه استان رخ داده است ،با هماهنگی استاندار هرمزگان، لباس های محلی این استان بر تن کارکنان، اساتید ،دانشجویان و دانش آموزان مجاز شده است، همچنین با نظر بنده در استان بوشهر و پیشنهاد آقای صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در استان کرمانشاه شاهد این اتفاق خواهیم بود و مردم این دو استان نیز لباس محلی خود را بر تن قشر های مختلف جامعه می بینند.

قبادی اظهار داشت :شاید باور آن سخت باشد که ما لباس اقوام را بنا به دلایل مختلف مثل قیمت ،ملاحظات امنیتی و نظامی کاربردی کنیم اما معتقد هستیم خرده فرهنگ ها نه تنها باعث تزلزل فرهنگ نمی شود بلکه خرده فرهنگ ها وحدت و اشتراک رویه را فراهم می کنند ما موظف هستیم عقب ماندگی سال های قبل از انقلاب و تعلل آن را بعد از انقلاب در این سال ها جبران کنیم و این حوزه نیاز به کار جهادی دارد وبا کارهای جاری و روزمره جلو نخواهد رفت، زمانی ما می توانیم نتیجه بگیریم که منتظر اقدامات دولتی نباشیم گرچه به مسائل، مشکلات و خواب های عمیق برخی از دستگاه های دولتی نقد دارم اما معتقد هستم می بایست در کنار مردم مصرف کننده تغییر نگرش جدی را بین مسئولان دنبال کنیم.

دبیر کارگروه ساماندهی مد و لباس کشور اظهار داشت :مسئولان ما الزاما نیاز نیست کار فوق العاده انجام بدهند چراکه اگر معاون خانواده رییس جمهور، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ،وزارت صنعت در هیئت دولت یک جمله درباره مد ولباس صحبت کنند؛ مشکلات حل می شود.

وی در خصوص فراخوان جشنواره فجر در حوزه مد و لباس توضیح داد:به زودی فراخوان جشنواره فجر را منتشر خواهیم کرد و از شما دعوت می کنم در این رویداد ملی شرکت کنید ما به موضوعات مهمی می پردازیم شما در این زمینه ها تحقیق کنید و به صورت جدی به دنبال سبک سازی و هویت بخشی باشید.

قبادی پیرامون خوشحال شدن از تحریم ایران در حوزه مد و لباس عنوان کرد:خوشحال می شویم که در حوزه لباس ما را تحریم کنند، البته این کار را نمی کنند چراکه برای آنها خیلی ارزش افزوده دارد ؛از طرفی ما نه تنها ضعف نداریم بلکه قدرتمند هستیم که کشورهای پیرامون خود را تامین کنیم ،البته هیچ گاه شرایط رقابت ما برابر نبوده است شرایط نابرابری این آرزو را برای ما فراهم می کند که با نشاط تر از گذشته کارها را انجام دهیم و ما کنار شما هستیم.

در اختتامیه مراسم، با حضور حضور حمید قبادی« دبیر کارگروه ساماندهی مد و لباس کشور» ،شهلا یاریبخت «نماینده دانشگاه مدآرت» ، ثریا شارقی «مدیرکل دفتر امور بانوان و مشاور بانوان استانداری تهران» ،کامران صحت «مدرس حوزه تبلیغات» از برترین های حوزه مدو لباس تقدیر شد.

همچنین در حاشیه دومین جشنواره مدو لباس،به پاس قدردانی از تلاش ها و زحمات حمید قبادی برای رشد و ارتقا صنعت مدو لباس در کشور، با اهداء فرش نفیسی از آثار استاد فرشچیان توسط سیروس غفوریان فر دبیر دومین جشنواره مد و لباس و مدیرعامل موسسه فرهنگی و هنری عصرگفتگوی قلم از وی تقدیربعمل آمد.



منبع: دیباچه
نام:
ایمیل:
* نظر:
مطالب برگزیده
صحبت‌های احساسی مارال بنی آدم، در گفتگو با ویژه برنامه «مدیا»

پروین اعتصامی، قبل از اینکه یک شاعر و ادیب باشد، یک انسان بوده است!

۱۵:۱۸  -  ۲۳ اسفند ۱۴۰۲
گفتگو ویژه برنامه مدیا با سعید الهی تهیه کننده فیلم‌های سینمایی میرو و قویدل

مطمئنم شهید آوینی اگر زنده بود، به مستند «قویدل» جایزه می‌داد / باید باور کنیم که در اتاق شیشه‌ای زندگی می‌کنیم

۱۳:۱۱  -  ۲۳ اسفند ۱۴۰۲
گلر تیم ملی هندبال در گفت‌وگو با «دیباچه» مطرح کرد؛

مربیان خارجی تاثیر مثبتی بر روی تیم ملی داشتند/ وقتی توپ گل نمی‌شود، مقصر مربی نیست

۱۱:۳۸  -  ۲۰ اسفند ۱۴۰۲
مدیرکل اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی استان تهران در گفتگو با دیباچه:

انجمن موسیقی فعالی در استان تهران نداریم/ موسیقی نسبت به تئاتر و هنرهای تجسمی مظلوم‌تر است

۱۱:۱۷  -  ۱۴ اسفند ۱۴۰۲
گفتگو ویژه برنامه مدیا با «خسرو احمدی» که دهه شصتی‌ها او را به نام «دولنگ» می‌شناسند

متاسفانه تلویزیون برای کودکان امروزی هیچ برنامه خوبی ندارد!

۱۳:۰۷  -  ۱۷ اسفند ۱۴۰۲
صحبت‌های انتقادی حسین عابدینی بازیگر سریال « بچه های مدرسه همت » علیه «مهران رجبی»

«مهران رجبی» کنترات برداشته، نباید فقط پولو ببینه و با کله شیرجه بزنه؛ بازیگری را با بیزینس اشتباه گرفته!

۱۶:۵۳  -  ۱۴ اسفند ۱۴۰۲
رئیس مرکز مطالعات راهبردی و آموزش وزارت کشور با دیباچه مطرح کرد؛

هدف اصلی جشنواره ی « رای ملت » تببین گری و جهاد تبیین است/ پای جشنواره "رای ملت" به انتخابات ریاست جمهوری کشیده می‌شود!

۱۳:۰۸  -  ۱۰ اسفند ۱۴۰۲