سه‌شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲  |  Tuesday, 19 March 2024

دیباچه

کد خبر: ۴۸۷۴۰
تاریخ انتشار : ۴۱ : ۱۰ - ۱۷ مرداد ۱۳۹۷

اعظم صفایی : «رویا بختیاری» بازیگر مطرح تئاتر که حضور کمرنگ تری در سینما و تلویزیون دارد؛ در گفتگویی با دیباچه گفت: "ترجیح می‌دهم در تئاتر بازی کنم و امکان کمتری برای چهره شدن داشته باشم تا در سریال‌های آبکی تلویزیون ایفای نقش کنم". بختیاری که از سال 1377 فعالیت حرفه‌ای خود را درتئاتر آغاز کرد؛ در نمایش‌های موفقی نظیر" پرده عاشقی" به کارگردانی «داوود میرباقری»،"مرغ دریایی من" و"آینه‌های روبرو" از محمد رحمانیان به ایفای نقش پرداخته است. بازی در سریال تلویزیونی«مختار» وحضور در چند فیلم کوتاه و بلند سینمایی از فعالیتهای هنری این بازیگر در عرصه سینما وتلویزیون است.

این هنرمند سرشناس تئاتر درباره فعالیتهای اخیر خود به خبرنگار حوزه تلویزیون دیباچه گفت: درحال حاضر قرار است در نمایشنامه‌ای با نام «کوران» اثری از "موریس مترلینگ" با بازنویسی وکارگردانی "امید نیاز" ایفای نقش کنم؛ در این نمایش برای یک نقش از پنج بازیگر استفاده شده است به طوریکه یک نقش مشخص توسط هر بازیگر در پنج شب اجرا خواهد شد؛ « تالار هنر اصفهان »میزبان علاقمندان به تماشای این اجرا خواهد بود.

وی افزود: نمایش دیگری که حدود دوماه است در حال تمرین آن هستم کاری از "جواد تولمی" و نویسندگی " آگوست استریندبرگ" با نام«قوی تر» است که نقش‌های اصلی آن دو کاراکتر زن هستند و من پیش از این هر دو کاراکتر را بازی کرده بودم لذا زمانیکه این نقش به من پیشنهاد شد مردد بودم که آن را بپذیرم یا رد کنم؛ اما شیوه کارگردانی آقای تولمی با توضیحی که به من دادند، برای من جذاب بود و تصمیم گرفتم این پیشنهاد را بپذیرم زیرا با این شیوه جدید قرار است اتفاقات جدیدی در صحنه رخ بدهد؛ این نمایش احتمالا در" تالار حافظ "یا "تالار بزرگ مولوی" اجرا خواهد شد.

تئاتر هنری اصیل و غریب

بازیگر نمایش "آینه‌های روبه رو" درباره دلیل انتخاب تئاتر به عنوان شاخه اصلی فعالیت هنری خود اظهار کرد: اگر بخواهم خیلی ایده‌آل فکر کنم من هم مانند اغلب هنرمندان ، بازی درتئاتر را بیشتر دوست دارم وترجیح می‌دهم. در تئاتر ارتباط تنگاتنگی با مخاطب دارم، هرشب نقشی را بازی می‌کنم که دوست دارم و هربار که به روی صحنه می‌روم با این دید کار می‌کنم که قرار است برای مخاطب جدیدی بازی کنم تا به تئاتر علاقمند شود. از طرفی ابزاری که در سینما وجود دارد در تئاتر کاربردی ندارد و به نوعی بازیگر با هنری اصیل تر و غریب تر روبرو است که قدمت بیشتری نسبت به سینما دارد.

تجربه بازی در فیلم کوتاه

بختیاری ادامه داد: هرچند اصالت تئاتر به دل من می‌نشیند اما این خاصیت بازیگری یعنی تنوع طلبی و جستجو در دنیاهای دیگر در من هم وجود دارد؛ بطوریکه دوست دارم سینما را هم تجربه کنم؛ خوشبختانه این اتفاق گهگاه برای من رخ داده به گونه‌ای که تجربه بازی در فیلمهای کوتاه را داشته‌ام. به عقیده من فیلم کوتاه مانند نوشتن شعر و قصه کوتاه به مراتب سخت تر از فیلم بلند است زیرا همه چیز باید به صورت فشرده در آن گنجانده شود و من خوشحالم از اینکه افتخار بازی در فیلم‌هایی را داشته‌ام که اتفاقات خوبی برای آنها افتاده وزمانی که این فیلم‌ها دیده شدند مورد استقبال قرار گرفته‌اند.

پیشنهاد میرباقری را بدون پرسش پذیرفتم

این بازیگر که تجربه بازی در سریال مختار به کارگردانی "داوود میرباقری "را داشته است، درباره بازی در سریال‌های تلویزیونی گفت: اولین کار حرفه‌ای من بر روی صحنه «پرده عاشقی» کاری از داوود میرباقری بود و من همیشه ارادت خاصی به ایشان داشته‌ام. زمانیکه پیشنهاد بازی در سریال "مختار" را به من دادند، بی هیچ پرسشی قبول کردم. خدا را شکر می‌کنم که تجربه بازی در سریال تلویزیونی را با این کار شروع کردم نه بعضی از سریال‌های امروزی که فاقد کیفیت هستند.

با وجود اوضاع کاری نامساعدی که برای من همانند سایر همکارانم وجود دارد، هنوز هم این موضوع برایم اهمیت دارد که در چه کاری بازی کنم ؛ امروز شاهد نمایش سکانس‌هایی از سریال‌های تلویزیونی در فضاهای مجازی هستیم که به قولی نقطه اوج کار هستند اما درواقع به شدت غیر واقعی وباورنکردنی هستند . زمانی تماشای سکانس‌هایی ازفیلم‌های هندی برای ما خنده دار بود اما درحال حاضر سریال‌های ایرانی جوک و خنده دار هستند؛ درحال حاضر،بعضی از سریال‌های تلوزیونی مثلا واقع گرایانه،تبدیل به کمدی شده و لحظات مثلا تراژدی کار شما را به خنده می‌اندازد. از این روهرچند بازی در سریال‌های تلویزیونی باعث شهرت بیشتری می‌شود و مردم همه جا شما را می‌بینند و به چهره شدن بازیگران کمک می‌کند اما من این روش رسیدن به شهرت را نمی‌پسندم .البته سریال‌های خوبی در طی این سالها ساخته شده است؛ به طور نمونه، کارهای حسن فتحی وعبدالرضا کاهانی.

خوشحال هستم که عمده فعالیتم در تئاتر حرفه‌ای و فیلم کوتاه بوده است و فیلم سینمایی که در آن بازی کردم با نام «تابستان داغ» کاری از ابراهیم ایرج زاد، که دو سال پیش در جشنواره فجر به اکران درآمد، در سیزده رشته کاندید شد.

وقتی به جای مردم حرف می‌زنند

وی در ادامه ضمن اشاره به فضای باز تئاتر به نسبت سینما و تلویزیون برای بیان مطالبات اجتماعی مردم،بیان کرد: صراحتا باید بگویم فضا برای بیان مطالبات مردم در تئاتر به طور کلی بازتر است. این فضا در تهران به نسبت شهرستان‌ها مساعدتر است،متأسفانه برای بعضی ازنمایش‌نامه‌های شاخص که در تهران مجوز اجرا، در شهرستان مجوز صادر نمی‌شود.این اتفاق،اتفاق خوبی نیست و نشان می‌دهد، حتی فیلترهایی که وجود دارد یکسان نیست و دلیلی که اورده می‌شود این است که "مردم فلان شهر این موضوع را برنمی‌تابند" و این درحالی است که من به عنوان یک بازیگر همیشه شاهد استقبال مردم از پذیرفتن اتفاقات نو بر روی صحنه بوده‌ام و اگر تماشاگران از موضوعی تعجب کنند، این هیجان از نوع مثبت بوده و هنوز ندیده‌ام که مخاطبیین از حرکتی بر روی صحنه شکایت کنند. ضمن اینکه اتفاق خاص،عجیب وهنجارشکنی در تئاتر ما نمی‌افتد و متأسفانه کارگردانان ما به نوعی دچار سانسور در خود می‌شوند؛ به این صورت که آنها ابتدا خودشان کار خود را قلع وقمع می‌کنند و در وهله بعد بازرسین از کار آنها ایراد می‌گیرند. البته سانسور از گذشته در کشورهای دیگر هم وجود داشته است اما معمولا بر موضوعاتی دست می‌گذاشتند که با سیاست‌های کشورشان مغایرت داشته است، این درحالی است که مسئولین در کشور ما به جای مردم هم حرف می‌زنند وحتی از پوشش بازیگران هم که به واقع مشکلی ندارد ایراد می‌گیرند.

بختیاری در انتها افزود: اگرچه در تئاتر کمی راحت تر هستیم اما این راحتی در سالن‌های مختلف تئاتر متفاوت است. به طور نمونه در یک سالن اجازه استفاده از کلاه گیس را داریم و در سالن دیگر این کار مجوز ندارد. اگر قانون یکی است پس چرا در هر نقطه متفاوت اعمال می‌شود؛ درواقع مقیاس‌ها شخصی و سلیقه‌ای است.



منبع: دیباچه
نام:
ایمیل:
* نظر:
مطالب برگزیده
صحبت‌های احساسی مارال بنی آدم، در گفتگو با ویژه برنامه «مدیا»

پروین اعتصامی، قبل از اینکه یک شاعر و ادیب باشد، یک انسان بوده است!

۱۵:۱۸  -  ۲۳ اسفند ۱۴۰۲
گفتگو ویژه برنامه مدیا با سعید الهی تهیه کننده فیلم‌های سینمایی میرو و قویدل

مطمئنم شهید آوینی اگر زنده بود، به مستند «قویدل» جایزه می‌داد / باید باور کنیم که در اتاق شیشه‌ای زندگی می‌کنیم

۱۳:۱۱  -  ۲۳ اسفند ۱۴۰۲
گلر تیم ملی هندبال در گفت‌وگو با «دیباچه» مطرح کرد؛

مربیان خارجی تاثیر مثبتی بر روی تیم ملی داشتند/ وقتی توپ گل نمی‌شود، مقصر مربی نیست

۱۱:۳۸  -  ۲۰ اسفند ۱۴۰۲
مدیرکل اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی استان تهران در گفتگو با دیباچه:

انجمن موسیقی فعالی در استان تهران نداریم/ موسیقی نسبت به تئاتر و هنرهای تجسمی مظلوم‌تر است

۱۱:۱۷  -  ۱۴ اسفند ۱۴۰۲
گفتگو ویژه برنامه مدیا با «خسرو احمدی» که دهه شصتی‌ها او را به نام «دولنگ» می‌شناسند

متاسفانه تلویزیون برای کودکان امروزی هیچ برنامه خوبی ندارد!

۱۳:۰۷  -  ۱۷ اسفند ۱۴۰۲
صحبت‌های انتقادی حسین عابدینی بازیگر سریال « بچه های مدرسه همت » علیه «مهران رجبی»

«مهران رجبی» کنترات برداشته، نباید فقط پولو ببینه و با کله شیرجه بزنه؛ بازیگری را با بیزینس اشتباه گرفته!

۱۶:۵۳  -  ۱۴ اسفند ۱۴۰۲
رئیس مرکز مطالعات راهبردی و آموزش وزارت کشور با دیباچه مطرح کرد؛

هدف اصلی جشنواره ی « رای ملت » تببین گری و جهاد تبیین است/ پای جشنواره "رای ملت" به انتخابات ریاست جمهوری کشیده می‌شود!

۱۳:۰۸  -  ۱۰ اسفند ۱۴۰۲