سه‌شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲  |  Tuesday, 19 March 2024

دیباچه

کد خبر: ۴۸۲۳۷
تاریخ انتشار : ۴۸ : ۱۰ - ۱۱ آبان ۱۳۹۶
مدیر سی و سومین جشنواره موسیقی فجر درباره برگزاری نشست و بیان توضیحات مالی جشنواره موسیقی فجر گفت: این کار یک عُرف نیست. در دوره سی و یکم نیز از من خواسته شد این کار را انجام دهم. هر وقت از من بخواهند این کار را انجام می‌دهم. ورودی و خروجی جشنواره معلوم و قراردادها همیشه موجود و در دسترس است.

حمیدرضا نوربخش- مدیرعامل خانه موسیقی اظهار کرد: این دوره جشنواره موسیقی فجر 20 تا 30 دی ماه در شش سالن که شامل بخش‌های موسیقی سنتی، کلاسیک‌ها، تلفیقی، نواحی، بانوان و بین الملل است، برگزار می‌شود.

او ادامه داد: این رویداد در تالار وحدت، تالار رودکی، برج آزادی، فرهنگسرای نیاوران، سالن میلاد نمایشگاه بین‌المللی و برج میلاد تهران برگزار می‌شود. البته امکان دارد یک سالن دیگر نیز به آنها اضافه شود.

از جشنواره موسیقی فجر چه خبر؟

مدیر سی و سومین جشنواره موسیقی فجر تاکید کرد: ما تلاش کردیم برای دعوت گروه‌های شرکت کننده شاخص‌هایی را رعایت کنیم و افرادی که واقعا حرفه‌ای هستند، را دعوت کنیم.

نوربخش با بیان اینکه در سی و سومین دوره جشنواره موسیقی فجر چهره‌های شاخصی در بخش بین الملل حضور دارند، اظهار کرد: امسال به ویژه در بخش کلاسیک، جز و موسیقی فولک برخی کشورهای اروپایی و آسیای میانه افراد شاخصی حضور خواهند داشت.

او درباره انتشار جدول این دوره جشنواره نیز گفت: من فکر می‌کنم تا پایان آبان ماه جدول سی و سومین جشنواره موسیقی فجر منتشر شود.

مدیر عامل خانه موسیقی در پاسخ به این که آیا تا به حال از طرف وزارت ارشاد اساسنامه جشنواره موسیقی به او ابلاغ شده است یا نه؟ بیان کرد: پیگیری اساسنامه با من نیست. من در جریان نیستم. فقط می‌دانم اساسنامه آماده شده و نزد آقای وزیر است، که در نهایت بعد از نظر وزیر در این باره به ما ابلاغ می‌شود، باید در این زمینه از دفتر وزیر ارشاد سوال کنید.

نور بخش ادامه داد: البته ما منتظر اساسنامه نشدیم بلکه شکلی از کار را که فکر می‌کردیم درست است انجام دادیم و طبیعتا از نقطه نظراتی هم استفاده کردیم. جشنواره در تمام این سالها بی‌ضابطه نبوده است. ممکن است این‌ها به عنوان سند ضبط نشده باشد اما در درون آن سازوکاری تعریف شده و طبق آن جلو رفته است.

مدیر سی و سومین جشنواره موسیقی فجر تاکید کرد: افت و خیز این رویداد به دلیل رویکرد مدیران و دولت‌های مختلف است. البته اگر سندی وجود داشته باشد که بتوان طبق آن عمل کرد یک حُسن است.

نوربخش در پاسخ به این پرسش که چرا همانند دوره سی و یکم در پایان دوره سی و دوم جشنواره اقدام به برگزاری نشست و شفاف‌سازی مالی جشنواره نکرده است، گفت: این کار یک عُرف نیست. در آن دوره از من خواسته شد این کار را انجام بدهم. هر وقت از من بخواهند این کار را انجام می‌دهم. ورودی و خروجی جشنواره معلوم و قراردادها همیشه موجود و در دسترس است. شفاف سازی باید انجام شود اما نه اینکه در بخش های مختلف به بیان جزئیات بپردازیم.

او همچنین درباره رصد اجراهای صحنه‌ای موسیقی در طول سال بیان کرد: ما اجراها را در نیمه سال اول (پیش از محرم) رصد کردیم اما در عمل به موضوعات و مشکلاتی بر خوردیم و پوشش کل گروه‌ها برایمان سخت بود. درباره برخی از اجراهای شهرستانی نیز به نتیجه‌ای نرسیدیم که آیا باید همه آنها را رصد کنیم یا نه؟ و این پرسش پیش آمد که آیا واقعا توانستیم همه چیز را به شکل دربرگیرنده و عادلانه پوشش بدهیم.

مدیر سی و سومین جشنواره موسیقی فجر اضافه کرد: این کار باید روندی پیدا کند که در سال‌های آینده به شکل و شمایل و دستورالعمل خاصی برسد. هدف من از مطرح کردن این موضوع این بود که بتوانیم در کیفیت اجراها تاثیر بگذاریم کما اینکه با مطرح کردن جایزه باربد (جایزه ای که هر سال در جشنواره موسیقی فجر به آلبوم های برتر تعلق می‌گیرد) در تولیدات موسیقی تاثیر می‌گذاریم به این معنا که الان هر کسی هر اثری را تولید می‌کند با این نگاه این کار را انجام می‌دهد که در جایی رصد می‌شود.

نوربخش در ادامه گفت: در عرصه اجرا به ویژه در بخش صدابرداری که مهمترین عنصر آن است نیز همین هدف را داریم که اجراهای صحنه‌ای را با کیفیت کنیم . ما می‌خواهیم کیفیت برگزاری را از نوع پوشش گروه گرفته تا طراحی صحنه یاد بدهیم و به هنرمندان بگوییم باید برای این کارها هزینه کرد و به مخاطب احترام گذاشت و نباید دیدگاه تجاری در برگزاری کنسرت داشت.

او در پاسخ به این پرسش که آیا در جریان اهدای جایزه باربد به بخش مردمی این جایزه نیز فکر کرده اند یا نه؟ گفت: ما به باربد مردمی نیز فکر کردیم اما باید دید ملاک‌های این کار چیست، باید برای آن سازوکار تعیین شود. من فکر کرده بودم این جایزه نگاه مردمی هم داشته باشد اما نقطه نظرات مختلفی مطرح بود شاید امسال این کار را انجام دادیم.

مدیر سی و سومین جشنواره موسیقی فجر ادامه داد: اگر بخواهیم به تیراژ آلبوم یا تعداد بازیدکننده فضای مجازی استناد کنیم انتقادهایی به این کار وارد است اما امیدوارم به سازوکاری برسیم که بتوانیم این بخش را نیز داشته باشیم.

نوربخش درباره جشن خانه موسیقی نیز گفت: این برنامه آذرماه و بعد از ایام محرم و صفر برگزار می‌شود.

مدیرعامل خانه موسیقی در پایان درباره پیگیری وضعیت استودیودارهای موسیقی و مصوبه شورای شهر تهران که به استودیوهای موسیقی اجازه فعالیت در منازل مسکونی را نمی‌دهد، نیز گفت: نامه‌ای را به کمیسیون فرهنگی شورای شهر داده و منتظر هستیم ببینیم گردش آن به چه شکل است. آنها قول مساعدت دادند و ان شاءالله این موضوع حل می‌شود.

منبع: ایسنا
نام:
ایمیل:
* نظر:
مطالب برگزیده
صحبت‌های احساسی مارال بنی آدم، در گفتگو با ویژه برنامه «مدیا»

پروین اعتصامی، قبل از اینکه یک شاعر و ادیب باشد، یک انسان بوده است!

۱۵:۱۸  -  ۲۳ اسفند ۱۴۰۲
گفتگو ویژه برنامه مدیا با سعید الهی تهیه کننده فیلم‌های سینمایی میرو و قویدل

مطمئنم شهید آوینی اگر زنده بود، به مستند «قویدل» جایزه می‌داد / باید باور کنیم که در اتاق شیشه‌ای زندگی می‌کنیم

۱۳:۱۱  -  ۲۳ اسفند ۱۴۰۲
گلر تیم ملی هندبال در گفت‌وگو با «دیباچه» مطرح کرد؛

مربیان خارجی تاثیر مثبتی بر روی تیم ملی داشتند/ وقتی توپ گل نمی‌شود، مقصر مربی نیست

۱۱:۳۸  -  ۲۰ اسفند ۱۴۰۲
مدیرکل اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی استان تهران در گفتگو با دیباچه:

انجمن موسیقی فعالی در استان تهران نداریم/ موسیقی نسبت به تئاتر و هنرهای تجسمی مظلوم‌تر است

۱۱:۱۷  -  ۱۴ اسفند ۱۴۰۲
گفتگو ویژه برنامه مدیا با «خسرو احمدی» که دهه شصتی‌ها او را به نام «دولنگ» می‌شناسند

متاسفانه تلویزیون برای کودکان امروزی هیچ برنامه خوبی ندارد!

۱۳:۰۷  -  ۱۷ اسفند ۱۴۰۲
صحبت‌های انتقادی حسین عابدینی بازیگر سریال « بچه های مدرسه همت » علیه «مهران رجبی»

«مهران رجبی» کنترات برداشته، نباید فقط پولو ببینه و با کله شیرجه بزنه؛ بازیگری را با بیزینس اشتباه گرفته!

۱۶:۵۳  -  ۱۴ اسفند ۱۴۰۲
رئیس مرکز مطالعات راهبردی و آموزش وزارت کشور با دیباچه مطرح کرد؛

هدف اصلی جشنواره ی « رای ملت » تببین گری و جهاد تبیین است/ پای جشنواره "رای ملت" به انتخابات ریاست جمهوری کشیده می‌شود!

۱۳:۰۸  -  ۱۰ اسفند ۱۴۰۲