شنبه ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳  |  Saturday, 20 April 2024

دیباچه

کد خبر: ۴۸۰۴۸
تاریخ انتشار : ۳۱ : ۱۳ - ۱۷ مهر ۱۳۹۶
سید مجتبی موسوی از انجام بررسی های لازم درباره مجسمه سرقت شده شهری از خیابان ولیعصر و تنظیم شکایتی برای ارایه به مراجع انتظامی برای پیگیری موضوع خبر داد.

به گزارش دیباچه، خبر ربوده شدن مجسمه «کودک» از خیابان ولیعصر بالاتر از میدان ونک همزمان با روز جهانی کودک را ابتدا مجید فراهانی عضو شورای شهر تهران در صفحه مجازی خود منتشر کرد و سیدمجتبی موسوی سرپرست معاونت فرهنگی و هنرهای شهری سازمان زیباسازی شهر تهران درباره این اتفاق و پیگیری آن توسط سازمان زیباسازی گفت: این اتفاق طی سه الی چهار روز گذشته رخ داده است و به دلیل اینکه جنس مجسمه از برنز بوده این دزدی صورت گرفته است. ما بررسی های لازم را انجام داده ایم و کاری که به لحاظ اداری و حقوقی می توانیم انجام دهیم، تنظیم شکایتی برای ارایه به مراجع انتظامی است که این شکایت در دستور کار است و از آن پس مراجع انتظامی باید آن را پیگیری کنند.

مجسمه کودکی که در روز کودک دزدیده شد

وی با بیان اینکه هر چند وقت یک‌بار شاهد چنین دزدی هایی در سطح شهر هستیم، اظهار کرد: متاسفانه دزدی مجسمه مانند تخریب دیگر اموال عمومی شهر وجود دارد و هر از چندگاهی شاهد سرقت یک مجسمه از سطح شهر هستیم.

موسوی با اعلام اینکه اثر دزیده شده اثر محمد مروستی است که در آخرین رویداد بهارستان که آثار آن اسفند ۹۵ در سطح شهر نصب شد، درباره احتمال ساخت مجدد این اثر بیان کرد: احتمال ساخت مجدد این اثر وجود دارد چون این اثر مدل سازی شده و ماکت و قالب آن وجود دارد.

این مقام مسئول توضیح داد: یک سالی است که سازمان زیباسازی تصمیم گرفته است که آثاری را در معابری پیاده‌راه ها و حاشیه پارک ها نصب کند تا مخاطب بتواند از نزدیک با این آثار ارتباط بگیرد و هدفمان این است که مخاطب از کنار این مجسمه ها مانند هر عنصر شهری دیگر عبور کند و بیشتر با مجسمه آشنا شود. در اقدام اولیه سه اثر فیگوراتیو را در پیاده راه خیابان ولیعصر با یک فاصله ای از هم نصب کردیم تا به مرور به این آثار اضافه شود که متاسفانه یکی از این مجسمه ها سرقت شده است.

سرپرست معاونت فرهنگی و هنرهای شهری سازمان زیباسازی شهر تهران درباره چگونگی جلوگیری از چنین سرقت هایی گفت: وقتی مجسمه ای با متریال فایبر گلاس ساخته شود از سرقت در امان است اما احتمال تخریب آن بالاست. مجسمه های برنزی آثار ماندگارتری در شهر هستند و استاندارد بالاتری دارند و ما هم به این سمت گرایش داریم که آثاری با چنین متریالی در سطح شهر داشته باشیم، اما به حال به دلیل ارزش برنز، احتمال دزدی آن وجود دارد. در واقع هر چیزی از جنس برنز، فلز و مس در سطح شهر از دزدی در امان نیست.

موسوی ادامه داد: منطقی نیست ما برای هر مجسمه یک دوربین یا یک نگهبان برای مجسمه ها بگذاریم. هر چند دوربین های متعددی در سطح شهر وجود دارد که شاید بشود کسی را که چنین اموالی را تخریب می کند از طریق آنها شناسایی کرد، اما المان ها و عناصر زیادی در سطح شهر هستند که متعلق به عامه مردم هستند و برای جلوگیری از تخریب آنها باید حساسیت شهروندان روی مسئولیت اجتماعی بالا برود. به این معنا که کاملا مشخص است یک هنرمند در حال نصب یا ترمیم یک مجسمه است یا یک سارق در حال تخریب و سرقت مجمسه و مردم می توانند به راحتی چنین مواردی را گزارش کنند. هر چند امیدواریم امنیت فضای شهری به لحاظ چنین تخریب ها و دزدی هایی نیز بالاتر برود.

وی در پایان بیان کرد: این دزدی ها در حالی صورت می گیرد که واقعا قیمت خام برنزی که برای چنین مجسمه ای - اگر صد کیلوگرم باشد و در بازار هم به قیمت خام برنز خریده نمی شود-، بسیار عدد ناچیزی می شود و به خاطر یک عدد ناچیز یک اثر هنری ارزشمند تخریب می شود.

منبع: مهر
نام:
ایمیل:
* نظر:
مطالب برگزیده
سرمربی تیم ملی هندبال جوانان دختر ایران در گفت‌وگو با«دیباچه» مطرح کرد؛

تیم ملی در گروه مرگ قرار دارد/ بازی با تیم‌های اروپایی محک خوبی است

۱۸:۱۷  -  ۲۹ فروردين ۱۴۰۳
یک کارشناس فوتسال در گفت ‌و‌ گو با «دیباچه» مطرح کرد؛

ایران تیم بهتری نسبت به رقبای آسیایی دارد/باید به تصمیم شمسایی احترام بگذاریم

۱۱:۲۹  -  ۲۵ فروردين ۱۴۰۳
ادبیات عجیب ژیلا صادقی!

جنجال خانم مجری بعد از درگذشت رضا داوودنژاد چه بود؟

۱۲:۲۹  -  ۱۵ فروردين ۱۴۰۳
مربی تیم والیبال بانوان سایپا در گفت و گو با«دیباچه» مطرح کرد؛

تجربه بالای بازیکنان باعث قهرمانی تیم شد/ تیم قوی و جنگنده‌ای داشتیم

۱۲:۲۲  -  ۲۳ اسفند ۱۴۰۲
گفتگوی کمتر دیده شده دیباچه با زنده یاد رضا داوودنژاد و همسرش

غزل بدیعی همسر زنده یاد رضا داوودنژاد: به خاطر عشق، همیشه در کنار رضا بودم

۱۲:۲۰  -  ۱۵ فروردين ۱۴۰۳
گفتگو دیباچه با کارگردان سریال «از سرنوشت»

« رضا داوودنژاد » در رفاقت، مرام و غافلگیری، دست به نقد بود!

۱۶:۳۲  -  ۱۴ فروردين ۱۴۰۳
پربازدیدها
آخرین اخبار