جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳  |  Friday, 29 March 2024

دیباچه

کد خبر: ۴۷۸۰۹
تاریخ انتشار : ۵۱ : ۱۲ - ۰۳ مهر ۱۳۹۶
سیاوش طهمورث گفت: وقتی سالن‌های نمایشی وابسته به پول و درآمدزایی می‌شوند و مدیران فرهنگی نیز منفعل هستند، جمعیت جای تماشاگر را در تئاتر می‌گیرد. آن جمعیتی که برای دیدن فلان بازیگر سینما به سالن تئاتر می‌آید اسمش تماشاگر تئاتر نیست؛ اسمش جمعیت است.

به گزارش دیباچه، سیاوش طهمورث بازیگر و کارگردان تئاتر، گفت: نمایش‌های سنتی ما با شکل و شمایل صد سال پیش نمی‌توانند جوانان امروز را جذب کنند. جوانان امروز چنان توسط رسانه‌ها و سرگرمی‌های متنوع احاطه شده‌اند که حوصله‌ تماشای سه ساعت تعزیه‌ را ندارند. از این رو لازم است نمایش‌های سنتی متناسب با شرایط روز جامعه برای مخاطب امروز عرضه شود تا ضمن حفظ سنت‌ها، ارتباط هنرمندان این‌گونه‌ نمایشی با مردم قطع نشود.

وی با اشاره به حضور خود در سوگواره‌ «رکعت به رکعت عاشقی» توضیح داد: در این برنامه، تلفیقی از تعزیه و پرده‌خوانی متناسب با ایام عزاداری ماه محرم تدارک دیده شده و تجربه‌ جدیدی از تولید نمایش تعزیه است. به این صورت که زیاده‌گویی‌های تعزیه حذف شده و پرده‌خوان همچون راوی در پیشبُرد داستان به اجزای تعزیه اضافه شده است.

سیاوش طهمورث: جمعیتی که برای دیدن فلان بازیگر سینما به تئاتر می‌آید، تماشاگر تئاتر نیست!

این هنرمند اظهار داشت: نمایش‌های سنتی ما باید متناسب با حوصله‌ امروز جامعه به‌روزرسانی شوند تا مخاطب واقعی و مردمی جذب کنند. جشنواره‌ها و سوگواره‌های فصلی و مناسبتی نمی‌توانند راهگشای مناسبی برای ماندگاری نمایش‌های سنتی باشند؛ چراکه مخاطب مردمی ندارند. لازم است این نمایش‌ها در ارتباط با بطن مردم، حضور خود را از شکل جشنواره‌ای خارج کرده و به صورت مستمر و امروزی اجرا شوند.

وی همچنین اضافه کرد: کارگردان‌های جوان زیادی هستند که می‌خواهند از شیوه‌ نمایش‌های سنتی در آثار خود، گرته‌برداری کنند که البته خوب است اما باید شیوه‌های نمایش‌های سنتی را به خوبی بشناسند تا بتوانند استفاده‌ درستی از آن داشته باشند که این امر محقق نخواهد شد مگر با مدیریت صحیح فرهنگی.

این کارگردان تئاتر عنوان داشت: جوانان ما بیشتر علاقه‌مند هستند نمایش‌های مدرن یا پست مدرن به صحنه ببرند که متاسفانه این شیوه‌ها را نیز به خوبی نمی‌شناسند و بلد نیستند. معتقدم این روند و این گرایش جوانان از ضعف مدیریت ناشی می‌شود. مدیرانی که صرفا بسنده می‌کنند به برگزاری جشنواره‌ها و سوگواره‌های آیینی، هیچ برنامه‌ هدفمندی برای بسط و گسترش نمایش‌های سنتی-آیینی ندارند.

وی تصریح کرد: وقتی سالن‌های نمایشی وابسته به پول و درآمدزایی می‌شوند و مدیران فرهنگی نیز منفعل هستند، جمعیت جای تماشاگر را در تئاتر می‌گیرد. آن جمعیتی که برای دیدن فلان بازیگر سینما به سالن تئاتر می‌آید اسمش تماشاگر تئاتر نیست؛ اسمش جمعیت است! درست است که جامعه نیاز به نمایش‌های سرگرم کننده هم دارد اما گویا این نمایش‌ها همه‌ سالن‌های تئاتر را اشغال کرده‌اند. تئاتر، اندیشه ورز است و وقتی این اندیشه ورزی از تئاتر گرفته شود دیگر اسمش را نمی‌شود تئاتر گذاشت.

این بازیگر سیما و تئاتر خاطرنشان کرد: آسیب تئاتر، ضعف مدیریت فرهنگی است. تا وقتی مدیریت کلان توجه کافی و وافی به هنر تئاتر نداشته باشد، آنچه که سزاوار هنر تئاتر است رخ نخواهد داد. من 53 سال از عمر خود را در هنر و تئاتر گذرانده‌ام. اگر 53 سال پیش می‌دانستم معنی هنر بعد از گذشت زمان این‌گونه تغییر می‌کند هرگز به وادی هنر وارد نمی‌شدم.

سیاوش طهمورث گفت: به نظر می‌رسد سیاست‌گذاران و تصمیم‌سازان کلان فرهنگی کشور لازم است در نگرش و عملکرد خود تجدید نظر کنند تا قدر و ارزش و کارکرد واقعی هنر، بازیابی شود.

گفتنی است اجرای برنامه‌های طهمورث در سوگواره‌ نمایشی «رکعت به رکعت عاشقی» تا ۹مهرماه در محل بنیاد فرهنگی روایت فتح واقع در میدان فردوسی ابتدای خیابان شهید سپهبد قرنی روبه‌روی پمپ بنزین ادامه خواهد داشت.

منبع: میزان
نام:
ایمیل:
* نظر:
مطالب برگزیده
صحبت‌های احساسی مارال بنی آدم، در گفتگو با ویژه برنامه «مدیا»

پروین اعتصامی، قبل از اینکه یک شاعر و ادیب باشد، یک انسان بوده است!

۱۵:۱۸  -  ۲۳ اسفند ۱۴۰۲
گفتگو ویژه برنامه مدیا با سعید الهی تهیه کننده فیلم‌های سینمایی میرو و قویدل

مطمئنم شهید آوینی اگر زنده بود، به مستند «قویدل» جایزه می‌داد / باید باور کنیم که در اتاق شیشه‌ای زندگی می‌کنیم

۱۳:۱۱  -  ۲۳ اسفند ۱۴۰۲
گلر تیم ملی هندبال در گفت‌وگو با «دیباچه» مطرح کرد؛

مربیان خارجی تاثیر مثبتی بر روی تیم ملی داشتند/ وقتی توپ گل نمی‌شود، مقصر مربی نیست

۱۱:۳۸  -  ۲۰ اسفند ۱۴۰۲
مدیرکل اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی استان تهران در گفتگو با دیباچه:

انجمن موسیقی فعالی در استان تهران نداریم/ موسیقی نسبت به تئاتر و هنرهای تجسمی مظلوم‌تر است

۱۱:۱۷  -  ۱۴ اسفند ۱۴۰۲
گفتگو ویژه برنامه مدیا با «خسرو احمدی» که دهه شصتی‌ها او را به نام «دولنگ» می‌شناسند

متاسفانه تلویزیون برای کودکان امروزی هیچ برنامه خوبی ندارد!

۱۳:۰۷  -  ۱۷ اسفند ۱۴۰۲
صحبت‌های انتقادی حسین عابدینی بازیگر سریال « بچه های مدرسه همت » علیه «مهران رجبی»

«مهران رجبی» کنترات برداشته، نباید فقط پولو ببینه و با کله شیرجه بزنه؛ بازیگری را با بیزینس اشتباه گرفته!

۱۶:۵۳  -  ۱۴ اسفند ۱۴۰۲
رئیس مرکز مطالعات راهبردی و آموزش وزارت کشور با دیباچه مطرح کرد؛

هدف اصلی جشنواره ی « رای ملت » تببین گری و جهاد تبیین است/ پای جشنواره "رای ملت" به انتخابات ریاست جمهوری کشیده می‌شود!

۱۳:۰۸  -  ۱۰ اسفند ۱۴۰۲