جمعه ۰۲ آذر ۱۴۰۳  |  Friday, 22 November 2024

دیباچه

کد خبر: ۴۶۷۹۴
تاریخ انتشار : ۳۷ : ۰۹ - ۲۲ مرداد ۱۳۹۶
وزارت ارشاد به وزیری شجاع نیاز دارد که قاطعانه از وزارتخانه و اهالی فرهنگ و هنر دفاع کند. زیرا همه سینماگران ارشاد را مرجع صدور مجوز‌ها می‌شناسند. حتی اگر به ما حکم توقیف فیلمی داده می‌شود ترجیح می‌دهیم این اتفاق از طرف وزارت ارشاد بیفتد.

به گزارش دیباچه، سیروس الوند با اشاره به تغییر وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و معرفی سیدعباس صالحی به عنوان وزیر پیشنهادی ازسوی رئیس‌جمهور گفت: انتظار نداشتم آقای سیدرضا صالحی‌امیری تغییر کند زیرا ایشان تعاملات خوبی با اهالی سینما داشت و می‌توانست به کار خودش ادامه دهد.

وی ادامه داد: درست است فردی که منصوب می شود مدیریت کل وزارت ارشاد را در دست می‌گیرد اما سینماگران بیشتر از آنکه با وزیر در ارتباط باشند با معاون وی در حوزه سینما و رئیس سازمان سینمایی مرتبط هستند و مهم این است که چه کسی به عنوان رئیس سازمان سینمایی معرفی می‌شود. البته نمی‌توان منکر شد که نقش وزیر ارشاد هم پررنگ است زیر او در سطح کلان بر سینما اثرگذار است و تصمیماتی که باید از بالا اتخاذ شود؛ از او صادر می‌شود به همین دلیل باید به صورت قدرتمند در هیات دولت و در ساختار حکومت برای حمایت از فرهنگ و هنر ظاهر شود.

سیروس الوند: به وزیر ارشادی نیاز داریم که قدرتمند باشد


الوند با اشاره به مشکلاتی که سینما در سال‌های گذشته پشت سر گذاشته، گفت: متاسفانه یکی از لطماتی که در سال‌هال گذشته به سینمای ایران وارد شده؛ حضور و دخالت نهادهایی است که به صورت موازی همزمان با وزارت ارشاد در امور سینما دخالت می‌کردند. این دخالت‌ها فقط در بخش تولید فیلم صورت نمی‌گرفت بلکه مانند آن اندازه قدرت داشتند که درست مانند وزارت ارشاد درباره فیلم‌ها اعمال قدرت کرده و این نفوذ هم بیشتر در راستای توقیف فیلم‌ها و پایین کشیدن آن‌ها از پرده سینما‌ها بود.

کارگردان فیلم دست‌های آلوده ادامه داد: امروز ما به وزیر ارشادی نیاز داریم که قدرتمند باشد و با تمام توان جلوی دخالت‌ در حوزه‌های مختلف فرهنگ و هنر را بگیرد و اجازه ندهد افرادی خارج از حوزه وزارت ارشاد درباره فیلم‌ها اعمال نظر و اعمال قدرت کنند. طبیعی است که اهالی سینما از چنین وزیر ارشادی حمایت می‌کنند.

وی ادامه داد: همه سینماگران وزارت ارشاد را به عنوان مرجع صدور مجوز‌ها می‌شناسند و علاقه‌مند هستند پروانه ساخت و نمایش خود را از وزارت ارشاد بگیرند. حتی اگر به ما حکم توقیف فیلمی داده می‌شود ترجیح می‌دهیم این اتفاق از طرف وزارت ارشاد بیفتد.

الوند افزود: اگر قرار باشد مثلاً در مرحله اکران نهاد دیگری جلوی فیلمی را بگیرد که وزارت ارشاد به آن پروانه ساخت داده است، این تفکر به وجود می‌آید که پروانه ساخت و نمایش وزارت ارشاد اعتباری ندارد. در این صورت این ابهام به وجود می‌آید که اگر نهاد دیگری وجود دارد که قدرت بیشتری از وزارت ارشاد دارد، پس من فیلمساز نیز از‌‌ همان نهاد مجوز می‌گیرم.

الوند ادامه داد: دولت جدید حسن روحانی امروز حمایت بیشتری در نزد افکار عمومی دارد و موفق شده آرای خوبی از میان همین مردم کسب کند به همین دلیل باید بسیار بهتر از گذشته کار کند زیرا مردمی که به این دولت رای دادند با نیت کار بهتر و عمل بهتر دولت دوازدهم را انتخاب کردند.

کارگردان فیلم زن دوم با اشاره به سایر برنامه‌هایی که وزارت ارشاد باید در حوزه سینما اجرا کند، گفت: خوشبختانه در این بخش به دلیل تعاملات و گفت‌وگوهای بسیاری که بین سینماگران و وزارت ارشاد و همچنین خانه سینما با دولت و وزارت ارشاد صورت گرفته، کاملاً مشخص است که خواسته سینماگران چیست و برنامه‌هایی که باید اجرا شود کاملاً معلوم است. اگر این برنامه‌ها اجرا شود، بسیار مثمرثمر خواهد بود.

الوند با اشاره به اینکه در حوزه نظارت نیز وزارت ارشاد باید یک برنامه‌ریزی منظم داشته باشد، گفت: یک فیلم که پروانه ساخت می‌گیرد تا به مرحله تولید برسد و ساخته شود؛ زمان زیادی را طی می‌کند. گاهی فاصله بین صدور پروانه ساخت و آماده نمایش شدن یک فیلم ماه‌ها و حتی چند سال به طول می‌انجامد.

وی ادامه داد: محتوای یک فیلم برای زمانه خود ارزشمند و مهم است یعنی فیلمساز تصمیم می‌گیرد که امروز مثلاً در سال ۹۶ فیلمی با موضوع روز بسازد و وزیر و مسئولی که در زمان پروانه ساخت حضور داشته نیز با موضوع فیلم موافق است و فیلم ساخته می‌شود. اما بعد از آنکه فیلم آماده نمایش می‌شود؛ مدیران تغییر می‌کنند و بعضاً فردی سر کار می‌آید که شاید با محتوای فیلم موافق نباشد یا صلاح نداند که این فیلم در زمان مدیریت وی به نمایش دربیاید در نتیجه فیلمساز که همه سرمایه خود را برای ساخت فیلم گذاشته، با مشکلات بسیاری مواجه می‌شود. وزیر ارشاد باید برای این مسئله نیز راهکاری پیدا کند.

وی ادامه داد: مسئله دیگر این است که اگر وزیری سر کار آمد باید به وی فرصت داد تا برنامه‌های خود را اجرا کند پس نباید اشکالات جزئی و کوتاه‌مدت را از چشم او دید. قطعا ما می‌دانیم که باید اندکی صبر کنیم تا نتیجه تصمیم‌گیری‌ها و سیاست‌گذاری‌ها مشخص شود.

منبع: ایلنا
برچسب ها: دیباچه ، سیروس الوند
نام:
ایمیل:
* نظر:
مطالب برگزیده
گفتگو دیباچه با رییس سازمان ملی پرورش استعدادهای درخشان

شرکت ۷۰ طرح از ۱۹ استان در نمایشگاه جشنواره خوارزمی/منتخبین جشنواره، بدون کنکور وارد دانشگاه می‌شوند!

۰۹:۰۰  -  ۲۷ آبان ۱۴۰۳
گفتگو اختصاصی دیباچه با غلامعلی حداد عادل، رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی

ما با کلاس‌های آزاد در دنیا ارتباط داریم/ سعی داریم با وزارت علوم همکاری داشته باشیم، اما این همکاری تاکنون رضایت بخش نبوده است!

۲۰:۴۲  -  ۲۹ آبان ۱۴۰۳
مجید اسماعیلی، نوازنده پیشکسوت ویولنسل در گفتگو با دیباچه مطرح کرد؛

ارکسترهایی که در کشورمان برگزار می‌شوند، هم ردیف ارکستر های کشور های دیگر هستند!

۱۴:۱۵  -  ۲۶ آبان ۱۴۰۳
مدیر کل اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی هرمزگان در گفتگو با دیباچه خبر داد؛

نمایش گرگوربافی و تراش صدف‌های دریایی در نمایشگاه ملی صنایع دستی/ بندرلنگه به‌عنوان شهر ملی گلابتون، شناخته شده است

۱۳:۰۲  -  ۲۶ آبان ۱۴۰۳
گفتگو اختصاصی دیباچه با استاد فرهاد فخرالدینی، بنیان گذار ارکستر ملی ایران

عرصه موسیقی نیازمند حمایت دولت است و نباید به آن آسیب بزنند! / تِم سازی نمی‌تواند یک اثر موسیقایی را فاخر کند!

۲۰:۲۴  -  ۲۷ آبان ۱۴۰۳
گفتگوی دیباچه با مهدی وثوقی راد، بازیگر پیشکسوت عرصه تئاتر و تلویزیون

برخی از نمایش‌های روی صحنه، اصالت و پختگی لازم را ندارند/ آخرین خبرها از پروژه جدید نیما جاویدی!

۱۳:۲۱  -  ۲۶ آبان ۱۴۰۳
" گالری آرت پرشیا " میزبان هنرمند معاصر کشورمان شد؛

شگفتی نمایشگاه انفرادی آثار استاد "جلیل خلیلی" و هنری که باید دیده شود!

۲۰:۰۴  -  ۲۲ آبان ۱۴۰۳
پربازدیدها
آخرین اخبار