جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳  |  Friday, 29 March 2024

دیباچه

کد خبر: ۴۶۴۱۷
تاریخ انتشار : ۲۱ : ۱۶ - ۰۷ مرداد ۱۳۹۶
رهبر ارکستر تازه ترین کنسرت های احسان خواجه امیری و پدرش از شرایط و نحوه برگزاری کنسرت های موسیقی پاپ در ایران انتقاد کرد.

به گزارش دیباچه، آرمین قیطاسی نوازنده، آهنگساز و رهبر ارکستر ضمن اشاره به انگیزه های حضورش به عنوان رهبر ارکستر کنسرت پیش روی احسان خواجه امیری و پدرش حسین خواجه امیری (ایرج) توضیح داد: من طی سال های ۸۵ و ۸۶ از طریق دوست هنرمندم میثم مروستی که رهبری ارکستر احسان خواجه‌امیری را داشت با این خواننده آشنا شدم اما پس از چند سال همکاری و به دلیل برخی از مشکلاتی که با مدیر برنامه های احسان خواجه امیری به وجود آمد تصمیم بر این شد که با هم فعالیتی نداشته باشیم تا اینکه بعد از جدایی هومن نامداری رهبر ارکستر گروه، احسان با من تماس گرفت و پیشنهاد حضور دوباره در ارکستر کنسرت پیش رو را ارائه داد و من با توجه به قابلیت های این خواننده و گروهش در اجرای زنده و همچنین انگیزه هایی که برای حضور یک گروه متفاوت روی صحنه قائل هستم تصمیم گرفتم تا در کنار گروه به عنوان رهبر ارکستر و تنظیم کننده حضور داشته باشم.

آرمین قیطاسی: مسئولان سری به سالن های کنسرت بزنند

وی ادامه داد: گروه موسیقی احسان خواجه امیری ترکیبی بالغ بر ۱۴ نوازنده است که بعد از پیوستن من به این مجموعه به عنوان رهبر ارکستر تصمیم بر این شد تا حدود ۳۰ هنرمند دیگر متشکل از بهترین نوازندگان نسل جوان و با اخلاق ارکستر سمفونیک تهران و ارکستر ملی در بخش زهی و بادی همراه ما باشند.

قیطاسی با اشاره به حضور حسین خواجه امیری در این کنسرت و تاثیراتی که موسیقی ایرانی طی حضورش در موسیقی آکادمیک داشته است، بیان کرد: یکی از موارد بسیار مهمی که در کنار همکاری با احسان خواجه امیری برایم اهمیت داشت ارادت قلبی ام به استاد حسین خواجه امیری (ایرج) بود. امروز بسیار خوشحالم که به عنوان یک هنرمند در کنار این استاد بزرگ موسیقی حضور دارم. از سوی دیگر این پدر من بود که بدون داشتن هیچ معلم آوازی اکثر دستگاه های موسیقی ایرانی را برای ما زمزمه می کرد و با صدای بسیار زیبا و رسایی که داشت ما را هر روز به موسیقی علاقه مند می کرد؛ علاقه ای که رفته رفته باعث ورود به هنرستان عالی موسیقی و فعالیت در این چارچوب شد.

این نوازنده و رهبر ارکستر در بخش دیگری از صحبت های خود گفت: طی هفته های اخیر با موضوع جالب توجهی روبه رو شدم و آن کامنت ها و پیام های برخی از مخاطبان بود که در فضای مجازی این سوال را می پرسیدند که آیا در این کنسرت هم قرار است شبیه دیگران قطعات به صورت «پلی بک» اجرا شود؟ این موضوع برای من جای تعجب دارد که مخاطبان دائم این سوال را می پرسند و چرا فضای کنسرت های ما باید به سمتی هدایت شود که مخاطبان این چنین درباره کنسرت ها قضاوت کنند و بر این باور باشند که همه قطعات به صورت پلی بک پخش می شود.

این رهبر ارکستر تاکید کرد: احسان خواجه امیری اعتبار خود را به سادگی به دست نیاورده که بخواهد آن را با این کارها خدشه دار کند. او به طور حتم غیر از توانایی هایی که در عرصه موسیقی و خوانندگی دارد در محضر پدرش فراگرفته تا بهترین کار را به مخاطبانش ارائه کند.

وی با تاکید بر لزوم نظارت کیفی بر برگزاری کنسرت ها عنوان کرد: من از همه مسئولانی که در حوزه نظارتی و ارزشیابی کنسرت ها فعالیت می کنند می خواهم تا سری هم به سالن های تمرین کنسرت ها بزنند. این درد بزرگی است که تماشاگران هم فهمیده اند خیلی از کنسرت ها به سمت پلی بک رفته اند.

این هنرمند عرصه موسیقی ادامه داد: من با همین انگیزه بعد از سال ها وارد موسیقی پاپ شدم که دیگر از «پلی بک» و به اصطلاح اهالی موسیقی «استاد لپ تاپ» استفاده نکنیم. البته در مواردی نیازمند افکت هستیم اما این امر همیشگی نیست و فقط در زمانی استفاده می شود که نیاز باشد.

قیطاسی در پایان گفت: متاسفانه هم اکنون فضای موسیقی و اجراهای زنده به واسطه تفکرات دورهمی در تمرین‌ها به وجود می آید در حالیکه من معتقدم برای بهتر برگزار کردن یک اجرای زنده باید همه سبک ها را شناخت و بر اساس میزان استفاده هر ساز نسبت به رهبری ارکستر و اجرای صحنه ای اقدام کرد. از سوی دیگر استفاده از ابزار و ادوات الکترونیک هم باید بر اساس منطقی باشد که عمده ترین آن به نوع سازها بازمی‌گردد به عنوان نمونه در برخی از اجراها که استفاده از سازهایی چون باس درامز، هارپ، ویبرافون، ماریمبا، ناقوس (توبلار بِلز)، گلوکن اشپیل میسر نیست باید سراغ «لپ تاپ» و مواردی از این دست رفت.

منبع: مهر
نام:
ایمیل:
* نظر:
مطالب برگزیده
صحبت‌های احساسی مارال بنی آدم، در گفتگو با ویژه برنامه «مدیا»

پروین اعتصامی، قبل از اینکه یک شاعر و ادیب باشد، یک انسان بوده است!

۱۵:۱۸  -  ۲۳ اسفند ۱۴۰۲
گفتگو ویژه برنامه مدیا با سعید الهی تهیه کننده فیلم‌های سینمایی میرو و قویدل

مطمئنم شهید آوینی اگر زنده بود، به مستند «قویدل» جایزه می‌داد / باید باور کنیم که در اتاق شیشه‌ای زندگی می‌کنیم

۱۳:۱۱  -  ۲۳ اسفند ۱۴۰۲
گلر تیم ملی هندبال در گفت‌وگو با «دیباچه» مطرح کرد؛

مربیان خارجی تاثیر مثبتی بر روی تیم ملی داشتند/ وقتی توپ گل نمی‌شود، مقصر مربی نیست

۱۱:۳۸  -  ۲۰ اسفند ۱۴۰۲
مدیرکل اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی استان تهران در گفتگو با دیباچه:

انجمن موسیقی فعالی در استان تهران نداریم/ موسیقی نسبت به تئاتر و هنرهای تجسمی مظلوم‌تر است

۱۱:۱۷  -  ۱۴ اسفند ۱۴۰۲
گفتگو ویژه برنامه مدیا با «خسرو احمدی» که دهه شصتی‌ها او را به نام «دولنگ» می‌شناسند

متاسفانه تلویزیون برای کودکان امروزی هیچ برنامه خوبی ندارد!

۱۳:۰۷  -  ۱۷ اسفند ۱۴۰۲
صحبت‌های انتقادی حسین عابدینی بازیگر سریال « بچه های مدرسه همت » علیه «مهران رجبی»

«مهران رجبی» کنترات برداشته، نباید فقط پولو ببینه و با کله شیرجه بزنه؛ بازیگری را با بیزینس اشتباه گرفته!

۱۶:۵۳  -  ۱۴ اسفند ۱۴۰۲
رئیس مرکز مطالعات راهبردی و آموزش وزارت کشور با دیباچه مطرح کرد؛

هدف اصلی جشنواره ی « رای ملت » تببین گری و جهاد تبیین است/ پای جشنواره "رای ملت" به انتخابات ریاست جمهوری کشیده می‌شود!

۱۳:۰۸  -  ۱۰ اسفند ۱۴۰۲