به گزارش دیباچه، این بازیگر باسابقه تئاتر
و سینما چند شب قبل در اجرایی ویژه به مناسبت پاسداشت هفتادمین سال فعالیت هنری علی
نصیریان در عرصه بازیگری به تماشای نمایش «اعتراف» به کارگردانی شهاب حسینی نشست؛ نمایشی
که فارغ از ارزیابی کیفیت هنری آن، تماشاگران زیادی را به تالار اصلی تئاترشهر کشانده
و حتی کسانی را راهی کرده که تا به حال یک بار هم پا به یک سالن تئاتر نگذاشته بودند.
معتمدآریا درباره این استقبال از یک تئاتر بیان کرد: حقیقتا باید خدا را شکر کرد که جوانها و مردم به
جای آنکه در پارکها به دنبال مواد مخدر باشند از قبل بلیت تئاتر رزرو میکنند و این
یک حرکت بزرگ در تئاترشهر است چون مدتها بود نمایشی این چنین تماشاگران را به یک سالن
تئاتر نکشانده بود.
او با تاکید براینکه اصلا و ابدا قصد ندارد
راجع به کیفیت نمایش «اعتراف» و اندازههای هنری آن صحبت کند، گفت: مهمترین مسئله
برایم این است که «اعتراف» اثر مبتذلی نیست، یعنی آن جوّ غالب موجود که همه میخواهند
با ابتذال، تماشاگران را به سالن سینما یا تئاتر بکشانند در این کار وجود ندارد. این
نمایش یک اثر کاملا محترم با حضور دو بازیگر بسیار استثنایی تاریخ تئاتر و سینمای ما
یعنی آقای نصیریان و آقای شهاب حسینی است که در کنار دیگر بازیگران از جمله صالح میرزاآقایی
آن قدر به کار خود ایمان دارند که باعث میشوند دیگر خیلی به این فکر نکنیم نمایش چقدر
حرفهای است.
معتمدآریا ادامه داد: به نظرم همین که این
نمایش تماشاگر را به سالن میکشاند، کافی است، یعنی کافی است که یک اثر به شما خوراک
بیهودگی ندهد و به جای آن فکر دهد. هر چند ممکن است «اعتراف» یک نمایش رادیویی باشد،
میزانسن نداشته باشد، طراحی آن اشکال داشته باشد، صداها بد باشد و اصلا همه آنچه را
که در یک نمایش غیر درجه یک وجود دارد، درخود داشته باشد، ولی بخاطر جذب مخاطب و حضور
دو چهره استثنایی میتوان این نمایش را یک اتفاق خوب در تئاترمان دانست.
بازیگر نمایش «ننه دلاور و فرزندان او»
درباره انتقادهایی که نسبت به حضور چهرهای سینمایی در تئاتر مطرح میشود، بیان کرد:
به نظر من هر چقدر افراد بیشتری بیایند و تئاتر ببیند به نفع همه است. کسی که برای
اولین بار به یک سالن تئاتر میآید، یاد میگیرد که حضور در چنین سالنی چه آدابی دارد،
بعد از آن کمکم علاقهمند میشود و دفعات
بعد انتظار دارد تئاتر چیز بیشتری از کار قبلی به او بدهد؛ در نتیجه فکر نمیکنم هنرمندانی که از سینما وارد
تئاتر میشوند این فضا را تخریب کنند چون از
آنها استفاده ابزاری نمیشود و این طور نیست که یک چهره با لودگی و ابتذال و بی احترامی
به تماشاگر وارد تئاتر شود. در واقع وقتی تماشاگری به دیدن نمایش آقای حسینی میآید
با یک احترام ویژه و سلیقه خاص وارد سالن تئاتر میشود.
معتمدآریا همچنین گفت: نمیخواهم بگویم
این تئاتر کامل و بعنوان یک اجرای حرفهای بی نقص است ولی همین کاری که الان انجام شده ، ارزشمند است
و مهمترین ویژگیاش این است که شهاب حسینی برای تماشاگر خود ارزش قائل است؛ با این
ارزشگذاریای خود آقای حسینی هم از آن درس میگیرد و متوجه میشود تئاتر دارای قواعدی
متفاوت از سینما است، یعنی هم او و هم تماشاگر تئاتر با هم یاد میگیرند یک اثر بهتر
درست کنند و به نظرم این اتفاق خوبی است.