جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳  |  Friday, 19 April 2024

دیباچه

کد خبر: ۴۵۹۳۶
تاریخ انتشار : ۱۹ : ۰۹ - ۲۲ تير ۱۳۹۶
هفتمین شب کارگردانان سینمای ایران با حضور وزیر ارشاد و معاون سینمایی او در پردیس گالری ملت برگزار و طی آن از برخی کارگردانان سینمای کشور تقدیر شد.

به گزارش دیباچه، هفتمین شب کارگردانان سینمای ایران با حضور سینماگران، سیدرضا صالحی امیری (وزیر ارشاد)، محمدمهدی حیدریان (معاون سینمایی وزارت ارشاد)، کارگردانان و اعضای خانه سینما برگزار شد.

در این مراسم؛ داریوش فرهنگ طی سخنانی گفت: در سال‌های گذشته به نظر می‌رسد اصناف پاره پاره شده‌اند اما در دولت جدید اجازه ندادند که روند گذشته ادامه پیدا کند و کانون کارگردانان را حفظ کردند.

در شب کارگردانان سینمای ایران مطرح شد: سینماگران خواستار امنیت هستند

محمد بزرگ نیا سخنران بعدی مراسم بود که گفت: این هفتمین شب کانون کارگردانان است که برگزار می‌شود و ما سال گذشته برای درگذشت کیارستمی که ناباورانه از میان ما رفت، جشن را برگزار نکردیم.

این کارگردان افزود: ما سینماگران در تمام این سال‌ها همیشه درباره مشکلات گفتگو داشتیم و همیشه با مردم و مسئولان درباره ممیزی، راههای گسترش سینما و اعتبار پروانه نمایش و موضوعات دیگر صحبت کرده‌ایم. امشب با توجه با حضور وزیر می‌خواهیم درباره بیمه بیکاری و موضوع از کار افتادگی صحبت کنیم. واقعیت این است که تغییر شرایط تولید در سالهای گذشته وضعیت معیشت را در سینما سخت کرده است و حتی در برخی صنوف از بحران گذشته است. باید برای رفع این مشکلات برنامه‌ریزی خوب داشته باشیم. از سینمایی که در آن با افرادش با بی‌رحمی رفتار می‌‌‌شود نمی‌شود توقع آثار بسیار خوبی داشت.

مراسم با تقدیر از برخی کارگردانان سینمای ایران ادامه یافت. در اولین تقدیر جشن؛ از نرگس آبیار تقدیر شد و دیپلم افتخار و تندیس خوش آمدگویی به کانون کارگردانان سینمای ایران؛ به وی اهدا شد.

سپس آبیار طی سخنانی گفت: برای من افتخار بزرگی است که از کانونی جایزه بگیرم که همه اساتید من در آن عضو هستند. آرزو می‌کنم وقتی سینماگری جایزه می‌گیرد مانند ورزشکاران مورد استقبال قرار بگیرد. امیدوارم همه نهاد‌ها از هنرمندان حمایت کنند و مجوز نمایش اعتبار واقعی خودش را داشته باشد. همچنین امیداورم تراژدی که برای عباس کیارستمی رخ داد برای کس دیگری رخ ندهد.

از قافله جایزه بگیران عقب افتادیم

در بخش دوم برنامه؛ از سیروس الوند با حضور مسعود کیمیایی تقدیر شد.

در این بخش مسعود کیمیایی گفت در زمان ما جایزه گرفتن از جشنواره عیب بود و ما تلاش می‌کردیم فیلم‌های ما به جشنواره‌های خارجی نرود به همین دلیل ما از قافله جایزه بگیران عقب افتادیم.

وی با اشاره دوستی خود با سیروس الوند گفت: من در مدرسه پدر سیروس الوند درس می‌خواندم. بعدها سیروس منتقد فیلم‌ها شد و سپس وارد سینما شد و فیلم‌های فوق‌العاده‌ای ساخت.

سیروس الوند نیز گفت: اگر مسعود کیمیایی قیصر را نمی‌ساخت من و خیلی‌های دیگر نمی‌توانستیم فیلم بسازیم. چهار شب در زندگی من مهم بود شبی که بدنیا آمدم، شبی که ازدواج کردم، شبی که جایزه گرفتم و امشب که از دست کیمیایی جایزه می‌گیرم.

سومین تقدیر با حضور رخشان بنی‌اعتماد از ابوالحسن داودی انجام شد. در این بخش رخشان بنی‌اعتماد گفت: من و داودی هم‌نسل و همکار بودیم. او جزو کمتر فیلمسازانی است که پیوند موفق بین اندیشه، مخاطب و منتقد دارد.

وی ادامه داد: داودی سال‌ها در حوزه کارهای صنفی سینما همکاری کرده و موفق بوده است.

با یک میل سیاسی همه چیز تغییر می‌کند. با یک تلفن هم فیلم از پرده پایین کشیده می‌شود

در همین زمان؛ کیک تولد داودی به روی سن آورده شد و داودی شمع روی کیک را فوت کرد. او سپس گفت: من امروز شگفت‌زده شدم. امروز آمدم که صرفا در جمع دوستان باشم و نمی‌دانستم که لطفشان مضاعف است. این جلسه من را به سی سال پیش برد. زمانی که کانون تازه شکل گرفته بود و امروز احساس می‌کنم همین دیروز بود. من امروز به این جلسه برای گرامیداشت همین رفاقت‌ها آمده‌ام.

وی اشاره‌ای هم به وضعیت نمایش فیلم‌ها کرد و ادامه داد: متاسفانه وقتی احساس می‌کنیم آن حمایتی که باید از مجوز‌ها بشود صورت نمی‌گیرد و با یک میل سیاسی ناگهان همه چیز تغییر می‌کند و با یک تلفن فیلمی از پرده پایین کشیده می‌شود؛ دیگر حرفی نمی‌توان زد. فیلم زادبوم بعد از ده سال قرار است اکران شود. امیدوارم هیچ اتفاقی برای اکران فیلم نیفتد.

در چهارمین تقدیری این شب؛ با حضور همایون اسعدیان از سامان مقدم تقدیر شد. اسعدیان در زمان اهدای لوح سامان مقدم گفت: سامان مقدم ذاتا دوست داشتنی است. او زمانی که فیلمسازی را شروع کرد فیلم‌های اجتماعی بسیار خوبی ساخت اما رفتار مسئولان باعث شد تا وی به سمت ساخت فیلم‌های دیگری برود.

به من می‌گفتند وطن فروش، سلطنت‌طلب و جاسوس موساد

سامان مقدم هم در این بخش خطاب به وزیر ارشاد گفت: فیلم صد سال‌ها را یازده سال پیش ساختم اما متاسفانه بعد از نمایش اول آن به من گفتند: وطن فروش، سلطنت‌طلب و جاسوس موساد. همین امر باعث شد فیلم اکران نشود درحالیکه پروانه نمایش داشت اما امیدوارم این فیلم بتواند اکران شود.

سپس صالحی امیری سخنانی گفت: سینماگران نقش پررنگی در فرهنگ دارند و ما و مردم ما به آنها مدیون هستند. من از همه شما تشکر و تقدیر دارم. سینمای ایران در آستانه یک جهش است و این جهش باید رخ دهد زیرا ظرفیت این جهش وجود دارد. دهه چهارم اتفلاب می‌تواند دهه جهش در سینمای ایران باشد. ما و سینماگران در یک صف و یک سمت هستیم و من از زمان پذیرش مسئولیت هر هفته یک مصاحبه و یک مقاله نوشته‌ام.

سینماگران خواستار امنیت هستند که حق شان است

وزیر ارشاد ادامه داد: شما سینماگران خواستار امنیت هستید که حق شماست. هدف و حمایت و راهبرد ما هم حمایت همه‌جانبه از خانواده سینماست برای رسیدن به قله‌های بزرگ.

وی، ادامه داد: باید اقتصاد سینما به صورت مشخص رشد کند و ما در مذاکرات با بانک‌ها و موسسات اقتصادی استراتژی حمایت از سینما هدف قرار داده‌ایم. امنیت و کرامت شما امنیت و کرامت ماست و معتقدیم برای توسعه جامعه و حل مشکلات اجتماعی نیازمند رشد سینما و بالابردن کرامت شما هستیم.

در ادامه این مراسم و در بخش نکوداشت؛ از کیومرث‌ پوراحمد با حضور کیانوش عیاری تقدیر شد. عیاری در این بخش گفت: پوراحمد شخصیت ذاتی پاکی دارد و آثار جذابی ساخته است. پوراحمد هرگز در فیلم‌هایش شعار نداده است و خوشحالم که امشب در خدمت‌ پوراحمد هستم.

چهار سال در دولت احمدی‌نژاد فیلم نساختم و شش سال در دولت روحانی

سپس پوراحمد خطاب به حاضران و مدیران ارشاد گفت: باید کاری کنیم که تهیه‌کنندگان پول‌های زیادی را به ستارهای دوزاری سینما بدهند. من ده سال است که فیلم نساخته‌ام. چهار سال آن در دولت احمدی‌نژاد بوده است و شش سال در دولت روحانی. اما وطیفه خودم می‌دانم که از دولت روحانی در برابر افرادی همچون حسن عباسی دفاع کنم.

منبع: ایلنا
نام:
ایمیل:
* نظر:
مطالب برگزیده
یک کارشناس فوتسال در گفت ‌و‌ گو با «دیباچه» مطرح کرد؛

ایران تیم بهتری نسبت به رقبای آسیایی دارد/باید به تصمیم شمسایی احترام بگذاریم

۱۱:۲۹  -  ۲۵ فروردين ۱۴۰۳
ادبیات عجیب ژیلا صادقی!

جنجال خانم مجری بعد از درگذشت رضا داوودنژاد چه بود؟

۱۲:۲۹  -  ۱۵ فروردين ۱۴۰۳
مربی تیم والیبال بانوان سایپا در گفت و گو با«دیباچه» مطرح کرد؛

تجربه بالای بازیکنان باعث قهرمانی تیم شد/ تیم قوی و جنگنده‌ای داشتیم

۱۲:۲۲  -  ۲۳ اسفند ۱۴۰۲
گفتگوی کمتر دیده شده دیباچه با زنده یاد رضا داوودنژاد و همسرش

غزل بدیعی همسر زنده یاد رضا داوودنژاد: به خاطر عشق، همیشه در کنار رضا بودم

۱۲:۲۰  -  ۱۵ فروردين ۱۴۰۳
گفتگو دیباچه با کارگردان سریال «از سرنوشت»

« رضا داوودنژاد » در رفاقت، مرام و غافلگیری، دست به نقد بود!

۱۶:۳۲  -  ۱۴ فروردين ۱۴۰۳
سرمربی تیم ملی ووشو در گفت‌وگو با «دیباچه» مطرح کرد؛

هدف کسب بهترین نتیجه در آسیاست/ بدون تغییر ترکیب، راهی انتخابی جام جهانی خواهیم شد

۱۲:۰۸  -  ۲۲ اسفند ۱۴۰۲
پربازدیدها
آخرین اخبار