چهارشنبه ۳۰ مهر ۱۴۰۴  |  Wednesday, 22 October 2025
کد خبر: ۴۵۸۹۵
تاریخ انتشار : ۲۹ : ۱۰ - ۲۱ تير ۱۳۹۶

شهرام گیل آبادی: «یک دقیقه و سیزده ثانیه» نمایشی تعاملی است

گیل‌آبادی گفت: ترجیحم این است اثری خلق کنم و در آن از زاویه دید خود درباره مشکلات جامعه حرف بزنم.

به گزارش دیباچه، شهرام گیل آبادی در خصوص هدف خود از اجرای نمایش «یک دقیقه و سیزده ثانیه» گفت: تئاتر، معرفت و حرف فکری من است. ترجیحم این است اثری خلق کنم و در آن از زاویه دید خود درباره مشکلات جامعه حرف بزنم. سه گروه در برطرف کردن مشکلات جامعه نقش دارند؛ در ابتدا، مسئولان، گروه دوم، مردم و اجتماع که باید به یکدیگر کمک کنند و گروه سوم، خود فرد که باید اتفاقات زندگی‌اش را کنترل کند.

شهرام گیل آبادی: «یک دقیقه و سیزده ثانیه» نمایشی تعاملی است

وی درباره موضوع نمایش خود اظهار داشت: امروز کارتن‌خوابی و مسئله کودکان کار، از معضلات جامعه است. با این شرایط، توجه به موضوع زنان کارتن خواب از اهداف ما برای اجرای این نمایش بود.

گیل‌آبادی در خصوص ملاک انتخاب بازیگران اظهار داشت: ما نمایشنامه را بعد از بررسی زندگی 53 نفر از زنان کارتن خواب نوشتیم. ما تنها زندگی 4 نفر از این زنان را بر صحنه بردیم و براساس شخصیت‌ها، بازیگران کار را انتخاب کردیم. ویژگی‌هایی که برای ما بسیار اهمیت داشت، به این شرح است؛ قدرت و توان بالای بازیگر در ایفای نقش، جذابیت این بازیگران در میان مردم، سازگاری با ماهیت نقش و یعنی در اوج قدرت با مردم ارتباط برقرار کردن، خیرخواهی این بازیگران برای جامعه.

این کارگردان درباره رضایت از سالن اجرای نمایش تصریح کرد: در سال های اخیر حدود 32 سالن به سالن های تئاتر افزوده شد، ولی سالنی که برای اجرای ما مناسب باشد، بسیار محدود است؛ چرا که تئاتر ما یک تئاتر تعاملی است.

وی در خصوص تعاملی بودن نمایش «یک دقیقه و سیزده ثانیه» خاطرنشان کرد: این سبک، یک گونه از تئاتر است که رویکرد بسیاری نسبت به آن وجود دارد. در این سبک از تئاتر، ما از نظرات مخاطب در نمایش استفاده می کنیم. مخاطب در حین نمایش حتی می‌تواند کاری را که می خواهد انجام دهد. به طور مثال سلفی بگیرد. این فرم از نمایش یعنی فهم پیام و تعامل مثبت برای رسیدن به هدف.

کارگردان نمایش «یک دقیقه و سیزده ثانیه» درباره تاثیر حضور ستاره‌های تلویزیون و سینما بر تقویت تئاتر و فروش بلیت بیان کرد: نخبگان و چهره‌ها برای مردم، جذابیت دارند. یکی از ارکان ارتباطات در عالم هنر، استفاده از جاذبه‌ها برای بیان حرف هایی است که ارزش هنری دارند. بدون شک یکی از اهداف اولیه اثر هنری، تاثیر ذهنی و روحی بر مخاطب است که فرد را مجاب می کند، به تماشای هنر بنشیند.

گیل آبادی در پایان گفت: تئاتر برای ما، حرف و بن مایه فکری است. من امیدوارم برای تئاتر ایران، هم از لحاظ فرم و هم از لحاظ معنی، اتفاقات خوبی بیفتد.

مطالب برگزیده
گفت‌و‌گو دیباچه با نویسنده کتاب «پاسیاد پسر خاک»

«پاسیاد پسر خاک»، رمان، داستان بلند و خاطرات شفاهی نیست!

۰۷:۳۰  -  ۱۱ شهريور ۱۴۰۴
رامبد جوان با "کارناوال" کاری کرد، کارستان؛

خبری از آثار طنز قوی در صدا و سیما نیست! روان مردم را جدی بگیرید!

۰۸:۰۰  -  ۰۴ شهريور ۱۴۰۴
گفت‌و‌گو دیباچه با معاون ابتدایی وزارت آموزش و پرورش

تحقق عدالت آموزشی، مهم‌ترین هدف نظام آموزشی است!

۱۶:۵۶  -  ۰۳ شهريور ۱۴۰۴
گفتگو دیباچه با مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان خراسان رضوی

مشهد مقدس آماده میزبانی از میلیون‌ها زائر در دهه پایانی ماه صفر می‌شود

۱۹:۱۷  -  ۲۸ مرداد ۱۴۰۴
رئیس سازمان اورژانس کشور در گفت‌وگو با دیباچه مطرح کرد:

حضور ۴ میلیون زائر در مراسم اربعین پیش‌بینی می‌شود/ کاهش میزان تماس‌های مردم با ۱۱۵ در جنگ تحمیلی ۱۲ روزه

۱۱:۴۹  -  ۰۸ مرداد ۱۴۰۴
یک نویسنده ادبیات کودک و نوجوان در گفتگو با دیباچه:

شنیدن قصه، یکی از نیازهای همیشگی کودکان و نوجوانان است/ کار قصه‌گو نگهداری و نگهبانی از زبان فارسی است

۱۹:۵۶  -  ۲۸ تير ۱۴۰۴
عضو تیم ملی اسکیت در گفت‌و‌گو با «دیباچه» مطرح کرد؛

در مسیر قهرمانی هیچ‌وقت عقب ننشستم؛ در دل جنگ تمرین را رها نکردم

۱۹:۵۱  -  ۲۸ تير ۱۴۰۴
کاپیتان تیم ملی واترپلو در گفتگو با «دیباچه» مطرح کرد؛

رسیدن به صدر جهان سخت است/ با یک بازی بیشتر دومین گلزن برتر آسیا می‌شدم

۱۳:۰۴  -  ۲۴ تير ۱۴۰۴
اشکان ممبینی از کارشناسان چهره و شاخص مسائل بین‌الملل به دیباچه گفت؛

تلاش‌های نظامی برای مهار برنامه هسته‌ای ایران، نمی‌تواند اراده ملت را در مسیر پیشرفت و خودکفایی کشورمان متوقف کند

۲۲:۲۴  -  ۱۵ تير ۱۴۰۴
عضو تیم ملی کشتی آلیش بانوان در گفتگو با «دیباچه» مطرح کرد؛

دو طلای آسیا نقطه اوج کارنامه‌ام بود/ ‏طلای جهانی را هدف گرفته‌ام

۱۷:۴۹  -  ۰۸ تير ۱۴۰۴