جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳  |  Friday, 29 March 2024

دیباچه

کد خبر: ۴۵۸۰
تاریخ انتشار : ۰۲ : ۰۸ - ۱۴ بهمن ۱۳۹۴
بهاره رهنما، نویسنده و بازیگر کشورمان که مجموعه نمایشنامه‌هایش به تازگی از سوی انتشارات مروارید منتشر شده است گفت: دغدغه اصلی من زن و عشق است یعنی اکثر کارهایم با این دیدگاه نوشته می‌شود. البته نوشته‌هایم به هیچ وجه رویکرد فمینیستی ندارد و فقط مردان را به درک بهتر دنیای زنان دعوت می‌کند.

دیباچه:

بهاره رهنما گفت: 15 سال است که تئاتر کار می‌کنم و تقریباً از سال 81 نمایشنامه‌نویسی را شروع کردم و تا به امروز 12 نمایشنامه نوشته‌ام که شاخص‌ترین آنها در یک مجموعه تبدیل به کتاب شده است. با توجه به اینکه انتشارات مروارید در سال‌های گذشته به حوزه نمایشنامه‌نویسی پرداخته و در این حوزه بسیار فعال عمل کرده است، تصمیم گرفتم تا این مجموعه توسط این انتشارت منتشر شود.

به گزارش ایبنا وی ادامه داد: بر اساس صحبت‌های مطرح شده تصمیم گرفتیم تا نمایشنامه‌های «چشم‌هایی که مال توست»، «غبار»، «با من بستنی می‌خوری؟» و «تو دهنتو می‌بندی یا من؟» در قالب یک مجموعه چهار جلدی روانه بازار شود. البته امکان تهیه این کتاب‌ها به‌صورت جداگانه نیز وجود دارد.

این کارگردان تئاتر در توضیح سبک نوشته‌هایش اظهار کرد: مضمون تخصصی آثار من زن و عشق است؛ یعنی اکثر کارهایم با این دیدگاه نوشته می‌شود، البته نوشته‌هایم به‌هیچ‌وجه رویکرد فمینیستی ندارد. اعتقاد من بر این است که به دلیل زن بودن بهتر است که در این حوزه فعالیت کنم چراکه این حوزه را بهتر درک می‌کنم.

وی افزود: متأسفانه عده‌ای تفاوتی میان پرداختن به مشکلات زنان و فمینیست بودن قائل نیستند. درصورتی‌که این دو باهم تفاوت‌های زیادی دارند. من یک زن هستم و باید مشکلات زنان را بیان کنم، به همین دلیل بیشتر نوشته‌هایم عاطفی و زن‌محور است.

رهنما با اشاره به موضوع نمایشنامه «غبار» گفت:‌ موضوع غبار با سه نمایشنامه دیگر متفاوت است و به بیان نقش زنان در دفاع و آزادی خرمشهر می‌پردازد چراکه در آن روزها زنان زیادی در کنار مردان اسلحه به‌دست گرفتند و از شهر دفاع کردند اما زیاد به آنها پرداخته نشده است.

وی ادامه داد: پرداختن به این موضوع دغدغه من بود چراکه داستان دلاوری‌های این شیرزنان باید گفته می‌شد. به نظرم فضای نمایشی ما به این داستان‌ها نیاز دارد چراکه برخی موضوعات فراموش‌شده است.

نویسنده کتاب «مالیخولیای محبوب من» در معرفی مخاطبانش اظهار کرد: باتوجه به اینکه نمایشنامه‌هایم محور زنانه دارد اما آقایان هم با آن ارتباط برقرار می‌کنند و من این را بعد اجرای نمایشنامه‌هایم فهمیدم. به نظرم نوشته‌هایم مردان را به درک بهتر دنیای زنان دعوت می‌کند.

وی افزود: وقتی تئاتر «چشم‌هایی که برای توست» در حال اجرا بود، عده‌ای از جمعیت اشک می‌ریختند اما همان افراد چند دقیقه بعد بلندبلند می‌خندیدند و این بیانگر این موضوع است که مخاطبان با کار ارتباط برقرار کرده‌اند.

دیباچه- رهنمما (1)




رهنما با اشاره به نحوه یافتن موضوعات نمایش‌نامه‌هایش گفت:‌ به‌جز نمایشنامه «غبار» که دغدغه چندین و چندساله‌ام بود، موضوع سه نمایش‌نامه دیگر مربوط به کتاب «مالیخولیای محبوب من» است و از داستان‌های آن کتاب تأثیر گرفته است.

وی ادامه داد: مجموعه داستان «مالیخولیای محبوب من» درباره زن‌های ایرانی است که مجبورند به دلیل تربیت عاطفی که از کودکی همراهشان است، از ارتباط عاطفی و داستان‌های عاشقانه جدا شوند و موضوع نمایشنامه‌هایم به این داستان نزدیک است.

این داستان‌نویس در توضیح آثار جدیدش اظهار کرد:  مدتی است که نوشتن یک رمان عاشقانه – جنایی را آغاز کردم که «سارا سرخ» نام دارد. نوشتن این کار از نیمه گذشته است و فکر می‌کنم به نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران برسد.

وی افزود: کتاب «مالیخولیای محبوب من» به چاپ هشتم رسیده است، همچنین کتاب شعرم با عنوان «زن باران» حدود 6 ماه پیش از سوی انتشارات نگاه روانه بازار شد و خوشبختانه استقبال از این کتاب هم خوب بود.

رهنما ادامه داد: چهار نمایشنامه «چشم‌هایی که مال توست»، «غبار»، «با من بستنی می‌خوری؟» و «تو دهنتو می‌بندی یا من؟» در اجرا مورد استقبال واقع شد و امیدوارم این مجموعه نمایشنامه نیز مورد توجه مخاطبان واقع شود.

بهاره رهنما، نویسنده و بازیگر، در سال 1352 در اراک متولد شد.  مجموعه داستان «چهار چهارشنبه و یک کلاه‌گیس» نخستین اثر اوست که در تابستان سال 1388 از سوی نشر چشمه روانه بازار کتاب شد. «زن باران و ماه هفت شب» از دیگر آثار اوست.

 

 
نام:
ایمیل:
* نظر:
مطالب برگزیده
صحبت‌های احساسی مارال بنی آدم، در گفتگو با ویژه برنامه «مدیا»

پروین اعتصامی، قبل از اینکه یک شاعر و ادیب باشد، یک انسان بوده است!

۱۵:۱۸  -  ۲۳ اسفند ۱۴۰۲
گفتگو ویژه برنامه مدیا با سعید الهی تهیه کننده فیلم‌های سینمایی میرو و قویدل

مطمئنم شهید آوینی اگر زنده بود، به مستند «قویدل» جایزه می‌داد / باید باور کنیم که در اتاق شیشه‌ای زندگی می‌کنیم

۱۳:۱۱  -  ۲۳ اسفند ۱۴۰۲
گلر تیم ملی هندبال در گفت‌وگو با «دیباچه» مطرح کرد؛

مربیان خارجی تاثیر مثبتی بر روی تیم ملی داشتند/ وقتی توپ گل نمی‌شود، مقصر مربی نیست

۱۱:۳۸  -  ۲۰ اسفند ۱۴۰۲
مدیرکل اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی استان تهران در گفتگو با دیباچه:

انجمن موسیقی فعالی در استان تهران نداریم/ موسیقی نسبت به تئاتر و هنرهای تجسمی مظلوم‌تر است

۱۱:۱۷  -  ۱۴ اسفند ۱۴۰۲
گفتگو ویژه برنامه مدیا با «خسرو احمدی» که دهه شصتی‌ها او را به نام «دولنگ» می‌شناسند

متاسفانه تلویزیون برای کودکان امروزی هیچ برنامه خوبی ندارد!

۱۳:۰۷  -  ۱۷ اسفند ۱۴۰۲
صحبت‌های انتقادی حسین عابدینی بازیگر سریال « بچه های مدرسه همت » علیه «مهران رجبی»

«مهران رجبی» کنترات برداشته، نباید فقط پولو ببینه و با کله شیرجه بزنه؛ بازیگری را با بیزینس اشتباه گرفته!

۱۶:۵۳  -  ۱۴ اسفند ۱۴۰۲
رئیس مرکز مطالعات راهبردی و آموزش وزارت کشور با دیباچه مطرح کرد؛

هدف اصلی جشنواره ی « رای ملت » تببین گری و جهاد تبیین است/ پای جشنواره "رای ملت" به انتخابات ریاست جمهوری کشیده می‌شود!

۱۳:۰۸  -  ۱۰ اسفند ۱۴۰۲