چهارشنبه ۲۹ فروردين ۱۴۰۳  |  Wednesday, 17 April 2024

دیباچه

کد خبر: ۴۵۳۶۶
تاریخ انتشار : ۲۲ : ۱۵ - ۳۱ خرداد ۱۳۹۶
گفت و گو با کارگردان نمایش «مترانپاژ»
حسن معجونی کارگردان نمایش «مترانپاژ» دوست دارد مخاطب را واقعأ بخنداند حتی اگر نمایش چیزی به او ندهد.

به گزارش دیباچه، حسن معجونی که در آخرین تجربه تئاتری خود نمایش «مترانپاژ» را به صحنه برده است،وی در مورد زاویه این اثر در برابر اجتماع و شرایط آن گفت: « این نمایش در وهله اول زندگی دو گانه ای که ما داریم و داخل خانه یک شکلی هستیم و بیرون شکل دیگری داریم را نشان می دهد. ترس از این داریم که فضای داخلی ما لو بروم و بیرونی شود باعث شده است که مدام پنهان کاری کنیم. این وضعیت که در متن وجود دارد دقیقا عین مسئله جامعه ماست. ترسیدن آدم ها برای شرایطی است که انسان ها در اجتماع شان تحقیر می شوند. متن مترانپاژ حرفش همین است. بیشتر از ترس از دست رفتن موقعیت اجتماعی افراد، حرف نمایش ترسی است که به فراگیر افراد را در برگرفته است».

حسن معجونی: می خواهم مخاطب واقعا بخندد!

او در مورد هم خوانی و هم سویی تئاتربا شرایط اجتماعی افزود:«از نظر محتوایی باید این اتفاق رخ دهد به این دلیل که تئاتر سوژه ای مربوط مسائل روز است. گاهی سوژه ای مد نظر داریم یعنی محتوایی عمل می کنیم و گاهی در فرم این شکل وجود دارد و فرمی وجود دارد که زبان خودش را هم به چالش می کشد. البته باید دید در فرم هم حرفی برای گفتن داریم و چیزی را به چالش می کشیم؟! حتما فرم و محتوا باید باید با زمان هم خوانی داشته باشد چراکه تئاتر را در لحظه می بینیم و در زمان حال رخ می دهد و مثل فیلم نیست.

معجونی درباره بخش های از ادبیات روسیه که هنوز به ما معرفی نشده است، گفت: «به نظرم بخش هایی به خوبی معرفی نشده که اساسا هیچ ارتباطی بین آن بخش و جامعه خودمان پیدا نمی کنیم. در واقع این همان کاری است که دراماتورژی انجام می دهد. آن چیزهایی که عایدی برای ما ندارد و مربوط به بخش های خاصی از اجتماع آنهاست که برای ما معنا و مفهومی ندارد.

او درباره جایگاه اجتماعی فعلی خود و ترس از بین رفتن ان مثل اتفاقی که در «مترانپاژ» رخ می دهد، توضیح داد: «جایگاهم درمورد بازیگری امروز برایم خیلی مهم نیست. شاید یک زمانی برایم اهمیت فراوانی داشت و فکر میکردم اگر این جایگاه را از دست بدهم چه اتفاقی برایم می افتد؟! اما بعد ها متوجه شدم آن جایگاه فقط یک مدیوم است که برای خودم انتخاب کرده ام و پیغامم را در آن می دهم و بودن یا نبودن آن فرق زیادی ندارد و می توانم در جایگاه دیگری پیامم را برسانم».

معجونی درباره چیزی که دوست دارد مخاطب از نمایش به دست آورد، گفت: «واقعا برایم مهم نیست که چیزی با خود می برد یانه؟ آن چیزی که برایم اهمیت دارد این است که او به این اتفاقات واقعا بخندد. به این دلیل که وقتی مخاطب می خندد، درحقیقت در حال شناسایی ومسلط شدن به موضوع است».

نمایش «ماجرای متران پاژ» همه روز به جز شنبه ها ساعت 19 در سالن شماره یک تماشاخانه پالیز به روی صحنه می رود. علاقمندان جهت تهیه بلیط این نمایش می توانند به سایت تیوال به آدرسhttps://www.tiwall.com/theater/metranpazh مراجعه نمایند.


نام:
ایمیل:
* نظر:
مطالب برگزیده
ادبیات عجیب ژیلا صادقی!

جنجال خانم مجری بعد از درگذشت رضا داوودنژاد چه بود؟

۱۲:۲۹  -  ۱۵ فروردين ۱۴۰۳
مربی تیم والیبال بانوان سایپا در گفت و گو با«دیباچه» مطرح کرد؛

تجربه بالای بازیکنان باعث قهرمانی تیم شد/ تیم قوی و جنگنده‌ای داشتیم

۱۲:۲۲  -  ۲۳ اسفند ۱۴۰۲
گفتگوی کمتر دیده شده دیباچه با زنده یاد رضا داوودنژاد و همسرش

غزل بدیعی همسر زنده یاد رضا داوودنژاد: به خاطر عشق، همیشه در کنار رضا بودم

۱۲:۲۰  -  ۱۵ فروردين ۱۴۰۳
گفتگو دیباچه با کارگردان سریال «از سرنوشت»

« رضا داوودنژاد » در رفاقت، مرام و غافلگیری، دست به نقد بود!

۱۶:۳۲  -  ۱۴ فروردين ۱۴۰۳
سرمربی تیم ملی ووشو در گفت‌وگو با «دیباچه» مطرح کرد؛

هدف کسب بهترین نتیجه در آسیاست/ بدون تغییر ترکیب، راهی انتخابی جام جهانی خواهیم شد

۱۲:۰۸  -  ۲۲ اسفند ۱۴۰۲
صحبت‌های احساسی مارال بنی آدم، در گفتگو با ویژه برنامه «مدیا»

پروین اعتصامی، قبل از اینکه یک شاعر و ادیب باشد، یک انسان بوده است!

۱۵:۱۸  -  ۲۳ اسفند ۱۴۰۲
گفتگو ویژه برنامه مدیا با سعید الهی تهیه کننده فیلم‌های سینمایی میرو و قویدل

مطمئنم شهید آوینی اگر زنده بود، به مستند «قویدل» جایزه می‌داد / باید باور کنیم که در اتاق شیشه‌ای زندگی می‌کنیم

۱۳:۱۱  -  ۲۳ اسفند ۱۴۰۲