پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳  |  Thursday, 28 March 2024

دیباچه

کد خبر: ۴۵۲۸۲
تاریخ انتشار : ۵۲ : ۱۴ - ۲۹ خرداد ۱۳۹۶
فرزاد طالبی گفت:‌ جشنواره موسیقی نواحی مستحق حمایت است چرا که موسیقی نواحی سرچشمه‌ موسیقی ملی ایران است و مفاهیم مرتبط با حوزه تمدنی و هویتی را طی صدها و حتی هزاران سال حفظ کند.

به گزارش دیباچه، نشست خبری دهمین جشنواره موسیقی نواحی با حضور فرزاد طالبی مدیرکل دفتر موسیقی، احمد صدری دبیر علمی جشنواره، علیزاده مدیر کل فرهنگ و ارشاد استان کرمان و مهدی وجدانی مدیر روابط عمومی در تالار وحدت برگزار شد.

نشست خبری دهمین جشنواره موسیقی نواحی برگزار شد

جشنواره موسیقی نواحی مستحق حمایت است

فرزاد طالبی در ابتدای این نشست با بیان این که با هر نگرشی به جشنواره موسیقی نواحی نگاه کنیم مستحق حمایت است، گفت: موسیقی نواحی سرچشمه‌ موسیقی ملی ایران است و مفاهیم مرتبط با حوزه تمدنی و هویتی را طی صدها و حتی هزاران سال حفظ کند. موسیقی نواحی قابلیت عرضه و ارائه در صحنه‌های بین‌المللی را دارد. یعنی صاحبان فرهنگ‌های دیگر هم می‌توانند با این موسیقی ارتباط برقرار کنند. جشنواره موسیقی نواحی سال گذشته آغاز به کار کرد. امیدواریم که امسال جشنواراه پُربارتر از سال گذشته باشد.

وی افزود: علاوه بر این جشنواره، ما مکتب‌خانه‌ها را داریم که یکی از آنها در سال گذشته افتتاح شد و امیدواریم امسال هم در سه استان دیگر این مکتب‌خانه‌ها افتتاح شوند. این مکتب‌خانه‌ها نقش بسیار مهمی در حمایت از موسیقی نواحی دارند. جشنواره‌های استانی و منطقه‌ای مفصلی را در سال گذشته شاهدش بودیم که با تمرکز بر موسیقی نواحی برگزار شدند. همه این جشنواره‌ها در سال گذشته مورد حمایت دفتر موسیقی بودند. محدودیت منابع و اعتبارات ممکن است حرکت حمایت از موسیقی نواحی را کم کند اما متوقف نمی‌کند. ۲۵۰ میلیون از بودجه‌ی امسال را دفتر موسیقی و بقیه را استان کرمان تامین می‌کند. کل بودجه هم ۵۰۰ میلیون تومان است.

مدیر دفتر موسیقی ادامه داد: همزمان با جشنواره کرمان، سه هفته‌ی فیلم در سه استان داریم. این هفته‌های فیلم با تمرکز بر فیلم‌هایی برگزار می‌شود که موضوعشان موسیقی نواحی است. امسال از کشورهای دیگر هم گروه‌هایی داریم. افغانستان، ترکیه و برخی کشورها گروه‌هایی را به جشنواره می‌فرستند و نشست‌های پژوهشی هم برگزار می‌کنیم. در بخش جنبی شاهد اجرای برنامه‌ی گروه های موسیقی نواحی خواهیم بود. 18 گروه از استادان موسیقی نواحی در جشنواره روی صحنه می‌روند.

جشنواره‌ی امسال از ششم تیر تا نهم تیر در کرمان برگزار می‌شود

علیزاده مدیرکل ارشاد استان کرمان نیز ضمن اعلام جزییات برگزاری دهمین جشنواره موسیقی نواحی گفت: جشنواره‌ی امسال از ششم تیر تا نهم تیر در کرمان برگزار می‌شود. تنوع اقلیمی که استان کرمان دارد موجب شده که از نظر فرهنگی هم تنوع داشته باشیم. جنوب، شرق، غرب و شمال غرب کرمان موسیقی نواحی خاص خودش را دارد. دهمین جشنواره موسیقی نواحی به جز در شهر کرمان در 9 شهر دیگر هم اجرا خواهیم داشت. بم، برسیر، رفسنجان، نرماشیر، سیرجان، زرند، انار و شهربابک و جیرفت شهرستان‌هایی هستند که همزمان با کرمان میزبان جشنواره موسیقی نواحی هستند.

وی افزود: تلاش کردیم که جشنواره را در حوضه اجرا به دیگر موسسه‌ها واگذاری کنیم. ما هم به عنوان اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی به عنوان ناظر به برگزاری جشنواره نظارت می‌کنیم. یکی از بهترین هتل‌های کرمان یعنی هتل پارس را برای اقامت هنرمندان عزیز در نظر گرفته‌ایم. محل برگزاری اجراها یک فضای روباز در یکی از پارک‌های شهر کرمان با ظرفیت 2500 نفر در نظر گرفته‌ایم. اجراهای بخش رقابتی و دیگر بخش‌ها هم در سالن‌های مجهزی برگزار می‌شوند. حضور خبرنگاران در کرمان میسر نیست. مشکل اصلی ما منابع مالی است که نداریم. بحث دیگر استفاده از ظرفیت‌های رسانه‌ای استان است.

چرا همه خودشان را به منگی می‌زنند؟

احمد صدری نیز در ادامه با با بیان اینکه موضوع اصلی جشنواره موسیقی نواحی امسال به بحث منظومه‌خوانی‌ها اختصاص دارد، عنوان کرد: راویان اصالت یکی دیگر از بخش‌های جشنواره امسال است. راویان اصالت در یکی از سالن‌های مهم شهر کرمان طی سه روز اجراهایشان را به روی صحنه می‌برند. تلاش بر این بوده که کسانی به جشنواره دعوت شوند که کیفیت کارشان بالاست و کمتر هم در جشنواره موسیقی نواحی حضور داشته‌اند. در بخش پیشکسوتان هم همین سیاست را پی گرفتیم. چه منتقدانمان و چه کسانی که می خواستند در جشنواره شرکت کنند، نشان می‌داد که فراخوان را نخوانده‌اند. وقتی می‌نویسیم منظومه خوانی، منظومه نوازی نیست. آثار بسیاری به دست ما رسید که فقط نوازندگی بود در حالی که منظور ما خواندن این منظومه‌ها بود. نمی‌دانم چرا همه خودشان را به گیجی و منگی می‌زنند.

وی افزود: در این دوره از جشنواره از پیشکسوتانی دعوت کرده‌ایم که یا اصلا در جشنواره نبوده‌اند یا این که کمتر شرکت کرده‌اند و در عین حال کارشان در سطح بالایی است. در بخش اجرای راویان اصالت، کارها به صورت منطقه‌ای تفکیک شده است. شرکت کنندگان اجراهایی را دارند و با هم رقابت می‌کنند و در عین حال پیشکسوتان هم اجراهایی خارج از مسابقه دارند.

صدری ادامه داد: هر روز صبح ساعت 10 تا 12 جلسه‌های پژوهشی داریم که موضوع اصلی منظومه‌خوانی است. سه برنامه‌ی پژوهشی در این زمینه داریم و برنامه‌های دیگری هم هست که اگر قطعی شود عملی می‌کنیم. گروهی آلمانی هم در کرمان برای برخی از پژوهشگران خاص ایرانی، کارگاه‌هایی را دارند. در برخی از استان‌هایی که تا کنون سابقه‌ی حضور در جشنوار موسیقی نواحی را نداشتند، آثاری به جشنواره رسید. قزوین و مرکزی از این استان‌ها بودند. ما نمی‌توانیم جشنواره‌ای که 9 دوره برگزار شده را به یک باره تغییر اساسی دهیم. در حوزه موسیقی نواحی این بحث رقابتی در دوره‌های قبلی هم بوده و دارای هویت شده است. به هر حال رقابت برای خودش ویژگی‌هایی دارد. ما می‌خواهیم که سلیقه‌ی شخصی را دور کنیم از جشنواره. اتاق فکری هم برای جشنواره در نظر گرفته‌ایم که در سال‌های آینده رسمی‌تر کارش را دنبال می‌کند.

تفاهم‌نامه‌ای سه‌ساله کرمان

مدیر دفتر موسیقی در بخش دیگری از این نشست گفت: تفاهم‌نامه‌ای سه ساله بسته شده که جشنواره موسیقی نواحی در کرمان برگزار شود. براساس همین تفاهم‌نامه امسال دومین جشنواره‌ای است که در کرمان برگزار می‌شود. من هم معتقدم که این جشنواره می‌تواند در استان‌های دیگر هم برگزار شود. در سه استان دیگر هفته‌ی فیلم موسیقی نواحی هم‌زمان با جشنواره برگزار می‌شود. گیلان در شهر رشت – خانه فرهنگ گیلان، استان آذربایجان شرقی و استان لرستان، سه استانی هستند که این هفته‌های فیلم موسیقی نواحی را برگزار می‌کنند. علاقه‌مند هستیم که در استان‌های دیگر هم این جشنواره برگزار شود اما لازم است که استان میزبان آمادگی و تمایل برای برگزاری جشنواره را داشته باشد.

صدری در ادامه این نشست درباره داوری آثار نیز گفت: کیوان پهلوان و من داور اصلی و ثابت هستیم. متناسب با هر شکل موسیقی که اجرا می‌شود، دو یا سه نفر از پیشکسوتان آن منطقه در کنار ما قرار می‌گیرند. پیشکسوتان باید ناراضی باشند. به خاطر این که برخی از این عزیزان پیشکسوت که در دنیا آنان را به عنوان میراث هنری می‌شناسند، حمایت نمی‌شوند. این که ما به این پیشکسوتان می‌گوییم با ماشین بیایند و بروند به معنی بی‌توجهی ما نیست. دوست داریم این عزیزان با بهترین وسیله بیایند و با بهترین وسیله بروند. همه‌ هزینه‌های آمد و رفت و حتی غذا و هر چه که در طول مسیر خورده‌آند را پرداخت کرده‌ایم. امسال سطح کیفی پذیرایی بسیار بالا رفته است. تنها هتل 5 ستاره‌ی کرمان به مهمانان ما اختصاص داده شده است. بهترین ماشین موجود در کرمان را به جابه‌جایی مهمانان ما اختصاص داده‌اند.

دستمزدها بوجه‌ای ثابت برایش در نظر گرفته شده است. البته از این بودجه بخشی از آن صرف می‌شود و هر چه باقی ماند به نسبت به شرکت کنندگان پرداخت می‌شود. برای راویان اصالت، دستمزد به همه یکسان است. برای پیشکسوتان هم هدایا یکسان است.

منبع: فارس
نام:
ایمیل:
* نظر:
مطالب برگزیده
صحبت‌های احساسی مارال بنی آدم، در گفتگو با ویژه برنامه «مدیا»

پروین اعتصامی، قبل از اینکه یک شاعر و ادیب باشد، یک انسان بوده است!

۱۵:۱۸  -  ۲۳ اسفند ۱۴۰۲
گفتگو ویژه برنامه مدیا با سعید الهی تهیه کننده فیلم‌های سینمایی میرو و قویدل

مطمئنم شهید آوینی اگر زنده بود، به مستند «قویدل» جایزه می‌داد / باید باور کنیم که در اتاق شیشه‌ای زندگی می‌کنیم

۱۳:۱۱  -  ۲۳ اسفند ۱۴۰۲
گلر تیم ملی هندبال در گفت‌وگو با «دیباچه» مطرح کرد؛

مربیان خارجی تاثیر مثبتی بر روی تیم ملی داشتند/ وقتی توپ گل نمی‌شود، مقصر مربی نیست

۱۱:۳۸  -  ۲۰ اسفند ۱۴۰۲
مدیرکل اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی استان تهران در گفتگو با دیباچه:

انجمن موسیقی فعالی در استان تهران نداریم/ موسیقی نسبت به تئاتر و هنرهای تجسمی مظلوم‌تر است

۱۱:۱۷  -  ۱۴ اسفند ۱۴۰۲
گفتگو ویژه برنامه مدیا با «خسرو احمدی» که دهه شصتی‌ها او را به نام «دولنگ» می‌شناسند

متاسفانه تلویزیون برای کودکان امروزی هیچ برنامه خوبی ندارد!

۱۳:۰۷  -  ۱۷ اسفند ۱۴۰۲
صحبت‌های انتقادی حسین عابدینی بازیگر سریال « بچه های مدرسه همت » علیه «مهران رجبی»

«مهران رجبی» کنترات برداشته، نباید فقط پولو ببینه و با کله شیرجه بزنه؛ بازیگری را با بیزینس اشتباه گرفته!

۱۶:۵۳  -  ۱۴ اسفند ۱۴۰۲
رئیس مرکز مطالعات راهبردی و آموزش وزارت کشور با دیباچه مطرح کرد؛

هدف اصلی جشنواره ی « رای ملت » تببین گری و جهاد تبیین است/ پای جشنواره "رای ملت" به انتخابات ریاست جمهوری کشیده می‌شود!

۱۳:۰۸  -  ۱۰ اسفند ۱۴۰۲