پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳  |  Thursday, 18 April 2024

دیباچه

کد خبر: ۴۵۲۱۸
تاریخ انتشار : ۲۹ : ۱۰ - ۲۸ خرداد ۱۳۹۶
محمد کارت مستندساز و بازیگر سینما در یاداشتی درباره آخرین ساخته عبدالرضا کاهانی که دریافت پروانه نمایش آن به تعویق افتاده نوشت.

به گزارش دیباچه متن یادداشت محمد کارت به شرح زیر است :

بخشی از جامعه را در "ارادتمند,نازنین,بهاره,تینا" می‌بینیم که خیلی کم در سینمای داستانی و حتی مستند به آنها پرداخته شده است.تصویری از طبقه فرادست و هجو زیستِ لَخت و باری به هرجهت برخی از آنهاست.

مستندساز و بازیگر سینما: «ارادتمند،نازنین،بهاره،تینا» آنقدر که حیا دارد، حساسیت برانگیز شده

طبقه‌ای از جامعه امروز ایران که شکلِ زندگی روزمره‌شان سبک دیگری از روابط خانوادگی و دوستانه را تعریف می‌کنند.در این فیلم دیگر از پدران کلیشه‌ای زحمتکش، با چهره ای خسته و نگاهی خیره به ابدیت خبری نیست و قطعا بهشت زیر پای همه مادران وجود ندارد، و رفاقت‌های مدرن هشدار معناباختگی را به مخاطب می‌دهند.

با این آشنازدایی و غریبه‌سازی مفاهیم، کاهانی اینبار فیلمی ساخته که در لایه های زیرین، خانواده و رفاقت به معنای واقعی‌ش را تحسین می‌کند.

"ارادتمند،نازنین،بهاره،تینا" کاراکترها، موقعیتها و طبقه جدیدی را در پرونده کاری فیلمسازش ایجاد می‌کند، اما همان طراوت و تازگی در لحن و مولفه‌های مشترکِ، فیلمهای موفق کاهانی همچون "هیچ " و "اسب‌حیوان‌نجیبی‌ست"، را دارد. (البته برخلافِ کج دهنی و لَق گویی کاراکترهای جذابِ آن فیلمها، اینجا همه آدمها باهم متین‌مرتب صحبت می‌کنند) اما در فرم و محتوا نیز به پختگی و انسجام بیشتری رسیده و قطعا از آخرین ساخته متوسطِ او "استراحت‌مطلق" ، قدمی رو به جلو محسوب می‌شود.

پوچی موقعیت و گفتارها، روابط بی‌هدف و فانتزی رفتارهای بی‌قید، فضای شنگ و شوخی به فیلم داده که کاملا رنگِ متفاوتِ سینمایی که کاهانی دنبال می‌کند را در خود دارد.

گویا "ارادتمند،نازنین،بهاره،تینا" آنقدر که حیا دارد و برخلاف خواستِ موضوع، کاراکترها و موقعیتها، نبایدها را نشان نمی‌دهد حساسیت برانگیز شده است.

مطمئنا هر سینماگری متوجه می‌شود که کاهانی با حفظ جسارت در انتخاب و پرداخت، چقدر حواسش به اکران شدن فیلم بوده و تا پاداده کاراکترها و موقعیتها را سانسور کرده است.

اما فیلمی که با نهایت احتیاط ساخته شده و با نقدِ زندگیِ پادرهوا، بی هدف و افسارگسیخته ، تماشاگر را به انسجام رفتاری، زیست‌ِسلامت و پابندی بر اصول خانواده دعوت می‌کند ، به مشکل‌دار ترین اثر سازنده‌اش تبدیل می‌شود.

موضوع و موضع جدید نسبت به بخشی از طبقه بالای جامعه که درسینماکمتر دیده شده‌

کاراکترهای کاریزماتیک،دیالوگ‌نویسی هوشمندانه،کارگردانی منسجم و خلاق،بازی‌های متفاوت و جذاب،فیلمبرداری خوش‌قابُ رنگ،تدوین بی ادا و درخدمت لحن فیلم وضرورت پرداخت به این مضمون و محتوا در سینما و جامعه امروزباعث می‌شود که برای اکران هرچه زودتر "ارادتمند،نازنین،بهاره،تینا" امیدوار باشیم.

منبع: ایلنا
نام:
ایمیل:
* نظر:
مطالب برگزیده
یک کارشناس فوتسال در گفت ‌و‌ گو با «دیباچه» مطرح کرد؛

ایران تیم بهتری نسبت به رقبای آسیایی دارد/باید به تصمیم شمسایی احترام بگذاریم

۱۱:۲۹  -  ۲۵ فروردين ۱۴۰۳
ادبیات عجیب ژیلا صادقی!

جنجال خانم مجری بعد از درگذشت رضا داوودنژاد چه بود؟

۱۲:۲۹  -  ۱۵ فروردين ۱۴۰۳
مربی تیم والیبال بانوان سایپا در گفت و گو با«دیباچه» مطرح کرد؛

تجربه بالای بازیکنان باعث قهرمانی تیم شد/ تیم قوی و جنگنده‌ای داشتیم

۱۲:۲۲  -  ۲۳ اسفند ۱۴۰۲
گفتگوی کمتر دیده شده دیباچه با زنده یاد رضا داوودنژاد و همسرش

غزل بدیعی همسر زنده یاد رضا داوودنژاد: به خاطر عشق، همیشه در کنار رضا بودم

۱۲:۲۰  -  ۱۵ فروردين ۱۴۰۳
گفتگو دیباچه با کارگردان سریال «از سرنوشت»

« رضا داوودنژاد » در رفاقت، مرام و غافلگیری، دست به نقد بود!

۱۶:۳۲  -  ۱۴ فروردين ۱۴۰۳
سرمربی تیم ملی ووشو در گفت‌وگو با «دیباچه» مطرح کرد؛

هدف کسب بهترین نتیجه در آسیاست/ بدون تغییر ترکیب، راهی انتخابی جام جهانی خواهیم شد

۱۲:۰۸  -  ۲۲ اسفند ۱۴۰۲
پربازدیدها
آخرین اخبار