به گزارش دیباچه متن یادداشت محمد کارت به
شرح زیر است :
بخشی از جامعه را در "ارادتمند,نازنین,بهاره,تینا"
میبینیم که خیلی کم در سینمای داستانی و حتی
مستند به آنها پرداخته شده است.تصویری از طبقه فرادست و هجو زیستِ
لَخت و باری به هرجهت برخی از آنهاست.
طبقهای از جامعه امروز ایران که شکلِ زندگی
روزمرهشان سبک دیگری از روابط خانوادگی و
دوستانه را تعریف میکنند.در این فیلم دیگر
از پدران کلیشهای زحمتکش، با چهره ای خسته
و نگاهی خیره به ابدیت خبری نیست و قطعا بهشت
زیر پای همه مادران وجود ندارد، و رفاقتهای مدرن
هشدار معناباختگی را به مخاطب میدهند.
با این آشنازدایی و غریبهسازی مفاهیم، کاهانی اینبار فیلمی ساخته که در لایه های زیرین،
خانواده و رفاقت به معنای واقعیش را تحسین میکند.
"ارادتمند،نازنین،بهاره،تینا" کاراکترها،
موقعیتها و طبقه جدیدی را در پرونده کاری فیلمسازش ایجاد میکند، اما همان طراوت و
تازگی در لحن و مولفههای مشترکِ، فیلمهای موفق کاهانی همچون "هیچ " و "اسبحیواننجیبیست"، را دارد. (البته
برخلافِ کج دهنی و لَق گویی کاراکترهای جذابِ آن فیلمها، اینجا همه آدمها باهم متینمرتب
صحبت میکنند) اما در فرم و محتوا نیز به پختگی و انسجام بیشتری رسیده و قطعا از آخرین
ساخته متوسطِ او "استراحتمطلق" ، قدمی رو به جلو محسوب میشود.
پوچی موقعیت و گفتارها، روابط بیهدف و
فانتزی رفتارهای بیقید، فضای شنگ و شوخی به
فیلم داده که کاملا رنگِ متفاوتِ سینمایی که کاهانی دنبال میکند را در خود دارد.
گویا "ارادتمند،نازنین،بهاره،تینا"
آنقدر که حیا دارد و برخلاف خواستِ موضوع،
کاراکترها و موقعیتها، نبایدها را نشان نمیدهد حساسیت برانگیز شده است.
مطمئنا هر سینماگری متوجه میشود که کاهانی با حفظ جسارت در انتخاب و
پرداخت، چقدر حواسش به اکران شدن فیلم بوده و تا پاداده کاراکترها و موقعیتها را سانسور
کرده است.
اما فیلمی که با نهایت احتیاط ساخته شده
و با نقدِ زندگیِ پادرهوا، بی هدف و افسارگسیخته ، تماشاگر را به انسجام رفتاری، زیستِسلامت
و پابندی بر اصول خانواده دعوت میکند ، به مشکلدار ترین اثر سازندهاش تبدیل میشود.
موضوع و موضع جدید نسبت به بخشی از طبقه
بالای جامعه که درسینماکمتر دیده شده
کاراکترهای کاریزماتیک،دیالوگنویسی هوشمندانه،کارگردانی
منسجم و خلاق،بازیهای متفاوت و جذاب،فیلمبرداری خوشقابُ رنگ،تدوین بی ادا و درخدمت
لحن فیلم وضرورت پرداخت به این مضمون و محتوا در سینما و جامعه امروزباعث میشود که
برای اکران هرچه زودتر "ارادتمند،نازنین،بهاره،تینا" امیدوار باشیم.