جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳  |  Friday, 29 March 2024

دیباچه

کد خبر: ۴۵۱۷۰
تاریخ انتشار : ۰۷ : ۱۰ - ۲۷ خرداد ۱۳۹۶
کارگردان نمایش «اُ مثبت» با اشاره به اینکه در این نمایش معضلات فرهنگی با نگاهی طنز به تصویر کشیده شده اند از لزوم آشتی مخاطب با نمایش های حوزه هنری به دلیل تغییر رویکرد این نهاد صحبت کرد.

به گزارش دیباچه، سیدعلی موسویان نویسنده و کارگردان نمایش «اُ مثبت» درباره اجرای این اثر نمایشی گفت: «اُ مثبت» اجرای خود را از ۹ خردادماه در تماشاخانه مهر حوزه هنری آغاز کرده است. این اثر نمایشی یک کمدی اجتماعی است که در زیرلایه های کمدی به معضلات اجتماعی و فرهنگی می پردازد.

«اُ مثبت» روایت برادری که به‌ دنبال رفع مشکل خواهرش است

وی افزود: «اُ مثبت» حال و هوایی ایرانی و شخصیت های ملموسی دارد که مابه ازای آنها را در جامعه می توان پیدا کرد. در اجرای این اثر نمایشی تلاش کردیم ضعف های فرهنگی را با نگاه طنز بیان کنیم که در این میان یک قصه انسانی درباره اهدای عضو روایت می شود. شاکله قصه ما براساس رفتارهای انسانی در جامعه امروزی بنا شده که متاسفانه با گسترش مدرنیته به فراموشی سپرده شده است.

این بازیگر و کارگردان تئاتر درباره داستان نمایش توضیح داد: داستان نمایش در سال ۹۶ و همین ایام ماه مبارک رمضان روایت می شود و در مورد پسری است که خواهرش به بیماری کلیوی دچار است و نیاز فوری به پیوند کلیه دارد اما او به هر دری می زند، نمی تواند پول این پیوند را تهیه کند. در این میان اتفاقی پیش می آید که او را وسوسه می کند ...

موسویان درباره فضاسازی و شیوه اجرایی نمایش بیان کرد: در اجرای نمایش تلاش کردم فضاسازی کاملا ایرانی باشد اما به دلیل کمبود بودجه نتوانستیم فضای ناتورالیستی را که در طراحی دکور مدنظر داشتیم پیاده کنیم اما کار با تکیه بر المان های رئالیستی به واقعیت نزدیک شده است. در واقع سرمایه اندکی که داشتیم به ما اجازه نمی داد خانه ای را که اتفاقات داستان در آن رخ می دهد به شکل واقعی ترسیم کنیم.

وی درباره استقبال از این نمایش با توجه به مضمونی که دارد و اینکه در حوزه هنری به صحنه می رود، عنوان کرد: اجرای «اُ مثبت» نسبت به کارهایی که در حوزه هنری اجرا می شود مورد استقبال خوبی قرار گرفته است اما هنوز این میزان استقبال راضی‌کننده نیست. مثلا ما روزهایی داشته ایم که همه ظرفیت سالن پر شده اما روزهای کم رمق هم داشته ایم. البته به دلیل اینکه ایام ماه رمضان است و نمایش ما قبل از افطار به صحنه می رود و همچنین خرداد ماه روزهای امتحانات دانشجویان است این اتفاق طبیعی به نظر می رسد.

وی ادامه داد: معتقدم از زمانی که کوروش زارعی به عنوان مدیر مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری منصوب شده است نمایش های بسیار خوبی در حوزه هنری به صحنه رفته و از هنرمندانی که سال ها بود کار نمی کردند دعوت به کار شده است. معتقدم این مخاطبان هستند که باید دافعه خودشان را نسبت به نمایش هایی که در این مکان به صحنه می رود، کنار بگذارند چون مدت هاست که دیگر رویه حوزه هنری تغییر کرده و همه طیف مخاطبی می تواند به دیدن آثاری که در این مکان اجرا می شود، بیاید.

این بازیگر در پایان صحبت هایش بیان کرد: البته کتمان نمی کنم که در سال های قبل فاصله ای بین برخی هنرمندان با حوزه هنری به وجود آمده بود اما در حال حاضر سیاست حوزه تنها اجرای آثار نمایشی با کیفیت است. ما در مملکتی زندگی می کنیم که حفظ شئونات اسلامی الزامی است و یک سری قواعد و قوانین را باید حفظ کرد اما در حال حاضر با حفظ همه شئونات نگاه بازتری نسبت به گذشته در حوزه هنری وجود دارد. بنابراین معتقدم تماشاگران نیز باید با تئاترهای حوزه هنری آشتی کنند. البته منظورم این نیست که الان مخاطبان با آثار حوزه قهر هستند اما الان نمایش ها می توانند سلیقه های مختلفی را پوشش دهند که قبلا کمتر این اتفاق رخ می داد.

«اُ مثبت» به نویسندگی و کارگردانی سیدعلی موسویان تا ۵ تیرماه ساعت ۱۹ در تماشاخانه مهر حوزه هنری به صحنه می رود.

نمایش «اُ مثبت» داستان فردی است که برای پیوند کلیه خواهرش به پول زیادی احتیاج دارد. همخانه او با کیفی پر از طلا وارد خانه می‌شود...

هدی آهنگر، مرتضی برزگرزادگان، آرش تبریزی، مهدی رحیمی سده و محمد زوار بی‌ریا در این نمایش ایفای نقش می‌کنند. تماشاخانه‌ مهر در تقاطع خیابان حافظ و خیابان سمیه واقع است.

منبع: مهر
نام:
ایمیل:
* نظر:
مطالب برگزیده
صحبت‌های احساسی مارال بنی آدم، در گفتگو با ویژه برنامه «مدیا»

پروین اعتصامی، قبل از اینکه یک شاعر و ادیب باشد، یک انسان بوده است!

۱۵:۱۸  -  ۲۳ اسفند ۱۴۰۲
گفتگو ویژه برنامه مدیا با سعید الهی تهیه کننده فیلم‌های سینمایی میرو و قویدل

مطمئنم شهید آوینی اگر زنده بود، به مستند «قویدل» جایزه می‌داد / باید باور کنیم که در اتاق شیشه‌ای زندگی می‌کنیم

۱۳:۱۱  -  ۲۳ اسفند ۱۴۰۲
گلر تیم ملی هندبال در گفت‌وگو با «دیباچه» مطرح کرد؛

مربیان خارجی تاثیر مثبتی بر روی تیم ملی داشتند/ وقتی توپ گل نمی‌شود، مقصر مربی نیست

۱۱:۳۸  -  ۲۰ اسفند ۱۴۰۲
مدیرکل اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی استان تهران در گفتگو با دیباچه:

انجمن موسیقی فعالی در استان تهران نداریم/ موسیقی نسبت به تئاتر و هنرهای تجسمی مظلوم‌تر است

۱۱:۱۷  -  ۱۴ اسفند ۱۴۰۲
گفتگو ویژه برنامه مدیا با «خسرو احمدی» که دهه شصتی‌ها او را به نام «دولنگ» می‌شناسند

متاسفانه تلویزیون برای کودکان امروزی هیچ برنامه خوبی ندارد!

۱۳:۰۷  -  ۱۷ اسفند ۱۴۰۲
صحبت‌های انتقادی حسین عابدینی بازیگر سریال « بچه های مدرسه همت » علیه «مهران رجبی»

«مهران رجبی» کنترات برداشته، نباید فقط پولو ببینه و با کله شیرجه بزنه؛ بازیگری را با بیزینس اشتباه گرفته!

۱۶:۵۳  -  ۱۴ اسفند ۱۴۰۲
رئیس مرکز مطالعات راهبردی و آموزش وزارت کشور با دیباچه مطرح کرد؛

هدف اصلی جشنواره ی « رای ملت » تببین گری و جهاد تبیین است/ پای جشنواره "رای ملت" به انتخابات ریاست جمهوری کشیده می‌شود!

۱۳:۰۸  -  ۱۰ اسفند ۱۴۰۲