پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳  |  Thursday, 28 March 2024

دیباچه

کد خبر: ۴۵۰۲۱
تاریخ انتشار : ۴۶ : ۱۱ - ۲۲ خرداد ۱۳۹۶
در حالیکه از رونمایی ساختار جدید ارکستر سمفونیک سازمان صدا و سیما بیش از ۲ سال می‌گذرد، اما هنوز برنامه مشخص و مدونی از سوی این مجموعه به مخاطبان ارائه نشده است.

به گزارش دیباچه، ساختار جدید ارکستر سمفونیک سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران نهم اردیبهشت ماه سال ۹۴ با حضور محمد سرافراز رییس سابق رسانه ملی رسما رونمایی شد. در آن برنامه اعضای ارکستر سمفونیک رسانه ملی متشکل از ۸۵ نوازنده و ۴۰ نفر گروه کر به رهبری نادر مرتضی پور ضمن اجرای سرود ملی جمهوری اسلامی ایران، سمفونی «خلیج فارس»، سرود «همدلی و همزبانی» به خوانندگی محمد عبدالحسینی و سرود «فصل همدلی» به خوانندگی ستار سهرابی را به طور زنده اجرا کردند.

سکوت ارکستر سمفونیک صدا و سیما

محمد سرافراز پس از شرکت در مراسم رونمایی از ساختار جدید ارکستر سمفونیک سازمان صدا و سیما در بخشی از سخنان خود در جمع خبرنگاران گفت: «در این روز مبارک، ما در واقع شاهد احیای ارکستر سمفونیک سازمان بعد از سال‌ها و به شکل رسمی بودیم و این ارکستر سمفونیک در آینده به شکل گسترده‌تر به اجرا می‌پردازد

سکوت ارکستر سمفونیک صدا و سیما

این ساختار جدیدی که رییس سابق رسانه ملی از آن سخن می گفت حتی تا چند ماه بعد از این برنامه نیز خروجی مشخصی نداشت و اهالی موسیقی و رسانه عملا از نحوه فعالیت های این مجموعه خبر رسمی دریافت نکردنداما این ساختار جدیدی که رییس سابق رسانه ملی از آن سخن می گفت حتی تا چند ماه بعد از این برنامه نیز خروجی مشخصی نداشت و اهالی موسیقی و رسانه عملا از نحوه فعالیت های این مجموعه قدیمی و پرستاره موسیقی ایران خبر رسمی دریافت نکردند. البته روز چهارشنبه ششم آبان ماه نادر مرتضی پور رهبر وقت ارکستر سمفونیک سازمان صدا و سیما که چندی بعد بی سروصدا از این مجموعه خداحافظی کرد با تاکید بر اینکه فعالیت های ارکستر سمفونیک صدا و سیما تعطیل نشده است، توضیح داد: «برنامه ریزی برای ارکستر سمفونیک سازمان صدا و سیما کار دشواری است و نیازمند هماهنگی های فراوانی در کلیت ماجراست به همین دلیل هنوز نمی توانم برنامه دقیقی را برای برنامه های پیش روی ارکستر اعلام کنم. به طور حتم فعالیت های ارکستر سمفونیک سازمان صدا و سیما تعطیل نشده است و ما بعد از ایام سوگواری محرم و صفر جزییات بیشتری از برنامه ها را در اختیار مخاطبان قرار می دهیم.

 البته طی این مدت هم مدیران ارشد مرکز موسیقی و سرود سازمان صدا و سیما سیاستگذاری های اصلی ارکستر سمفونیک رسانه ملی را تبیین می کنند که بعد از نهایی شدن قطعا فعالیت های ما نیز شکل جدی تری به خود خواهد گرفت

اگرچه در ۲۳ دی ماه همان سال و بعد از خروج نادر مرتضی پور کهنه کار، سهراب کاشف موزیسین و آهنگساز جوان و تحصیلکرده کشورمان به طور غیر رسمی به عنوان رهبر جدید ارکستر سمفونیک صدا و سیما در رسانه ها معرفی شد اما باز هم این مجموعه با سابقه موسیقایی که طی سالیان گذشته با زنده یاد محمد بیگلری پور توفیقات زیادی را در عرصه اجراهای زنده به دست آورده بود در محاق بی خبری ماند و این بی خبری همچنان ادامه دارد.

 البته در همین مدت در برخی از گزارش ها و برنامه های سیاسی با حضور مقامات عالی رتبه کشور که از سوی رسانه ملی پخش می شد هر از چندگاهی تصویری از ارکستر نوازندگان که به نظر می آمد شاکله اصلی آن از اعضای ارکستر سمفونیک سازمان صدا و سیما هستند به چشم می خورد، اما این مساله جنبه رسمی تر و بیرونی تری به خود نگرفت.

یکی از نکات جالب توجهی که در عرصه فعالیت های ارکستر سمفونیک سازمان صدا و سیما دیده می شود تاکید همه مدیران سازمان بر استمرار فعالیت های این مجموعه در حوزه ارائه موسیقی فاخر و ملی است؛ موضوعی که در حد گفته ها مانده و فعلا خروجی مشخصی ندارد.

 گواه این ادعا صحبت های یک سال گذشته محمدباقر معلم مدیر دفتر موسیقی و سرود سازمان صدا و سیماست که در پاسخ به خبرنگار مهر مبنی بر اینکه چه آثار شاخصی از مجموعه ارکستر سمفونیک سازمان صدا و سیما منتشر می شود، گفت: «ارکستر سمفونیک اساسا نماد توسعه یافتگی در هر کشوری است. 

تا چند سال پیش جمهوری اسلامی ایران جزو معدود کشورها در حوزه آسیا بود که ارکستر سمفونیک داشت. ما در کشور چندین ارکستر داشته ایم که به شکل فصلی و موسمی کار می کرده اند و بعضی از آنها تعطیل شده اند اما ارکستر سازمان صداوسیما پیوسته فعالیت داشته است و البته این مساله از برکت گفتار رهبر انقلاب اسلامی است که راه اندازی این ارکستر به دیدار تاریخی معظم له از این رسانه باز می گردد و توصیه ایشان برکتی داشت که همچنان برای نظام سرمایه ای به حساب می آید.

 ارکستر سمفونیک یکی از بخش ها و اجزای دفتر موسیقی است که طبیعتا توسط آن قطعات عالیتری نوشته و اجرا می شود و شاید برای چنین قطعه ای ۱۰۰ تا ۱۵۰ نفر طی چندین ماه تمرین می کنند. تجلی ارکستر سمفونیک در سال خواه ناخواه بیش از یک تا دو بار نیست که برای همین خروجی هم تمام طول سال تدارک دیده شده است.

 مثل المپیک که هر چهار سال یک بار انجام می شود اما یک ورزشکار تمام این چهار سال را زحمت می کشد تا بتواند به نتیجه برسد. ارکستر سمفونیک هم خدا را شکر در شرایط فعلی به بهترین شکل در حال فعالیت است و برنامه های متعددی برای آن چیده شده و حتی مذاکراتی هم صورت گرفته است که برای بیرون از سازمان نیز اجرا داشته باشد. در بخش درون سازمانی هم برنامه ای دارد که برای هفته دفاع مقدس در حال تدارک است و ما امیدواریم به این هفته برسد

به هر ترتیب نمی توان از نقش غیر قابل انکار ارکستر سمفونیک سازمان صدا و سیما در سالیان گذشته به ویژه در دوران پس از پیروزی انقلاب اسلامی به راحتی عبور کرد. کما اینکه زنده‌یاد محمد بیگلری پور در زمان حیات خود خدمات بسیار ارزشمند و قابل توجهی را در عرصه تولیدات به اصلاح فاخر و ملی موسیقایی انجام داد که در ادامه با حضور هنرمندان بزرگی چون نادر مرتضی پور و سهراب کاشف جوان می تواند محل خوبی برای یک رقابت سالم و سازنده با مجموعه ارکسترهای دولتی و دیگر ارکسترهای موفق کشورمان در تولید آثار موسیقایی ارزشمند باشد.

اما هنوز این سوال مهم و اساسی در میان است که چرا با گذشت دوسال از رونمایی ساختار جدید این ارکستر و تاکید زیاد مدیران رسانه ملی مبنی بر استمرار فعالیت ها و تولید کار حتی در بیرون از مجموعه صدا و سیما و شاید هم تولید کارهای مختلف در درون این مجموعه توسط ارکستر صدا و سیما برای مناسبت های مختلف، اما مدیران مربوطه این مجموعه که شاید هم در درون سازمان فعالیت های خوبی دارند، نسبت به رسانه ای شدن فعالیت ها اقدامی نمی کنند و اساسا مایل به انتشار اخباری در این زمینه نیستند.

به هر حال وقت آن رسیده مدیران رسانه ملی به ویژه دفتر موسیقی و سرود سازمان صدا و سیما حداقل در این دوساله که خروجی مشخصی از فعالیت های ارکستر سمفونیک سازمان صدا و سیما به بیرون از سازمان راه نیافته گزارش جامع و کاملی را از این مجموعه به رسانه ها ارائه دهند؛ مجموعه ای که سرنوشت آن نباید به سرنوشت پروژه های ناتمام یا نیمه تمام یا بی خبری چون «سند موسیقی ملی» کشور دچار شود.

منبع: مهر
نام:
ایمیل:
* نظر:
مطالب برگزیده
صحبت‌های احساسی مارال بنی آدم، در گفتگو با ویژه برنامه «مدیا»

پروین اعتصامی، قبل از اینکه یک شاعر و ادیب باشد، یک انسان بوده است!

۱۵:۱۸  -  ۲۳ اسفند ۱۴۰۲
گفتگو ویژه برنامه مدیا با سعید الهی تهیه کننده فیلم‌های سینمایی میرو و قویدل

مطمئنم شهید آوینی اگر زنده بود، به مستند «قویدل» جایزه می‌داد / باید باور کنیم که در اتاق شیشه‌ای زندگی می‌کنیم

۱۳:۱۱  -  ۲۳ اسفند ۱۴۰۲
گلر تیم ملی هندبال در گفت‌وگو با «دیباچه» مطرح کرد؛

مربیان خارجی تاثیر مثبتی بر روی تیم ملی داشتند/ وقتی توپ گل نمی‌شود، مقصر مربی نیست

۱۱:۳۸  -  ۲۰ اسفند ۱۴۰۲
مدیرکل اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی استان تهران در گفتگو با دیباچه:

انجمن موسیقی فعالی در استان تهران نداریم/ موسیقی نسبت به تئاتر و هنرهای تجسمی مظلوم‌تر است

۱۱:۱۷  -  ۱۴ اسفند ۱۴۰۲
گفتگو ویژه برنامه مدیا با «خسرو احمدی» که دهه شصتی‌ها او را به نام «دولنگ» می‌شناسند

متاسفانه تلویزیون برای کودکان امروزی هیچ برنامه خوبی ندارد!

۱۳:۰۷  -  ۱۷ اسفند ۱۴۰۲
صحبت‌های انتقادی حسین عابدینی بازیگر سریال « بچه های مدرسه همت » علیه «مهران رجبی»

«مهران رجبی» کنترات برداشته، نباید فقط پولو ببینه و با کله شیرجه بزنه؛ بازیگری را با بیزینس اشتباه گرفته!

۱۶:۵۳  -  ۱۴ اسفند ۱۴۰۲
رئیس مرکز مطالعات راهبردی و آموزش وزارت کشور با دیباچه مطرح کرد؛

هدف اصلی جشنواره ی « رای ملت » تببین گری و جهاد تبیین است/ پای جشنواره "رای ملت" به انتخابات ریاست جمهوری کشیده می‌شود!

۱۳:۰۸  -  ۱۰ اسفند ۱۴۰۲