جمعه ۰۲ آذر ۱۴۰۳  |  Friday, 22 November 2024

دیباچه

کد خبر: ۴۴۲۸۷
تاریخ انتشار : ۱۷ : ۰۹ - ۲۵ ارديبهشت ۱۳۹۶
هشتمین سمپوزیوم بین‌المللی مجسمه‌سازی تهران، با معرفی برگزیدگان به پایان رسید.

به گزارش دیباچه، مراسم اختتامیه این دوره از سمپوزیوم بین‌المللی مجسمه‌سازی تهران با بیش از یک ساعت تاخیر نسبت به ساعت اعلام‌شده، عصر دیروز (یکشنبه، ۲۴ اردیبهشت‌ماه) در فرهنگسرای اندیشه برگزار شد.

سمپوزیوم بین‌المللی مجسمه‌سازی تهران پایان رفت

در ابتدای این مراسم، کیهان محمدخانی - قائم‌مقام مدیرعامل سازمان زیباسازی شهرداری تهران - متنی را به زبان انگلیسی برای مهمانان غیرایرانی، با محوریت روند برگزاری سمپوزیوم و نگاه شهرداری تهران به این رویداد خواند.

در ادامه، ویدیو کلیپی درباره روند برگزاری این رویداد پخش شد.

سپس عیسی علیزاده - مدیرعامل سازمان زیباسازی شهرداری تهران - پیام محمدباقر قالیباف - شهردار تهران - خطاب به هشتمین سمپوزیوم بین‌المللی مجسمه‌سازی تهران را قرائت کرد.

قالیباف در این پیام، با اشاره به جانمایی و نصب آثار هنری دوره‌های گذشته این رویداد، بالا رفتن سواد هنری شهروندان و ایجاد روابط بین‌المللی فرهنگی را از دستاوردهای برگزاری این رویداد دانست.

در ادامه نیز ویدئوی دیگری از مراحل ساخت مجسمه‌ها در برج میلاد تهران پخش شد.

محمود صلاحی - رئیس سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران - دیگر سخنران این مراسم بود.

او با بیان این‌که ریشه کلمه سمپوزیوم، یونانی و به معنای دور هم خوش بودن است،‌ اظهار کرد: این کلمه، معنای کار سخت هنری را نمی‌دهد، در حالی که این رویداد بزرگ هنری، از جنس علمی و عملی و کار بسیار سختی است.

صلاحی ادامه داد: من سال گذشته، هنگام برگزاری این رویداد در برج میلاد تهران حاضر شدم و دیدم حمل‌ونقل این سنگ‌ها برای خود، پروژه‌ای داشت. تعجب کردم که هنرمندان چگونه از دل قلوه‌سنگ‌ها با فلزها، چکش‌ها و دستگاه‌های برقی سنگین، چنین آثار زیبایی را در مدت یک تا دو هفته خلق می‌کنند. ماندگاری این مجسمه‌ها نیز به‌خاطر سختی آن‌هاست. مجسمه‌های زیادی وجود دارند که هزاران سال است از عمر آن‌ها می‌گذرد.

رئیس سازمان فرهنگی - هنری شهرداری تهران بیان کرد: این رویداد بزرگ اولین‌بار در سازمان فرهنگی - هنری رقم خورد و در ادامه، بحق به سازمان زیباسازی سپرده شد. گرچه این کار، فرهنگی نیز هست و پشتوانه این هنر، فرهنگ است. این مجسمه‌ها هویت، تاریخ یا شکلی از طبیعت هستند که تجسم و تبلور پیدا می‌کنند و اگر فردی به آن‌ها نگاه کند، شاید برای او یادآور موارد بسیاری باشد.

او همچنین افزود: این آثار ارزش افزوده زیادی دارند و سرمایه‌های فرهنگی هستند. هنر متعلق به یک مرز و بوم نیست، مانند علم که متعلق به بشریت است.

در بخش بعدی اختتامیه سمپوزیوم بین‌المللی مجسمه‌سازی تهران، مجتبی موسوی - دبیر این رویداد - در سخنانی گفت: هشتمین دوره سمپوزیوم حاصل همه تجربیات پشت‌ سر ما بود. خوشحال هستیم که موفق شدیم و با در نظر گرفتن یک تقویم زمانی، شاهد برگزاری این رویداد هستیم و با حفظ استمرار، دستاوردهای آن را ثبت می‌کنیم و به هدف اصلی‌مان که توسعه و ارتقای هنر مجسمه‌سازی است، دست پیدا می‌کنیم.

او ادامه داد: مجموعه‌ای از برنامه‌ریزی‌ها و سیاست‌گذاری‌ها برای برگزاری این رویداد لازم بود. جلسات شورای سیاست‌گذاری به تعداد بسیار و با وسواس زیادی برگزار شد و نتیجه آن به اعلام فراخوان عمومی، ثبت‌ نام و گردآوری آثار و داوری و معرفی هنرمندان منجر شد. در این دوره، ۲۰۰ هنرمند غیرایرانی از طریق وب‌سایت سمپوزیوم و جمع زیادی از هنرمندان مجسمه‌ساز حرفه‌ای ایرانی نیز برای حضور در این رویداد اعلام آمادگی کردند.

موسوی اضافه کرد: تعداد زیادی از دانشجویانی بودند که علاقه داشتند در این سمپوزیوم حضور داشته باشند، اما محدودیت‌هایی که وجود داشت، سبب شد تا تعداد محدودی را به کارگاه سمپوزیوم دعوت کنیم. در مجموع، ۱۲ هنرمند خارجی و ۵ هنرمند ایرانی در بخش ایرانی و ۱۰ نفر در بخش دانشجویی به این رویداد راه پیدا کردند. در بخش حرفه‌ای، دو هنرمند خارجی روی سنگ گرانیت که متریال مهمان این دوره بود، کار کردند.

دبیر هشتمین سمپوزیوم بین‌المللی مجسمه‌سازی تهران با بیان این‌که ما در کشور، تنوع بسیار زیاد سنگ را داریم، گفت: ما بیش از ۷۰۰ نوع سنگ داریم. از دوره سوم که سنگ به‌عنوان متریال تخصصی این رویداد معرفی شد، هدف ما استفاده از این منابع بود. از طرفی هنرمندان خارجی، حسرت کار با این سنگ‌ها را داشتند و از طرفی، سنت مجسمه‌سازی با سنگ به فراموشی سپرده شده بود و ما قصد داشتیم این سنت را احیا کنیم.

او ادامه داد: در دوره سوم، زمانی که می‌خواستیم هنرمندان مجسمه‌ساز را که با سنگ کار می‌کنند، بشماریم تعدادشان به کمتر از انگشتان دست می‌رسید؛ اما حالا می‌توانیم ۵۰ نفر هنرمند متبحر را به رویدادی دعوت کنیم. درصد بالایی از هنرمندان، کار با سنگ را با سمپوزیوم تجربه کردند.

موسوی با اشاره به دستیارهای مجسمه‌سازان، اظهار کرد: این دستیارها یا باید دانشجوی مجسمه‌سازی یا افرادی باشند که به‌تازگی از این رشته فارغ‌التحصیل شده‌اند. خوشحال هستیم اگر توانسته‌ایم در این زمینه نیز کمکی کرده باشیم. افرادی بودند که در ابتدا، با عنوان دستیار هنرمند، سپس منتخب بخش دانشجویی و سپس منتخب بخش حرفه‌ای شدند و اکنون نیز سابقه حضور در سمپوزیوم‌های خارجی را دارند.

دبیر هشتمین سمپوزیوم بین‌المللی مجسمه‌سازی تهران گفت: ما امسال قصد داشتیم برای تنوع هم که شده، محل سایت سمپوزیوم را عوض کنیم؛ اما دوستان ما در برج میلاد به ما لطف داشتند و اصرار کردند که این‌بار نیز این رویداد در برج میلاد برگزار شود. آن‌ها همچنین سایت سمپوزیوم را که پیش از این خاکی بود، در این دوره آسفالت کردند.

موسوی همچنین خبر داد که دوسالانه دیوارنگاری تهران، امسال برای چهارمین بار برگزار خواهد شد.

در ادامه، کامبیز صبری به‌عنوان نماینده هیات داوران این رویداد، بیانیه هیات داوران را خواند.

صبری پیش از قرائت بیانیه، گفت: آثار این دوره، همه خوب بودند و از نظر ما امتیاز داشتند؛ اما مجبور بودیم تعدادی را انتخاب کنیم و سعی کردیم این کار را به‌نحو احسن انجام دهیم.

در ادامه، سعید محمودی، مجسمه‌سازی که در این دوره حضور داشت، به‌دلیل تکمیل کردن اثرش با وجود آسیب دیدن دستش، توسط هیات داوران تحسین شد.

شیما سادات مصطفوی، فاطمه اکبری و ملیکا نیکخواه در بخش دانشجویی شایسته تقدیر شناخته شدند.

آنا ماریا نگاریا و اومیت تورگای شایستگان تقدیر در بخش اصلی بودند.

همچنین گنتی تاوانیگو به‌عنوان نفر اول برگزیدگان این دوره از سمپوزیوم مجسمه‌سازی معرفی شد. مصطفی محسنی رتبه دوم را کسب کرد و فرانچسکا برنادینی و تاتسومی ساکای به‌طور مشترک به رتبه سوم برگزیدگان دست پیدا کردند.

محمد مروستی نیز به‌عنوان استعداد جوان هشتمین سمپوزیوم بین‌المللی مجسمه‌سازی تهران معرفی شد.

سعید شهلاپور - مجسمه‌ساز - نیز در سخنانی کوتاه گفت: خوشحالم هشتمین سمپوزیوم را دیدیم. پیش از این، بعد از پایان هر سمپوزیوم مطمئن نبودیم دوره بعدی برگزار شود. امیدواریم سال دیگر، در اردیبهشت ماه شاهد برگزاری نهمین دوره باشیم.

او ادامه داد: هنرمندانی که در این رویداد شرکت کردند، نسل جدیدی از مجسمه‌سازی ما را به وجود آوردند.

اجرای موسیقی توسط سالار عقیلی پایان‌بخش این مراسم بود.

هشتمین سمپوزیوم بین‌المللی مجسمه‌سازی تهران ۱ تا ۲۴ اردیبهشت‌ماه برگزار شد.

منبع: ایسنا
نام:
ایمیل:
* نظر:
مطالب برگزیده
گفتگو دیباچه با رییس سازمان ملی پرورش استعدادهای درخشان

شرکت ۷۰ طرح از ۱۹ استان در نمایشگاه جشنواره خوارزمی/منتخبین جشنواره، بدون کنکور وارد دانشگاه می‌شوند!

۰۹:۰۰  -  ۲۷ آبان ۱۴۰۳
گفتگو اختصاصی دیباچه با غلامعلی حداد عادل، رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی

ما با کلاس‌های آزاد در دنیا ارتباط داریم/ سعی داریم با وزارت علوم همکاری داشته باشیم، اما این همکاری تاکنون رضایت بخش نبوده است!

۲۰:۴۲  -  ۲۹ آبان ۱۴۰۳
مجید اسماعیلی، نوازنده پیشکسوت ویولنسل در گفتگو با دیباچه مطرح کرد؛

ارکسترهایی که در کشورمان برگزار می‌شوند، هم ردیف ارکستر های کشور های دیگر هستند!

۱۴:۱۵  -  ۲۶ آبان ۱۴۰۳
مدیر کل اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی هرمزگان در گفتگو با دیباچه خبر داد؛

نمایش گرگوربافی و تراش صدف‌های دریایی در نمایشگاه ملی صنایع دستی/ بندرلنگه به‌عنوان شهر ملی گلابتون، شناخته شده است

۱۳:۰۲  -  ۲۶ آبان ۱۴۰۳
گفتگو اختصاصی دیباچه با استاد فرهاد فخرالدینی، بنیان گذار ارکستر ملی ایران

عرصه موسیقی نیازمند حمایت دولت است و نباید به آن آسیب بزنند! / تِم سازی نمی‌تواند یک اثر موسیقایی را فاخر کند!

۲۰:۲۴  -  ۲۷ آبان ۱۴۰۳
گفتگوی دیباچه با مهدی وثوقی راد، بازیگر پیشکسوت عرصه تئاتر و تلویزیون

برخی از نمایش‌های روی صحنه، اصالت و پختگی لازم را ندارند/ آخرین خبرها از پروژه جدید نیما جاویدی!

۱۳:۲۱  -  ۲۶ آبان ۱۴۰۳
" گالری آرت پرشیا " میزبان هنرمند معاصر کشورمان شد؛

شگفتی نمایشگاه انفرادی آثار استاد "جلیل خلیلی" و هنری که باید دیده شود!

۲۰:۰۴  -  ۲۲ آبان ۱۴۰۳
پربازدیدها
آخرین اخبار